Ik ben eens benieuwd wat jullie eerste indruk is bij deze namen die ik al maanden klaar heb liggen. Wat voor soort gezin zie je erbij (qua interesses, opleidingsniveau, levensstijl, woonomgeving, etc.)? En wat voor kindje? En wat is jullie algemene eerste indruk als jullie deze namen lezen? Klinkt misschien gek, maar mijn kind moet zijn of haar hele leven met die naam doen dus ik wil graag weten hoe de namen op anderen overkomen en wat voor associatie iemand bij de namen heeft. Ivy Morgan Wolf Leonhard
Ivy Morgan vind ik heel mooi, ik zie een stoer maar lief meisje voor me dat uit een modern gezin komt. Verder zou ik niet kunnen zeggen wat voor interesses bij deze naam passen voor mij, dat is ook niet aan een naam af te lezen en kun je van tevoren helemaal niet aan elkaar linken vind ik. In die zin vind ik je vraagstelling ook ietwat vreemd. Wolf Leonhard is totaal niet mijn smaak, vind het zeer ouderwets en adellijk. Ik zie dan ook een klein heertje voor me, met een net pakje aan of een blouse onder de trui. Zo'n beeld krijg ik erbij, en dus ook een totaal ander beeld als de eerste naam. Ik zou deze 2 namen ook niet bij elkaar plaatsen binnen 1 gezin. Ik snap dat je goed na wil denken over de naam, het is ook zeker een belangrijk iets maar ik denk als je gaat nadenken over wat voor interesses en opleidingsniveau bij een naam passen je er iets té ver over na gaat denken. Zulke dingen zijn nu eenmaal niet naamgebonden, zo kijk ik in ieder geval ook niet naar voornamen/achternamen.
Grappig, dat verschil. Ik heb deze namen dus gekozen om mijn interesse voor de natuur uit te drukken. Het zijn allen namen met een link naar de natuur. Was vooral benieuwd of ze dan niet een te hoog geitenwollensokkengehalte hebben of dat Ivy Morgan ivm het hoge Engels-gehalte niets juist stads ipv "natuurlijk" zou overkomen. Niet alles vind ik belangrijk hoor, veel vind ik gewoon interessant om te weten, hoe mensen tegen deze namen aankijken en welke indrukken en associaties ze erbij hebben. Tenzij er echt rare associaties uitkomen waar een kind problemen van kan gaan ondervinden, dan zou ik de keuze kunnen heroverwegen.
Mij moet t beide denken aan een rijk gezin dat ergens afgezonderd in een kasteel woont ofzo met een landgoed Ivy vind ik opzich wel een mooie naam! Maar Morgan erachter maakt t weer net een tikje te Engels Wolf Leonhard vind ik echt verschrikkelijk sorry. Krijg ik zo'n beeld van een apart jongetje in tovenaarspak zonder vrienden
Ik denk bij Ivy eigenlijk gelijk aan de dochter van Beyonce. Had in ieder geval totaal niet de link met natuur gelegd. Ik zie bij de naam Ivy Morgan een donker kindje met een grote bos krullen. De naam Wolf Leonhard vind ik door de combinatie erg zwaar. Wolf is sowieso niet mijn smaak maar met een iets frissere/moderne naam erachter zou het voor mij al een heel verschil maken.
Ivy leuk! Met Morgan er achter erg Engels en inderdaad het adelijke kasteel achtig. Bij Morgan denk ik ook aan Morgana de tovenares in de Donald Duck 😋 Wolf vind ik echt een oude Duitse naam, in combinatie met Leonhard denk ik juist aan lederhosen en een groen Peter pan petje en een nerdie persoon 😁
Ivy betekent klimop, mijn favoriete plant. Morgan betekent iets als "kind van de zee" en ik ben gek op de zee. Dus wat dat betreft geeft Ivy Morgan echt perfect weer wat ik zelf heel mooi vind in de natuur. Leonard is de tweede naam van mijn vader. Mijn kindje krijgt mijn achternaam omdat ik alleenstaand ben en als het een jongen is zal het de enige in de familie zijn die onze achternaam door zou kunnen geven. Anders zou de achternaam na mijn kind uitsterven. En mijn vaders kant van de familie is heel belangrijk voor me dus het leek me mooi om naast enkel de achternaam ook mijn vaders tweede naam mee te geven maar dan in de oorspronkelijke spelling Leonhard. En Leonhard heeft een betekenis gelinkt aan een leeuw, dat samen met de wolf tot de voor mij mooiste en krachtigste dieren behoort. Dus op die manier kwam ik erop. En ja, dan is het wat ouderwets, maar in het geval van jongensnamen houd ik daar wel van . Meisjesnamen dan totaal weer niet, dus als ik ooit een zoon én een dochter krijg is de kans klein dat de namen bij elkaar gaan passen, ik heb met jongensnamen een hele andere smaak dan met meisjesnamen.
Dank je voor je uitleg, nu kan ik het wel beter begrijpen. Het zijn 2 totaal verschillende namen, en voor mij roepen ze beiden geen associatie met de natuur op. Dit zal voor jou natuurlijk anders zijn dat begrijp ik. Ivy Morgan wekt wel de associatie op van een meisje uit de stad. Waarom weet ik niet hoor, dat zal vast aan mij liggen. En associaties met een naam waardoor een kind problemen zou kunnen ondervinden dan moet je volgens mij wel een heel vreemde naam uitzoeken of iets wat negatief in het nieuws is of is geweest. Zo zou ik bijvoorbeeld een dochter in deze tijd niet de naam Isis geven en een zoon geen Adolf noemen Om maar 2 voorbeelden te noemen.
Nee Isis zou ik ook even niet meer doen Maar ik volg het nieuws niet zo erg, voor hetzelfde geldt heb ik iets over het hoofd gezien. Of klinkt de naam voor veel mensen als iets heel lelijks of geks wat ik zelf nog niet in de gaten had.
Aangezien je de tweede namen eigenlijk nooit gebruikt in het dagelijks leven, vind ik Ivy en Wolf best bij elkaar passen. Het is geen combinatie waarvan je direct denkt: aha, die zijn vast broer en zus, maar ik vind dat verrassende wel leuk. Ivy Morgan als geheel inderdaad wel erg Amerikaans. Of dat past, hangt af van de achternaam. De naam Ivy combineert anders mooi met een Franse tweede naam. Bijvoorbeeld Ivy Margot? Lijkt wel wat op Morgan, maar haalt het al te Amerikaanse eraf. Wolf Leonhard vind ook ik als geheel wat zwaar. Wolf kan best een frisse naam zijn, op zichzelf staand in elk geval. En aangezien je de tweede naam verder toch nauwelijks hoort, vind ik het goed kunnen! Ik denk trouwens bij geen van beide namen direct: die zal wel heel erg van de natuur houden. Maar de betekenis is toch meer iets voor jezelf; anderen letten vooral op klank en uitstraling.
Ik doe nog even een suggestie. Wolf Leon? (Met klemtoon op ON anders klinkt ie niet) Bij mij is dan ineens dat beeld van een tovenaarsjongetje verdwenen
Ik vind Leon dan weer een stuk minder mooi. Ik had voordat ik op het idee van Leonhard kwam de optie Wolf Sverre. Ik vind Sverre nog steeds erg leuk als tweede naam bij Wolf maar zou het denk ik leuker vinden om een beetje meer de vernoeming naar mijn vaders kant van de familie erin te houden... Is Wolf Leonard al minder "oud mannetje/tovernaarsleerling" dan Wolf Leonhard of maakt de spelling geen verschil?
Wolf Sverre is inderdaad vlotter maar een vernoeming is altijd mooi! Leonard vind ik wel wat mooier dan Leonhard. Is Lennart/Lennaert/Lennhard/Lennard nog iets? Maar je moet gewoon voor de naam gaan als je dat mooi vind hoor, mensen krijgen toch een andere associatie als ze je zoontje leren kennen. De naam van mijn dochtertje maakt soms ook een beetje een "aso" indruk maar dat zijn we totaal niet en ik vond het juist een hele sjieke naam dus dan stellen mensen vanzelf hun beeld bij
Ja en wat dat betreft heb ik ook zoiets: in het dagelijks leven gebruiken we toch alleen maar Wolf. Leonhard is meer een beetje een naam "voor de sier". Maar misschien is alleen Wolf al te apart. Het heeft nog best lang geduurd voor ik aan mezelf durfde toe te geven dat ik Wolf een leuke naam vond . Maar uiteindelijk is er volgens mij geen enkele andere jongensnaam die ik echt leuk vind. Lennart vind ik wel leuk trouwens. Kan ik in overweging nemen.
Het allereerste wat in mij op kwam is: hoe zal je kind zijn/haar naam vinden als ze ouder is. Ik persoonlijk zou het verschikkelijk vinden. Maar vind een Vlinder of Sterre ook niet mooi maar das ook persoonlijk
Namen hoeven wat mij betreft niet bij elkaar te passen. 2 kinderen zijn ook heel verschillend, dus waarom de namen dan niet verschillend doen?