hoi, ik ben 36 +1 weken zwanger. ons tweede kindje. onze dochter is met een keizersnede gehaald. nu was ik bij de gynaecoloog en dit is het volgende : ons kindje ligt mooi met het hoofdje naar beneden. maar ik mag NIET ingeleid worden, mag geen weeenopwekkers en geen gel. dus als ik natuurlijk mag bevallen moet het ook puur natuur zijn. heel veel van deze bevallingen eindigen in een spoed ks. ons kindje is nog niet ingedaald en alles zit nog potdicht daar vanonder. dus zei de gynaecoloog, je moet gaan nadenken wat je zou willen want als het tegen de 23ste nog niet ingedaald is moet ik aan een ks denken. daarbij komt nog dat het kindje al vrij groot en dik genoeg geschat is en eigenlijk al klaar is zeg maar. meer dan 3 kg.... oh en ik ben ook nog eens allergisch aan hechtdraad om het makkelijk te maken maar daar kunnen ze iets aan doen ( lees antibiotica na de ks ) dus mijn vraag is... een geplande ks plannen dus vroeger dan uitgerekende datum? of de natuur zijn gang laten gaan...met het risico dat de baby te groot is en het toch nog een ks wordt... pffff...ik weet het niet hoor!
Ik zou voor de ks gaan. Ik ben vorig jaar bevallen van een 10 ponder. ingeleid, infusen, tot 8 cm gekomen met ontsluiting midden in de nacht toch nog ks. Ik ga voortaan voor de ks. Niels had een APGAR van 2 pffff. mij niet meer gezien met gewoon bevallen. Vooral als j ekans hebt op groot kindje en alsnog keizersnee. maar jah das mijn mening. Succes met je beslissing
Ik zou ook gaan voor de keizersnede. Sam is met een spoedkeizersnede geboren met 34 weken, hij was dus 6 weken te vroeg. Sam was erg flink voor het aantal weken dat hij oud was, hij woog ruim 5 pond. De artsen waren erg geschrokken van zijn formaat. Gelukkig was zijn formaat door zijn vroeggeboorte een voordeel. Mocht ik ooit weer zwanger raken sta ik onder strenge controle van de gyn. Als ik weer zo'n groot kindje krijg laten ze me niet te lang doorlopen en dan zal ik kiezen voor een keizersnede. Ik snap wel dat de keuze moeilijk is. Ik zou ook het liefst normaal bevallen, maar als de kans groot is dat je kindje heel groot is zou ik gaan voor een keizersnede. Heb je al groeiecho's gehad? Bij Sam was heel goed te zien dat hij 3 weken voor liep op de groei.
nee nog geen groei echo gehad maar ik ga de 23ste terug op controle dus zullen ze nog eens kijken denk ik. dank jullie voor jullie antwoord ik denk ook dat het een ks zal worden al had ik gehoopt om eens gewoon te mogen bevallen maar helaas. ach wie weet gaat het nog vanzelf.....laten we het hopen..
Pfffoei, wat een keuze he.... Ik ben best een grote voorstander van natuurlijk bevallen, maar in jouw situatie zou ik het niet weten. Zelf heb ik nooit een inleiding of weeënversterkers nodig gehad en heeft de natuur prima z'n werk gedaan (beide kindjes 7,5 pond en in de 41e week geboren), maar je gyn begint daar natuurlijk ook niet voor niks over. Ik zou een spoed-ks liever niet riskeren, als de kans daarop echt groot is. Dan liever een ks inplannen. by the way: schatting van gewicht zonder groeiecho is echt enorm onbetrouwbaar! ze kunnen er zo 2 of 3 pond naast zitten... zelfs met groeiecho klopt er soms geen snars van. ik zou dus zonder echo geen beslissing nemen. Was de reden van je vorige ks dat je kindje er niet doorheen kon?
De natuur zijn werk laten doen is natuurlijk het fijnste, maar ik zou het inderdaad ook niet weten in jouw geval. Belangrijkste is denk ik, wat is het beste voor jouw kindje. Als het voor je kindje niet uitmaakt, zou ik zeker voor een ks kiezen in jouw situatie. Dat is tenslotte beter voor jou zelf. Succes met kiezen!
Ik zou een keizersnee laten inplannen. Heb zelf een spoedks gehad (na 13,5 uur weeen en infuus) en ben al gewaarschuwd door de gyneacoloog dat de volgende waarschijnlijk ook een ks wordt, maar dan ingepland . Dit omdat mijn bekkenbodem niet meewerkt en het erg onwaarschijnlijk is dat dit een 2e keer wel spontaan gebeurd. Persoonlijk vind ik het niet zo erg, ben van mening dat bevallen op zich al niet zo leuk is en hoe het dan gebeurt doet er uiteindelijk toch weinig toe. Wat het beste voor je kindje (en jezelf) is, dat is uiteindelijk het belangrijkste. Moet ook eerlijk zeggen dat ik niks heb met 'het missen van een natuurlijke bevalling' hoor. Ik voel dat helemaal niet zo, heb er hard genoeg voor moeten werken , en de uitkomst is even prachtig.
Mag ik vragen waarom je niet mag worden ingeleid? Ik heb bij m'n vorige kindje ook een keizersnede gehad en nu als alles goed gaat, beval ik op de natuurlijke manier. Ivm met mijn diabetes willen ze me uiterlijk week 38 gaan inleiden, maar alleen als de baarmoedermond rijp is. Ze gebruiken geen gel, omdat dat het littekenweefsel week kan maken. Maar als de baarmoedermond rijp is krijg ik wél infuus met weeën opwekkers. Succes met je beslissing!
Ik zou voor die ks gaan. Hier ook gedaan. Jaime was met ks door stuitligging. Sacha ks omdat ík dat wilde. Gyn bood mij ook de mogelijkheid. Achteraf goed omdat Sacha helemaal niet was ingedaald en ik hem er ws zelf niet uitgekregen had. Nu vraag ik mij af wat bedoel je met eerder een ks plannen? Hier is de ks geweest met 39 weken en 5 dagen. Dat is 'op tijd' toch? En dan nog , je kan toch ook afspreken dat als je vliezen breken of weeen beginnen dat ze dan de ks doen? Als Sacha eerder gekomen was, hadden ze nl bij mij wel op dat moment de ks gedaan...
he thanks meiden! ja ook ik denk een ks. de reden waarom ik niet mag ingeleid worden is dat ze dat niet doen in belgie als je eerst een ks gehad hebt. het scheuren van de wond , het risico daarvan vinden ze hier te groot. ik weet dat ze in NL dat wel doen. eventueel maar dan ook eventueel zou ik lichtjes weeenopwekkers mogen ALS ik al ontsluiting heb. maar alles zit potdicht vanonder. daarbij komt nog dat ik het carpaal tunnen syndroom heb aan mijn handjes en dat doet zo een pijn. zenuwen die klem zitten in de pols en het voelt alsof er messen door mijn handen gaan. dit verdwijnt ook na de bevalling maar heb geen zin om dit nog 5 weken te moeten voelen als het dan toch een ks wordt.... dus een ks dan maar....nu hopelijk vrij snel want ons kindje is al klaar zei de gynaecoloog..... dus jullie kiezen massaal voor ks.....ook degene die het al gehad hebben...
Hier in het ziekenhuis in Nederland doen ze ook liever niet inleiden als je al een keizersnede hebt gehad. Het kan dan te snel gaan, waardoor er teveel druk op de hechtingen komt te staan.
Mmm lastig. Ik denk dat alleen jij dat kunt bepalen. Volg je gevoel. Maar waarom moet je kindje dan al ingedaald zijn? De tweede daalt toch soms helemaal niet voor de tijd in? Of heb ik het mis? Ik denk dat als het kan, natuurlijk bevallen het 'fijnst' is. Maar er zijn heel vaak redenen waardoor het beter, veiliger, verstandiger is om voor een ks te gaan. Wij kunnen het niet voor je kiezen ik vind echt: volg je gevoel..!!
Ja ik zou persoonlijk voor de ks gaan ik heb hem ook al gehad vorig jaar en dat erg snel van hersteld en ik had er ook echt geen problemen mee. Als je ks niet had bestaan was Niels er no way uitgekomen. Ik was 42+2 en Niels was 5080gram
Kon zo'n beetje mijn verhaal zijn wat je schrijft. Bij mijn zoontje uiteindelijk ks gekregen ivm niet vorderende ontsluiting op 8-9cm! Nou ben ik pas 29wk zwanger maar met 30wk krijg ik wel een groeiecho omdat mijn buik nu ook alweer flink is. Afwachten of kindje idd ook flink is. Ik vond het zo enorm tegen vallen dat de vorige x ks is geworden en hoop zooooooooo erg dat het deze keer wel gaat lukken. Over paar weken wordt ik overgedragen aan de gyn en ben benieuwd wat hij gaat zeggen/adviseren. Maar ik zou in eerste instantie gaan voor gewone bevalling. Ks kan altijd nog. en mochten ze nou een ks plannen, kan het altijd zijn dat je voor die tijd weëen krijgt en het alsnog een "spoed"ks gaat worden. Al scheelt het wel dat je hier in NL wel weëenversterkers kunt krijgen via infuus en in BE niet. Maar dat zeg ik nu, misschien praat ik wel anders als ik straks met de gyn heb gesproken...