Wat kostte jullie bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Motherlove76, 1 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Motherlove76

Motherlove76 Actief lid

29 nov 2013
    310
    0
    16
    Noord-Limburg
    Ik ben mij aan het oriënteren of het zich loont om mij aanvullend te verzekeren (Menzis), indien ik in het ziekenhuis ga bevallen volgend jaar zonder medische indicatie.

Volgens mijn verzekering vergoeden zij vanuit de basisverzekering 202 EUR per dag. Eigen bijdrage is 33 EUR per dag. Op internet las ik dat eigen bijdrage in totaal 336 EUR is.

Maar wat kost een bevalling in het ziekenhuis ongeveer? Wat als ik een ruggeprik wil? Dan wordt het dus medisch, maar mag ik er dan vrijwillig voor kiezen? Is het dan misbruik maken van de situatie (ik overweeg om een ruggeprik te kiezen, omdat ik enorm opzie tegen de pijn zoals bij de eerste bevalling)?

Wat hebben jullie ongeveer uitgegeven voor de bevalling met of zonder kraamhulp, indien basis verzekerd of hebben jullie er een aanvullende verzekering voor afgesloten? Dan weet ik waar ik ongeveer op moet rekenen.

2. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik was niet aanvullend verzekerd, heb een ks gehad... alles is vergoed... ik heb alleen een paar tientjes voor het bloedprikken moeten betalen (eigen risico)... Ik ben alleen 2 weken na de ks weer een halve dag opgenomen geweest en veel testen gehad ivm koorts... dat werd niet automatisch vergoed en viel onder eigen risico, een bedrag van 500 euro...

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Volgens mij rond de 300euro. Ik ging naar het ziekenhuis omdat ik de pijn niet meer aankon. Maar eenmaal aangekomen was het al te laat voor een ruggenprik, dus ben helemaal voor niks in het ziekenhuis bevallen :x

Oh en 2 maanden na de bevalling opnieuw gehecht door de gynaecoloog ivm littekenweefsel kostte ook mijn gehele eigen risico. Dus dat soort dingen moet je ook in je achterhoofd houden.

4. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik heb alleen een rekening gekregen voor je eigen bijdrage van de kraamhulp, een paar euro per uur.

Naar mijn idee is je bevalling medisch als je pijnbestrijding hebt. Dit kun je het beste even aan je vk vragen.
    Wel heb je uiteraard je eigen bijdrage van €375 in 2015 dus als je verder nog geen medische kosten hebt gemaakt betaal je dat zowieso dacht ik.

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Je kraamhulp krijg je volledig vergoedt als je bij menzis in pakket 2 zit. Ziekenhuis krijg je in dat pakket ook volledig vergoedt.

6. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik ben bevallen met een ruggenprik en uiteindelijk betaalde ik in totaal iets van €200. En dat was alleen voor de kraamzorg.
    Ik ben basisverzekerd bij Zilveren Kruis.

Ik plak even een screenshotje van mijn vergoedingen.
    Zoals je kan zien is bevallen een prijzig iets.
    (Ik ben overigens op 3 december bevallen. Zonder complicaties)

7. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Hier alleen een basis verzekering en wij hebben enkel 19 euro voor bloedprikken moeten betalen en 151 euro voor de kraamzorg (eigen bijdrage)

8. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Ik ben ingeleid, dus medische indicatie.
    Ik heb maar een paar euro hoeven te betalen aan de kraamzorg.

Tijdens mijn bevalling heb ik ook gevraagd om een ruggenprik, ze gingen overleggen. Toen ze terug kwamen was het daar al te laat voor.. ging in een half uur van 6 naar 9 cm.. dus pin je daar niet op vast!

9. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    ik alleen de kosten van het geboortehotel (materiaal)
    heb cz gezinnen en werd tot 5 dagen vergoed. dat ga ik dit jaar weer doen. wat was dat een uitkomst :)

10. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0

Had je dan maar weinig uren kraamzorg? Want de wettelijke bijdrage is €4.10 (2014) en €4,15 (2015) per uur wat betreft kraamzorg..? Of heb je CZ gezinnen?

11. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Verloskundige zorg valt niet onder het eigen risico, maar alles wat eromheen zit wel. Bloedprikken kreeg ik dus een rekening voor steeds.
    Daarnaast moest ik met de ambulance naar het ziekenhuis tijdens de bevalling, dat valt dus wel onder je eigen risico. De bevalling zelf in het ziekenhuis werd volledig vergoed (3300 euro).
    Omdat mijn eigen risico nog lang niet op was, kreeg ik voor de ambulancerit dus nog een rekening van 250 euro. Daarnaast eigen bijdrage van kraamzorg van 176 euro (ik heb aanvullende verzekering die nog deels eigen bijdrage vergoed van kraamzorg, scheelt 100 euro).

Kraampakket kreeg ik ook volledig van verzekering vanuit aanvullende verzekering.

Maar als je alleen voor bevalling aanvullende verzekering neemt, denk ik niet dat het echt loont. Ik ben sowieso aanvullend verzekerd omdat ik de extra dekking op andere gebieden fijn vind. Daarnaast kreeg ik nu ook zwangerschapscursus en lactatiekundige grotendeels vergoed.

12. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb komend jaar wel aanvullend 2 genomen bij Menzis (met PMA collectief), had berekend dat volledige kraamzorg me 200 euro eigen bijdrage gaat kosten ongeveer en het aanvullend pakket voor een jaar ook. Dus voor mij kan het sowieso uit, daarnaast ook kraampakket, bril nodig en wie weet of ik lactatiezorg of fysio kan gebruiken.
    Ik hoop thuis te bevallen, maar ik begreep ook dat poliklinisch ruim 300 kost. Vind heg wel prettig idee dat dat gedekt is mocht ik toch naar ziekenhuis willen. Pijnstilling maakt het wel medisch, maar als je toch al te ver blijkt is het denk ik toch poliklinisch met 300 eigen kosten...

13. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik heb nog nooit,buitenom bloed prikken, iets hoeven te betalen ivm bevalling, keizersneden, echo's en kraamzorg.
    Bij de eerste in het zh bevallen met ruggenprik en 2 nachten moeten blijven. Bij de andere 2 bevallen middels keizersneden, ook hiervoor niets betaald. Ook de kraamzorg uren heb ik nooit iets voor betaald, ook de extra uren niet.
    Ben bij CZ verzekerd met aanvullend top.

14. Fay87

Fay87 Lid

7 mei 2014
    33
    0
    0
    NULL
    Haarlem
    Kraampakket kreeg ik volledig vergoed, voor de kraamhulp (49 uur) betaalde ik een eigen bijdrage van ongeveer 110 euro (weet het niet helemaal exact meer). Ben bevallen in het ziekenhuis, achteraf gezien werd ik medisch dus daar geen eigen bijdrage, maar ik moest nog wel mijn eigen risico betalen omdat er een gyn. werd opgepiept voor een consult (175 euro geloof ik).

15. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Verzekerd bij fbto met module gezinsplanning. Dan wordt of je poliklinische bevalling vergoed, of je eigen bijdrage kraamzorg tot... 300 euro ofzo?

Uiteindelijk werd mijn bevalling medisch en heb ik iets van 30 euro bijbetaald voor kraamzorg.

16. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Trouwens, bloedprikken ed ging ook van mijn eigen risico af maar na een mailtje naar de verzekeraar dat het ging om zwangerschaps-gerelateerde onderzoeken hoefde ik dat niet te betalen. Alles wat door de zwangerschap komt word namelijk vergoed, alleen bij bloedonderzoeken kunnen ze niet aan de rekening zien dat het daar voor is...

Scheelde me toch weer zo'n 50 euro in totaal.

17. Mama tuttebel

Mama tuttebel Fanatiek lid

23 jul 2013
    1.212
    0
    0
    In het noorden.
    2x medisch 2x gratis

18. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik heb een gezinspakket bij vgz dus al was het beide keren niet medisch was het als nog vergoed, ook de kraamzorg wordt volledig vergoed bij deze verzekering. Ik geloof dat het hier anders rond de 300/400 euro was voor de bevalling en 4 euro per uur voor de kraamzorg.
    Kraampakket heb ik trouwens ook gratis gekregen.

19. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Bij mijn dochter was ik medische door mn vliezen die langdurig gebroken waren.
    Hoefde toen iets van 142 euro te betalen aan de kraamzorg was daar niet voor verzekerd.

Nu wil ik graag thuisbevallen dus dat is volgens mij zowiezo gratis, en als ik door complicaties toch naar het ziekenhuis moet word ik medische geloof ik.

20. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ik ben bevällen in het ziekenhuis. Moest met de bevalling erbij 5 dagen er blijven. Heb een ruggenprik gehad en ben bevallen met pomp en knip. Kosten van de bevalling : 3305 euro. Zelfs betaald 0,00 euro. Thuis nog 4 dagen kraamzorg gehad , eigen bijdrage 114 euro en kreeg dat ook vergoed.
    Ben aanvullend verzekerd van de 8e maand van mijn zwangerschap. Gezinspolis.

Toen ik belden dat ik zwanger was , mocht ik mijn polis wijzigen. Zwangerschap is ook de enige reden.

Deel Deze Pagina