Hoi moeders, heb wat vraagjes? wat doen jullie als je kind je slaat ? wat doen jullie als je kind schreewt /gilt (meisje)? gr jmm
slaan: pak haar handje even goed vast en vertel haar dat ze het niet meer mag doen en anders even op haar plekje mag afkoelen. Ze doet het spontaan niet meer schreeuwen: hangt er vanaf hoe erg en waarom maar meestal negeer ik dat gewoon.
slaan: Onmiddellijk 'boos' en aangeven dat dát niet mag. Sorry zeggen en een kus geven en niet meer doen. Zo niet, dan 2 a 3 minuutjes in 'de hoek ' en uiteraard ook bij herhaling. gillen: Onze dochter weet: Gillen doen we buiten. Dus als ze het doet, dan zeg ik alleen maar 'Fae, gillen doen we ... ? ' en dan zegt ze al 'Buiten!' - zodra we dan naar buiten gaan doet ze dat dan een paar keer en dan is het ook weer klaar . Nu hoorde ik echter laatst hier op het forum dat mensen gillende kinderen buiten ook niet waarderen.. tja...
Slaan ligt eraan. Is het echt een volle mep in mijn gezicht dan krijgt mijn zoontje echt een tik terug. Anders spreek ik hem gewoon hard aan en stuur hem naar de gang. Met schreeuwen vraag ik gewoon of het effe wat minder kan.
Ligt geheel aan de leeftijd wat ik doe als ze me slaan. Mijn dochter is 3,5 en dan is het toch echt een enkeltje gang mits het geen grapje is, anders zeg ik dat ik het niet grappig vind, omdat andere mensen niet begrijpen dat het als grapje is bedoeltd Toen ze 1,5 tot 2,5 was zei ik alleen dat het niet mag en dat het stout was. En tussen de 2,5 en de 2,5 ging ze pas bij herhaling naar de gang. Gillen binnen haat ik, doet zeer aan mijn oren! Dat is dus altijd al verboden geweest . Waarschuw altijd dat ze het maar buiten moet doen en dat ik haar bij nog een keer in de tuin parkeer (mijn dochter weet dat ik het meen en haar dus in de tuin parkeer).
slaan weet ik niet want dat doet hij niet... gillen/schreeuwen: buiten vind ik het prima maar in huis mag dat niet en dat weet hij ook. als hij dat toch doet dan is met de wijsvinger...PAS OP JIJ HE! schreeuwen mag niet van mama!
Duidelijk aangeven dat ik dat niet wil. Compleet negeren totdat ze een kus heeft gegeven om het goed te maken. Duurt vaak nog geen halve minuut.
op deze leeftijd: slaan, armpje tegenhouden en heel duidelijk maken dat ik er niet van gediend ben. Als ik een brutaal gezicht krijg of een grote mond dan een time out gillen, meestal negeren, duurt het lang zet ik haar ook ergens weg. toen ze een dreumes was gaf ik geen straf maar legde ik het duidelijk uit. gelukkig gebeuren deze dingen nauwelijks.
slaan: handje/armpje beetpakken en duidelijke/streng zeggen dat dat echt niet mag!! Bij herhaling of er lak aan hebben, op de trap voor een paar minuutjes. Gillen (euh, niet alleen bij meisjes hoor!): ik negeer het of zeg, kan het niet harder jongen? Dan gilt ie nog eens heel hard en dan is de lol er weer vanaf....haha
Dat hangt vooral van mijn eigen humeur af. als ik al geirriteerd ben dan zet ik hem vrij hardhandig op de gang (lees geen slaan o.d maar binnen 1 seconde op de gang) en als ik een goed humeur heb gaat het wat pedagogischer. ik heb hem een tijdje geleden een klap terug gegeven nadat hij voor de zoveelste keer in mn gezicht sloeg. daar had ik uiteraard veel spijt van maar het was ook meteen klaar. sindsdien heeft hij het eigenlijk niet meer gedaan
Hier hangt mijn reactie ook wel een beetje af van mijn humeur en hoe de dag is verlopen. Is hij al de hele dag vervelend en heb ik dus een rothumeur dan: Als hij slaat: Bij zijn armpje pakken, duidelijk op boze toon aangeven dat ik er nu helemaal zat van ben en wil dat hij onmiddellijk stopt met slaan. Gaat hij dan nog door dan zet ik hem even op de trap of in de gang zodat hij even uit de situatie is. Slaat hij ineens uit het niets mij of een ander kindje: Dan zeg ik duidelijk en op strenge toon dat hij niet mag slaan, dat dit zeer doet en dat hij sorry moet zeggen. Schreeuwen/gillen (ook jongens kunnen gillen hoor! ) : Dat doen we buiten! Als hij dit dus doet dan zeg ik meteen: "Schreeuwen doen we buiten". Gaat hij dan nog door dan doen we zijn jas aan en mag hij even buiten uitrazen. (Maar eigenlijk stopt hij dan meteen en gaat hij lekker buiten spelen) Maar ik heb mijn zoontje ook wel eens een tik op zijn billen gegeven. Ik voelde me hier eerst heel schuldig over, vooral omdat ik vind dat slaan niet het goede voorbeeld is. Maar aan de andere kant was er gewoon echt geen land met hem te bezeilen en beet hij mij zo hard (nadat ik alles al geprobeerd had en al 10x geslagen en gebeten was) dat ik hem dus een tik op zijn billen heb gegeven. Helemaal niet hard, maar het hielp wel.
Mijn kinderen gillen vrijwel nooit. Het is twee keer gebeurd en toen heb ik gezegd: dat kan ik veel harder! Nou ja, en dan wordt het heel even een leuk spelletje. Daarna doe ik fluisteren en dan doen ze dat ook na. En zo hebben we gelijk een samenspelletje te pakken. Het is hier niet iets 'stouts' dus is het natuurlijk ook niet leuk voor ze om in te zetten als provocatie Slaan: Gebeurd hier wel eens door mijn dochtertje tegen mijn zoontje. Gewoon even kijken wat er gebeurd. Ik zeg dan dat we hier allemaal niet slaan, maar dat ze wel kusjes mag geven of mag aaien. En als ik nu zeg nadat ze 'slaat': Dát doen we niet Noa. Dan zegt ze zelf al: Aaien mama en kussies heven! En dat voert ze dus ook uit. Hier zijn het dus geen heel grote items, en dat maak ik er ook niet van. Als ik met enige agressie laat merken dat het niet geaccepteerd wordt dan heeft mijn dochter weer het voorbeeld dat hardhandig of schreeuwend de enige manier is.
Als T (1,5 jaar) me slaat dan zeg ik: 'doe maar zachtjes' of 'ga maar aaien' en dat doet ie dan. Als T schreeuwt/gilt dan ligt het er aan: negeren, afleiden, eten geven of naar bed brengen Als M (3,5 jaar) me slaat dan mag ze even afkoelen op de gang, als ze is afgekoeld dan roept ze: "mama ik ben afgekoeld!". Dan mag ze de gang af, zegt ze sorry en geven we elkaar een kus. Soms leg ik uit dat niemand mag slaan. Als M slaat dan is dat echt frustratie, dus ik probeer dat zoveel mogelijk te omzeilen ... maar niets is onvermijdbaar natuurlijk Als M gilt of schreeuwt zeg ik dat ze even rustig moet worden omdat ik haar anders niet kan verstaan en dat ze moet uitleggen wat er aan de hand is. Als dit niet helpt (zelden) dan vraag ik of ze even wil afkoelen op de gang en meestal wil ze dit wel . Werkt bij haar heel goed. (Bij mij ook trouwens ... ze heeft het niet van een vreemde, ik ga meestal even op de wc zitten ...) Vanaf het moment dat T goed kan communiceren / goed begrijpt wat wij zeggen en bedoelen dan gaan we M's methode ook op hem uitproberen. Maar goed, blijft een beetje uitvogelen denk ik wat het beste past bij ieder individuele kindje Succes (Kern is denk ik wel dat je consequent, eerlijk en duidelijk bent. Hieronder valt ook dat je zelf dus ook niet mag gillen, schreeuwen en slaan )
Apart dat veel zeggen dat ze buiten moeten gillen. Ik vind buiten gillen eigenlijk nog veel irritanter! Ze doet t wel eens als we op de fiets zitten ofzo, nou gezellig Meestal zeg ik iets van, he hou eens op, dat doet pijn aan mijn oren, of ik negeer het. Gelukkig duurt t meestal niet zo lang . Slaan of bijten oid doet ze eigenlijk nooit. Nee, heeft ze nog nooit gedaan, nu ik erover nadenk. Wat fijn Wel eens dat ze ons niet opzettelijk pijn doet in een spelletje, dan neemt ze me zo'n beetje in de houdgreep. Maar dat is eigenlijk zo hilarisch dat we eerst heel hard moeten lachen (zij ligt dan ook helemaal in een deuk). Als ze dan door blijft gaan, word ik wel streng en zet/trek haar van me af en zeg dat ze me pijn doet en ze dat niet moet doen oid.
Buiten gillen mag hier alleen onder de brug ... en dan gil ik lekker mee . T snapt dat natuurlijk nog niet helemaal dus als hij gilt als we onder brug vandaag komen dan zegt M: T, je mag alleen onder de brug gillen. Nu niet meer gillen hoor, want anders moet ik ook gillen en dat mag niet hè mama?'
dat zijn veel methodes zeg, zal zeggen hoe ik het doe a meisje schreeuwt nu 2, 5 jaar dan zeg ik au au mijn oren en geef een klein knijpje in de hand en laat haar dan op het krukje zitten, maaar dan denk je dat ze het niet meer doet, dan gaat ze op het krukje nog een keertje schreeuwen tja en dan?????? weer zeggen ??? en als a slaat zeg au niet doen doet au , aai aai doet ze dan en wil kus geven , maar ik hoop dat ze eerst eigenlijk nadenkt van oja mag niet slaan , want vindt tja ik altijd een beetje te laat om daarna snel te zeggen aai aai , dan heeft ze het al gedaan , Het gebeurt meestal als ze naar binnen moet of iets wat haar niet zint niet luisteren wil gaat ze schreeuwen /gillen en dan krijg je een klap op je armje of waar dan ook? mm ben er nog niet uit , vondt die ene wel goed van even het handje vastpakken en in de ogen kijken van he dat mag niet , ga proberen ?? en het negeren misschien?? En dat even afkoelen vondt ik ook een goede , als het doorblijft gaan misschien dat ze dat nu nog niet begrijpt 2,5 ?? dan is dat nog een idee? tja soms moet je zelf ook even afkoelen hihi vindt het best moeilijk ik heb ook altijd gezegt opvoeden is een vak ! en dat is waar hoor! Als jullie nog tips hebben altijd welkom! heel fijn zelfs! gr jmm
Slaan mag hier absoluut niet. Bij de eerste keer (als het 'spelenderwijs' gaat) een waarschuwing en daarna of bij opzettelijk slaan om het slaan: op de gang. Gillen (zowel mijn meisje als mijn jongen): op de gang gillen. Zeker niet buiten; ik vind het ook niet fijn als mijn buren hun kinderen buiten zetten als ze gillen/schreeuwen. Behalve onder een tunnel op de fiets, dan mag het wel