Advies/ervaring gezocht....

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Marieke1978, Jul 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marieke1978

Marieke1978 Actief lid

Sep 16, 2008
    410
    0
    0
    Hoi hoi,

Mijn zoontje is nu bijnaaaa 2 jaar en we hebben het vaak over een evt. 2de kindje.

Los van het feit dat ons gevoel zegt JA, zijn er ook een aantal practische zaken die natuurlijk meespelen bij een dergelijke beslissing waar we aan twijfelen.

Ik ga ze gewoon als vragen hier opstellen en misschien kan iemand uit ervaring of uit eigen twijfel eens meedenken ;)

1) Ik heb spierreuma ( PMR). 1ste zwangerschap was niet erg bevordelijk hiervoor, iemand hier ervaring mee m.b.t. een 2de?

2) 1 kindje kan soms al erg druk zijn overdag, hoe gaat/verloopt je dag met 2? Nu kan mijn kleine man al lekker buiten spelen, mama ff zitten soms met een bakkie, maar dan een baby erbij + die kleine man.....wat zijn jullie ervaringen hiermee?

3) Ik heb soms rust nodig, lichamelijk en mentaal, zou ik die rust nog wel kunnen vinden met 2 kindjes? Hoe creeren jullie tijd voor jezelf?

4) financieel ; we kunnen 2 kindjes "onderhouden" en normaal blijven leven, maar bijv. 2 weken Italie.....blijft dat haalbare kaart? Sparen voor een rondreis door Noord-Midden-Zuid Amerika....Ik snap dat voor de kindjes Italie of Texel weinig verschil maakt maar papa en mama willen natuurlijk ook wel eens wat ;)

En tot slot; als we besluiten tot geen 2de kindje, is dit sneu voor de eerste? We hebben verder geen tot weinig familie en als wij uit de tijd komen, zal hij de enige zijn. Op wie moet hij dan terugvallen? Voor ons zelf is familie daarom erg belangrijk. Mogen we hem dat onthouden OF lost zich dat wel op door bijv. vriendengroep/latere schoonfamilie....Ben je als ouder niet verplicht om je kind ook op die manier zo goed mogelijk achter te laten, ookal weet je dat een broer of zus geen garantie is voor later geluk en steun?!

Het blijft voor ons een moeilijk vraagstuk. Mijn 1ste zwangerschap was vreselijk en ik zie zelf het ergst tegen die 9 maanden op. Mijn man vindt het wel lekker zoals het nu is. We beginnen net weer een bepaalde rust in ons leven te krijgen die we nodig hebben na een roerige tijd en moet je dan willen beginnen aan een 2de? Aan de andere kant lijkt een 2de mini-mensje ons ook heerlijk.....

PFFFFF.....advies/ervaringen dringend gezocht dus :)

Groetjes Marieke

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

zie roze tekst

3. Bri

Bri Niet meer actief

Succes met het maken van een keuze! Het is echt aan jou en je man.

4. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Succes!

5. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

Apr 25, 2006
    2,179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Succes!!

6. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    1) Ik heb spierreuma ( PMR). 1ste zwangerschap was niet erg bevordelijk hiervoor, iemand hier ervaring mee m.b.t. een 2de?
    Niet met spierreuma maar wel met bekkenpijn ( erge pijn). Daar zit ik nu dus nog steeds mee. Het is te doen maar soms wel moeilijk. Vooral met tillen van de jongste. Die gelukkig al met 10 maanden zelf naar boven kon lopen,( ja ik weet het erg vroeg, maar hij kroop al erg vroeg et cetera...)

2) 1 kindje kan soms al erg druk zijn overdag, hoe gaat/verloopt je dag met 2? Nu kan mijn kleine man al lekker buiten spelen, mama ff zitten soms met een bakkie, maar dan een baby erbij + die kleine man.....wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ging hier helemaal vanzelf. De oudste kon natuurlijk al heel erg veel zelf. Was 3.3 jaar toen Julian werd geboren. Ze was toen al ruim een jaar droog en deed dus alles al zelf. ook spelen en wandelen ging erg als vanzelf. Ik heb alleen wel een fietskar aangeschaft voor de vrijheid. Met een baby fietsen ging niet. Maar met de fietskar kan ik dus beide kindjes met gemak overal mee naartoe nemen ( school et cetera..)

3) Ik heb soms rust nodig, lichamelijk en mentaal, zou ik die rust nog wel kunnen vinden met 2 kindjes? Hoe creeren jullie tijd voor jezelf?
    Ik heb de rust als Isabella naar school is en Julian op bed ( nog twee keer) Soms ging ik ook weleens met Julian mee op bed en dan ging mijn dochter lekker boven spelen. Kon ik even plat in verband met pijnlijke bekken en dochterlief ging lekker spelen. Ik heb wat dat betreft wel kinderen die erg zelfstandig zijn en erg graag alleen spelen.

4) financieel ; we kunnen 2 kindjes "onderhouden" en normaal blijven leven, maar bijv. 2 weken Italie.....blijft dat haalbare kaart? Sparen voor een rondreis door Noord-Midden-Zuid Amerika....Ik snap dat voor de kindjes Italie of Texel weinig verschil maakt maar papa en mama willen natuurlijk ook wel eens wat
    Ligt natuurlijk helemaal aan wat je te besteden hebt. ik merk weinig tot geen verschil in de uitgaven. Misschien de luiers extra en een extra stukje vlees/vis Fruit gaat hier er wel meer doorheen maar dat vind ik niet zo erg. Vakantie hebben we nog niet gedaan. Maar dat zal niet anders zijn met 1 kindje erbij gok ik. Maar goed, geen ervaring nog mee.

En tot slot; als we besluiten tot geen 2de kindje, is dit sneu voor de eerste? We hebben verder geen tot weinig familie en als wij uit de tijd komen, zal hij de enige zijn. Op wie moet hij dan terugvallen? Voor ons zelf is familie daarom erg belangrijk. Mogen we hem dat onthouden OF lost zich dat wel op door bijv. vriendengroep/latere schoonfamilie....Ben je als ouder niet verplicht om je kind ook op die manier zo goed mogelijk achter te laten, ookal weet je dat een broer of zus geen garantie is voor later geluk en steun?! Ik heb hier geen ervaring mee. Maar ik ken iemand die geen broer of zus had vroeger en ze heeft niks gemist.

Het blijft voor ons een moeilijk vraagstuk. Mijn 1ste zwangerschap was vreselijk en ik zie zelf het ergst tegen die 9 maanden op. Mijn man vindt het wel lekker zoals het nu is. We beginnen net weer een bepaalde rust in ons leven te krijgen die we nodig hebben na een roerige tijd en moet je dan willen beginnen aan een 2de? Aan de andere kant lijkt een 2de mini-mensje ons ook heerlijk.....

Moeilijk inderdaad. succes met je keus

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou voor je fysieke gesteldheid vooral overleggen met je arts.
    En verder wat betreft alle praktische vragen: als je gevoel zo graag een tweede kindje wil, dan ga je altijd spijt krigen volgens mij, als je het niet doet.
    Mensen met een bijstandsuitkering doen het ook, en die reis naar Midden-Amerika kan ook nog wel als de kids groter zijn...

Wat betreft drukker of niet: ik merk hier dat Thirza veel minder van mijn aandacht vraagt als er andere kids zijn. Twee is natuurlijk drukker dan 1, maar 2 kids is niet de drukte van 1 kindje en dan verdubbeld.... ;) En in de loop van de tijd neemt dat weer af natuurlijk.
    Ik zou vooral zien dat je in je omgeving mensen in actie krijgt om bij te springen als dat nodig is. Heb je ook nog recht op ondersteuning, bijvoorbeeld via de WMO, vanwege je reuma? Maak daar dan handig gebruik van!

Share This Page