Jullie hulp nodig: Ben zo onzeker

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door butterfly1984, 24 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Onze dochter heeft met nieuwe dingen altijd veel angst.
    Naar school gaan, nieuw bed en nu ook op de wc.
    Die andere dingen heeft ze makkelijk overwonnen, alleen vandaag heeft ze voor het eerst geen luier meer om.

Weet dat je niet mag pushen met zindelijkheid, maar zij is zoiets juist wel nodig.Uit zichzelf zal ze het nooit willen ivm haar angstigheid voor nieuwe dingen.

ze is in april al 3 geworden, dus jullie begrijpen dat het nu wel een x mag!

Maar nu ben ik zo onzeker, doe ik het wel goed, hoe vaak gaan ze naar de wc ongeveer?
    Ze is vanf vanmorgen 1 keer geweest en met heeeeeeeeeel veel moeite.
    Ze vind het eng zegt ze!

Dus graag zou ik wat antwoorden willen en als jullie nog goede tips hebben, vertel het met dan alsjeblieft.

-Hoe vaak gaan ze gemiddeld per dag naar de wc?
    -Als ze niet gaan, moet je ze dan zelf op de wc zetten?
    -Hoelang voor het slapen gaan geen drinken meer?
    -Hoe kan ik haar haar angst weg proberen te nemen?

Liefs

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik zou haar 's nachts nog wel een luier geven. Voor een kindje wat nog niet zindelijk is, is het echt te veel gevraagd om 's nachts ook opeens zindelijk te moeten zijn. (Omdat je vraagt tot hoever je voor het naar bed gaan geen drinken moet geven)

Ik ben er ook een beetje bang voor met mijn zoontje. Hij is ook nogal neurotisch aangelegd en vindt dit soort dingen maar niets.

3. Ikke20

Ikke20 Actief lid

13 okt 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Wat lastig voor je dochter dat ze nieuwe dingen soms zo moeilijk vindt. Ik heb zelf nog niet echt ervaring met zindelijkheid. Hoewel Nathan regelmatig aangeeft op de wc te willen zitten en dan mag hij dit ook. Hij heeft ook al een aantal keren op de wc geplast.
    Maar toen ik jouw verhaal las, dacht ik dat het misschien handig is om in het begin vaste tijden af te spreken dat je dochter naar de wc gaat? Ik heb geen idee of het voldoende is, maar je zou kunnen zeggen bij het wakker worden 's morgens wakker worden. Na het tussendoortje. Na de lunch, na het tussendoortje 's middags na het avondeten en voor het naar bed gaan. Vooral omdat ze het eng vindt kan het zijn dat die regelmaat misschien wat angst kan wegnemen, omdat ze weet waar ze aan toen is.
    Het is gewoon een gedachte, ik heb dus eerlijk gezegd geen ervaring. In ieder geval heel veel succes.

Groetjes Mariska

4. Sensea

Sensea Niet meer actief

#4 Sensea, 24 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2011
    ts@ mijn oudste dochter was ook een angstig kindje. ( ze bleek later autistisch te zijn) maar ik heb nooit overwogen om bij haar de zindelijkheid af te dwingen. op een bepaald moment is elk kindje er vanzelf klaar voor en op dat moment moet je inspringen. mijn dochter was toen inderdaad bijna 4 maar wel meteen volledig zindelijk.

kijk nog eens goed naar je kindje of je echt denkt dat ze eraan toe is, of het dat het voornamelijk iets is wat jijzelf graag wilt.
    ik had zelf altijd het potje in de badkamer staan (waar ze anderhalf jaar later op een dag zelf gebruik van ging maken en er tot haar eigen stomme verbazing iets in zat) en het krukje en de verkleiner binnen handbereik maar verder heb ik nooit gepusht.

ik kan je dus geen echt inhoudelijke tips geven.

ps, ik vind de tip van een aantal vaste tijden nog niet zo gek. onze jongste gaat nu bijv voor de gein altijd even op de wc zitten ( wil hij zelf) als hij gaat douchen en roept dan pssttt. ik kan me voorstellen als je zo een aantal vaste momenten inbouwd dat ze vertrouwd raakt met het idee?

ook zie ik je vraag met hoelang voor het slapen gaan geen drinken meer. ik denk dat je dag zindelijk en nachtzindelijk nog even los moet koppelen. ik zou dus als je bezig gaat voorlopig alleen voor overdag gaan. en het drinken verder ongemoeid laten en s'nachts gewoon bescherming aandoen voorlopig. om s'nachts zindelijk te zijn heb je een aantal vaardigheden nodig. je moet controle hebben over je blaas en het seintje doorkrijgen van je hersenen dat je wakker moet worden omdat je moet plassen.

5. butterfly1984

vaste tijden zou wel kunnen idd, een hele goede tip!

Of ze er klaar voor is?
    Ze is wel zindelijk, zoals de juf zegt alleen heeft ze nog een luier voor.
    Ze begint zich te schamen als ze moet poepen waar anderen bij zijn en als ze ergens is en moet poepen, doet ze het niet, maar wil ze naar huis.
    Ze houd het op tot we thuis zijn.
    Dus ja, is ze er klaar voor??

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik heb nog wat toegevoegd aan mijn stukje ts.

als ze zich gaat schamen dan zou ik zeggen van wel dan.

misschien toch die vaste tijden proberen dan en het vooral leuk houden. positief doen en vrolijk. niet teveel nadruk leggen. gewoon een nieuw ritueel van de dag.

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Heb je een beloningssysteem geprobeerd? Misschien dat dit wel een doorslag kan geven.

Ik zou voor de nacht sowieso een luier geven. Het duurt soms wel een half jaar tussen overdag zindelijk zijn en 's nachts.
    Op vaste tijden op het potje zetten is een goed idee. In het begin zal ze niet aangeven dat ze moet, daar zijn jullie voor. In het begin vroeg ik elk 3 kwartier aan mijn zoontje of hij moest. 9 van de 10 keer zei hij uiteraard nee, maar 1 keer per uur zette ik hem sowieso op het potje. Als hij geplast had mocht hij een stikker plakken, poepen betekende 2 stikkers. Na een week of 2 gaf hij zelf aan dat hij moest, maar dan was hij vaak nog of net op tijd of net te laat. Nog een week later voelde hij op tijd aan dat hij moest en sindsdien ging het ook goed. Nu 3 maanden later hoef ik hem nooit meer te vragen of hij naar de wc moet en heeft hij nooit meer ongelukjes.

Mijn zoontje is niet bang voor nieuwe dingen, maar plassen poepen of het potje/wc vond hij in het begin ook wel heel vreemd en een beetje eng. Op een ongedwongen manier ermee omgaan werkt het beste, denk ik.

8. butterfly1984

Moet er even bij vermelden dat ze morgens eigenlijk altijd een droge luier heeft, dus ze houd het snachts wel op.

Ben zo onzeker zeg! Doe ik er goed aan?of moet ik toch nog langer wachten?!

9. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik zou het gewoon proberen en werk eens met een stickersysteem. Dus zoveel stickers en dan een klein cadeautje uitzoeken bij bijvoorbeeld de action ? Benadruk ook het positieve en niet wanneer het een keertje niet goed gaat.

Verder denk ik dat je er zelf wat relaxter onder moet zijn. Je onzekerheid kan overslaan op je dochtertje.

10. butterfly1984

Even snel: vanacht wel of geen luier? Twijfel heel erg!

11. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    wel een luier om doen, als het mis gaat zal je haar angst waarschijnlijk alleen maar nog meer voeden.

12. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Mijn dochtertje is hoog sensitief en bang voor alles wat anders is dan normaal.
    Een luier af laten is anders dan normaal dus raakte ze totaal in paniek.
    Een potje is eng, de wc is eng etc.

In overleg met de orthopedagoog die betrokken is bij onze dochter zijn we toch bezig gegaan met de zindelijkheidstraining ( ze kwam namelijk regelmatig naar me toe om te zeggen dat ze even ging plassen of poepen en of ik dan als ze klaar was een schone luier wou geven).
    We hebben toen samen een mooi stickervel gekocht en haar potje daarmee 'gepimpt' tot deze helemaal naar haar zin was.
    Toen hebben we samen een beloningssysteem geknutseld en moest ze voor/na het naar bed gaan,voor/na eten etc op het potje.
    De eerste drie keer was het huilen en gillen geblazen op het potje maar toen we stug door zijn gegaan met het zingen van een liedje werd het steeds beter.
    Toen haar eerste plas op het potje ging was dat voor haar een enorme boost.
    En nu is ze in nog geen week tijd overdag volledig zindelijk van urine en ontlasting en gaat ze zelfs op de ( volgens haar enge) wc.

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou s'nachts nog een tijd de luier omhouden zoals ik al eerder schreef moet je die 2 dingen appart zien. laat haar eerst maar eens overdag zeker van haar zaak worden. als ze ondertussen s'nachts droog blijft is dat mooi alvast maar geen must.

14. butterfly1984

Net voor het slapen gaan nog even op de wc gezet,maar ze doet gewoon niets!
    "ik vind het niet leuk, mama", zegt ze dan of " Ik vind het een beetje eng!

Vandaag in totaal 2 maal op de wc geplast en geen natte broek gehad.
    Wel 2 keer met moeite en wat jammeren en met heeeeeeeel veel geduld.
    Ze zegt na het plassen ook dat ze het eng vind.

Weet nu niet of ik ermee door moet gaan of toch nog even moet wachten.

Ze is echt zindelijk, ze weet wanneer ze moet plassen en poepen.
    Ze kan het ophouden, ook heel de nacht.
    Maar op de wc vind ze eng, ze is al heel lang zindelijk, maar dan wel met luier.
    Klinkt misschien wel vaag.

Toen ze net op wc zat, zei ik dat ze voor vanacht luier om mocht hebben.
    "Ja, een luier van Melissa", zegt ze! (hadden gezegd dat wanneer haar luiers opwaren ze dan op de wc moest).
    Dus ik zeg:"Nee een luier van Esther".
    Zegt zij:"Heb jij luiers voor Esther opgehaald?", Dus ik zeg: "ja, die ik voor je opgehaald"
    Zij heel erg blij: Echt waar mama?
    Zo'n prachtgezicht om te zien.:D

15. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Waarom probeer je niet eerst een potje? Veel kindjes vinden de wc eng, en bij het potje ziet je kind ook het resultaat.

16. butterfly1984

Wij hebben een potje in huis.
    Zo heel af en toe heeft ze het daar weleens op gedaan, maar wil er niets van weten.
    Haar zusje daarentegen wel!:D

17. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.053
    2.188
    113
    Brabant
    och ik herken wel veel hoor..
    al is mijn meid nog iets jonger, maar ze vertikt het gewoon. ze vind het eng, wil niet etc etc
    laatst van 1500-1900 in dr blote billen laten lopen, en gewoon niet geplast. of ze het nou niet "kan" op het potje, of niet wil, ik weet het niet...
    maar ik denk dat wij maar weer ophouden met die zindelijkheidstraining...

18. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    -Hoe vaak gaan ze gemiddeld per dag naar de wc? ik vraag iedere 3 kwartier aan Jenna of ze moet plassen en dan gaat ze naar het potje. Vaak moet ze wel maar soms ook niet en dan proberen we het een half uurtje later weer
    -Als ze niet gaan, moet je ze dan zelf op de wc zetten? ik zou beginnen met een potje, wc is nogal groot en kan me indenken dat ze dat eng vindt. En inderdaad zoiets zeggen als "kom we gaan even proberen te plassen"
    -Hoelang voor het slapen gaan geen drinken meer? probeer haar eerst overdag zindelijk te krijgen, snachts is voor latere zorg. In ieder geval altijd voor je haar de laatste keer voor het slapen een luier aan doet even op het potje laten
    -Hoe kan ik haar haar angst weg proberen te nemen? door er een leuk iets van te maken. Bijvoorbeeld stikkers plakken en heel enthousiast reageren als ze geplast heeft. Mocht ze niets gedaan hebben dan kun je zeggen " goed geprobeerd zeg maar plasje heeft nog geen zin om te komen we proberen het straks nog een keertje". Mocht ze een ongelukje hebben vooral niet boos of geirriteerd of wat dan ook zijn maar gewoon zeggen "kan gebeuren maar de volgende keer gaan we weer op het potje he want jij bent al zooooon grote meid

Hoop dat het jou en je dochter helpt.
    Succes!

Liefs[/QUOTE]

19. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    Wauw dan kan ze het in ieder geval goed ophouden! Dat is al een goed teken want dan heeft ze duidelijk een goede controle erover.
    Ik zou juist niet stoppen nu. Maak er gewoon een "feestje" van en complimenteer haar vaak. Laat haar bijvoorbeeld de wc voor je doortrekken als jij zelf geweest bent, is vaak reuze interessant ;)

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Zo te lezen is ze er absoluut lichamelijk klaar voor. Maar een kindje moet zelf ook wel willen, dat zeggen ze ook vaak. Je kunt het niet afdwingen.
    maar ik herken het wel, dat je ze soms ook moet helpen met over een barriere heen te komen. Dat noem ik niet dwingen, maar stimuleren ;) Ligt soms dicht bij elkaar, maar is iets anders.

Ik heb mijn dochter gewoon haar luier uitgedaan. Ze wilde vaak ook niet op t potje, hield t dan juist op of misschien begreep ze niet zo goed wat ze moest doen dan ofzo.

Vooral met plassen was het makkelijk. Ze plaste in haar broek en dat vond ze vreselijk!! Ze vindt het ook erg rot als haar kleren nat worden van het spelen of regen ofzo ;) Dus zo had ze al snel door, dat ze het dan maar beter op het potje kon doen.
    De eerste periode deed ze heel veel kleine plasjes. Misschien wel 20 op een dag! Waarschijnlijk omdat ze eerst niet zo goed door durfde te plassen en later omdat ze het gewoon leuk vond om op t potje te zitten ;)
    Nu plast ze vaak maar 4x per dag een grote plas. Vaak 's avonds voor t slapen gaan een paar keer, om een beetje tijd te rekken ;)

Poepen was moeilijker, dat durfde/wilde ze niet. Ik heb haar zover gekregen met een beloningssysteem. Kostte wel aardig wat moeite, maar nu gaat het allemaal prima.

Je onzekerheid is wel een beetje begrijpelijk hoor. Maar aangezien je al aangeeft dat je dochter wat angstig is, lijkt t me wel belangrijk om zelf een duidelijke en zelfverzekerde houding aan te nemen! Anders zal je haar gedrag alleen maar versterken, lijkt me..

Deel Deze Pagina