Jullie hulp nodig: Ben zo onzeker

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by butterfly1984, Jul 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sensea

Sensea Niet meer actief

oei ts@ ik vrees dat ze ergens het idee opgevat heeft dat haar zusje wel de luiers enzo mocht. wellicht is ze daarom super onzeker geworden. als je ziet hoe ze opbloeid toen je vertelde dat je speciaal voor haar luiers gekocht had. misschien moet je beide dames toch extra goed scheidden. in wat je verteld enzo. dus niet je kleine zusje kan het wel. snap je? ik lees namelijk steeds haar zusje daarintegen wel. als je dat ook aan haar laat blijken bewust of onbewust, kan dat flink op haar werken.

ik zou misschien ook 2 potjes aanschaffen 1 voor haar en 1 voor zusje. en ik zou er zeker mee doorgaan. ze snapt de bedoeling wel blijkbaar, maar zonder zusje en met alleen aandacht voor haar op dat moment. misschien samen zo'n hoger potje uitzoeken? speciaal voor haar alleen.

2. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Dank jullie wel dames voor de tips.

Vanacht dus een luier omgehad en vanmorgen weer netjes afgedaan.
    Ze deed er niet moeilijk over.
    Plassen gaat nog niet zo geweldig, al dacht ik dat het vanmorgen heel goed ging, net voor het slapen gaan was weer drama.
    Ze zegt ik kan niet plassen of ik vind het een beetje eng.
    vanmorgen ging het dus wel goed en is ze 3 keer geweest, erg netjes en ben super trots op haar.

Zo net voor het naar bed brengen heeft het heel lang geduurd voor ze ging plassen, terwijl ze echt al een hele tijd nodig moest. (had haar daarvoor ook al 2 keer op de wc gezet zonder resultaat)

3. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,053
    2,187
    113
    Brabant
    ja, maar ze plast dus gewoon écht niet op het potje (of de wc). Heb het stickersysteem al, al beloofd dat ze oma mag bellen als ze geplast heeft (is ze dol op), als ze poept mag ze een grote sticker, haar al volgetankt met drinken terwijl ze op het potje tv zit te kijken, laten spelen in d'r blote billen, niks...

1x heeft ze tijdens het spelen een ongelukje gehad, waarna ze het meteen ophield (dus een paar drupjes verloren) en toen heb ik haar meteen op het potje gezet.. kwam niks. laten zitten, tv aan, drinken, snackje, gezellig zitten babbelen en 10(!!) minuten later kwam er een plasje...
    Is toch gek?? voor de rest nooit... ik weet het niet hoor, is ze er wel aan toe? ze wil zoooo graag in die luier plassen, zegt dat ook..
    heb alles al gezegd: grote meisjes dragen ook geen luiertje meer, als je naar school gaat kun je ook geen luiertje meer aan, naamlievelingsnichtje heeft ook alleen een onderbroekje aan.
    als haar liefste vriendje komt spelen, of haar nichtje en die gaan plassen mag ze altijd even (om een hoekje) kijken, dat het dus heeeeel normaal is..
    *zucht* ik weet het niet meer.

mijn idee was om met het mooie weer lekker buiten te spelen in haar blote bips, maar helaas, het mooie weer is kwijt, haha...

sorry voor het topic vervuilen.. maar ik weet het ook even niet meer...:(

4. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Mijn zoontje was ook altijd vreselijk bang en onzeker. alles wat nieuw was wilde hij niet,durfte hij niet met tranen aan toe.
    wat bij hem erg hielp was hem toch stimuleren om dingen te durven maar dan wel in kleine stapjes,dus niet gelijk in een hoog klimrek of van een lange glijbaan maar kleine dingen waarvan je eigenlijk wel weet dat ze het wel durft,zoals van de stoeprand afspringen,koprollen,1 trede proberen van een klimrek. en dan zeggen dat het zo knap is en helemaal niet eng zie je wel!
    zo krijgen ze zelfvertrouwen. dat bouw je langszaam op.
    Mocht ze bijvoorbeeld de kriebels krijgen van iets engs (lees bij mijn zoontje,gaan flippen) dan ga je rustig voor haar zitten,pakt haar handjes en zeg je heel rustig dat het niet eng is en dat je het samen met haar probeert. en elk klein stapje is een stap.

uiteraard bij zindelijkheid eerst een heel scala aan boekjes uit de bieb halen,vertellen dat buurmeisjes etc. ook op het potje plassen etc. en dan eens gewoon zo`n potje neerzetten en er niets over zeggen. elk druppeltje is een snoepje,ijsje,wat dan ook.
    verder zou ik er gewoon een half jaar voor uittrekken. bij ons was zindelijk worden echt een hele klus. poepen vond hij eng en stond rustig ergens in een hoekje te poepen en nu durft hij eindelijk op het potje maar de wc nog niet. dus we hebben nog 2 maanden om dat eigen te maken.

ik zou de luier gewoon eens helemaal afdoen,waarschijnlijk heb je dan veel ongelukjes maar op een gegeven moment snappen ze toch dat het anders moet.

succes!

5. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,053
    2,187
    113
    Brabant
    ja, bij mijn dochter helpt het om haar gewoon voor het blok te zetten..
    dus wel hupsakee op die glijbaan, zetje geven en gaan maar.. en vervolgens gaat ze dan heel trots zelf.

Dus misschien is het inderdaad iets om die luier uit te laten? ze kan dus goed ophouden.. alleen ik wil niet dat ze het als negatief ervaart.
    laatst had ze anderhalve dag niet gepoept en wilde ook maar weinig eten, dit was weer na een blote billen middag... uiteindelijk toch de hele luier vol gemaakt, haha..
    dus ik wil het echt niet forceren, lastig he..
    morgen idd maar even naar de bieb, boekjes halen!

6. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    luier helemaal af hielp hier het beste,dat aan en uit was veel te ingewikkeld en logisch eigenlijk,want hoe moet zo`n kind nou snappen wanneer ze wel of niet in de luier mag plassen. neem gewoon 3 setjes makkelijke kleding mee,een dozijn billendoekjes en gaan met die banaan. `s avonds een wasje en klaar.

eng lbijft het denk ik wel maar daar moet ze gewoon doorheen toch?

hihi,makkelijk praten hè,maar als ouder weet je het soms gewoon niet.

7. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Ik zou niet zeggen dat het niet eng is, want voor je kind is het wel degelijk eng.
    Wij zeggen als ze iets eng vind dat wij begrijpen dat ze het eng vind
    ( begrip voor haar gevoel, niet bevestigen dat het ook eng is ) en leggen uit dat je sommige dingen iets vaker moet doen zodat het steeds iets minder eng word.

8. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,053
    2,187
    113
    Brabant
    dank voor de tips.. we zullen het nog eens gaan proberen..

9. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Hier gaat ze nu steeds makkelijker op de wc om te plassen.
    Eerste dag duurde het heel lang voor ze eens ging plassen, maar nu zit ze en plast bijna gelijk:D

Alleen poepen durft ze niet en houd het nu vandaag voor de 3e dag op.
    Hebben jullie daar nog tips voor?

Vandaag 1 ongelukje gehad, de 1e.
    We waren er net weer van de winkel en was allemaal erg druk hier.
    En toen opeens plaste ze een klein beetje, toen hield ze het op tot ze op de wc zat.
    Ze was het blijkbaar door de drukte even vergeten.

Snachts dus wel een luier, maar smorgens nog droog en als de luier af is gaat ze direct op de wc.

Gebruik wel een wc verkleiner, anders wil ze niet.
    Dus overal waar we heengaan zo'n ding mee:D

10. Libelle82

Libelle82 VIP lid

Jun 26, 2008
    5,081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Toch weeral een hele vooruitgang geboekt. Bestaat er niet een boekje ( in de bieb ) wat over 't gaan op de wc gaat,... dat het eng lijkt, maar eigenlijk niet is? Dat voorlezen.. of zelf een verhaal vertellen... ook nog een optie.

En zo na een weekje de luier 's nachts toch uitlaten.. met de boodschap.. ."ik weet zeker dat je het kunt.. en een ongelukje is helemaal niet erg", .. Probeer het maar,..

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,234
    6,094
    113
    Hier ook een kereltje dat niet wil of nog niet kan. Als hij binnen 4 uur
    5 ongelukjes heeft (incl ontlasting) en hij doet in die tijd niks op het potje is het dan dat ie er nog niet aan toe is of pak ik het dan verkeerd aan? Hij geeft soms aan dat er een plasje aankomt en dan plast ie ook op het potje, nu zijn we wat strikter geworden met de tijden om toch hopelijk wat meer droge luiers te krijgen(idd voor/na het eten etc) en er is geen verandering.
    Poepen weigert ie op het potje/wc te doen en hij poept nog zeker 2 keer per dag.
    Moet ik het nog even laten? Beloningssysteem (stickers) werkt hier niet. Zelfs chocomel (waar ie normaal een moord voor begaat) hoeft ie niet als ie maar niet op het potje hoeft.
    Help wat doe ik verkeerd?

Share This Page