Jullie hulp nodig.

Discussion in 'De lounge' started by Warboel, Mar 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Misschien kan iemand mij hier mee helpen.
    Deze maand komt mijn eerste boekje uit (jeeeej), alleen ben nu wat aan het kibbelen geslagen met de uitgeverij.

Dit over het formaat van de letters IN het boek.

Het voorbeeld wat ik toegestuurd heb gekregen is compleet in het formaatje 10.5. Op zich prima natuurlijk, maar ben bang dat het toch één tikje te klein is.
    Vooral je kijkt naar het genre (chicklit) en in wat voor een situaties mensen zo'n boek zouden lezen (op de bank, op het strand en ga zo maar door).

In mijn optiek is 11.5 dus beter. Hiermee neemt ook het gehele boek wat in volume toe (van 170 naar 225 pagina's) niet schrikbarend veel, maar het zal wel wat indrukwekkender ogen als een boekje wat net een duimbreedte dik is.

Het enige nadeel is dat het boek daarmee ook iets in prijs toe zal nemen.

Dus mijn vraag;

Als je afgaat op het genre en bijvoorbeeld zelf een boek zoekt wat gewoon lekker makkelijk weg leest. Zou je dan eerder kiezen voor een kleiner lettertype en een dunner boek. Of iets dikker met een wat groter lettertype?

2. Koali

Koali Fanatiek lid

Oct 1, 2012
    1,845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mij zou het persoonlijk niet veel uitmaken, mits het verhaal me leuk lijkt.

Ik weet ook niet welk lettertype je hebt en hoe groot dit dan oogt. Zoals Arial maat 11, is prima te lezen. Te grote letters in een boek is ook weer niet fijn lezen.

3. AmberS

AmberS Bekend lid

Oct 16, 2013
    685
    0
    0
    Eigen baby- en kinderkleding zaak
    Gelderland
    Hmm.. misschien kun je een paar andere boeken in de bieb / boekhandel bekijken waar jij jou eigen boek mee zou willen meten, en kijken naar de grootte van dat lettertype?

Vindt het hier lastig te zeggen, ik heb even op mijn eigen word gekeken haha en ik vindt zelf 10,5 opzich ook wel prima. Is goed leesbaar, en 't boekje wordt ook niet te dik.

Wel spannend hoor! Knap gedaan! :D

4. MamaZH

MamaZH Actief lid

Mar 4, 2014
    360
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat leuk dat je boek uitgegeven wordt. Waar kunnen we het krijgen :D. Ik zou gaan voor een groter lettertype.

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Nee precies, het moet ook geen basisschool formaat worden. 12.5 gaat al te ver. 11.5 is iets groter. Het gaat om Times New Roman.

6. Niekske78

Niekske78 Actief lid

Nov 18, 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik het mee zou willen nemen (vakantie of zo) zou ik gaan voor het dunnere boek. Ik neem op vakantie bijv. ook eerder pockets mee dan 'normale' boeken.

Aangezien het boek bedoeld voor jongeren, zoals ik afleidt uit jouw tekst, zullen zij geen moeite hebben het het kleinere lettertype. Daar komt bij dat zij meestal ook minder te besteden hebben.

7. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

Jun 21, 2013
    2,006
    0
    0
    Dikker boekje en groter lettertype :)

Een dun boekje vind ik er sowieso vaak goedkoop/"zielig" uitzien. Ik geef je dus groot gelijk.

8. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Lol, dat is hem het juist. De boeken die ik zelf graag lees (noem mij dan maar een ongeletterde) zijn dan weer 11.5.

Tsja en wanneer lees ik? Op de bank, met de tv op de achtergrond aan voor mijn man.
    Heb dan ook wel een lui rechteroog, dus groter leest voor mij makkelijker zonder dat ik mijn linkeroog te moe maak en ik het boek weg moet leggen omdat ik koppijn krijg hahaha. Voor mij zou een 15 lettertype nog lekker lezen :D.

9. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Ik denk persoonlijk dat ik het lekkerder vind als het boek wat grotere letters heeft.
    Dit leest gewoon lekkerder op het strand e.d.

Dat het boek iets duurder wordt zou mij niet zo erg uitmaken , als het verhaal me maar trekt.

Wanneer verwacht je dat het boek te koop is ?
    ben zeer benieuwd ;)

10. Babbel81

Babbel81 Fanatiek lid

Mar 22, 2010
    2,901
    0
    0
    Zuidholland
    Wat leuk!

Ik zou voor een groter lettertype en dus wat dikker boek.
    Vind ik fijner lezen.
    Succes ermee!

11. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Ja dat heb ik dus ook! Haha, dacht al dat ik gek was geworden :D.

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik vraag me dan af wat het prijsverschil is.

En kleine letters zijn fijn als het een dik boek is zoals harry potter ofO. Maar een zon roman boekje kan best groter vind ik

13. Springmuis

Springmuis VIP lid

Aug 19, 2008
    7,043
    0
    0

Dit!

14. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Mijn voorkeur gaat meestal uit naar een kleiner lettertype, want ik heb een hekel aan meelezers :p

Ik geef meer om het lettertype dan om de lettergrote.

15. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Ik vind grotere lettertypes er vaak vrolijker uit zien, dus ga voor groot.

16. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Maar hij komt sowieso bij het Centraal boekhuis te liggen! Verder bij Bol.com en Bruna.
    De rest is promoten, promoten, promoten. :D Altijd leuk, maar vandaar ook mijn vraag. Aangezien jullie toch ook wel onder de doelgroep vallen!

17. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Denk dat het misschien te maken heeft dat het voor de drukker dan goedkoper is of iets?

Mijn maakt het nooit zo veel uit welk type letter. Al hoe wel nu ik bijna een leesbril ga nodig hebben jaja als je rond de 40 ben gaan je ogen idd toch achter uit met kleine lettertjes lezen dus dan geef ik jou weer gelijk iets grote letters.
    Wel trots mag je op je zelf zijn een boek uit geven dat is al een hele prestatie. Nu nog een succes worden maar zal best wel.

18. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Het lettertype is trouwens Cambria.
    Lijkt onwijs veel op TNR hoor. Vind ik zelf dan. Al zal een expert het verschil wel zien :D.

19. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

Feb 1, 2011
    4,355
    72
    48
    Een dun boekje vind ik vaak wel wat zielig ogen. En bij dun denk ik aan die gratis boekjes die je als promotie weleens bij een ander boek krijgt. Die gratis boekjes hebben wel een grotere letterype.
    Maar ik lees liever een boek met een kleinere lettertype.

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik lees ook liever een wat kleiner lettertype.
    Voor mij is dat overzichtelijker.

Share This Page