bv en afvallen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door september08, 31 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hallo,

Ik dacht misschien hebben jullie wel tips, moet nog 1,5 week wachten voor ik weer naar het bureau ga.
    Ik geef volledig bv (wel ft kolven) en was een paar dagen na de bevalling al op mijn oude gewicht.
    Heel fijn natuurlijk, maar nu merk ik dat ik ga afvallen. En ik ben van mijzelf al vrij (te)licht.
    Maar waar het omgaat is, heb ik wel genoeg voedingsstoffen voor mijn zoontje. Of pikt hij alles er wel uit en heb ik zelf dan wel genoeg voedingsstoffen?!
    Weet iemand dat en zijn er tips of voedingsmiddelen die goed zijn voor mij om te doen/eten?!
    O en belangrijk mijn zoontje heet waarschijnlijk kma. Dit weten we omdat hij een tijdje in de nacht hypo voeding heeft gehad waar hij op reageerde. Nu dus volledig bv.

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Zie je berichtje staan, had het nog niet gezien, maar zo naar beneden gezakt en nog geen enkel antwoord, dat kan niet de bedoeling zijn ;)!

Wat ik je wil zeggen is, probeer zelf echt goed en gezond te eten, zodat je toch soort van probeert wel op gewicht te blijven, zeker omdat je schrijft al aan de lichte kant te zijn. Lichter dan licht is ook niet goed uiteraard. En echt teveel afvallen, kan ook gewoon erg slecht zijn voor je productie.

Verder, denk ik persoonlijk dat je kleintje echt nog wel voldoende voedingstoffen krijgt door jouw melk. Je lichaam bezuinigt niet op de melk als het ware. Pas wanneer het lichaam zo 'op' is, dat het alles nodig heeft voor de vitale functies, dan gaat het bezuinigen op de melk en de kwaliteit daarvan.

Zolang je nog niet op dat punt bent, en geloof dat je dat nog niet bent, denk ik zeker dat je kindje voldoende binnen krijgt. Misschien kan je nog een aantal keer extra laten drinken, beetje meer is nooit slecht natuurlijk :D!

Hoop dat je hier wat aan hebt, dit is dus zoals ik het zie, ik het begrepen heb.

Liefs, Hanneke!

3. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik ben het helemaal met Hanneke eens.

Dat je meer moet eten omdat je borstvoeding geeft weet iedereen. Maar het is echt vrij veel, meer dan je denkt! Dit weet ik omdat ik sinds een kleine drie weken aan het diëten ben en ik goed afval nu terwijl ik me bij wijze van dicht vreet :).

Voedingscentrum:

Hoeveel per dag?

Wil je weten wat jij moet eten? Vul deze vragen in en we tonen je de aanbevolen hoeveelheden per dag.
    voor borstvoedende vrouwen tussen de 19 en 50 jaar

[​IMG] 300 gr Fruit 3 stuks 200 gr Groente 4 opscheplepels
    Groente en fruit zijn belangrijk voor je vitamines en mineralen.
    Lees meer [​IMG] 250 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 5 opscheplepels 280 gr Brood 8 sneetjes
    Brood en aardappelen zitten vol vezels en andere belangrijke stoffen.
    Lees meer [​IMG] 30 gr Kaas 1,5 plak 450 ml Melk(producten) 125-150 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers
    Zuivel, vlees en vis zitten vol eiwitten en andere belangrijke stoffen.
    Lees meer [​IMG] 15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels 40 gr Halvarine 5 per sneetje
    Vetten en olie bevatten vitamines en essentiële vetzuren.
    Lees meer [​IMG] 2000-2500 ml Dranken (inclusief melk)
    Dranken zijn belangrijk voor de vochtbalans in je lichaam.
    Lees meer

4. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Nou, het is een beetje rommelig geplakt, maar hier kan je dus meer vinden:

Hoeveel per dag? | Voedingscentrum, eerlijk over eten

Als je een moeilijke eter bent, dan zou ik zeker wel voor wat vollere producten gaan. Zo krijg je meer calorieën binnen terwijl je er niet zo veel voor hoeft te doen.

Ik zou eens contact opnemen met een borstvoedingsvriendelijke diëtist. Wellicht kun je er eentje vinden op www.borstvoeding.com .

Wees niet bang dat je melk onvoldoende voedingsstoffen bevat! Dit komt eigenlijk zelden tot nooit voor!

5. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    als eerste gaat alles naar de melk: oftewel, je kindje eet je op.

Zoals al gezegd: goed eten en genoeg je rust nemen. Als je twijfelt extra wegen op een weeguurtje.

Misschien kan je ha je doorsturen naar een dieetist? Vriendin van mij werd bij de nacontrole door de vk daar naartoe gestuurd omdat ze ook zoveel onder haar gewicht zat.

suc6 ermee

6. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Bedankt voor jullie antwoorden!!
    En idd. wat veel moet je eten??!
    Ik ben weer aan het werk en leer me aan dat ik iets te eten en drinken bij heb tijdens het kolven. Dus als extra's..
    Ik zal ook nog wel met cb over hebben of ik evt. naar een diëtist kan. ook i.v.m. kma van mijn zoontje.

7. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Je kan altijd contact opnemen met een diëtist, daar heb je het cb niet voor nodig.

Misschien dat je je aankunt leren i.p.v. 3 maaltijden, 5 kleinere te nemen.

8. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    En wat misschien ook zou kunnen helpen, wanneer je gewoon niet voldoende binnen krijgt, is meer vaste tijden nemen. Dus bijv rond 8.00 ontbijt, rond 10.00 fruit/drinken, 13.00 lunch, 15.00 cracker/beschuitje/fruit/drinken, 18.00 avondeten, 21.00 nog iets van een cracker/beschuitje/boterham en wat drinken. Zodat je toch voldoende binnen krijgt. Maar als dat eigenlijk niet het probleem is, dan zou ik idd echt eens kijken met een dietiste om toch andere producten te nemen.

Liefs, Hanneke!

9. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

9 dec 2009
    916
    1
    16
    Hey!!!

Hier ook een afvallertje hoor!!!

60 kg voor de zwangerschap
    69 kg hoogzwanger
    62 kg direct na de geboorte
    En nu ben ik al een aantal maanden 55 kg :)

Ben nu gelukkig stabiel, minder mag ik ook absoluut niet gaan wegen van mezelf.
    En ben idd ook niet zo'n eter, dus tikt er wel in met de borstvoeding! ;)

10. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ja ik heb er ook 'last' van.
    Ben nu 9 kilo lichter dan voor mijn zwangerschap en ik vreet me ook echt vol. Tja, ik kan deze kilo's echter wel missen, dus bij mij komt het juist wel mooi uit.

11. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Soms stoppen moeders met borstvoeding omdat het ze opvreet, maar ze eten gewoon niet genoeg! Borstvoeding vraagt echt veel energie!

12. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Borstvoeding kost inderdaad het nodige energie. De hoeveelheden die ik naar binnen werkte waren gigantisch en nog steeds eet ik veel. Zo heb ik gisteren bijvoorbeeld dit gegeten: (Ik blijf met dit 'dieet' stabiel op +/- 50 kilo met een lengte van 1.57, als ik minder eet of snoep val ik af.)

- 4 boterhammen met vleeswaren
    - 4 plakken peperkoek
    - een flink glas zelfgemaakte mangosmoothy met roomyoghurt
    - 4 pistoletjes met jam, en salade
    - een flinke dot aardappelpuree, witte bonen in tomatensaus, en 3 vissticks
    - 2 koeken
    - 6 stukjes trekdrop

Nu vraagt Kyra niet zoveel voeding meer van mij maar toen ze dat wel deed at ik qua hoeveelheid het bovenstaande, en dan vaak nog minstens een boterham of 6 erbij (of twee keer warm eten). Niet dat ik beweer dat iedereen zich zo vol zou moeten proppen, maar af en toe redt je het gewoon niet met een boterham extra. Je kindje komt niets te kort maar het is niet de bedoeling dat je zelf vel over been wordt.

13. mroos

mroos Niet meer actief

Haha nou ik wou dat ik zoveel afviel van de borstvoeding, ik moet nog 6 kilo en die willen er echt niet af, maar misschien komt het nog.
    Voor jou lijkt het me inderdaad vervelend, als je al lichter van jezelf bent. Verplicht veel eten lijkt me ook weer niet echt een pretje.

Leuke naam heeft je kindje trouwens;)

14. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ja he?
    Vind alleen wel jammer dat ik de naam bijna niet hoorde en nu juist veel babys zijn geboren met deze naam... Wil liever niet Boaz nr 3 zijn in de klas.... Maarja..
    Bedankt voor jullie tips, ik denk dat ik moet leren meer te eten. Heb nu ook een afspraak bij de dietist.
    Mijn zoontje is vandaag bij het cb geweest en hij groeit goed, dus daar hoef ik me niet druk om te maken...

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Fijn dat de kleine lekker groeit :D!

En ook erg goed dat je een afspraak hebt bij een dietist(e). Hoop dat hij/zij je een eindje op weg kan helpen ;)!

Deel Deze Pagina