Jullie mening gevraagd over advies CB

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lauwra, 16 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ik plaats mijn vraag hier omdat ik mij afvraag wat het volgende advies van het CB met mijn bv productie gaat doen!

8:00 uur: bv
    11:00 uur: fruit
    12/13 uur: pap van afgekolfde bv
    14.30 uur: tussendoortje met water of thee
    17:00 uur: groente
    19:00 uur: bv

Ze raadde dan wel aan om na fruit en groente hem nog te laten drinken zolang het nog geen grote hoeveelheid is en om evt eind van de middag nog een keer te kolven.
    Heel eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin om te gaan kolven elke dag! Dat is toch niet de bedoeling van borstvoeding? En om nou nu al naar nog maar 2 keer bv te gaan vind ik wel heel weinig!
    Mijn idee is om tussen de middag nog gewoon bv te geven en evt een broodkorst daarna dat krijgt hij nu ook al en vind ik prima om zo te houden en als hij 7 maanden is een boterham met wat beleg te gaan geven.
    Dan zit ik nog op zeker 3 voedingen en dan nog 2 keer na groente en fruit wat, maar dat zal op een gegeven moment wel minder worden naar mate hij meer daarvan gaat eten.

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik vind het een heel slecht advies en ook een afbouw advies. Dus ik zou het niet doen als ik jou was. Waarom zou je in Vredesnaam pap geven? Nergens voor nodig. Jouw bv heeft de juiste samenstelling voor je kindje. Ik vind 3 keer per dag ook wel heel erg weinig voor een kindje van 6 mnd. Althans mijn dl dronk toen denk ik nog wel 7-8keer per 24u.
    Met bijvoeding altijd EERST de borst en daarna de BIJvoeding. Dus niet anders om.

Als je nog langer bv wilt geven, zou ik niet mee gaan in dit advies en ook bij het CB aangegeven dat je niet hebt gevraagd om een afbouw schema.

3. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Bedankt voor je antwoord! Precies wat ik al dacht dus.
    Nou moet ik wel zeggen dat ik ook wel eerst de bijvoeding geef en daarna de borst, want anders eet hij gewoon niet. Houd zn lippen stijf op elkaar... hoe moet ik dat dan aanpakken? Tussen de voedingen door is tot nu toe ook geen succes geweest...

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hier gaven ze ook dat advies. ..
    Ik voede nog zn 10 x maar moest toch echt terug naar 3 volgens hun.
    Mooi geluisterd naar mn eigen gevoel ik voed buiten de bijvoeding om nog 8 tot 12 keer variërend van lange voeding tot slokje troost.
    Kolven is onzin kan gewoon aanleggen tot de 1 is ander vocht niet nodig dus gewoon uit de bron.
    Als je eens een keer wil oefenen met een beker kun je incidenteel wat kolven.
    En ja als je nu nog redelijk vaak op verzoek voed gaat dit schema je bv om zeep helpen.

5. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    zou bij mij ene oor in andere oor uit gaan :) Sowiso vind ik pap al onzin bij baby's in de meeste gevallen (snap het nut ook niet van overdag pap? Voor het slapen zodat ze de nacht doortrekken snap ik beter)

en wat voor tussendoortje bedoelen ze? Echt al koekje ofzo?

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Geef het tijd. Hij is nog heel jong en je hebt echt geen haast ( ook al wil het CB je laten geloven dat dit wel zo is). Bied wat aan als jij ook eet. Hij hoeft ook echt nog geen hele maaltijden weg te werken hoor. Of fruit of groente is prima. Doe je rapley of hapje? Hier deden we rapley en ik denk dat ze echt wat ging eten toen ze een maand of 8 was.
    Geef hem bijvoorbeeld en stukje banaan of een stukje komkommer om op te sabbelen. Reuze interessant voor zo'n kleintje. Als dat goed gaat breidt je langzaam uit.

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Eigenlijk toch te erg he. Zo helpen ze dus echt de bv om zeep! Schandalig vind ik het. Ik voed al 27 mnd maar als het aan het cb had gelegen was het met 6 mnd klaar geweest.

8. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Typisch CB advies. Borstvoeding onvriendelijk en inderdaad gericht op afbouwen. Als je dat dus niet wil: blijven voeden op verzoek, en beginnen met op 3 momenten tijdens de dag (ontbijt, lunch, diner) bijvoeding na de borstvoeding aan te bieden. Kolven is dan helemaal niet nodig, en pap is sowieso geen vereiste.

9. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Misschien kun je het boek 'Eten voor de kleintjes' van Stefan Kleintjes lenen/kopen? Heel interessant boek over bijvoeding volgens Rapley bij borstvoeding.
    Daar staat volgende voorbeeld schema in:

- Tussen 6 en 7 bv.
    - Rond 9 bv, daarna brood of fruit.
    - Tussendoor flinke bv.
    - Lunchtijd bv en wat brood of fruit.
    - Tussendoor rond theetijd bv.
    - Begin van avond bv en groente of rijstwafel.
    - Later op avond bv.
    - Voor het slapen droomvoeding.
    - Eventueel nachtvoedingen (op verzoek).

Dit is schema voor 6, 7 en 8 maanden.....

10. Spathiphyllum

Spathiphyllum Bekend lid

3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Het advies dat ik kreeg met de 6 maanden afspraak bij het cb was: doorgaan met bv op verzoek, rapley helemaal goed en leuk om te oefenen met groente en fruit, geen zorgen maken over wat je kindje binnen krijgt want pas met een maand of 9 is het de bedoeling dat ze echt wat eten. Tot die tijd zit er in de bv echt genoeg. En daarbij kreeg ik nog een paar keer complimenten dat ik al een half jaar borstvoeding gaf en dat ik daar zeker mee door moest gaan zo lang dochter en ik dat zouden willen. Zo kan het dus ook! (Dit was dan de cb-arts, die helaas niet helemaal op een lijn zit met de wijkverpleegkundige die wel van de schema's en het laten vallen van voedingen is)

Boek van Stefan Kleintjes is inderdaad een aanrader, en natuurlijk ook gewoon je kindje en je eigen gevoel volgen.

11. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Vooral dat laatste :D

Fijn CB Spathiphyllum! *offtopic* Bij mijn eerste bezoek werd kindje al te dik/zwaar gevonden, dus ik moest voeden op schema?! Doe ik niet. Lengte en gewicht beide op +2 lijn. Ik negeer adviezen van CB dus gewoon en zoek zelf informatie.

12. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik kreeg ongeveer hetzelfde advies, gelukkig niets mee gedaan.
    Mijn schema met 6 maanden.
    6.00 bv
    9.00 bv
    9.45 brood/soepstengel/rijstwafel
    12.00 bv
    12.45 fruit
    15.00 bv
    18.00 bv
    18.30 groente
    21.00 bv
    1.00 bv

Gewoon doen waar jij je lekker bij voelt, groente krijgt ze niet dagelijks, soms slaapt ze rond etenstijd, nou ja dan geen groente.
    Ik geef dus wel altijd na het voeden, zelf als ze niet echt wil eten geef ik hasr altijd iets in handen, soepstengel of stuk fruit.

13. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Het blijft toch een wonderlijk gebeuren zulke adviezen.
    Ben geen extreme langvoeder maar gewoon aanleggen wanneer je kindje daar zin in heeft lijkt mij het beste advies. Ze gaan dan toch meer hap snap drinken. Fijn toch die momentjes.
    Gaf mijn laatste 2 dochters tot en met 9 maanden borstvoeding en vertelde gewoon niet hoe vaak ik ze aanlegde op het CB. Geen zin in discussies (wijs geworden na de eerste)
    Gaat ze geen bal aan.

14. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik krijg echt jeuk van mijn cb :x
    En niet enkel op dit gebied.
    En ze dragen uit pro bv te zijn:x
    Elke keer ook vissen hoe vaak hij krijgt mijn antwoord op verzoek:D
    Oe ze irriteren zich hier echt aan:p

15. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    hier mocht zoontje na zn eerste verjaardag maar 300ml zuivel, en dat was volgens hun incl borstvoeding...

Zover ik weet staan er geen maatstreepjes op mn borsten...

Maar TO, wat een raar advies, waarom zou je gaan kolven en daar dan pap van maken? Dan is gewoon live voeden en daarbij een broodkorstje toch veel makkelijker??? En hij is net 6mnd, nog alle tijd om te wennen aan bijvoeding. Ik zou hier denk ik wel melding van maken, het is namelijk ook niet volgens het groeiboekje. Al ben ik het daar ook niet overal mee eens, dat zouden ze in ieder geval moeten volgen. Je bent/was nu overgeleverd aan de persoonlijke mening van een medewerker.

16. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    Hier precies hetzelfde. Lieve vrouw en een heel plezierig bezoek! (en een mooie lijn op de grafiek!)

17. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ja, een babykoekje of rijstewafel...

Ja, de arts gaf aan dat hij nu echt minder melk hoeft en echt groente en fruit nodig heeft... daar had ik al mijn bedenkingen bij... maar ik zit daar echt ja en amen te knikken... was zo overdonderd eigenlijk...!
    Ik geef trouwens grof geprakt/gepureerd en ook wel stukken, vind hij inderdaad heel interessant!

Spathiphyllum: jouw cb heeft een mooier advies gegeven!
    Ik kreeg wel complimenten dat ik nog altijd bv gaf en ook pas met 6 maanden met bijvoeding ben begonnen...

Klopt, in het groeiboekje staat wat anders. Maakt het alles nog vreemder...

Is het schema wat ik kreeg niet meer een schema voor als het tegen zn 1e verjaardag loopt? Behalve de pap dan...

Maar ik heb nog wel een vraag van hoe nu verder dan? Hij krijgt nu s morgens wat fruit en eind van de middag wat groente.
    Moet ik dus tussen 2 voedingen in geven, is jullie advies;)

Maaarrrr: wanneer gaat een hapje groente of fruit dan een hele voeding vervangen? Dat vraag ik mij dus wel af. Als hij het altijd tussen de echte voedingen in krijg dan heeft hij dus nooit echt honger. Of komt dat vanzelf wel?
    Ik vind het allemaal nog zo'n gedoe! Als ik bedenk zo of zo ga ik het doen vandaag, dan wordt het wel weer anders door zn slaapjes, meestal heel kort, maar dan ineens weer 1,5 uur of gaat helemaal niet slapen. Hij heeft wat dat betreft totaal nog geen vast ritme. Vind ik ook niet erg maar wel lastig met wanneer ga je wat geven...
    Sorry heel verhaal geworden, maar wilde wel even reageren op al jullie reacties en tips!!

18. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Neee he, had net boontjes opstaan voor zoonlief, zijn nu drooggekookt en aangebrand tijdens het typen van vorig bericht.......:x:D

19. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Voorlopig zal het nog niets vervangen, maar dat is per kind verschillend. Alse op verzoek voed, merk je vanzelf dat er een voeding wordt overgeslagen, je hoeft daar zelf niets actiefs in te doen. Je kindje regelt het. Het komt echt vanzelf.

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Mijn inziens is koek echt nog niet nodig op deze leeftijd.

Ik had bij de andere 2 wel soort van schema: ze waren altijd wakker als wij gingen eten. Smorgens kregen ze dan ook brood. Smiddags bij het warm eten groente, savonds bij het brood eten fruit en evt broodkorst. Sliepen ze een keer wel dan sloeg die bijvoeding gewoon een dag over.

Deel Deze Pagina