Hallo, Volgende week wordt onze jongste gedoopt. Mijn broer is daarbij ook uitgenodigd. Wij waren ooit twee handen op een buik. Hij heeft sinds enkele maanden een nieuwe vriendin die al drie kindjes heeft. Ik heb nog geen kennis gemaakt met hun, heb zelfs van mijn ouders moeten horen dat hij een nieuwe relatie heeft dus de band is niet echt close meer te noemen. Ik geloof dat hij max twee keer hier is geweest sinds onze zoon is geboren nu ruim vier maanden geleden. Nu belt hij alleen als hij iets nodig heeft. Een telefoonnummer of zo, maar bijna nooit zomaar. Ik begreep van mijn ouders dat mijn broer praktisch bij zijn vriendin in woont. Door de week werkt hij meestal in het buitenland. Echter heeft hij nog nooit de moeite genomen om zijn vriendin en haar kids voor te stellen aan ons gezin. Nu zit ik ermee met de doop volgende week. Ik heb weinig behoefte aan een vrouw met drie kinderen die ik niet ken. Ik heb geen idee hoe die kinderen zich gedragen, weet zelfs niet eens hoe ze heten en hoe oud ze zijn. Kortom, ik wil hun er liever niet bij hebben. Ik leer hun liever zo een keer kennen maar niet op een feestje dat ik nu geef. Verder weet ik dat mijn ouders de kinderen intussen vrij goed kennen. Dus ben ik bang dat het voor mijn kinderen oma en opa delen wordt met kinderen die ze niet kennen. Ik besef me goed dat dat moment er toch een keer aankomt maar moet dit per se op de doop van mijn zoontje? Kan ik het maken om mijn broer te vragen alleen te komen?
Moeilijk.. aan de ene kant is het de doop van JULLIE zoontje, dus bepalen jullie de regels. Aan de andere kant vind ik niet dat je het kan maken je broer te vragen alleen te komen. Hij heeft gekozen voor deze vrouw, inclusief die kinderen. Ze horen nu bij hem. Persoonlijk zou ik me erg aangevallen voelen als mij gevraagd werd mijn vriend thuis te laten. Kun je niet bellen en zeggen dat je het erg jammer vind als de doop van je zoon de eerste kennismaking word met de kinderen? Misschien kunnen ze op een eerder moment langskomen of jij bij hen. En tja.. dat de 'echte' kleinkinder opa en oma moeten delen met kinderen die ze niet kennen lijkt mij niet zo'n probleem. Ik denk dat het voor de volwassenen vaak een groter probleem is als voor de kinderen zelf. Succes, ik kan me voorstellen dat je in een lastig pakket zit!
Ik vind dat als zij zijn vriendin is en hij wil haar graag meenemen, hij dat zou mogen doen. Zo laat je zien dat je haar welkom heet in de familie, dat ze geaccepteerd wordt. En als je het liever anders ziet, dan kun je misschien voor de doop nog een ontmoeting regelen. En aangezien hij al enkele maanden deze vriendin heeft, denk ik dat je dit al op zijn minst een paar weken weet. Kansen genoeg gehad toch? En misschien neemt ie d'r wel helemaal niet mee... Maar ze hoort er nou eenmaal bij.
Mijn zusje heeft haar vriendje meegenomen als daggast naar mijn bruiloft (we hadden in totaal 35 daggasten, voornamelijk broers en zussen, ouders en opa's en oma's). Ze was toen 16 en haar vriend 18. Maar het was echt een vreselijke relatie. Ik wilde hem er liever ook niet bij hebben, want hij staat nu wel op alle foto's. Maar ik vond niet dat ik hem kon weigeren. Mijn zusje geloofde wel nog heilig in deze relatie. Het is al een tijdje uit, hij bleek met 2 meiden te zijn vreemdgegaan. Tsja, ik wist dat het niet voor eeuwig was. Gelukkig valt ie niet zo op op de foto's
Ik zou ze dan uitnodigen om voor de tijd eens kennis te maken. Je kunt ook gewoon bellen en polsen hoe hij de doop ziet volgende week. Vind het wel een beetje raar dat je dit allemaal via je ouders moet horen..
Ik vind eigenlijk ook niet dat je zijn nieuwe vriendin en kinderen kan weigeren, ze horen nu bij je broer. Ik denk dat je een hele vervelende relatie gaat krijgen als je vraagt of hij ze niet mee wil nemen en ik denk niet dat dat de moeite waard is. Ik zou als ik jou was vragen of jij haar en kinderen mag ontmoeten voor de doop zodat je in ieder geval weet wie de nieuwe vriendin van je broer is omdat je het anders wat ongemakkelijk vind bij de doop. Toch begrijp ik je gevoelens wel hoor, ik zou er ook zeer vreemd van opkijken als mijn vader met zijn nieuwe vriendin ineens op de verjaardag van mijn zoontje had gestaan, maar dan nog zou ik haar toelaten en mijn best doen om haar op haar gemak te laten voelen. Want ik weet zeker dat een nieuw iemand zich ook niet op zijn/haar gemak voelt als ze op een feestje zijn bij iemand die ze nooit hebben leren kennen.
het is natuurlijk jullie doop en feest maar ik zou idd van te voren proberen kennis te maken wie weet hoe leuk ze zijn en dat delen van opa en oma vindt ik geen reden om ze eventueel niet uit te nodigen .. daar kunnen haar kinderen ook niks aan doen natuurlijk !
Misschien kijken of je nog kennis kan maken voor de doop? Je klinkt best negatief over haar nu (zo komt het op mij over dan) terwijl je haar nog niet eens hebt ontmoet...maar wie weet is ze hardstikke leuk en is het juist gezellig om haar erbij te hebben! Misschien ben je alleen een beetje boos/verdrietig omdat je broer en jij niet meer zo goed met elkaar omgaan? Als je het echt niet wil moet je het niet doen natuurlijk, maar ik zou het zelf echt not done vinden als iemand zegt dat ik mn partner thuis moet laten! dan zou ik zelf ook niet gaan denk ik...ook al is het bij mn broer of zus! (maar die zouden ook nooit zoiets vragen) En Dat jouw kindjes hun opa en oma moeten delen is denk ik ook geen probleem. Ik snap wel dat je het rot vind dat ze die kinderen helemaal nog niet kennen...maar bij kinderen gaat dat zo snel! een half uurtje en ze zijn lekker aan het spelen enzo!
Lastig.. Ik heb ook ooit de fout gemaakt zo iets te vragen (ging toen om mijn schoonvader en zijn vrouw en hun zoontje, halfbroertje van mijn vriend, die ik liever niet op mijn verjaardag wilde omdat ik toen hoogzwanger was,vreselijke ruzie overgehad). Ik zou zelf je broertje bellen en vragen wat hij wil met de doop. Of hij van plan is zijn nieuwe vriendin en die kids mee te nemen. Het is wel idd een goede manier om haar welkom te heten. Die kids zou ik me niet druk om maken dat komt wel goed
ik zou ook proberen nog een ontmoeten te regelen voor de doop. en als dat niet lukt, zou ik haar en haar kinderen niet bij de doop willen hebben! een doop is niet een geschikt moment om kennis te maken! zij staat dan meer in de belangstelling als jouw zoontje, omdat iederen met haar wil kennis maken. dus als een ontmoeting vooraf niet mogelijk is, zou ik je broer opbellen en het uitleggen.
Dat vind ik onzin... Sinds wanneer dringt al het bezoek zich om een nieuwkomer heen, zonder nog aandacht te hebben voor wat anders? Is dat zoals het bij jou altijd gegaan is? Ze zullen zich misschien voorstellen, wat vragen stellen, maar ik neem aan dat mensen toch ook weer overgaan tot de orde van de dag? Jouw beeldschetsing is denk ik niet erg reëel.
Dank jullie voor jullie reaktie's. Ik voel ook wel dat het eigenlijk niet kan om te vragen om vriendin en/of kids thuis te laten. Het is gewoon een gevoel. Hij had haar best toch al eens eerder kunnen voorstellen. Ze kunnen bij mijn ouders wel de deur platlopen maar hier eens langskomen kan niet lijkt het wel. Nog afspreken voor de doop lukt haast niet meer, ik werk het weekend en door de week zit mijn broer voor zijn werk in het buitenland. Ik zou zeker ook niet lachen als men mij vroeg om mijn partner thuis te laten maar wij zijn een gezin met beide ouders van de kids hier nog beiden in huis aanwezig. Steeds als er hier een kindje bijkwam waren zij er meteen van op de hoogte en ook uitgenodigd om te komen kijken. Nu krijg ik een kant en klaar gezin met kinderen van verschillende leeftijden op mijn feest , en ik ken er niemand van. Behalve mijn broer dan
uhm misscien een heel raar iets dan he.. maar waarom bel JIJ je broer niet eens op hoe het met hem gaat en vraag je verder niet over zijn vriendin? Ik bedoel, als je dit allemaal via je ouders hebt meoten horen, weet hij dat wel dat jij dit weet? Ik zou hem de gelegenheid geven om het te vertellen en dan kun je alsnog eerder afspreken om kennis te maken... suc6
@ Anniek, nee is helemaal geen rare vraag. Mijn broer heeft een problematische relatie achter de rug en ik heb hem zo vaak gebeld om te vragen hoe het ging, hij belde mij dan ook regelmatig om eens te kunnen spuien. Echter nu hij iets leuks heeft deelt hij dat niet met me. En ik vertikte het om nu te bellen. Voelde me gepasseerd omdat hij de leuke dingen blijkbaar niet nodig vind om te delen, maar alleen mijn telefoonnummer vind als hij ellende heeft. Misschien toch maar even bellen om te laten weten dat ik het jammer vind dat het allemaal op deze manier moet maar dat hij wel welkom is op het feest met aanhang. Kan ik het wel maken om te vragen om de kerk over te slaan met drie kinderen? Omdat ik niet wil dat onbekende kinderen de mis verstoren? Maar dat ze na afloop wel naar het feestje mogen komen? Of is dat nog steeds gekwetste trots die dat vraagt? pfffffff familie
@ brenda77: goed idee om hem op te bellen en te zeggen dat je het jammer vindt zoals het is gelopen maar dat hij wel welkom is. Ik vind wel dat je niet mag verwachten dat haar kinderen ook direct een stoorfactor zullen zijn. Je kent de kinderen niet. Mijn jonge broertjes en zusjes zijn prima in staat zich stil te houden tijdens zo'n mis, wellicht haar kinderen ook wel. Misschien kun je beter de vraag stellen of zij het zien zitten om met de kinderen naar een wellicht voor de kinderen wat saaie mis te luisteren of dat ze het misschien prettiger vinden om alleen daarna te komen.
Waarom bel je je broer niet om te peilen wat hij in gedachten heeft met de doop. Misschien wil hij ze helemaal niet meenemen, omdat hij ook wel weet dat jij ze nog niet kent. Misschien wil ze dat zelf wel helemaal niet, juist omdat ze jullie nog niet kent. En dan zit je je nu ongerust te maken om wat misschien niet eens van toepassing is. De doop van je jongste is nu het belangrijkste toch? En wat je ouders met betrekking tot haar kindjes. Jou kindjes blijven de kleinkinderen van hun. Zou me daar niet te veel zorgen om maken hoor. (of je moet andere ervaringen ermee hebben). Groetjes Carina