Hallo, Ik lees regelmatig mee, maar heb me nu lid gemaakt omdat ik met een dilemma zit. Ik ben bijna 33 weken zwanger en we weten het geslacht nog niet. We komen niet uit de jongensnaam. De namen die we leuk vinden zijn top 10 namen, waardoor we erg twijfelen, ik vind het ook niet leuk wanneer mijn zoon met drie naamsgenoten in de klas komt. Een alternatieve naam is Meran (uitspraak Meeran, we willen liever geen streepje op de e, hopelijk is de uitspraak zo ook duidelijk). Dit is een naam die we een keer bedacht hebben en die een samentrekking van onze namen is. Wat vinden jullie van deze naam? Wat is jullie associatie? Is deze niet te gemaakt/vreemd? Daar ben ik namelijk wel bang voor, dat het (itt een top 10 naam) te vreemd klinkt. Alvast bedankt voor de feedback.
ik zou -als je het niet geschreven had- niet weten hoe je de naam uit moest spreken. Met name de klemtoon zou ik mee zitten. Een streepje op de e zou dan niet helpen denk ik. Ik vind de naam niet lelijk... even wennen. Aua associatie: als ik de naam zou zien staan zou ik (als hollandse meid) denken dat het een turkse meisjesnaam is ofzo (sorry!).
Ik vind het geen hele gekke naam. Ik weet bij de naam Meran alleen niet helemaal zeker waar de klemtoon ligt. Is het mee-RAN of MEE-ran?
Klinkt best oke! Doet inderdaad wel wat buitenlands aan.. maar hee.. vele engelse/amerikaanse namen zijn dat daadwerkelijk en worden ook gewoon gegeven. Ook worden er vele namen gegeven die voor een jongen als voor een meisje kunnen. Ik zou het lekker schrijven zoals je zelf mooi vind, de uitspraak wordt vanzelf 'gewoon' in de kringen waarin zoonlief zich bevindt..
Dank jullie voor de reacties, fijn om nieuwe meningen te horen. Ik had me niet beseft dat de naam buitenlands aan zou doen. Het is inderdaad MEE-ran.
Ik vind hem heel erg mooi. Het enige waar ik me zit, is dat een naam voor mij een betekenis moet hebben en een verzonnen naam heeft die dus niet... Maar ik vind hem wel mooi klinken en ik las wel 'meeran'.
Hmm, vind het klinken als een meisjesnaam... zou ook de klemtoon niet direct goed leggen en ik zeg MEER-an niet MEE-ran. Doet me namelijk denken aan de (Turkse/Armenische/Perzische) meisjesnaam Meral of Maral waarbij de klemtoon op de laatste lettergreep ligt in plaats van op de eerste. Miran vind ik dan logischer (is Sloveens), maar ook daar zou ik niet weten of het MIERan of mieRAN is.
Ik vind de naam gemaakt/vreemd als je hem uitspreekt als mee-ran ja. Als meer-an is het nog niet mijn smaak, maar wel logischer. Samenvoegingen van namen vind ik overigens altijd wat lachwekkend. Kan dat niet serieus nemen. Al kan dat aan mij liggen.
Ik vind het eigenlijk wel een mooie naam! Het lijkt op Milan, die spreek je ook uit met de klemtoon op MI-lan. Maar Meran vind ik origineler... Als jullie het een mooie naam vinden, zou ik er voor gaan! Laat je niet teveel van de wijs brengen door associaties van anderen. Zoals al eerder gezegd, mensen in zijn omgeving wennen er snel genoeg aan.
Leuke naam maar dan voor een meisje. Ik ken een Meren. Ook een meisje. Maar ook meisjes kunnen jongensnamen hebben en andersom.
Ik vind het helemaal niks. De uitspraak is voor mij erg onduidelijk, en dat vind ik toch wel een heel belangrijke voorwaarde voor een naam. Daarnaast hou ik absoluut niet van geknutselde namen, jullie omgeving zal duidelijk zien dat de naam is samengesteld uit jullie namen (Mees en Miranda ofzo?), dat vind ik een beetje dom overkomen...
Ik heb een beetje moeite met de dubble e en dan de r. ik kan dat niet uitspreken zonder dat je een j ertussen hoort. Mééjran
Ik denk dat je deze naam niet met zo'n lange ee moet uitspreken, eerder zoals bij de meisjesnaam Merel. Dan heb je ook geen probleem met de j klank die er tussendoor komt.
Ben het er mee eens dat de uitspraak meer als in Merel is. Hm, we twijfelen nog wel behoorlijk, we moeten het er nog eens goed met elkaar over hebben.
Ik zou ook denk dat het een meisjenaam is... Stijl: Mauranne... Maar lelijk of apart vind ik het niet!
Doet me denken aan de (bestaande) naam Miran (klemtoon op RAN). Meran vind ik niet zo mooi eigenlijk..