graag advies! Per direct van borst naar fles

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door heppiedepeppie, 19 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    hoi allemaal

Hopelijk kunnen jullie me een beetje wegwijs maken in de wereld van 'flesvoeding' :D

Mijn zoontje is nu 5 weken en 1 dag oud. Hij heeft borstvoeding gehad, maar is sinds afgelopen maandag opgenomen in het ziekenhuis. Hij blijkt een koemelkeiwit allergie te hebben én een lichte vorm van reflux. Ik ben zelf daarvoor op dieet geweest maar dat bleek niet aan te slaan.

Dus...op advies van de kinderarts ben ik per direct over gegaan van borst naar fles. Aangezien ik me niet echt voorbereid had op flesvoeding, weet ik er niet veel van en zou ik graag jullie hulp willen!

Hij krijgt nu Nutrilon Pepti op recept van de kinderarts. We gebruiken Dr. Brown flessen. Omdat Lucas in de laatste dagen dat hij de fles krijgt, heel erg veel aankomt, heeft de kinderarts besloten dat hij iets minder mag dan goed is voor zijn gewicht.

Hij drinkt nu 5 x 120 ml met 4 schepjes. Ik moet 120 ml water gebruiken en 4 schepjes en dan 15 ml weggooien (dus dan houd ik 120 ml voeding over).

Is het mogelijk om een soort ritme te gaan creeeren met flesvoeding? Ik voedde met borstvoeding namelijk op verzoek. En in het ziekenhuis hebben ze dit nu met de fles ook aangehouden. Hij kreeg daar dus de fles op verzoek.

Nu is hij vandaag gelukkig mee naar huis gekomen!

Hoe krijg ik een beetje een ritme voor Lucas? Ik snap dat dat niet ineens gaat en dat het tijd nodig heeft, maar hoe verdeel ik die 5 voedingen een beetje over de dag?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

2. Purk

Purk Niet meer actief

Fijn dat je nu een oplossing hebt! Hier ook een pepti drinker. Bij een maand of 4 ben ik van op verzoek voeden naar een soort van ritme gaan werken
    Zijn schema was toen zo'n beetje:
    7.00
    11.00
    15.00
    19.00
    22.30
    Ik maakte hem elke dag om 7.00 uur wakker en zo ontstond het ritme. Dat kan natuurlijk ook op een ander tijdstip beginnen

Hopelijk voelt je kindje zich heel snel veel beter!

3. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    bedankt voor je reactie! Het is zo dat Lucas de nacht nog niet kan doorslapen. Dus daar zit ik nog een beetje mee met de tijd zeg maar....nu heeft hij overdag zo'n 4 uur per keer geslapen...
    Maar een lange nacht heeft hij nog niet gemaakt...

En stel nou dat ik een keer op 6 voedingen uitkom, is dat toch ook niet zo erg?? Dan zou hij 6x120 ml krijgen, hij weegt ongeveer 4500 gram.

4. Purk

Purk Niet meer actief

Aha! Misschien dan toch handiger nog even deels op verzoek te gaan voeden, beetje ritme komt vaak ook echt vanzelf na een paar maanden. En idd af en toe een extra flesje maakt echt niet veel uit. Hij kan het na zijn moeizame start vast ook goed gebruiken!

5. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    we proberen gewoon 5 flesjes en als het een 6e wordt is het toch ook niet erg denk ik.
    Hij weegt 4500 gram ongeveer en als hij 5x120 ml drinkt, zit hij op 600 ml. Dat is vrij weinig voor zijn gewicht, maar ja, dat is wat de kinderarts adviseerde....dus als er dan nog een flesje van 120 bijkomt zit hij op 720....

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Erg slecht advies van je kinderarts. Heb je nou al contact opgenomen met Zogelukkig, die heeft hier veel ervaring mee?

7. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Alsof een ka niet weet wat ie zegt.. Maargoed fijn dat je een oplossing hebt. kGelukkig geen ervaring mee.

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Ik heb dan wel geen zoontje met reflux en KMA, maar ons zoontje krijgt 150/5 en drinkt dit vrijwel bijna altijd op!
    Soms laat hij eens 20 cc staan en soms 50 cc, maar als hij een 6e voeding nodig heeft, dan geef ik hem die gewoon.

CB heeft tegen ons gezegd, als hij 150/5 krijgt dan mag hij hier maar 5 voedingen van...
    Als hij een 6e fles nodig heeft, dan krijgt hij dit van mij, dan heeft hij het gewoon nodig.

9. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    De KA heeft dit advies gegeven omdat hij in het ziekenhuis dagelijks bijna 75-100 gram per dag aankwam, en dit voor zijn gezondheid ook niet goed was.
    Daarbij is gezegd dat als ik merk dat Lucas hier niet genoeg aan heeft, ik moet overleggen met het CB of het ziekenhuis over ophogen.
    Hij heeft vannacht maar liefst 8 uur (!!!) geslapen op één fles. En hij oogt echt tevreden!
    Ik heb nog geen contact met Zogelukkig opgenomen, zal ik zeker nog doen!

10. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    misschien komt het ook omdat Lucas met borstvoeding iedere dag 5-6 poepluiers had. Nu nog maar 1 in de 2-3 dagen....

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou een andere kinderarts zoeken, ik sla echt steil achterover.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Met borstvoeding kunnen er echt prima zoveel poepluiers per dag zijn hoor.. Dat is echt niet vreemd.

En wil niet betweterig overkomen of iets, maar heeft een koemelkvrij-dieet niet even tijd nodig voordat het effect daarvan er is? Weet niet hoelang je dat gedaan hebt?

Maar is achteraf gepraat, want je bent nu dus helemaal over van de bv naar fv..? En dus niet aan het afbouwen gegaan?

13. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik ben inderdaad per direct van borst naar fles gegaan. Hier heb ik zelf voor gekozen, ik heb echt geprobeerd om het vol te blijven houden, maar voor mij was de koek op. Ik heb alleen maar problemen gehad met het voeden, daarbij heb ik erg veel last van vasospasme (vaatvernauwing in mijn tepels) waardoor het erg zeer deed als Lucas dronk. Het dieet heb ik ruim een week volgehouden en er was geen verbetering bij Lucas zichtbaar, daarom heb ik zelf besloten in overleg met de verpleegkundigen én de kinderarts om te stoppen.
    Ik ben nu wel aan het kolven om af te bouwen.

Ik snap dat niet iedereen het misschien van mij een goede beslissing vind om dit zo rigoreus te doen, maar gezien wat er de afgelopen 5 weken vanaf de bevalling tot nu is gebeurd, is het echt een weloverwogen keuze. Er zijn vanaf de bevalling alleen maar dingen misgegaan, vervelend verlopen en problemen geweest. En nu is het eindelijk genieten! En komen wij ook een beetje tot rust.

@dirksmama: we hebben een heel fijn gevoel bij de begeleiding van Lucas en onszelf door dit ziekenhuis én de kinderartsen. Lucas is sinds een paar dagen een heel ander kind. Van een kindje wat compleet overstuur was, alleen maar huilde en krijste als hij wakker was en slechts 10 uur per dag sliep, naar een tevreden mannetje wat lekker slaapt, lacht/ speelt en goed groeit (want hij wordt goed in de gaten gehouden wat gewicht en lengte betreft).

14. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Was niet als aanval bedoelt hoor meis!

En wat fijn dat hij nu zo'n ander kind is en het genieten echt begonnen is. Vooral lekker blijven doen, want ze zijn zo groot.. ;)

15. Purk

Purk Niet meer actief

Wat fijn dat hij nu zo tevreden is! Heel herkenbaar allemaal hoor, lekker zo doorgaan

16. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Ja! Wat fijn dat t goed gaat. ontevreden baby is ook niet leuk.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hebt inderdaad dezelfde tegenslag die ik had destijds, alleen is mijn kind niet opgenomen, en zijn wij met dieet gewoon doorgegaan met voeden, en ja, zeker na een spoedsectio was dat niet makkelijk.
    Maar met een goed dieet had ik ook een tevreden kind, een week is gewoon VEEL te kort om resultaat te zien.
    Raynauds is pijnlijk erg pijnlijk, maar het is niet blijvend.

Weet je het echt zeker? Weet je echt zekerdat je voor korte termijn tevredenheid gaat i.p.v. langetermijnstevredenheid?

Begrijp me goed, het is jouw leven (nou ja en dat van je kind), het zijn jouw borsten. Maar ik heb in een vergelijbare situatie gezten met de oudste, en geloof me er is licht aan het einde van de tunnel zonder je voedingsrelatie op te geven!

18. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik snap je wel hoor, het heeft me heel wat wikken en wegen gekost om deze keuze te maken (en tranen). Voelde me er erg schuldig bij, maar nu ik de keuze gemaakt heb, ben ik voor mezelf een stuk rustiger. En dat is voor lucas ook belangrijk...
    Denk dat ik het dieet eerlijk gezegd niet zo lang zou kunnen volhouden, persoonlijk vond ik het erg zwaar. Ik weet niet hoe lang ik door had moeten gaan voordat Lucas er minder last van had, maar iedere minuut die ik dat manneke zo in pijn zag, deed mij zoveel verdriet dat ik dat echt geen week langer had kunnen volhouden...bovendien zei de kinderarts dat ik na een week echt wel wat verschil zou moeten merken, en we zagen echt helemaal geen verschil....
    Lucas is nu tevreden, maar ik geloof niet dat hij straks minder tevreden is als een kindje wat BV krijgt. Bv moet voor beide partijen leuk blijven vind ik en het is niet zaligmakend, al weet ik dat het uiteindelijk wel beter is.
    Mochten we ooit nog een kindje krijgen, zal ik zeker weer met borstvoeding gaan starten en hopen het langer vol te houden, ondanks raynauds (die pijn werd overigens bij mij steeds erger, nu ik moet afkolven is het helemaal een drama trouwens met de pijn).

Ik heb dus mijn keuze echt wel weloverwogen gemaakt en ga deze niet meer terugdraaien nu....

19. Krekeltje

Krekeltje Niet meer actief

Hoi heppie

Ik ken je nog van de andere topic (reflux).
    Wat goed dat je zo achter je beslissing staat. Stoppen met bv kan echt een zware keus zijn, en kan me voorstellen dat je nu liever niet aan het twijfelen wordt gebracht door anderen.
    Ik denk idd dat een week kort is na jouw dieet, máár dat is het advies van je ka (en die zal het ook wel weten), plus je moet er zelf vertrouwen in hebben en het kunnen volhouden.
    Bv is beter, maar moet wel voor alle partijen goed zijn. (dus ook voor jou als mama, dat voelt je kindje ook)

Goed, dat was je vraag niet. Ik denk dat je kindje wel een flesje meer mag (of wat extra water toevoegen, poept Lucas ook beter misschien). Kan je niet een dag kijken op verzoek, opschrijven welke uren hij komt, en de volgene dag datzelfde ritme aanhouden?

Of bijv.
    7.00
    10.30
    14.00
    17.30
    21.00
    1.00 uur bij 6 flessen.

Of bij 5 flessen:
    7.00
    11.30
    16.00
    20.30
    02.00 uur

Dit zijn tijden die jij zelf ook nog wel kan volhouden. Maar ik vind het voor een kindje van een maand wel weinig hoor. Jij eet zelf toch ook wel wat vaker? Ok. niet om 2 uur s nachts misschien.
    Maar wij eten toch ook 's ochtends ontbijt, rond 10 uur een keer een appel, tussen de middag lunch, middag een tussendoortje, dan avondeten, etc.

20. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Bedankt voor je reactie! Ik heb ook besloten dat ik dinsdag even naar het CB ga om Lucas te laten wegen, zodat ik nu precies weet wat hij weegt en dan daar advies te vragen over de hoeveelheid voeding. We hebben hem zijn 5e fles net ook een uur eerder gegeven, hij had gewoon trek. Ik houd het nu dan even op verzoek en kijk na dinsdag dan even of ik het kan veranderen.

Weet je, ik wil het gewoon graag goed doen, en ik denk dan dat de kinderarts ook niet zomaar dat advies geeft. Lucas was in 3 dagen in het ziekenhuis meer dan 400 gram aangekomen op de flesvoeding. En dat was wel een beetje veel van het goede. Maar...5x 120ml is wel weinig voor zijn gewicht (hij weegt nu rond de 4500 gram). Dus ik geef hem anders gewoon een 6e fles. En ga dan overleggen met het CB of het 5x 150/5 kan worden..
    Lucas had trouwens net een volle luier. Wat is die ontlasting anders dan bij borstvoeding! Hij was donkergroen met pitjes erin :D. Maar dat plakt echt aan zijn billen vast, mijn hemel wat een luier hahaha:$

Het was inderdaad echt wel een moeilijke keuze om te stoppen met BV, heb er slecht van geslapen en ik had zelfs speciaal daarvoor al mijn verlof in één keer opgenomen zodat ik lekker lang thuis kon blijven om BV te geven. Maar helaas is alles anders gelopen. En het wordt er inderdaad niet makkelijker op als mensen me weer op andere gedachten proberen te brengen. Maar ja, iedereen mag zijn mening geven! Heb ook al diverse vriendinnen/collega's gehad die me probeerden over te halen. Maar ik ben het met je eens dat het ook voor mij leuk moet blijven. Je kindje voelt dat echt wel als je zelf niet lekker in je vel zit...en dat was bij mij echt wel het geval de laatste weken.

Deel Deze Pagina