Welke leiboom?

Discussie in 'De lounge' gestart door An79, 23 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Goedemorgen,

Wij zoeken 2 leibomen voor in onze achtertuin. Er zijn er alleen zoveel. Ze mogen niet al te hoog zijn, maar ik hou wel van mooi strak. Is er iemand die mij hier misschien een beetje in kan adviseren?

2. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Sorry, nul verstand van.....maar wat kunnen ze mooi zijn hè! Piepje jaloers hoor :roflmao:

3. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Wij hebben lei-amber geplant. Lei-linde vind ik zo standaard, dus ik wilde sowieso iets anders. Lei-amber groeit goed dicht, is sterk en verkleurd mooi in de herfst. Dat laatste gaf de doorslag.
    Lei-beuk vind ik ook leuk. Ik hou van beukenhagen (duh..:roflmao:). Voordeel is ook dat het blad in het voorjaar pas valt, dus bij een beuk heb je vrijwel het hele jaar geen inkijk.
    Een sier lei-peer was ook een kanshebber, vanwege de bloesem in het voorjaar. Maar die groeit niet helemaal dicht. En dat is voor ons een must. Volgens mij is de lei-peer ook minder sterk.

Volgens mij kun je een beuk het beste strak snoeien. Of een lei-conifeer oid. Maar daar hou ik niet van.

Didi1980 vindt dit leuk.
  4. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.567
    113
    Ik zou zeker gaan voor een glansmispel. Zitten het hele jaar in het blad. In het voorjaar komen er mooie witte bloemen in en jn het najaar kleurt het blad rood.

5. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Wij hebben 2 leilindes en 2 lei-ambers.
    De leilindes groeien heel snel, moet je dus echt heel goed bijhouden om die strak te houden, anders worden de takken heel dik. Leilindes hebben vaak luis met sap wat rondspettert, dus als je hem bij een terras/zithoek wilt zetten zou ik voor een andere gaan.

Ik ben blij met onze lei-amber. Hij is in maart geplant en heeft nu al een heel mooi bladerdek. Ook mooie lichtgroene kleur en hij krijgt een mooie verkleuring in het najaar. De stam van de boom zou ook een mooie schorskleur krijgen.

Lei-photinia blijft groen in de winter en krijgt in het voorjaar witte bloempjes

Lei-beuk kan inderdaad ook, is ook mooi.

Sierpeer ook overwogen vanwege de bloesem en die houdt zijn blad tot heel laat in het najaar vast. Maar bloesem geeft ook rotzooi :rolleyes:

Lei-plataan: vind ik ook mooi, maar geeft stuif dus voor mensen met hooikoorts een no-go. Groeit denk ik ook hard; platanen kennende...

6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    Wij hebben een lei kersenboom, geeft heerlijke kersen.

7. An79

An79 Fanatiek lid

8 jun 2015
    1.092
    575
    113
    Hartstikke bedankt voor jullie reacties!! Daar hebben we zeker wat aan. Ik ga er vanavond nog eens goed met mijn man voor zitten. Mijn voorkeur gaat voor nu uit naar een Amber Leiboom.

8. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Mijn buren hebben lei-platanen en zijn daar heel erg niet blij mee... Dat is een afrader volgens hun. Dat groeit zo snel, hij heeft er een dagtaak aan om de takken te blijven knippen. (Gelukkig is hij gepensioneerd)

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hebben 7 leibeuken, we moeten ze 2x per jaar in vorm snoeien (1x in het najaar, zonder blad - en 1x in het voorjaar met blad, dat zijn dan vooral kleine scheutjes, ‘t is voor ons in totaal denk ik 2-3 uurtjes werk met z’n tweeën voor alle 7). We hebben ze nu ruim 10 jaar en ze zijn natuurlijk wel gegroeid, maar vooral qua dichtheid. Vergeleken bij bv een stam van een leilinde die 10 jaar staat, zijn onze stammen nog vrij dun.

10. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    De red robin super blijft in de winter ook groen

11. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Wij hebben een rijtje moeraseiken. Heb voor dit soort gekozen vanwege de - in mijn ogen - prachtige herfstbladeren.
    Ze worden niet zo groot en zijn sterk. Wel bladverliezend.

12. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Zou je ook lei fruitbomen wat vinden? Ik heb 2 leiperenbomen en vind het zo mooi. Ik vind het erg gezellig eruit zien. En lekker.

Deel Deze Pagina