Wij hebben een jaar geleden ons huis gekocht. Nu zijn we bezig de tuin aan te pakken. Er stonden rondom schuttingen in van 2 en half meter breed. Waarvan zeker 1 meter in de buren hun tuin stond. Toen we hier kwamen te wonen hebben we meteen aan beide buren gevraagt of ze er bezwaar tegen zouden hebben als we de coniferen er een keer uit zouden halen. Dat was geen probleem...daar zouden ze zelfs erg blij mee zijn omdat ze veel ruimte innemen in de tuin. De coniferen stonden er al meer dan 30 jaar en waren echt niet meer mooi. Ze vroegen meteen wat we er voor in de plaats wilden hebben. Schuttingen met klimop dus. Was prima, en vonden ze erg mooi. Dat was dus een jaar geleden. Vorige week hebben we de buren verteld dat we dit weekend schuttingen willen plaatsen. Was allemaal geen probleem. Maar geen van de beide buren hebben geopperd om de kosten misschien te delen. Terwijl zij erg blij zijn dat we de coniferen hebben verwijderd en dat er schuttingen komen. Zij profiteren er ook van, maar stellen niet voor om er misschien ook wat voor te betalen. Ik heb er ook niet om gevraagt...maar als de buren het mij zouden vragen dan zou ik het zeker zelf hebben voorgesteld. Wij hebben er allemaal werk van en het kost ons ook erg veel geld. En hun kost het niks en ze hoeven er niks voor te doen, ze hebben niet eens voorgesteld te helpen! Zouden jullie ook voorstellen om iets te betalen? Of zou je iets hebben van...mooi een gratis schutting!
Ik had dan denk ik zelf misschien gevraagd of ze iets in de kosten willen meebetalen. Maar vind het sowieso schandalig dat ze dit zelf niet aangeven.
Moeilijk is dat, je kunt natuurlijk niet in hun budget kijken. Zelf zou ik dan ook opperen, zullen we t samen doen.... Onze buren hebben ook coniferen staan, we hebben al geopperd om samen ze weg te halen en nieuwe schutting te zetten...maar hun willen niet. En helaas staan die krengen op hun grondgebied haha
Ooh, wel aso van jullie buren zeg. Lekker profiteren op jullie kosten. Wij hebben destijds de kosten 50/50 gedeeld en de andere buurtbewoners hebben het ook zo gedaan.
Het huis naast mij staat nu leeg (huur) en de nieuwe buren mogen straks de coniferen er echt wel uithalen . Maar als mijn nieuwe buren dat zouden willen, zou ik een gemeenschappelijk weekend afspreken, afspreken dat de schutting op de erfafscheiding komt, samen die schutting betalen, plaatsen en uitzoeken en samen die coniferen eruit halen.
Wij gaan ook een nieuwe schutting plaatsen aan 1 kant, maar niet voordat besproken is met de buren hoe we het gaan doen met de kosten. Denk dat je dit beter van tevoren had kunnen bespreken.
ja, je kan niet in een andermans portomonee kijken. En als het jou keus is om er een schutting te willen plaatsen denken ze vast niet aan de kosten. Het is tenslotte aan jullie. Zij zouden waarschijnlijk gewoon de coniferen laten staan (of hebben ze daarom nog nooit aan begonnen) Wel zouden ze kunnen aanbeiden om te helpen, maar ja, ook daar denken ze waarschijnlijk niet aan. Het is tenslotte jullie idee en project. Toch nog, succes.
We hebben ver van te voren (een jaar) besproken dat we ze eruit willen halen. Moet IK zelf gaan voorstellen dat hun ook wat betalen?? Ze snappen dat zelf toch ook wel.... We heb in iedergeval de schutting niet op de erfscheiding gezet, maar echt op ons stuk grond. Zal je zien dat de buurvrouw binnenkort ook nog gewoon dingen aan de schutting gaat hangen....
Misschien kun je je buren eens uitnodigen voor een kop koffie en het dan met je buren over hebben wat ze ervan vinden? Hier wilde de buren ook een nieuwe schutting plaatsen, met de vraag of wij mee wilde betalen. Op dat moment hadden we daar het geld niet voor, omdat andere dingen in huis meer prioriteit hadden op het moment. Flikken ze het om 2 weken later (op hemelvaarsdag met super mooi weer welteverstaan) gewoon de schutting eruit te halen....Komen we 's avonds terug hebben ze me er een walgelijk iets van gemaakt....Kan er nu nog kwaad om worden. De planken zaten eerst om en om tegen de palen aan (zodat je er half tussendoor kunt kijken), maar nu hadden ze de planken aan 1 kant getimmerd. Maar wel met de goede kant naar hun toe. Toen we verhaal gingen halen, kwamen ze ermee dat HUN de schutting toendertijd hadden betaald. Tja zou kunnen maar toen woonde wij er nog niet! Nu hebben we er wilgen tegen aangetimmerd en (ja ik weet het heel flauw maar het zal ze leren) deze zo'n 15cm boven hun schutting uit laten komen. Lekker puh..... Als ze gewoon wat geduld hadden gehad, hadden we 50/50 kunnen doen......
maar heel eerlijk, zij hadden ook kunnen voorstellen of jullie die coniferen zouden willen weghalen en dan samen een schutting plaatsen.. doordat dit niet gedaan is denk ik A. ze hadden liever die coniferen, hoe lelijk ook, dan dat ze er geld aan zouden uitgeven en hebben daarom nooit zelf het voorstel gedaan noch bij jullie noch bij de oude buren B. Het is gewoon niet in ze opgekomen omdat jullie het willen en zij er niets over gezegd hebben (weghalen en laten, beide is goed) of C. ze hebben er aan gedacht maar denken lekker gratis zo dus we doen alsof onze neus bloedt.... Als ik naar mezelf kijk zit ik er niet op te wachten dat de buren iets doen en ik mee moet betalen terwijl ik er niet voor gekozen heb.
In ons vorige huis hebben we de schuttingen aan beide kanten vervangen, hier zijn we zelf mee naar de buren gegaan, de eerste zeiden al gewoon meteen mee te willen betalen (maar daar hadden we sowieso veel contact mee), bij de anderen zijn we langs gegaan, gevraagd wat zij er van vonden en gewoon gevraagd of zij in de kosten wilden delen, wat zij ook wel zo fair vonden. Wij hebben aan die kant wel het meeste werk gedaan, want het was een nogal onhandige man, maar dat maakt me niet uit. Met de andere buren alles samen zo gedaan. Ik zou het gewoon voorstellen om in de kosten te delen, nee heb je, ja kun je krijgen.
Poeh, denk dat de buren erg blij zijn met hun gratis schutting. Bereid je dr maar vast op voor dat er straks bloembakken en ander spul aan komt te hangen....en als ze de kleur niet mooi vinden er ook nog eens een kwast verf of beits op smeren waardoor je aan jou kant de lopers krijgt. Je had beter vooraf dit kunnen bespreken incl de kostenverdeling want als mijn buren niet van plan waren mee te betalen dan had ik de coniferen bij de stam gesnoeit en de schutting dr tegen aan gezet...zodat jij schutting had en de buren niet.
Ik zit even je eerste berichtje te lezen en zie daar staan dat de coniferenhaag 2,5 meter breedt is en daarvan 1 meter bij de buren op het erf staat. Dit betekend dat het dus jullie coniferen zijn en jullie er mee mogen doen en laten wat jullie willen. Als jullie nu een nieuwe schutting plaatsen zou ik dus of eerst in overleg met de buren of ze mee willen betalen en de schutting of de erfgrens plaatsen, of de schutting op eigen erf plaatsen, maar dat betekend ook dat de buren er niks aan mogen doen of aan mogen hangen. Ik begrijp wel dat de buren niet aanbieden om mee te betalen, want de oorspronkelijke haag stond ook op jullie erf.
ja dit zijn altijd leuke dingen. jullie willen schuttingen en nu verwacht je min of meer dat de buren over de brug komen. natuurlijk staan ze op de erfscheiding. maar als je de kosten had willen delen had je dit duidelijk in een eerder specifiek gesprek daarover moeten aankaarten. hoe ze daar tegenover stonden. nu "verwacht" je dingen op jullie commando. het was geheel jullie idee en op jullie tijd dat dit weekend de schuttingen er komen. snap je waar ik naartoe wil.in een gesprek had je overeen kunnen komen wat de wensen van de buren waren en of ze mee willen doen, op welke termijn en wat voor soort schuttingen het zouden worden.dan had je samen een datum kunnen prikken en had iedereen mee kunnen helpen.wat je nu doet is de omgekeerde wereld. je bedisseld alles zelf en "verwacht" een vergoeding.bovendien is het nog maar de vraag of die schuttingen inderdaad opd e scheiding komen te staan. 2 en halve meter speling is nogal wat.
Wij hebben vorig jaar een schutting laten plaatsen. Er stond op een gedeelte helemaal niks, maar de tuin werd afgeschermd door een hoop struiken, boompjes en planten. Nu hebben wij het hele plantenperk eruit laten halen en er gras voor in de plaats gelegd. Er moest dus wel iets anders komen anders loop je zo de tuin van de buren in. Wij zijn met de offerte naar de buren gegaan en hebben toen overlegd hoe en wat. Uiteindelijk afgesproken dat zij iets minder dan de helft zouden betalen omdat zij er niet om gevraagd hebben. snap ik ook wel dan. Volgens mij hebben we het wel gevraagd.
ik had zelf ook gewoon mee betaald. hier gaan we volgend jaar de schuttingen vervangen rondom en dan doen de buren ookmee
De coniferen laten staan en aan jullie kant een schutting plaatsen kan ook nog...maar wat je daarmee wint weet ik eigenlijk nog niet Lastige dingen inderdaad, schuttingen...niet iedereen biedt dus aan mee te betalen maar ook niet iedereen kán dat zomaar ff betalen. Duidelijk zijn vanaf het begin af aan met dit soort dingen. Weet niet hoe het contact verder is maar misschien toch een keer langs gaan om erover te praten, hoe had je het financieel in gedachte buurman/buurvrouw en ook over het wanneer dan
NOu hier is ongeveer hetzelfde aan de hand. Mijn buurvrouw komt mij vertellen dat ze schuttingdelen van haar broer heeft gekregen en dat ze die wil gaan plaatsen. Nou prima mijn zegen heb je. Ze deelde het me mee zeg maar. Dus ik ga echt niet betalen of helpen ofzo hoor, zij beslist het in haar eentje dus regelt ze het ook maar. Als ze nou overlegd had met ons of we evt samen iets konden doen, dan was het een ander verhaal geweest. Maar zij besluit het nu te doen zonder overleg, dan kun je ook niet zeggen ik wil dat je nu ook meebetaald als je daar van te voren helemaal niet over gehad heb. Zoiets overleg je en doe je niet zomaar