Hoi allemaal, Mijn vriend en ik zijn op zoek naar originele kindernamen (jongens en meisjes) Hebben jullie enkele ideeën ? We hebben er een paar gevonden maar hebben 1 zelf ontdekt door 2namen door elkaar te doen en weten nu eigl niet of die naam wel wettelijk gebruikt mag worden? * Codaï * en de andere die we wel leuk vonden waren: Alessandro en Lina.. We zoeken echt namen die bijna niet voorkomen
Mijn dochters heten Dariënne en Yashyra! Veel specialer dan dat vind je ze niet! Als ze jongetjes waren geweest hadden ze Dariën en Yachero geheten.... Verder heb ik nog voor je: Chalyse, Daysarai, Dymayro..... En ik ga nog even brainstormen! Liefs
Ikzelf ben de naam nog nooit ergens tegengekomen, en heb er schrik voor dat je dan deze naam niet mag gebruiken omdat we hem eigl gemixt hebben.. Omdat hij dan ook denkelijk niet geregisteerd staat..
Woon je in België of NL? In NL mag een naam alleen _niet_ "onbetamelijk" zijn. Dus een naam waar het kind echt last van heeft. In NL mag dus bijna alles, de naam die jij noemt zou daarom gerust mogen. De betekenis is nl. niet onbetamelijk. Maar voor België weet ik het niet. Ik zou dat navragen bij het stadhuis van je woonplaats, dan weet je het gelijk.
Ik woon in Belgïe.. en ja ik denk dat het het beste is dat als er een kindje onderweg is toch even navraag doen dan op het gemeentehuis .. Thx .*
Waarom niet? Het is geen gebruikelijke achternaam, geen schadelijk woord of scheldwoord, dus zou gewoon moeten kunnen hoor
ik vind het een hele bijzondere naam! Ze mag dan nog wel niet geboren zijn dat kleine meiske van ons, maar wij noemen haar Jaylie (precies hetzelfde verhaal als bij jullie, 2 namen samen gevoegd!) liefs
Laten we er even rekening mee houden dat de regels in België anders kunnen zijn dan bij ons in Nederland! Misschien kun je het trouwens ook wel op internet vinden op de site van de Belgische overheid...
De wet van 15 juni 1987 bepaalt dat het kiezen van een voornaam bij de geboorte van een kindje vrij is, maar die vrijheid is niet onbeperkt. De gekozen voornaam moet effectief bestaan, mag niet schaden, noch aanleiding geven tot verwarring. De ambtenaar van de burgerlijke stand heeft de beoordelingsbevoegdheid en moet in het belang van het kind handelen. Daarom zal hij de volgende voornamen weigeren: *absurde, aanstootgevende of belachelijke voornamen; *bestaande familienamen die gangbare voornamen zijn; *een overdreven aantal voornamen (maximum 5); *een voornaam die niet met het geslacht van het kind overeenkomt, dit betekent: dat aan een meisje geen jongensnaam en aan een jongen geen meisjesnaam mag gegeven worden; *een voornaam bestaande uit één letter of uit een opeenvolging van medeklinkers; *allerlei verkleiningen, verkortingen en troetelnamen. Kiezen de aanstaande ouders een voornaam die voor beide geslachten kan gebruikt worden dan kan de ambtenaar van de burgerlijke stand eisen dat een tweede voornaam wordt toegekend waaruit duidelijk het geslacht van het kind blijkt. Deze wet is enkel van toepassing op kinderen van Belgische nationaliteit.
Mmmm, de naamwet is in België wel heel wat strenger dan in NL. Zo kwam ik een keer een man tegen (Katholiek) die 12 voornamen had Dat mag dus in NL. Ook wordt in NL geen onderscheid gemaakt tussen een jongens- en een meisjesnaam. Je mag je dochter dus "Johan" noemen in Nederland. Dat van die verkleingen zal ook nog wel eens tot verhitte discussies leiden. "Moet effectief bestaan" zou een probleem kunnen worden. Maar het hangt er ook vanaf hoe de ambtenaar ermee omgaat. Misschien helpt het om een 2e naam te geven die al wel bestaat.
Ik heb een neefje die heet Dima van dimitri en zelf vinden we jaiden erg mooi maar dat hoor je wel vaker alleen schrijf je vaar jayden. Groetje ukkie87