Sinds vorige week vrijdag zijn we cold turkey gestopt met inbakeren ivm de leeftijd en het omrollen. Eigenlijk gaat dit boven verwachting goed Ik heb het boek Baby in een droomritme besteld en "in 1 ruk uitgelezen". Ik had alleen gehoopt dat ik meer info zou krijgen hoe je het afbouwen met inbakeren kon sturen.... Situatie schets met inbakeren: Voeding; prima Slapen ingebakerd overdag; prima (2x +/- 1 uur) en 1 x 1.5/2 uur. Ik heb al die tijd een ritueel gebruikt Rond 18:00 na bedtijdritueel (met papfles) naar bed; valt heel snel in slaap tot de volgende morgen 5:45-6:30 ongeveer. Verder geen vaste tijden voeding of slaapjes; gewoon bij oogjes wrijven naar bedje toe en voeding tussen de 3 en 4 uur. Kortom geen afspraak in te plannen **Edit: het is alleen nooit gelukt te voeden na het slapen omdat het gewoon niet zo uitkomt met het voedingsschema, zoonlief wilt altijd na de nacht weer vrij snel naar bed; na ongeveer 1.5 uur wakkertijd wil hij alweer een tukkie doen. Als hij dan een uurtje slaapt zit ik op 2.5 uur na zijn laatste voeding en niet op 4 uur. Een week geleden dus cold turkey gestopt met inbakeren. Wat ik nu na een aantal dagen merk is dat hij nu 4 keer overdag slaapt (2 x (te)kort en 2 x langer) maar snachts niet meer doorslaapt. We moeten er nu soms 4/5 keer per nacht uit! Help! Als ik het schema wil volgen uit het boek zou ik m'n zoon dus een ritme "induwen", ik heb dit de eerste week zonder inbakerzak dus niet gedaan. Het leek me iets te veel van het goede. Maar nu dus de vraag of ik nu gewoon moet afwachten of ZL vanzelf weer een ritme oppakt (doordat wij al maanden regelmaat etc aanhouden) of dat ik hem daar toch wat meer in moet sturen? Dat zou dus beteken dat ik mijn zoon in de ochtend heel lang moet wakker zien te houden... en ik ben echt bang voor huilbuien en dat het averechts gaat werken. Iemand een theorie/idee/visie?
Volgens mij probeer je je eigen voedingsschema in stand te houden en daar omheen baby in een droomritme toe te passen. Ik zou dat voedingsschema en de avondbedtijd gewoon loslaten. Je kindje heeft begrijpelijkerwijs een beetje moeite met opnieuw in slaap vallen zonder inbakeren (korter slapen, vaker wakker 's nachts) dus dan zou ik niet vasthouden aan een schema dat werkte voor een eerdere situatie. Als je overdag slapen-voeden-spelen-slapen doet hoef je je zoon niet wakker te houden en kan hij oefenen met doorslapen. Ik begrijp niet zo goed waarom je per se na zoveel uur wil voeden? Het totaalplaatje werkt kennelijk niet voor je kindje.
Dat heb ik getypt. Ik snap je antwoord niet, kan je nog eens toelichten? We voeden wanneer hij het aangeeft en gaat naar bed als hij de signalen geeft.
Je zegt dat je baby in een droomritme hebt gelezen en dat je het afbouwen van inbakeren wil sturen. Voeden doe je op verzoek, zolang er 3-4 uur tussen zit en slapen ook op verzoek. Baby in een droomritme is eigenlijk alleen slapen op verzoek. De rest hangt daar in een regelmatig ritme omheen. Dus als je een beter ritme wil krijgen denk ik dat je je huidige wijze van voeden moet loslaten (en de vaste bedtijd 's avonds) en een regelmatig ritme moet aanhouden. Tenzij je een soort mix van manieren wil proberen, wat misschien ook wel heel goed kan, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
Hey, het hoeft niet he, dat schema. Mijn ervaring is dat het heel fijn is om op een volgorde terug te vallen.. als dat werkt. Als dat niet werkt, zoals ik in jullie geval lees, kun je iets anders verzinnen. Of inderdaad het schema erin dwingen. Maar je moet je afvragen of je dat laatste wilt. Probeer het eens, een beetje loslaten. Misschien wordt je er zelf wel rustiger van en je kindje ook. Pas toen ik ging voeden, spelen, verschonen en laten slapen op verzoek kwam er een heel eigen fijn ritme tevoorschijn. Dat is ook regelmaat!