Maar het punt is dus dat ze in een wei een kudde schapen afslachten maar niet opeten. Die wolven moeten wel eten, wat eten ze dan wel?
Wolf schaap ree Ik heb daar laatst een stuk over gelezen hoe het komt dat de wolf (roedel) een heel kudde schapen kan doden, zonder ze op te eten. Het idee is een beetje dit: Wolf loopt door het bos. Ziet een ree. Denkt "he lekker hapje" vangt de ree, eet m op. Niks aan de hand, zo gaat de natuur. Dan loopt die Wolf langs een wei met schapen. Denk "he lekker hapje". Springt de wei in. Doodt een schaap. De rest van de kudden probeert in paniek weg te komen. Kan niet, is een wei. Wolf ziet de rennende schapen. Jachtinstinct neemt het over en hij stopt niet tot ze gestopt zijn met rennen. Maar allemaal opeten kan hij ze niet, dus na zijn maaltje blijft de rest liggen. En dit is dus triest. En niet te voorkomen, tenzij je een vluchtroute hebt voor de schapen. Of wolfwrende rasters. Of permanente bewaking. Of de schapen binnen houd. Of ....
Ik ben paar jaar terug in een wolvenopvangcentrum geweest. Dat is dus geen natuurlijk gedrag. Een wolf pakt wat hij nodig heeft en laat de rest met rust. Tenzij de wolf in het nauw gedreven wordt. Ik weet niet of je ooit een aanval van een wolf hebt gezien in een kudde? Schapen rennen zeer zeker niet achter de wolf aan. Dit gedrag past meer bij de hybrides dan bij de echte wolven. De wolfwerende rasters zijn een lachertje en veroorzaken nog meer leed aan de natuur helaas en houdt ook zeker de wolf niet buiten. En kost iedereen klauwen met geld.