Jullie mening over de wolf

Discussie in 'De lounge' gestart door mamabri, 19 mrt 2025.

1. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.101
    1.092
    113
    Maar maakt dat een wezenlijk verschil? De feiten zijn:
    - er lopen wolven in dat gebied.
    - er is iemand door zo'n wolf gebeten.
    Of die wolf dan wellicht ooit door iemand anders gevoerd is, maakt de situatie voor deze vrouw niet anders. En ook de maatregelen niet die nu waarschijnlijk genomen moeten worden, namelijk dat het natuurgebied wordt afgesloten. Kennelijk gedragen deze wolven zich niet zoals experts vooraf hadden verwacht, om welke reden dan ook, en met die situatie hebben we nu te dealen.

Nellie4 vindt dit leuk.
  2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.713
    2.517
    113
    Ja dat maakt wel degelijk uit. Niet voor die vrouw, maar wel voor de bewustwording van de mens dat die dieren absoluut niet gevoerd mogen worden. Het zijn geen honden. We maken ze zelf gevaarlijk door ze te laten denken dat de mens betekent dat er eten is.

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.208
    4.512
    113
    en de wolf heeft ook maar te dealen met het feit dat hij misschien van nature jaagt op herten en zwijnen, maar wel loopt in een gebied met miljoenen mensen, dat hoort nu ook bij zijn natuur, de hondjes zien er ook wel lekker uit die uitgelaten worden door de mens, en als ik als wolf opeens een mens in de buurt van mijn roedel, en mijn jongen zie dan zou ik die misschien ook bijten om ze weg te krijgen.
    En het is vooral een hele vervelende situatie voor mensen die gebeten worden, mensen die niet meer over straat durven, maar ook voor de wolf is dit geen oke plek om te zijn, om te leven.

Nellie4 vindt dit leuk.
  4. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.357
    4.376
    113
    Vrouw
    Ik zal niet zeggen dat de wolven nooit gevoerd zijn door mensen, dat zal vast wel voorgekomen zijn, maar jij laat het nu klinken alsof mensen massaal de bossen in gaan om wolven eten te geven en sorry: dat geloof ik ook niet.

Niet goed onder controle houdende honden rennen ook achter fietsers en hardlopers aan. Uit jachtinstinct, omdat ze de fietser als prooi zien, om hun territorium te verdedigen etc. Dat zal bij een wolf niet veel anders zijn. Dat zit in zijn natuur en maakt hem voor een dichtbevolkt land als de onze gevaarlijk

Nellie4 en Eruanna vinden dit leuk.
  5. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.101
    1.092
    113
    Dat denk ik idd ook. Het klinkt naar mijn mening te snel als een excuus: "Dit voorval telt niet, want dit was geen natuurlijk wolvengedrag." Tjah, maar we zitten wel met de gebakken peren. Kennelijk is dit wel het gedrag dat voorkomt als wolven in Nederland rondlopen, en het is nog niet zo eenvoudig om de oorzaken daarvan helder te krijgen.

Syane, Nellie4, mamameer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.992
    4.008
    113
    Exact dit. Dieren gaan onnatuurlijk gedrag vertonen doordat hun omgeving niet passend is.

Nellie4, mamameer, mamabri en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.713
    2.517
    113
    Waar lees jij dat mensen dit massaal doen? Dat heb ik nooit benoemd. Het hoeft maar een klein groepje tegenstanders te zijn die dit een paar keer gedaan heeft. Daarnaast gooit de mens ook nogal eens eetbare resten de natuur in, onder het motto, dat vergaat vanzelf. Je weet dus niet of het expres of per ongeluk gebeurd, maar als ze daardoor door de mens gevoerd worden kan dat nog steeds dit gedrag uitlokken.

Daarnaast zou het goed zijn om eens wat meer (wetenschappelijke) artikelen te lezen over wolvengedrag, dan kijk je er wellicht anders naar. Als je in het Engels googled vind je er echt wel wat. En ja dan zijn er ook artikelen te vinden over dodelijke bijtincidenten wereldwijd, dus ik ontken niet dat het niet gevaarlijk kan zijn. (meestal ten gevolge van rabiës). Ook de WUR heeft er artikelen over. Elli Radinger heeft er ook een populair semi-wetenschappelijk boek over geschreven, wat lekker wegleest.
    Wij zijn ook in Duitsland in een wolvenpark geweest.

Ik begrijp dat het supervervelend is dat de wolf in 'onze' bossen leeft en voor overlast zorgt, maar misschien moeten we het eens omdraaien en de natuur ruimte teruggeven en wegblijven uit bepaalde gebieden, zodat het z'n gang kan gaan. De mens meent zich ook maar elk plekje op aarde toe te kunnen eigenen. Zo niet, dan moeten we dealen met dit gedrag. En op z'n minst leren wat je wel en niet moet doen als je er een tegenkomt. (Niet gaan rennen in ieder geval).

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.713
    2.517
    113
    Geen filmpje, maar het is zeker wel ergens op gebaseerd. Ik heb namelijk veel gelezen over de wolf.

9. Caithxxx

Caithxxx Fanatiek lid

27 mrt 2019
    2.414
    2.284
    113
    Vrouw
    Nog meer aannames.. dat tegenstanders dit doen? Ik meen dat op de Veluwe wolven gevoerd zijn omdat mensen ze zoooo graag wilde zien en op foto wilden hebben. De mensen die tegen zijn willen over het algemeen het beest niet zien daar waar of vee is of waar veel mensen zijn. Dit is pas het begin met bijtincidenten. Ze krijgen kleintjes. Er zijn al tal van wandelaars en fietsers in de (noord-)oostelijke provincies + Utrecht achtervolgt door een wolf. Nee die halen niet allemaal het nieuws. Een wolf loopt 50/60 km per dag, we hebben geen natuurgebieden met die spanwijdte. We zijn te dichtbevolkt. Dat waren we vroeger al, toen we ook teveel wolven hadden, nu is het aantal inwoners fors toegenomen. Dus hoezo zou er nu wel ruimte zijn? Wij zijn ook bij een wolvenpark geweest die vinden ook veel van wat er hier gebeurd (en das ondertussen 2 jaar terug, kan je nagaan).

mamameer en Nellie4 vinden dit leuk.
  10. mamabri

mamabri Fanatiek lid

15 aug 2021
    3.357
    4.376
    113
    Vrouw
    Als hij dan nog in de bossen en de natuur blijft… maar dat doet hij dus niet. Eerder in het topic melde ik al dat hij bij ons door de winkelstraat liep….

mamameer vindt dit leuk.
  11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.713
    2.517
    113
    Ja dat kan natuurlijk ook. Superdom van die mensen.

12. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.713
    2.517
    113
    Ben ik benieuwd wat die er dan van vinden.

13. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.350
    1.475
    113
    Vrouw
    Klopt het is ook wel gewoon vrij zeker hoor alleen moet DNA het nog bevestigen. Ik dacht gisteravond eigenlijk te horen dat dit ook bevestigd was nu. Den Treek is mijn achtertuin overigens en deze week is de avondvierdaagse. Normaal loopt de 10 km route deels door het bosgebied maar er is gisteren besloten dit jaar die lus over te slaan. Ik denk zelf niet dat een wolf enthousiast op mega groepen schoolkinderen gaat afrennen, maar het is natuurlijk een risico wat je niet gaat nemen met kinderen of zo’n activiteit.

Ik denk dat den Treek een te klein en druk recreatiegebied is. Het is er altijd druk met wandelaars fietsers mountainbikers en hardlopers of scholen. Het is echt maar zelden dat je geen mensen tegenkomt. Ik denk dat de wolf daardoor veel te veel gewend is geraakt en mensen en hier daarom afwijkend gedrag vertoond.

mamameer, mamabri, Zxcvb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Caithxxx

Caithxxx Fanatiek lid

27 mrt 2019
    2.414
    2.284
    113
    Vrouw
    Dat wat er nu gebeurd (2 jaar terug althans, dat waren alleen nog maar aanvallen op vee) geen natuurlijk gedrag is van de wolf (dus ook niet al die schapen kapot bijten). Dat ze eerder dachten dat dit hybride wolven zijn. Dat er geen ruimte in NL is voor de wolf. Dat dit alleen maar verliezers kent. Fun fact; deze wolven zaten allemaal achter hekken van 4 meter hoog. Dus het is op z'n zachtst arrogant te noemen dat hekjes van 1,5 meter zouden kunnen helpen.

mamameer vindt dit leuk.
  15. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.208
    4.512
    113
    Vind ik altijd intressant om te doen, artikelen lezen. Ik heb ook een boek over het terug brengen van de wolf in Yellowstone gelezen, en waarbij er ook onder boeren weerstand was, want ze waren ook door boeren uiteindelijk in eerste instantie verdreven, maar het heeft een heel gunstig effect gehad in het hele eco systeem van het yellowstone park. (onvergelijkbaar natuurlijk met ons dicht bevolkte landje met mini bos gebieden)

Weet jij ook wetenschappelijke artikelen waarbij wolven gedrag is onderzocht in zeer dichtbevolkte gebieden?

16. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.208
    4.512
    113
    Ja den Treek is natuurlijk relatief dicht bij grote steden, Utrecht, Amersfoort/leusden, Woudenberg, Zeist. Altijd erg populair en goed bereikbaar onder veel recreanten. Veel campings, recreatiegebied henschotermeer etc.

Ik las ook dit advies van de beheerder van het gebied.
    Landgoed Den Treek roept mensen op weg te blijven, provincie wil snel opheldering over mogelijke wolf - RTV Utrecht

Deel Deze Pagina