Wéér een zindelijkheids topic (dochter 3,5)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marleen31, 4 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Goedemorgen,

Ik ben echt een beetje ten einde raad. Mijn dochter is ruim 3,5 en wilt maar niet zindelijk worden. Van haar 2,5de tot haar 3de heeft ze denk ik vier keer op het potje gepoept (geplast niet) maar ineens wilde ze dat niet meer.
    Nu komt de basisschool in zicht en moet het er toch echt van komen. Alleen moet ze dit zelf willen, maar dat is helaas niet het geval. Ze geeft aan dat ze het spannend vindt. Ik heb haar uitgelegd dat het niet eng is, dat haar plasje en poepje gaan zwemmen met hun vriendjes als je de wc doortrekt.
    Ik heb echt veel geprobeerd, stickerbeloningssysteem met kado'tje in het vooruitzicht, iets lekkers, kado'tje zonder beloningssysteem, ik ben zelfs tot mijn spijt weleens boos geworden.. Maar niks lijkt te werken. Lichamelijk mankeert ze niks, want ze kan makkelijk haar plasje ophouden, dat heb ikk wel gemerkt toen ik een paar keer haar luier gewoon niet om heb gedaan. Ook dan protesteert en huilt ze want zonder luier vindt ze eng! Ze heeft haar plas een keer zo lang opgehouden dat ze er flinke buikpijn van kreeg (geen blaasontsteking gelukkig), om blaasontsteking te voorkomen heb ik haar toen toch maar weer een luier om gedaan waarin ze direct zo'n grote plas deed dat ze doorlekte.
    Elke keer als ik nu merk dat ze moet poepen stimuleer ik haar op een vrolijke manier om naar de wc te gaan of op het potje, maar dan gaat ze huilen en trekt zich terug in een hoekje om daar in haar luier te gaan poepen.
    We hebben een mooie toiletverhoger die ze zeld heeft uitgezocht maar dat helpt ook niet. Ook mag ze mijn plasjes doortrekken zodat ze ziet dat het echt niet eng is, maar vervolgens wilt ze niet zelf op de wc zitten, zelfs niet met kleren en luier aan.
    Op de peuterspeelzaal is ze de laatste in haar leeftijdscategorie die npg een luier om heeft, daar stimuleren ze het zindelijk worden ook, maar ook dat lijkt averechts te werken want elke keer krijg ik haar mee naar huis met een droge luier die ik 's ochtends heb omgedaan. Thuis aangekomen plast ze haar luier vol omdat ze het de hele ochtend heeft opgehouden.

Ik zit echt met handen in het haar, ik weet niet meer wat ik moet doen nu. Alle tips zijn welkom!

Bedankt voor het lezen van dit onsamenhangende verhaal.

Liefs!

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.915
    3.937
    113
    Lastig, maar ik denk dat ze er toch op een of andere manier doorheen zal moeten. Uitleggen dat ze groot is en straks op school ook op de wc moet. Luiers weg, samen leuke onderbrpekjes kopen en dan maar kijken wat er gebeurd. Ergste wat er kan gebeuren is dat ze het niet op kan houden en in haar broek plast. Maar misschien moet dat wel een keer gebeuren voor ze het 'snapt'. Zou het wel doen als ze een oaar dagen achter elkaar thuis is zodat ze in ieder geval in een vertrouwde omgeving is.

3. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hoi ikkie,

Bedankt voor je antwoord.
    Ik heb haar al uitgelegd dat ze op de kleuterschool naar de (kinder)wc moet en dat ze dan eigenlijk geen luier om kan. Dan wordt ze echt heel erg verdrietig, bijna ontroostbaar, alsof ze in paniek is.
    Ik heb regelmatig haar luier niet om gedaan maar dan houdt ze haar plas op, een keer zo erg dat ze er buikpijn van kreeg. Ik ben bang dat ze op die manier een blaasontsteking krijgt :(

4. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn dochter is ook 3,5 en ze moest er eerst ook niks van weten.
    In de zomervakantie haar de luier afgelaten, maar ze hield het net zo lang op tot dat het niet meer kon dan plaste ze in haar broek.
    Als we haar op het potje wilden zetten was het huilen toen zijn we er naar een paar dagen maar weer mee gestopt.
    20 oktober had ze weer een week vakantie, dus ik dacht nu gaan we de luier weer af doen, dus de zondag 19 oktober zijn we begonnen.
    De eerste uurtjes waren weer wat moeilijk, maar ineens kwam ze zelf naar me toe dat ze moest plassen.
    Eerst op het potje en een paar dagen later op de wc met zitverhoger en nu klimt ze zo op de wc.
    Ze gaat helemaal zelf naar de wc.
    Op de peuterspeelzaal gaat het ook goed.
    Ze heeft wel een paar ongelukjes gehad, maar dat hoort erbij.
    Poepen is een ander verhaal dat wil/durft ze niet op de wc of potje.
    We hebben al aangegeven dat ze anders een luier moet vragen als ze moet poepen, want anders houd ze het veel te lang op.
    3 dagen is normaal de laatste tijd.
    Ze voelt het wel aankomen, want als ik na een paar dagen niet poepen aan haar vraag dat ze echt moet poepen als ze een luier om heeft doet ze het vaak wel.
    Mijn zoontje die deed het in het begin ook alleen in de luier, dus het komt vanzelf.
    Mijn advies is dus het even laten rusten en over een tijdje weer proberen.

5. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ze lijkt me op de een of andere manier bang voor de wc, misschien angst dat ze erin kan vallen en weg kan spoelen of zoiets? Kan ze aangeven waarom ze niet op de wc wil zitten?
    Wat je kunt proberen is om haar een luier om te doen als ze moet plassen of poepen, en dan met haar bij de wc te gaan staan, zodat ze wel het besef krijgt dat je dit op het toilet moet doen. Ze hoeft er dan niet op te gaan zitten maar ze moet er wel naast staan, dit kun je dan uitbouwen naar met luier aan op de wc zitten (als je erachter kunt komen wat haar dwarszit tenminste) en dan zonder.
    Je kunt ook eens advies vragen bij de plaspoli van een ziekenhuis bij je in de buurt, die zijn er voor dit soort problemen.

6. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Dat is nog wel wat ik kan proberen ja, met luier om naast de wc staan. Bedankt voor de tip!
    Plaspoli is zo'n beetje mijn laatste strohalm. Ik weet ook niet of ze daar op deze leeftijd terecht kan, ze is nog relatief jong natuurlijk.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je kan onderbroek onder luier doen. Zo is het zeg maar iets tussenin.
    En wellicht beter met potje in woonkamer starten?

Ook radicaal kan gewoon samen met haar luiers weggoien en laten zo lopen. Gewoon doorzetten. Lekker veel laten drinken dat ze niet kan lang ophouden en laten in broek plassen als zs niet op potje wil. Uiteindelijk hebben ze het door.

Overigens hier al zindelink halfjaar overdag maar pas paar maanden durft ze buiten wild of op andermans wc of op psz. Ze houdt hier ook plas lang op 3-4 uur makkelijk, ze hoeft gewoon niet..

8. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#8 MMarianne, 4 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 nov 2015
    Tot 6 weken terug zat ik ook zo, zoontje was nog 0,0 zindelijk. Ook alles uit de kast gehaald maar nee hoor, meneer had er totaal geen interesse in en ik was de wanhoop nabij. Heb het even laten rusten en na het laatste bezoek aan het cb hebben we de luier af gedaan en binnen een paar dagen had ie heel Paw Patrol bij elkaar geplast :D
    Ik zette 'm elk uur op de wc en ineens viel het kwartje, heb maar een paar keer hoeven dweilen. Hij had gekozen voor de grote mensen wc met een opstapje.

Ik zou het voor nu even laten rusten, snap je wanhoop maar de knop kan ineens om zijn...hou vertrouwen ;)

9. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    en als je haar meeneemt als jij gaat plassen?
    hier hielp dat.. toen ze doorhad dat ik ook op de wc plaste was het goed. Ik zette haar gewoon voor mij neer op het potje en gingen we samen plassen :)

10. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

11 nov 2007
    2.501
    2
    38
    Ik heb er verder geen ervaring mee, maar als ik het zo lees, dan zou ik het eerst even een maandje of een/twee laten rusten en dan weer oppakken. Even de cirkel doorbreken door het er niet meer over te hebben. En dan later weer rustig oppakken.

11. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Update: Zohra, ik heb jouw tip opgevolgd en haar eerst met luier aan naast de wc gezet. Ze mocht daarna doortrekken ook al had ze het in haar luier gedaan. En dat heeft geholpen! Ze wilde vandaag op de wc ZONDER luier en ze heeft gepoept en geplast op de WC. Super trots! Hopelijk houdt ze dit vol.

Bedankt voor de reacties!

Deel Deze Pagina