Jullie mening voor afstudeerproject van studenten van verloskundigen academie

Discussie in 'De bevalling' gestart door Liekeavm, 19 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik beval op medische indicatie in het ziekenhuis en heb bij de oudsten direct na de geboorte van de baby een prik gekregen.

Ik was er blij mee. Heb na beide bevallingen ruim bloed verloren (800 cc) en dat was denk ik nog een stuk meer geweest zonder dat de placenta in no-time geboren was.

2. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Bij de bevalling van Nathan ook een prik gehad. Ik dacht eigenlijk dat het er gewoon bijhoorde;) Heb er niets van gevoeld, de placenta kwam heel snel en heb niet veel bloedverlies gehad.
    Ik heb er dus totaal geen moeite mee.
    Ik ben trouwens thuis bevallen..

3. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik neem aan dat het verder geen kwaad kan voor borstvoeding enz dus in dat geval denk ik : baad het niet dan schaad het niet!

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ha dames,

Ik ben onder begeleiding van de gyn bevallen en heb zo'n prikje gehad. Het "bevallen"van de nageboorte was toen zo gepiept. Ik heb geen buitensporig bloedverlies gehad en trouwens ook geen naweeën ( wat al apart was, omdat ik in iets meer dan 90 minuten van eerste gewone tot laaste perswee ben bevallen.

Als ik ogeens zwanger mocht raken en bij een verloskundige mag bevallen, dan zou ik zeker opteren voor het prikje!

5. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik heb bij de eerste niet zo'n prikje gehad en bij de tweede wel omdat het zo snel ging.
    Ik vind het onzin om zo'n prik standaard te geven (het blijven medicijnen), maar ik vind het wel goed dat ze het doen bij een verhoogd risico, ook al is het risico niet zo groot.

Ik vond de naweeën echt heel irritant. Bij de eerste helemaal geen last van gehad en bij de tweede enorm veel last. Nou weet ik wel dat er bij de tweede (of volgende) sowieso meer kans is op naweeën, maar het prikje heeft vast ook bijgedragen.

Oké, kortom mijn mening: niét standaard prikje geven!

6. Ananas89

Ananas89 Fanatiek lid

31 mei 2010
    1.188
    0
    0
    Ik zeg ook: niet standaard de prik geven.
    Ik ben in het ziekenhuis op medische indicatie bevallen en heb de prik niet gehad.
    Bij mij liet de placenta niet snel los (extra info: vanaf 10 cm geen weeën meer, dus persen op eigen kracht en initiatief gedaan), het duurde ongeveer 3 kwartier voordat de placenta losliet. De verloskundige vant ziekenhuis had toen net een set klaargelegd om te proberen om hem los te krijgen, geen idee wat ze allemaal had klaargelegd (iets met katheterset ofzoiets??)... Maar op dat moment kreeg ik krampen in m'n buik en liet de placenta gelukkig toch nog uit zichzelf los!
    Overgens heel weinig bloedverlies gehad (250 cc).

Laat het lichaam eerst zelf maar proberen om de placenta los te laten voordat er direct iets voor gegeven wordt. Ik vind de voordelen niet echt tegen de nadelen opwegen met de kansen die jullie geven (50%).

7. Chantico

Chantico Niet meer actief

Dank voor je reactie. In dat geval zou ik nu ook graag weer de prik willen krijgen als er enige aanleiding voor is (in mijn geval is mijn 'historie' met bloedverlies misschien al genoeg aanleiding).

8. Jem

Jem Actief lid

7 sep 2008
    421
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik kan me niet herinneren of ik bij Daniel zo'n prikje heb gehad. Waarschijnlijk niet. Placenta kwam vrij snel na de geboorte van Daniel en heb geen last gehad van naweeen. Ik weet niet hoeveel bloedverlies ik heb gehad, maar niet extreem veel. Ik heb verder een 'behoorlijk natuurlijke' bevalling gehad zonder pijnstillers e.d. (ook geen knip, wel ingescheurd en gehecht (toen overigens wel een prikje met verdovend spul)). Dat zou ik de 2e keer het liefste ook weer zo willen, nouja, nog liever zonder hechtingen haha. Overigens wel in het zh bevallen voor just in case in geval van complicaties. Een thuisbevalling in de slaapkamer werd afgeraden door de vk ivm jaren 30-bovenwoning (lees: nauw trappenhuis). Maar Jemman wilde sowieso liefste dat ik in het zh zou bevallen.

Mijn persoonlijke voorkeur voor zh of geboortekliniek is dus: geen standaard prik.

Mijn persoonlijke voorkeur bij een thuisbevalling is: wel standaard prik.

Groetjes,
    Jem

9. bapsie

bapsie Niet meer actief

ben in het ziekenhuis medisch bevallen en heb zeker geen spuit gehad, weet ik 100% zeker!

10. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Onze vraag is nu: zouden jullie liever uit voorzorg een spuitje in jullie bovenbeen willen of alleen wanneer je een hoger risico hebt op ruim bloedverlies of op een vastzittende placenta.

Ik ben inmiddels bevallen (1x) en heb oxytocine toegediend gekregen om mijn persweeen extra kracht te geven. Heb het later niet nog eens gekregen voor de nageboorte.

Had in mijn bevallingsplan staan dat ik niet standaard een prik wilde krijgen en sta daar nog steeds achter. Ik heb vetrouwen in mijn lichaam en wil graag dat die dat zo natuurlijk mogelijk aanpakt. Ik wilde mijn lijf zelf 15/30 minuten de kans geven het op te lossen en daarna een prik met het middel. LIefst zo weinig mogelijk rotzooi in mijn lijf :)

11. kjara

kjara Actief lid

7 nov 2010
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    na mijn eerste bevalling kreeg ik ook een prik in mijn been, dat dee de verloskundige zo snel dat ik niet eens de tijd had om te vragen waar dat voor was.
    ik wist hier van te voren ook helemaal niets van en heb naderhand ook niet gevraagt waar het voor was eigenlijk, helemaal vergeten.
    nu ga ik zeker bij mijn verloskundige vragen of hun dat ook standaard doen, ik wil wel van te voren weten wat ze in me spuiten.

mag ik trouwens vragen hoe het middel heet?
    ik neem aan dat het niet alleen pure oxytocine is maar dat er ook nog toevoegingen in zitten?

12. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Ik heb twee keer zo'n spuitje gehad, 1 x omdat de placenta niet wilde komen en de tweede keer door de vorige keer....beide keren weinig baat bij gehad.
    Dus tjah, ik zou wel zeggen preventief injecteren, voorkomen is beter dan genezen.

* maar wat zijn de nadelen van de injectie, die ie ik nergens vermeld **

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.135
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb kort na de bevalling mijn kindje laten drinken. Dan maakt je lijf toch ook oxytocine aan? Ik had de eerste dagen in ieder geval flinke samentrekkingen van de bm elke keer dat mijn zoontje bj me dronk. In mijn boerenverstand lijkt het dus niet nodig bij vrouwen die snel na de bevalling beginnen met borstvoeding geven.
    Aan de andere kant: als het pure oxytocine is, zou ik er geen bezwaar tegen hebben. Dat is toch lichaamseigen.

14. kipkip

kipkip Fanatiek lid

11 feb 2008
    2.578
    0
    36
    Mijn placenta kwam niet los en na een tijdje hebben ze een spuit gegeven. Ik heb eigenlijk geen idee of ze dit standaard nu weer doen. Zal het de volgende keer eens vragen, ook vraag ik me af of ik nu een verhoogde kans heb dat het nu weer niet los laat.

Ik zou als ik bij de 1e er geen problemen mee had gehad niet standaard een spuitje willen.

15. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Ben 2 weken geleden voor de 2e keer bevallen en nu kreeg ik dus geen prik.
    Na een paar uur moest de vk echter terug komen. Ik kon niet goed plassen en vloeide nog heel veel. Kreeg toen een catheter en een prik in mijn been.
    Wat mij betreft had ik hem meteen na de bevalling gekregen want ben nu veel meer bloed verloren dan bij de bevalling van Nathan.

16. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ik heb zo'n spuitje gehad zonder dat ik dit van tevoren wist. Ik vind dit prima. Nageboorte was er zo en geen naweeën en nauwelijks bloedverlies gehad. Lijkt me prima als je dit standaard krijgt.

17. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb zo'n spuitje bij al mijn bevallingen gehad, was standaard zeiden ze. Bij de 3e hielp dat ene spuitje niet en had een flinke fluxus van 2,5L (dus gillende sirenes naar het zh) daar heb ik iets van 5 infusies met oxi gehad.
    Bij de 4e lag ik dus voor de zekerheid aan het infuus, in het zh, ook met oxi, maar daar reageer ik dus blijkbaar niet op. Ik kreeg toen een ander goedje waar ik de naam niet meer van weet.

Maar het is goed dat de vk het iig bij zich heeft. Of het echt nodig is om aan iedereen te geven???

De fabrieksnaam voor de oxi is syntocinon

bijwerkingen: misselijkheid, hoofdpijn, hypertensie gevolgd door hypotensie waarbij je hart hard gaat kloppen

Deel Deze Pagina