Jullie mening!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kylain, 12 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Hoi hoi,

Ik begin dit topic niet om het CB te bekritiseren ofzo hoor maar ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie er over denken...
    Ben vandaag dus op CB geweest en er werd vandaag gekeken wat ons kleintje allemaal kon. Nu weet ik allang dat hij wat achter loopt maar ik zie wel dat hij zich blijft ontwikkelen dus daar maak ik me helemaal niet druk om. Nu zegt het CB dat ik hem als ik hem wil laten spelen of alleen wat wil laten doen dat ik hem dan op zn rug neer moet leggen zodat hij leert vanaf het begin alles zelf te doen....maar dat is toch eigenlijk heel raar advies? dan moet ik dat kind op de harde laminaatvloer neerleggen op zijn rug zodat hij uit zichzelf draait (wat overigens geen probleem is) en dan zn eigen gang gaat. Maar als ik hem neerzet zittend dan krijgt hij eerder de drang echt te gaan kruipen want dan zit hij met zn knietjes goed. Als hij vanuit rugligging naar zijn buik draait gaat hij gelijk tijgeren. Waar doe ik nou goed aan het advies van het cb volgen of hem gewoon op zn billen neer blijven zetten?

Groetjes Lysanne

2. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    Je kan hem ook op een speelkleed leggen op de vloer dan ligt het niet zo hard ( dat doe ik hier ook).

Maar ik ken je gevoel.
    Maar ik zou gewoon je eigen gevoel volgen.
    Ze geven ook maar advies, en jij blijft altijdt nog de moeder dus jij bepaalt toch?

3. Skye

Skye Niet meer actief

Mijn miesje is wel wat jonger, maar hier zeiden ze ook dat ze meer op haar rug moest liggen, omdat ze vanuit zit niet veel kan. Nou vanuit zit kan ze alle kanten op. Ze staat en loopt in de box en kan nu ook zelf gaan zitten, vanuit liggen. En het CB zei dat ze meer op de rug moest, anders zou ze minder snel ontwikkelen. Nou, ik heb dat advies niet opgevolgd en kijk wat ze nu al kan. Lekker doen waar jij je goed bij voelt

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik zou hem wel op zijn buikje op een kleedje op de vloer leggen.
    Ik denk ook dat je dan juist stimuleert om hem zelf dingen te laten ontdekken.

5. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Je kunt ook beiden blijven doen. Leg hem bijvoorbeeld wel even elke dag een keer op z'n rug, zodat hij ook vanaf die kant de wereld leert ontdekken, maar geef hem ook de kans om zittend te leren spelen.

Wat vindt hij zelf leuker? Daar zou ik ook naar kijken! Julia ligt bijvoorbeeld echt de hele dag op haar buik, omdat ze dat het leukst vindt. Ik kan haar wel op haar rug leggen, of zittend vasthouden, maar dat vindt ze echt niks aan. Tsja, CB kan dan wel zeggen wat "moet", maar het blijft jouw kindje! Ik zou dus lekker een middenweg proberen te vinden. CB zal ook wel niet voor niets zeggen dat liggen goed is, want idd, het is wel goed als hij ook leert kruipen, en mss werkt het dan beter ofzo? Heb wel geleerd dat zitten heel belastend is voor de rug, dus misschien ook daarom dat ze zeggen, liever vaker liggen? Geen idee, doe wat goed voelt!

6. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Vooral je eigen gevoel volgen, jij kent je kind het beste. Mijn ventje kan ook goed zelf zitten, en wil ook niet op de rug spelen. Hij rolt dan meteen op de buik. Je kan hem moeilijk vast leggen toch?

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

dat advies zou ik je ook geven. Wij hebben ook laminaatvloer maar we leggen haar op een speelkleed, is het niet zo koud. emma deert het trouwens niet als we haar wel op de vloer leggen. Probeer beide gewoon.
    Moeilijk he, wat je ermee moet. Ik denk dat wat je ook kiest je naar je eigen gevoel moet luisteren. jij kent je kind het best. het cb ziet hem maar eventjes.

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ha! Bij mij begonnen ze al over fysiotherapie omdat mijn zoontje zich nog niet optrekt (en dus ook nog niet staat of loopt). Ik vind het dikke onzin allemaal. Als ze er aan toe zijn komt het allemaal vanzelf. Gewoon lekker laten spelen en zelf laten ontdekken!

9. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Als eerste gewoon je eigen gevoel volgen: altijd goed :)

Wij kregen hier de vorige keer te horen dat we haar moesten leren rollen vd rug naar buik. Nou dat vind mevrouw niet leuk. Dus denk maar niet dat ik ze steeds op de rug ga leggen. Als ze zit (doet ze het liefste) dat speelt ze met allerlei speelgoed en ontwikkelt ze zich daarin. Rollen en kruipen komen vanzelf wel.Elk kindje zijn eigen tempo hoor.

Al kan het natuurlijk geen kwaad om af en toe toch te oefenen/ op de rug te leggen.

10. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Dat is het gezeur bij het CB altijd, of ze zijn te snel of te langzaam. Mijn zoontje ging dus wel snel staan etc, maar dat mocht ik niet toelaten. Hij gaat zelf staan in de box, hoe moet ik dat tegen houden dan? Hij kan niet de hele dag door de kamer kruipen!
    Maar daar ging het niet over.......

Volg je gevoel!!!!!!

11. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    AMEN

Al dat gemiep als kindjes maar even wat langzamer zijn.;)

Ons ukkie is bijna 1 en kruipt of tijgert niet. En rollen doet ze alleen vd buik naar de rug, of met hulp andersom.
    Moet volgende week naar CB: verwacht ook dat ze met fysio gaan aankomen: niet dus!

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou het denk ik wat afwisselen, en idd een (speel)kleedje gebruiken... Het is goed als ie leert om ook helemaal zelf overeind te komen, en als hij dat doet met dan eerst nog tijgeren, dan is dat de fase waar ie in zit blijkbaar, dus dat zou ik dan lekker laten gaan. Kruipen komt dan vanzelf wel ook :)

13. raspberry

Oja, dat advies van het CB komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen he? Met tijgeren, kruipen e.d. leert een kind niet alleen die concrete vaardigheden, maar er ontwikkelen zich ook allerlei verbindingen in de hersenen bijvoorbeeld, dus het is heel gezond als een kind het allemaal zelf leert doen, en niet omdat jij het neerzet, terwijl ie uit zichzelf nog niet zo zou gaan zitten... ;)

14. Inkiewinkie

Inkiewinkie Actief lid

5 feb 2009
    467
    0
    0
    Poppenmaakster
    Noord-Holland
    Ikzelf word altijd ontzettend kriegel van al dat commentaar van het cb. Onze kleine is nog heel jong, dus van kruipen en lopen is nog lang geen sprake, maar ik ken wel het gevoel dat je even niet weet wat je met hun "advies" aan moet.
    Ik geloof er heel erg in dat kinderen zelf hun tempo bepalen en ook de manier waarop ze dingen willen doen. De een kruipt, de ander rolt, weer een ander schuift op z'n kont de kamer door.. Ze komen er allemaal wel hoor! Ik zou zeggen: kijk naar je kind, en doe wat goed voelt.

15. raspberry

Maar zo'n advies komt toch niet voor niets? De arts kijkt toch hoe je kind functioneert en onderzoekt het ook? Die zal toch ook heus wel afwegen of een kindje gewoon wat langzamer is, of dat er mogelijk iets meer aan de hand is?
    En ik snap niet zo goed waarom dit soort adviezen van het CB zo als persoonlijke kritiek worden ervaren... Dat je kindje wat langzamer is en dat dat besproken wordt, is toch geen synoniem voor: Jij doet het niet goed als ouder?

Als je echt denkt dat een advies van het CB niet nodig is, dan vraag je bij zo'n arts of WVK toch ook even door waarom ze dat advies dan geven?

16. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

hier eentje van 10 maanden die ik altijd op haar rug leg op de grond op een speelkleed, ze draait zich nog niet eens om, ik heb wel fysio aangenomen, ook omdat mijn dochtertje erg gefrustreerd is en teveel energie heeft omdat ze zich zo weinig beweegt, maar ik moet eerlijk bekennen, het voelde ook goed, en als het bij mij niet goed had gevoeld dan had ik ook precies gedaan wat mij het beste leek, eigenwijs? welnee, (ugh :D ) mijn moedergevoel heeft me nog nooit in de steek gelaten en dat zal jouw moedergevoel ook niet doen, dus als het voor jou goed voelt lekker je eigen weg volgen.

zoals mijn oma altijd zegt, vroeger had je dat ook nooit en met 4 jaar kunnen ze allemaal hetzelfde ;)

17. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Ik zou het beiden doen, dan zittend en dan liggend. Denk dat het nooit verkeerd is om je kind vanuit verschillende posities dingen te laten ondernemen. Lekker een speelkleed en dan daar je kind op laten spelen. Hoeft ook geen uren natuurlijk.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Ik sluit me hier bij aan... Als ik advies zou krijgen voor Fysio, zou ik zéker gaan. Baadt het niet, dan schaadt het in dit geval niet. Het kan je kindje helpen!
    En wat anderen aangeven: Wat vind je kindje het leukst? Nou onze dochter vond op haar buik liggen een dráma! Maar dat moest ze toch echt leren hoor, we kregen dus ook dat advies, om haar vaker eventjes op haar buik te leggen. Dus we deden het regelmatig, heel kort maar, maar het gebeurde wel. Stimuleren is niets mis mee denk ik. Zeker als je merkt dat je kindje wat langzamer is of lijkt te zijn, dan hebben ze misschien die stimulans gewoon nódig.

on topic: ik zou ook kiezen voor beiden opties. Regelmatig even op de rug leggen, maar ook lekker zittend laten spelen. Ze moeten het uiteindelijk achter elkaar kunnen, dus dan is het prettig als je ze regelmatig eventjes laat oefenen.

19. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer

Daarom zeg ik ook dat het niets te maken heeft met bekritiseren maar vraag me gewoon af waar ik goed aan doe het opvolgen of mijn eigen gevoel volgen. Juist omdat ik weet dat ze niet zomaar het advies geven....
    en wat betreft waarom ik niet gelijk gevraagd heb waarom ze dat advies geven. Het was een nieuwe CB arts die heel raar het consult deed ze vroeg echt niets over het eten enzo alleen gaat het goed en slaapt hij goed. Terwijl hij kwam voor de controle waarbij ze alles nakijken hoe ze het doen en wat ze kunnen. Maar ze heeft niets gecontroleerd en kwam bij mij erg onzeker over....vandaar dat ik het aan de ervaringsdeskundigen wil vragen:)

20. raspberry

@Kylain; ik bedoelde eigenlijk de andere meiden die allemaal begonnen over: nouk, m'n kind is wat langzamer, so what...
    In die gevallen denk ik dus: een arts zal het vast niet zomaar roepen...

In jouw geval zou ik het CB gewoon nog eens even terugbellen dan en vragen hoe en wat :)

Deel Deze Pagina