Jullie mening

Discussie in 'De lounge' gestart door amarilys, 29 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Nou dan klinkt het iig anders ;):D

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Voorlopig valt dat reuze mee. Daarbij, er is een verschil, de een is rijker dan de ander, dat is een feit ... zo is het leven en klaar ... get over it. Schat-hemeltje rijke mensen zullen echt wel een ander kruisje boven hun deur hebben hoor.

Alles en iedereen gelijk is gewoon een concept wat bewezen niet werkt, het werkt namelijk corruptie in de hand. En als je werkelijk denkt dat dat al jouw problemen gaat oplossen, dan kom je nog van een kouwe kermis thuis. Zelfs in dat concept is het "eerlijk zullen we alles delen ... en ik een beetje meer dan jij"...

Het hele verhaal van TS is doordrenkt van jaloezie ... vervelend dat je een WAO hebt, en ik zal ook niet zeggen dat je lui of zoiets bent. Maar het feit is dat deze mogelijkheid er wel is ... in de rest van de wereld was je er vele malen slechter vanaf gekomen.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Inkomensafhankelijke boete slaat nergens op..

De rest wat ik had getypt heb ik maar even weer weggehaald anders stoot ik misschien wat mensen tegen het toch al zere been..

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik vind jouw berichten altijd zo ontzettend waar. :)

5. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    @yukl
    Ik wil hier toch even op in gaan. Als je geen eten kunt kopen voor je kinderen, komt dat volgens mij enkel doordat je heel veel schulden hebt en daardoor zo krom ligt. Ik heb niet zoveel zin om voor iemand te betalen die schulden heeft. Ik vind het wel prima om te moeten betalen voor mensen die buiten hun schuld om het moeilijk hebben (en ja, dat kan ook iemand met schulden zijn, maar over het algemeen toch zeer zeker niet). Maar met een uitkering zonder schulden moet je prima in staat zijn van de primaire levensbehoefte te voorzien.

ik heb allleen gelezen en wilde niet reageren maar wat jij nu zegt vind ik persoonlijk behoorlijk harteloos of beter gezegt ik kook van binnen.
    want schuld krijgen kun je niet altijd iets aan doen en ja soms moet je keuzes maken je kan niet je leven voorruit kijken en hoe je leven je verder verloopt met of zonder kinderen.

en ja ik heb het ook niet breed heb een wajong jammer genoeg zou graag werken mijn vriend verdient een minimum loon terwijl hij een jaar geleden nog het dubbele verdiende.
    en ja ik moet schulden afbetalen en ja dat doe ik elke maand netjes want dat is wel zo netjes mijn uitkering is daarmee helemaal op (en de zorgverzekering).
    mijn kindje heeft vers eten luiers en leuke nieuwe kleding.
    en ja ik en mijn vriend lopen in kleding van ik weet niet hoe oud.
    ik ben altijd thuis loop alleen nog maar in trainingsbroeken want de rest pas ik niet meer.
    ik wil geen kleding kopen want ik heb mijn prioriteiten

maar darintegen ik red me wel en ja ik krijg zorg en huurtoeslag en kind gebonden buget maar jammergenoeg door ziekte kan ik wel mijn opleiding terug betalen en heb ik hier schoolboeken liggen die nog nooit open zijn geweest maar die je niet kwijt kunt aan de straat stenen.
    en daarbij kunnen wij eventjes 1300 euro terug gaan betalen omdat mijn vriends bedrijf belasting fraude pleegde en de lonen nooit doorgaf. dus zo je eigen schuld is het als je iets van je leven wilt maken

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik zeg alleen: lezen. :)

Bovendien laat jij zien dat je het dus prima kunt redden, ondanks het lage loon etc. Ik geloof direct dat jullie het af en toe behoorlijk moeilijk hebben, maar gelukkig is het dus wel mogelijk een dak boven je hoofd te hebben en je kind van eten te voorzien, etc. En ik vind het erg dat jullie dit is overkomen, zeker het verhaal van de werkgever van je vriend.

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Overigens val ik absoluut niet in de categorie 'rijk', zit ruim beneden modaal als alleenstaand mama. Maar ik zou t heel oneerlijk vinden als een ander meer zou moeten betalen dan ik, voor de zelfde overtreding. Als ik te hard rij, moet ik de consequenties daarvan dragen, net als ieder ander..

8. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Hier kan ik alleen maar respect voor hebben! mensen die keihard "Werken!" (Want dit noem ik werken aan je situatie! ) en echt enorm hun best doen om schulden (ook al hebben ze die niet zelf veroorzaakt) te betalen. maar niet een ander gaan lopen afzeiken.

Jammer dat je je schoolboeken niet kwijt kan. Ook niet via Bol.com?

het is zuur. ik ken iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten. voor velel 1000en euro's opgelicht door de baas. en bijna alles kwijt. maar zeer kort in de bijstand omdat hij als de wiederweerga op zoek is gegaan naar compleet ander werk. minder inkomen. elk dubbeltje omdraaien. een week soms alleen op brood leven om maar niet van de staat te hoeven leven.
    respect!

9. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    maar het is nogal makkelijk gezegt door schulden.
    wij hadden een keuze zonder vaste in komste de kredietbank ingaan en je betaling niet optijd kunnen betalen en voor het gerecht gesleept te worden of hard gezegt een leugentje om eigen best wil.
    wij hebben tegen de schuldeisers gezegt dat we met de kriedietbank een regeling zouden treffen maar dat ging duren door de wacht lijsten dus hebben we zelf regelingen kunnen treffen.

en ja ik wil ook niet betalen voor de mensen die schuld hebben omdat ze een te duren tv willen maar als ik nu het geld heb voor een duren tv op afbetaling omdat het kan maar raak mijn baan kwijt over een half jaar houd het snel op.

ik snap jou ook wel maar je weet de redenen nooit..

10. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    geprobeerd via bol maar het lijkt er steeds meer op dat mensen geen beveilliging wil doen:S dus als jullie nog iemand weten zien er nog netjes uit 2 textboeken en werkboek kosten nieuw 300 euro ben al blij zat als ik er iets voor krijg.

11. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ toetie: tsja, hoe diep ik in de shit zou zitten, ik zou nooit, maar dan ook nooit, een krediet nemen bij een bank. Nooit! Dat is vragen om problemen, zeker als je geen hoog inkomen hebt of zal verwachten. Dan kun je naar mijn mening beter een betalingsachterstand krijgen.

12. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    zo bedoel ik het niet maar er zijn ook mensen met meer geld die dit doen..
    ik haat lenen en zou het nooit doen..
    dan maar geen nieuwere tv.
    mar het kan ook de betere bedeelde overkomen even netjes gezegt.

13. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

:( meer zeg ik er niet over. Over hoe je er overdenkt over mensen met een wia bijvoorbeeld. :(

Maar die boetes nee die hoeven van wat mij betreft niet via het inkomen. Iedereen de zelfde boete voor de zelfde overtreding is wel zo eerlijk. Dus goed op de verkeersregels letten dat is een beter plan.

14. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    @toetie heb je toevallig ook al marktplaats geprobeert??

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh ok. :) Tsja, ik zou het van iedereen stom vinden. ;) Al kan ik het in het geval van inkomenstenverlies en daardoor de rekeningen niet kunnen betalen begrijpelijker vinden dan van iemand die het voor een TV doet. Dat vind ik echt onbegrijpelijk en als iemand dan in de problemen komt, mag ie het wat mij betreft helemaal zelf uitzoeken. Eigen schuld, dikke bult. ;)

16. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ja oook markplaats zodra ze erop staan zijn ze een uur later meer al 10 pagina's verder.

klopt wat je zegt yukl ik snap het mischien iets te snel gereageerd.

17. Janna

Janna Fanatiek lid

#177 Janna, 29 aug 2011
    Laatst bewerkt: 29 aug 2011
    :$ Er lopen hier nogal wat discussies door elkaar… Daarbij ben ik eerlijk gezegd best geschokt over de hardheid waarmee sommige dames naar elkaar uithalen, en het gebrek aan compassie en inlevingsvermogen waarmee naar de andere situatie dan de eigen gekeken wordt. Als dat representatief is voor hoe er in de samenleving over elkaar gedacht wordt, dan is het eigenlijk best wel triest gesteld met ons land. (Snap trouwens niet dat dit topic nog niet gesloten is… :()

Ten eerste: rijkere mensen betalen meer belasting dan armere mensen. Daarmee wordt ons zorgstelsel bekostigd. Het is goed om naar elkaar om te zien en voor mensen te zorgen die het (tijdelijk) zelf niet kunnen redden, zodat zij in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien en niet in de goot belanden. Mensen die ondersteuning krijgen van de staat zullen het heus niet altijd makkelijk hebben, maar moeten ook dankbaar zijn dat er in hun levensonderhoud wordt voorzien, ook als het door overmacht is dat ze in die situatie zitten (zonder daarbij afgunstig te worden naar mensen die het veel breder hebben).

Ten tweede: Boetes vallen daar niet onder: zijn geen primaire levensbehoefte. Als je je de boete niet kunt veroorloven, moet je ‘m niet riskeren. Wat mij betreft geen inkomensafhankelijke boetes dus. Ik zie wel wat in het plan om bij herhaling hoger te straffen, evt. door rijbewijs in te nemen, want dat voelen rijken wel (armen trouwens ook!)

Ten derde: ik zie toch regelmatig de term ‘hard werken’ en ‘jaren studeren’ voorbij komen i.v.m. rijkeren versus armeren. Dat vind ik niet helemaal eerlijk. Natuurlijk zal een chirurg jaren geleerd hebben, heeft hij een (groot) deel van zijn studiekosten mogelijk zelf betaald (bijna nooit helemaal, want prestatiebeurs wordt omgezet in gift als je afstudeert binnen bepaalde tijd) en maakt hij nu veel uren. Maar niet iedereen kan chirurg worden. Mijn man en ik zijn toevallig geboren met een IQ dat ons in staat stelde een universitaire opleiding te volgen, waardoor wij nu een redelijke baan hebben. Mijn schoonouders daarentegen zijn niet heel intelligent. Kunnen ze niks aan doen. Zij hebben dus niet dezelfde kansen gehad als wij. Schoonmoeder is schoonmaakster en schoonvader timmerman. En dat is ook hard werken hoor! Maar toch hebben wij op ons dertigste nu al een koophuis, terwijl zij huren en hebben wij meer te besteden dan zij. (Oja, ik vraag me af hoe die mensen die “6 dagen per week 14 uur per dag werken” het voor elkaar krijgen om hier op een doordeweekse dag zo veel reacties te posten!:p)(Voor ik die bal terug gekaatst krijg: ik ben docent in het voortgezet onderwijs en dit is mijn laatste vakantieweek. Zo hoog is dat IQ van mij blijkbaar dus blijkbaar ook weer niet, dat ik met mijn WO-opleiding voor een schamel loon groepen pubers probeer iets te leren wat ze niet eens willen weten!;):D;))

Ten vierde: aftrekposten zijn wel degelijk een voordeel voor rijkeren. In het voorbeeld van Rozemarijke (blz. 7) krijgt iemand met een inkomen van 200.000 5200 euro terug van studiekosten van 10.000, omdat hij de studiekosten in de 52% schaal kan aftrekken, terwijl zij het in de 37% schaal moet aftrekken en dus maar 3700 euro terug krijgt. Dan betaald een rijke dus in feite 1500 euro minder voor dezelfde studie! En ja, zo gaat dat ook met hypotheekrenteaftrek. Mensen die tonnen verdienen en een huis van een miljoen bezitten krijgen veel meer geld terug van de belasting dan mensen met een modaal inkomen. (En dat terwijl hypotheekrenteaftrek oorspronkelijk bedoeld was om armeren te subsidiëren bij het kopen van een huis, zodat zij ook de kans hadden om een eigen huis te kopen!) Het zou eerlijker zijn om iedereen de hypotheekrente in dezelfde schaal te laten aftrekken.

Ten vijfde: reacties als “nou dat zou makkelijk worden, dan ga ik ook stoppen met werken / op mijn gat zitten, want dan kosten de boetes me bijna niks meer / kan ik ook profiteren van al die voordeeltjes van armen” slaan natuurlijk nergens op. Uiteindelijk kiest niemand daarvoor, want iedereen voelt heus wel aan dat je koopkracht stukken achteruit gaat als je dat doet en dat je het dan echt stukken minder breed krijgt wat betreft luxe dingetjes en extraatjes. Dit soort reacties vind ik dan ook getuigen van weinig inlevingsvermogen in armen.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.427
    36.306
    113
    Zeg nooit nooit. Een goede kennis van mij woonde gelukkig samen met haar vriend, ze hadden net een nieuw huis gekocht en trouwplannen. Toen bleek dat hij haar bedonderde zijn ze uit elkaar gegaan. Gevolg: een schuld van zo'n 25.000 euro. Wat zou je dan doen als je het niet bij familie of vrienden kunt lenen? Het gaat wel om een bedrag van 12.500 euro p.p wat lang niet iedereen zomaar op de spaarrekening heeft staan, wat je moet aflossen. Ze kon de hypotheek ook niet in haar eentje opbrengen en die kerel is gewoon weggegaan.

19. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.673
    1.432
    113
    Ik heb niet de hele discussie gelezen maar kan me al wel weer voorstellen hoe hij er ana toe gaat en vind dit ene super reactie!! erg keurig verwoord en kan me er voor het overgrote deel 100% in vinden.

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Als je zo'n schuld moet overnemen, dan heb je volgens mij geen keuze. Vind ik dus een andere situatie.

@ janna: ik ga in de herhaling vallen, maar mensen die meer aftrek krijgen, betalen ook meer belasting. Hun voordeel is dus niet groter, maar hun nadeel is kleiner.

Deel Deze Pagina