De oudste heb ik aangeleed om dingen meteen op te ruimen. Was in de mand/machine, bord meteen in de keuken, restjes in de prullenbak, knoei je, probeer het even op te ruimen (natuurlijk help ik mee maar het idee..). De jongste helpt ook mee, als we klaar zijn met eten laat ik hem iets van de tafel afruimen en dit doet hij vol trots. En als ik hem uitgekleed heb laat ik hem zijn wasje in de machine stoppen, dat vind hij geweldig.. Oudste wil ook nog wel eens helpen met stofzuigen maar dit is puur op eigen initiatief dit hoeft hij van mij nog niet te doen maar uiteraard, als hij wil, mag hij een begin maken
Tja als ik dit bij mijn zusje had gedaan dan had ik ook kunnen vertrekken. Voor ik kinderen had was ik ook z.n stellige mama. Daar ben ik helemaal van terug gekomen na dat ik zelf kinderen kreeg.
Mijn dochter van 3 moet echt wel haar eigen troep opruimen hoor, ik ben geen sloof Ze moet zelf haar kleertjes in de wasmand gooien, speelgoed opruimen na het spelen, ijsstokje in de prullenbak gooien enz. Als ze knoeit zelf doekje pakken en opruimen, natuurlijk onder begeleiding en als ze klaar is prijs ik haar de hemel in maar ik vind wel dat ze mag leren dat ze zelf kan meehelpen in het gezin. Stiefzoon is 10 en hoeft bij zijn moeder niks te doen, die laat dus letterlijk alles achter zijn kont slingeren en als ik er wat van zegt zegt hij "kan jij dit niet ff doen?" Nee dus, zelf opruimen mannetje. Zelfs zijn eigen beker ruimt hij niet uit zichzelf op, ik kan daar echt niet tegen. Sta niet in dienst van de kinderen.
Over graven heen rennen vind ik gewoon vreselijk respectloos en zou ik bij elk kind wat van gezegd hebben ongeacht of het familie of een vreemde is. Of de kinderen wel of niet de troep achter hun kont aan op ruimen is niet jou probleem maar dat van je zus.
Mijn kinderen gaan zeker leren hoe het er aan toe gaat in het huishouden. Kom nou Ik heb véél te veel ex-vriendjes gehad die nog geen hol deden in het huishouden en zelfs hun eigen vuile sokken oprapen was nog teveel moeite. Nee hoor, alles wordt gewoon opgeruimd. Of het nou van jezelf is of van een ander; we wonen hier allemaal samen en IEDEREEN helpt mee. Zodra hij weet hoe hij zijn grote teen kan onderscheiden van een wasmand, is hij oud genoeg om mee te helpen. En dat varieert van bordje naar achteren brengen tot aan stofzuigen wanneer hij wat ouder is. Er was zo'n ludieke afbeelding op internet die rond circuleerde waarbij kinderen tot 12 jaar ineens alles konden gaan doen terwijl mams wijn drinkt... Ik ben nog nét niet zo erg en ik drink bijna niet, maar ik ga wel een hoop toepassen. Printable: Age Appropriate Chores for Kids | Infographic A Day Dit is een beetje too much, maar ach, it never hurt nobody either! Oh, en over graven rennen -> Nee. Nooit.
Ik vind dat je gelijk hebt TS. Kinderen moeten volgens mij evengoed hun plichten kennen. Jammer dat je relatie met je zus hierdoor stuk is. Onze zoon van 15 maanden leren we al zijn yoghurtbekertje in de vuilbak te gooien. Hij vindt het leuk en doet het nu ook met papiertjes die hij op de grond vindt of met servietjes waarmee we zijn mondje schoonvegen. Echt grappig.
Lol die lijst is wel heel extreem Ramen wassen vindt ik zelf al een bagger werk en doe ik liever ook zelf anders als een kleine het doet ben je nog langer bezig in verband met strepen Maar inderdaad ook bij leeftijd 12/14 met koken bijvoorbeeld een eitje bakken eerst natuurlijk met toezicht e.d moeten ze toch wel kunnen. Heb namelijk een goede vriendin die was 20 en kon nog niet eens aardappels koken die wist dus echt totaal niks in een keuken.
Relatie met haar is niet alleen hierdoor stuk gelopen zijn ook meerdere dingen gebeurd die ik hier liever niet neerzet, en dat was dan ook toen die tijd de druppel.
Hier hun eigen spullen, de badkamer vloer nadat ze een zwembad ernaast hebben gegooid...hun bord van tafel... Verder vanaf 10 jaar echt wel wat taakjes om zakgeld te verdienen. Zoon helpt trouwens veel meer. Hij staat al vanaf zijn 2e bij me in de keuken te helpen...helpt met de tuin en stofzuigen. Maar dat wil hij zelf. Hij kan het ook nog eens heel goed.
Hier zijn ze 3 en 7 en helpen beide mee met klusjes, alhoewel ik het geen klusjes vind want je bord opruimen als je klaar bent met eten of even de kamer opruimen als je klaar bent met spelen vind ik iets dat gewoon hoort. Maar de oudste laat ik ook wel al de vaatwasser in en uit ruimen, of er voor zorgen dat de poezebeesten eten krijgen. Rennen over graven enzo vind ik zeer respectloos, godzijdank weten ze hier dat ze zich zodra ze buiten zijn ( waar dan ook ) zich moeten gedragen en dingen als rennen over graven dat komt bij hun niet eens op. Ik vind dat ook niets te maken hebben met dat ze dan geen kind meer kunnen zijn, zoiets heet fatsoen.
Mijn kinderen "moeten" nu al helpen in de vorm van..... Het je iets op dan zet je zelf je bord of bakje in de keuken, met de vaatwasser uitruimen helpen ze ook, boodschappen naar binnen brengen ook. Ze doen het beiden netjes als ik het vraag, soms hebben ze geen zin maar ze doen altijd 1 of 2 dingen Over graven heen rennen Mijn kinderen mogen niet eens in de winkel rennen!
Absoluut,mijn dochter helpt al mee haha. Heb gezien bij gezin van mijn man wat er gebeurd als ze dat niet doen..
Mijn kind mag alleen rennen in de speeltuin of andere speelgedeeltes waarbij men rennende kinderen verwacht, in het bos/strand of op de atletiekbaan Kom nou! Niet té sportief doen Voor hetzelfde geldt gooi je een oud omaatje omver! Rennen doe je maar in je eigen tijd. [/sarcasm]
precies! Rennen mag van mij ook overal waar het kan en mag als onze kleine er is en oud genoeg is. En ik leer hem/haar vroeg bij dat je,je hoort te gedragen in de winkel/ziekenhuis/begraafplaats e.d Voor mij hoort dat gewoon bij fatsoen. Maar als me zus ze dat pas bij wil brengen, in de pubertijd moet ze ook de gevolgen er van inzien die dan onstaan.
Euh nou me zoon is 2,5 en die moet toch ook echt helpen zen eigen speelgoed op teruimen hoor, vind ook zeer belangrijk voor de opvoeding dat die mee helpt. Zeker voor latere leeftijd
Hier wordt er ook al met kleine dingetjes geholpen, zoon is 5 jaar. Oud papier aan de weg zetten, was in de wasmand doen, opruimen. Hij vind het maar al te leuk om te doen.
Geen taken maar regels zijn bord opruimen als je van tafel gaat, speelgoed opruimen voor je nieuw speelgoed pakt. Kleding in wasmand. ( laatste wil partner maar niet leren ) Losse taken maar vooral omdat ze het leuk vinden zijn tafel dekken, afdrogen , opgevouwen was mee opruimen , speelgoed wat naar buiten gaat moet ook weer naar binnen, plastic en papier zak sorteren en in prullenbak doen. Ze zijn net 5 en 6. Ze vinden het vooral leuk.
Over graven heen rennen is gewoon respectloos De taken maakt jou toch niks aan zijn jou kinderen toch niet? Ik ben van mening dat je je daar niet mee mag bemoeien. Want dan snap ik dat ze zegt dat je je bek moet houden. En dat ze jou help is toch normaal het is altijd leuk iets bij iemand anders te doen. Mijn kinderen doen hier ook niks borden en bekers niet eens op het aanrecht jas niet aan de kapstok. Maar ik denk niet dat het nou vieze / slechte mensen zullen worden hoor. Ze hebben nog zoveel jaren de tijd om dingen te doen die moeten dat ze dat ze dat mij de eerste 6 / 7 jaar nog niet hoeven.
Dat je niet over graven moet rennen, dat is gewoon algemene opvoeding. Dat hun kinderen geen klusjes hoeven te doen is aan hen. Hier moet ze haar eigen spulletjes gewoon opruimen, en tot nu toe vindt ze afwassen/afdrogen, tafel dekken en afruimen nog heel leuk
Alyssa (6jr) en daymian (4jr) helpen ook mee met kleine dingen. placemat pakken voor het ontbijt, bekers in de keuken zetten, schoenen opruimen, eigen kamer opruimen nadat ze gespeeld hebben. Meestal vinden ze het nog leuk ook. Wij vinden het niet meer dan normaal dat ze meehelpen waar ze kunnen (binnen het normale natuurlijk ze moeten wel kind kunnen zijn). Respect vind ik eigenlijk nog belangrijker. Over graven heen rennen vind ik respectloos. Dat soort dingen zou ik hard aanpakken. (Gelukkig nog niet nodig)