Misschien kan je een weg tussenin vinden. Niet echt vasten maar minder eten en overdag alleen basis poducten. Zo ben je wel bewust bezig met de ramadan, geniet je savonds en sochtens echt van de maaltijd met je familie. Maar heb je geen kans om gifstoffen af te staan aan de baby/ of gewoon "flauwtjes" te worden... Jooze
Hoi, idd, er zijn meer religies warain vasten normaal is, Ben zelf christen en vast ook wel eens. Bij ons is dat niet gebonden aan bepaalde feesten, (bj katholieken weer wel rondom Pasen, maar ik ben niet katholiek). Ik zou het je afraden om tijdens de zwangerschap te vasten: je bloedsuikerspiegel gaat er nogal van schommelen en da's niet fijn voor je baby. Bovendien is het erg belangrijk om regelmatig te eten, om zo te voorkomen dat je flauwvalt. Later inhalen, dan denk ik: wanneer dan? Vasten als je borstvoeding geeft is namelijk net zo ongezond... Je krijgt toch een kind, dan doe je toch al genoeg? Wat ik zou doen als je wel iets van mee wilt doen tijdens de ramadan, is wat sommige christenen ook wel doen: gedeeltelijk vasten. Kan bijvoorbeeld dat je zegt: OK, geen tv en radio tijdens ramadan. Of echt alleen eten wat nodig is en je voedsel heel basic houden: niets aan snoeperij of luxeproducten, (op z'n hollands zou ik me voor kunnen stellen dat je ontbijt en luncht met enkel een boterhammetje met kaas en 's avonds aardappels, groente vlees, zonder opsmuk. Op z'n midden-oosters zijn daar vast ook wel alternatieven voor, Dan ben je wel bezig met vasten, zonder dat je je lijf geweld aan doet, en belangrijker: zonder dat je kindje er negatieve gevolgen van heeft. De koran zegt toch niet voor niets dat je als zwangere niet moet/hoeft te vasten?
Ik zou het dan ook liever later inhalen als dat kan... Lijkt mij niet gezond voor je baby. Dat lijkt me trouwens wel supermoeilijk zeg, want dan ben je ''alleen'' zegmaar en zit iedereen lekker te eten!
Sja....ik den dat je baby belangrijker is....dus ik zou het niet doen. Al die belangrijke voedinsstoffen.....
hoe graag ik het altijd ook wou, ik heb er niet aan meegedaan in mijn zwangerschap. vasten wanneer je zwanger bent of wanneer het niet goed is voor jezelf of je kindje is niet goed, dit moet je dan later inhalen. mijn man wil het overigens ook absoluut niet hebben, hij vind het onverantwoord. dit jaar ben ik net bevallen, en ga ook bv geven dus helaas voor mij
Ik heb weleens begrepen van een patiënt dat niet mee mogen vasten tijdnes ramadan voor een moslim hetzelfde is als voor een westers iemand niet mee mogen doen met kerst. Kan me dus voorstellen dat dit een moeilijke keuze is. Ik zou het met de imam en je vk bespreken en dan kijken wat voor jou zelf de beste keuze is. Ik denk overigens wat Noura al zegt, dat de papa hier ook wel een stem in heeft. Want het is ook zijn kindje wat eraan komt! Daarnaast is "sober"eten misschien een alternatief, zoals Rozemarijke zegt. Ik heb ooit een paar dagen meegevast met een vriend van mij en ik vond het behoorlijk zwaar. Geloof dat ik het nu echt niet vol zou houden, zeker geen 4 weken!
Ik denk niet dat het echt gezond is tijdens de ZS. Als je al niet mag vasten tijdens je menstruatie, waarom dan tijdens de zwangerschap? Het is belangrijk dat je regelmatig kleine porties eet als je zwanger bent, dus het lijkt me niet goed om de hele dag niets te eten (en te drinken!) met een babytje dat in je buik groeit! Ik zou het risico niet nemen.. Snap ook niet dat sommige vrouwen het wél doen, sorry!
Nu heb ik wel gelijk een vraagje aan de moslima's hier(offtopic!)....niet mogen vasten tijdens menstruatie heeft toch een hele andere reden? Heeft toch iets met reinheid te maken? Over vasten tijdens zwangerschap....zou het niet doen, zowel ivm afvalstoffen als je bloedssuiker.... Succes!
Ik zou het ook niet doen. Het lijkt me niet erg gezond. je lichaam heeft dan toch meer nodig. Mss niet direct zozeer voor je kindje (dat neemt toch wel wat het nodig heeft) maar dan meer voor jezelf.
ik vind dat zwangere vrouwen niet horen te vasten. de gezondheid van de moeder en baby gaat voor lijkt mij
Ik zou ook niet gaan vasten. Zou denk ik ipv streng vasten wel ramadan houden maar dan met sober eten wat hier ook al geopperd is, het is toch makkelijker om in dezelfde periode mee te doen dan achteraf nog gaan inhalen terwijl iedereen dan al weer in het gewone ritme zit. Suikerfeest in je eentje lijkt me ook niet gezellig . Gewoon water en brood overdag en als je je slap voelt iets van vruchtensap waar suiker in zit en 's avonds meedoen met de maaltijd na zonsondergang. Maar bespreek het idd eens met je vk en met je familie of de imam. Je bent vast niet de eerste die met deze vraag zit.
Je hoeft/mag niet vasten als het jou of jouw baby schaadt (het Islamitisch vasten). Ik ga dit jaar niet vasten, mijn man wil het ook absoluut niet hebben. Ik voel me nu al soms suf als ik niet op tijd eet...dus ik sla dit jaar over. Je moet het jezelf niet onodig moeilijk maken, vooral als het niet hoeft. Dat vind ik in ieder geval
ja klopt ik ken heel veel moslima's die wel vasten hebben meegedaan toen ze 7 maanden zwanger waren en ze hadden nergens last van ook niet van duizelig heid of wat dan ook en ze hebben helle gezonden kinderen. me man vind het zelf ook beter dat ik niet ga vasten maar daarna zit je weer met borstvoeding en dan is het ook niet goed om te vasten,,, moet nog even kijken hoe ik het allemaal ga aanpakken,
Zal het niet doen! Je kan je soms al niet fit voelen tijdens de zwangerschap en dit verergerd het. Tenminste lijkt mij, de eeste 2 weken vasten voor mij is echt wennen en altijd weer heel erg zwaar, moet er niet aan denken om dat te doen terwijl ik zwanger ben. Daarnaast vind ik het belangrijk dat je goed eet, en lijkt me niet echt gezond dat je alleen maar in de avond en vroeg in de ochtend eet.
nou ja 1 ding schilt wel ik ga 6 weken naar marokko toe met de ramadan daar is de tijd ook anders niet zo veel verschil maar het scheelt wel heel wat met hier in nl
de meeste geleerden van de islaam zeggen als je zelf het idee hebt dat het schadelijk voor jou of je kind kan zijn moet je het niet doen,,, het is ook niet verplicht voor een zieke of zwangere of menstruweerende vrouwe om te vasten.
Ik zou het even met je VK overleggen. Ik snap dat het moeilijk is om het over te moeten slaan maar ik denk wel dat je het belang van je kindje voorop moeyt stellen. Moet er zelf niet aan denken om te moeten vasten. Het eerste wat ik sochtends doe is eten.....en zit echt de uren af te tellen tot t smiddags is zodat ik weer kan eten...het liefst eet ik de hele dag Als je toch besluit om mee te doen zou ik wel extra vitamines slikken....zodat je wel de belangrijkste stoffen binnen krijgt! Succes met je beslissing!
Ik zou het persoonlijk niet doen... Ik had een dag 's morgens niet gegeten toen ik zwanger was, 's middags moest ik een ctg en het hartritme van de kleine was veel te regelmatig.(niet echt pieken of dalen) Nadat ik iets had gegeten ging het al veeeeeeeeeel beter,dus het kwam echt daardoor!
paar jaar geleden waren de dagen van vasten korter,omdat het winter was. nu is het een hele lange dag van zonsopgang tot ondergang , je zit nog in de zomer! en wat te denken als het warm is? als je niet vast kan je ook voor iedere dag dat je niet vast een bedrag overmaken naar marokko, dat gaat naar arme mensen en bv word ook aangeraden in de koran, en je gezondheid mag je geen risicos mee nemen, dus al zeker niet dat van je kindje! ik hoor wel eens het argument dat het zo ongezellig is als je later in moet halen, plus dat het moeilijker zal zijn omdat je het in je eentje moet doen. maar dat mag geen reden zijn om risicos te nemen, dat is niet de bedoeling van de ramadan.