Dat komt wel goed.. Die maak ik er wel in De standaard hangt nog aan de schutting namelijk.. bloembak die erbij hoort moet ook nog ergens liggen.. Dus evven zoeken dit weekend.. Heb een helft met de hele dag schaduw en andere helft tot 15.00 uur zon.. Dus even inlezen in hoe en wat van welke kruiden en dan kijken waar ik m neer kan hangen..
Je kan ook van die potjes met kruiden bij lidl,ah enzo halen. Hoef je niet te zaaien en kan je ze meteen gaan gebruiken.
haha ja die heb ik al eens gehad.. maar vond ze helemaal niet lekker Maar ben een zeikerd qua kruiden hoor.. Heb de koksopleiding gedaan en ben gefascineerd door kruiden.. Dus wil ze het liefst vers uit eigen tuin.. Tot nu toe alleen nooit de gelegenheid voor gehad.
Nee niet lekker? Proef namelijk niet echt verschil tussen de zelf gezaaide en gekochte en in de tuin gezette kruiden maar goed. Je zou ook sla in een bak aan de schutting kunnen doen trouwens, is misschien wel een leuke afwisseling.
Dan ga ik de koffiepads eens openbreken... Ik neem aan dat dat ook gebruikte koffie mag zijn? Stro onder de aardbeien heb ik al, alleen had ik begrepen dat dat was zodat de aardbeien niet op de grond liggen en gaan rotten. "Land" heb ik genoeg, er ligt nog 500m2 rond het huis, maar het is meer dat het leuk moet blijven. Niet teveel werk dus. Ik heb trouwens in het voorjaar bij het tuincentrum opgekweekte plantjes gekocht, heel handig. Van elk ding wat ik wilde 4 stuks, zodat je niet weken achter elkaar bloemkool moet eten of ermee moet gaan leuren om het kwijt te raken. Gewoon, voor de leuk...
Wij hebben ook een moestuin. een van 3x25m. Daar hebben we rabarber, mais, aardbeien, uien, knoflook, worteltjes, fruitstruiken, prei. In de achtertuin staat momenteel courgette en spruitjes. Helaas nu even niet veel tijd voor. Worteltjes moeten in hele losse grond groeien anders blijven ze klein namelijk. Dan kan je het beste heuveltjes van zo'm 20cm hoog maken en daar de zaadjes insteken. Slakken zijn in onze moes een groot probleem en wat ook vreselijk opkomt is heermoes... irritant!
Bij de intratuin kun je er korrels tegen kopen! Geweldig spul!! Ik heb nu geen naaktslak meer in mn tuin!!
Hier een heel grote moestuin, maar dit jaar niet gedaan omdat ik gewoon geen tijd heb, was echt te druk. Heb dus alleen een kruidentafel gemaakt buiten, en verspreid grote potten met aardbei en kleine tomaatjes (de kids snaaien dat zo onder het spelen) en komkommer en courgette-planten...
wat leuk al die tuintjes!!! Ik heb altijd gezegd dat ik ook graag een moestuintje wil, maar ons huidige perceel liet dat niet toe (op een paar aardbeienplantjes en rabarber na). Maar we gaan in het najaar verhuizen naar een huis met een hele grote tuin, dus dan kan ik volgend voorjaar heerlijk mijn gang gaan met eigen groente en fruit . Het liefste zou ik ook nog kippen willen voor de eieren, maar daar denkt vriendlief anders over.... Mijn oma heeft al zolang ik mij kan herinneren een moestuin, en ik krijg nog altijd verse sla, andijvie, raapstelen, courgette, pompoen, appels, komkommer, bietjes, boerenkool en groenlof van haar. Zoooooo lekker!!!!
leuk zeg die moestuintjes! als we ooit een huis met een tuin hebben wil ik dat ook hoor, heb nu wat potten op balkon staan met aardbeitjes, tomatenplantjes en citroenbasilicum, ik heb die zelf geplant en bij de tomaten moet ik 'dieven' toch?! want ik zag dat er nu weer van die zijtakjes groeien!
mijn schoonvader gebruikt slakkenkorrels. wat een mooie foto's zeg! Vorig jaar had ik een stuk land bij mijn SO. dit jaar sla ik over vanwege Sanne.
@femmy ja dat dieven heb ik ook wel eens gelezen maar weet ook niet precies hoe het zit. Hier trouwens eindelijk vandaag de eerste tomaat gespot en ook de sla groeit als kool hihi, Dat word hopelijk binnenkort salade uit eigen tuin. Wat gebruiken jullie verder in de tuin aan bijv. voedingsstoffen, verdelgingsmiddelen enz? Hier alleen bio planten voeding van de intratuin.
Leuke foto's! Ik ben te laks om er foto's van te maken nu Ik heb: - gele courgette - groene courgette - snackkomkommer - gele sperziebonen - groene sperziebonen - tomaten - gele tomaten - trostomaten - cherry tomaten - snijbiet - zo'n 5 soorten sla - ui - knoflook Een fruithoek met: - appelboom - 2 pernebomen - bramen - frambozen - rode bessen - vlierbssen - aardbeien Kruidentuin met: - lavendel - rozemarijn - tijm - peterselie - bieslook
Oh, ik doe er niets aan verdeligingmiddelen op. Niet zozeer vanuit een bio oogpunt, maar ik ben erachter gekomen dat als je zoveel hebt en het allemaal een beetje door elkaar zet, de natuur het wel in de hand houdt. Ik zet bv mijn lavendel onder de fruitbomen, zodat de bijen en wespen alle luizen opvreten. En de knoflook en uien houden de aaltjes weg bij de moestuin.
Hier een paar foto's. Niet de beste kwaliteit, ik heb ze zojuist met de telefoon gemaakt... De eerste is de moestuin, en de tweede onze kas. De moestuin is een lapje van zo'n 8 bij 15 meter die we dit jaar als 'probeersel' hebben (we hebben vroeger wel vaker groente verbouwd, maar op héél kleine schaal) In de kas hebben we nu zo'n 24 tomatenplanten, zo'n 5 meloenen, en 10 courgettes. Naast de moestuin hebben we 2 walnotenbomen, 4 hazelnoten struiken/bomen, en daarnaast 1 x amandelboom, 2 x pruim, 3 x kers, 2 x peer, 3 x appel. Helaas weinig oogst dit jaar i.v.m. één nacht heftige vorst in april... De kippen zijn trouwens niet van ons, maar van de buren die dit deel van onze tuin tijdelijk gebruiken. We hebben zelf al wel een kippenhok maar nog geen kippen (i.v.m. regelmatig familiebezoek in het buitenland blijven we liever even huisdiervrij)...
Wauw papaver wat een ruimte en wat een uitzicht heben jullie Ben nu toch wel ernstig jaloers hoor. Jammer dat de oogst niet goed gelukt is door de nachtvorst. Wat doe je met alle groenten eet je die allemaal zelf op of verkoop je een deel? Kan me namelij kvoorstellen met 24 tomatenplanten dat de tomaten je uiteindelijk je neus uitkomen ( figuurlijk dan he).
Oh wat leuk al die moestuinen! Ik wilde dit jaar ook graag beginnen, maar dat is er niet van gekomen en denk dat ik nu al te laat ben hè?! Volgend jaar dan maar. Maar t lijkt me heerlijk hoor, verse groenten uit eigen tuin!
Thanks! Ja, we zijn heel blij met ons stekkie. Het is echter wel ontzettend veel werk, zo'n grote tuin. We zijn constant aan het grasmaaien momenteel... Op zich eten we alles zelf op, en waar mogelijk in de vriezer (of in het geval van de tomaten: pastasaus ervan maken en in de vriezer). Hier verbouwt iedereen zo'n beetje zelf groenten, dus weggeven/verkopen is er niet bij. Momenteel hebben we veel te veel sla, er beginnen er al een paar door te schieten, dus daar maken we de kippen van de buren blij mee... Al met al lijkt het meer dan het is hoor. We hebben bijvoorbeeld maar 2 rijen worteltjes. Net leuk om er elke dag een klein maaltje voor mijn zoontje en voor onszelf van te nemen, maar echt overschotten hebben we niet... (ons eerste maaltje peultjes bestond uit 2 peultjes p.p. )