Juist, en zo denk ik er dus ook over, ik heb geen leningen, ook nooit geleend voor mn studies gelukkig, zo zonde als je de helft weer kan terugbetalen enzo he ik werk gewoon lekker voor me centjes, zet netjes alles weg en kan straks lekker wat langer op vakantie omdat ik het zo gedaan heb. Lekker mn kind straks wat vaker mee naar uitjes nemen, leuke kleertjes kunnen kopen, zonder dat je denkt van: "oef, ik heb nog maar 100 euro voor 3 weken op de rekening staan, maar ik woon wel in een lekker duur en groot huis! " Een huis is niet alles hoor. Als je al je geld aan je huis op gaat maken omdat het "kan" maar je er daarna voorderest nergens meer heen kan gaan is toch ook niets. Dan werk je voor je huis en niet voor je leuke dingen. Ik heb dan liever een iets goedkoper huisje maar dat ik wel lekker kan genieten en een keer niet hoef te schrikken van de extra 500 euro die je ineens moet bijbetalen, maar dat je dit gewoon op tijd kan betalen. Wat je aan hypotheek KAN krijgen, wil niet zeggen dat je dat ook gelijk MOET nemen...
Poeh poeh, wat is mevrouw op haar teentjes getrapt zeg. Als heel Nederland in een huis van 170.000 euro zou wonen, zou de hele huizenmarkt in elkaar storten. Ik snap niet om iemand die gewoon ontzettend veel verdient wijs te maken dat het veel beter is om goedkoper te wonen, want dat is bullshit. Daar ergerde ik me aan. Je bent heus niet perse beter af door goedkoop te wonen. Doe eens rustig zeg. En ik heb hier niemand voor leugenaar uitgemaakt. Ik lees namelijk niet ALLE posts op dit forum en had dus de eerdere post niet gezien met daarin de salarissen.
Magsie kan met haar man makkelijk die hypotheek opbrengen en ook nog eens velen uitjes met haar gezin plannen, zoals dat zo leuk wordt verwoord. Dus ik snap het hele probleem niet. Ze hebben gewoon genoeg geld, klaar. Het is niet zo dat ze alle eindjes aan elkaar moeten knopen als ze dit huis kopen. Dus doe alsjeblieft niet zo moeilijk zeg.
Ik ben niet op mn teentjes getrapt, ik vind dat jij eens moet leren hoe je reageert op sommige dingen en dus niet gelijk conclusies moet gaan trekken die helemaal nergens op slaan. En dat is niet 1 keer dat je dat doet, maar meerdere keren. Ik lees ook niet elke post op het forum en dus trek ik ook niet gelijk mn conclusies als iemand anders een totaal andere mening heeft. En ik zeg niet dat ze extreem goedkoop moet gaan wonen, ik vind 3 ton niet goedkoop hoor. Ik zeg alleen dat WAT je kan lenen, niet per definitie betekend dat je dat MOET lenen maar dat je ook even beter na kan denken over de toekomst. Leuk een huis van 4 ton, maar je hebt straks wel een baby, dan werk je waarschijnlijk ook minder, minder inkomsten etc etc. Dan kan je toch beter een overbrugging hebben door een huis te kopen dat iets goedkoper is, al is het maar 50.000 euro. maargoed dat is mijn MENING wat ik al zei. En als iemand dan gelijk met een grote mond zegt "je hebt zeker minder te besteden dat je die mening hebt" nou sorry hoor maar je kan zelf wel nagaan dat dat echt nergens op slaat.
Misschien is het handig als je iemand pas gaat verdedigen als je de feiten op een rijtje hebt? Hier is namelijk helemaal geen sprake van 'eindjes aan elkaar knopen'. Volgens mij kunnen zie die hypotheek zelfs makkelijk opbrengen op 1 salaris. En arbeidsongeschikt worden is in alle gevallen vervelend, ook als je een lagere hypotheek hebt. Daarvoor bestaan er tenslotte ook verzekeringen.
Als JIJ eens goed kijkt naar de bedragen die Magsie kan lenen, dan zie je al dat ze helemaal niet hun maximale bedrag lenen maar daar juist VER onder zitten. Volgens mij heb je het tegen de verkeerde. Je gaat een miljonair toch ook niet wijs maken dat hij geen nieuwe auto moet kopen? Kom op zeg. Misschien een extreem voorbeeld, maar in mijn ogen ga jij wel zover.
Klopt klopt, maar waarom zou je als je zoveel geld hebt, daar niet gebruik van maken. Het is toch zo zonde om zoveel geld uit te geven aan een hypotheek terwijl je daar zo ontzettend veel andere dingen mee kan doen. Maargoed...
Whaaaaa, omdat ze dan een mooi huis hebben om in te wonen! Jemig he, is dat nou zo moeilijk te begrijpen? Ze kunnen met het geld dat ze overhouden nog steeds heel erg veel doen hoor. Kijk als je het nou tegen iemand had die echt tot het uiterste ging lenen maar helemaal niet zeker was van een dubbel inkomen omdat 1 van de 2 misschien wel stopt met werken. Ja, DAN zou ik ook zeggen: misschien kunnen jullie beter 50.000 euro minder lenen. Maar als mijn man zoveel geld zou verdienen, zouden wij allang verhuisd zijn naar een mooiere en grotere woning.
dat is op basis van een internet berekening. Mn vriend kon via die site 4 ton lenen en in het echt maar maximaal 230.000 euro. Die site gaat namelijk alleen maar af op je salaris, meer niet. Ik ga helemaal niet zo ver, het enige wat ik zeg ik dat als je een hypotheek van 4 ton kan krijgen, dat niet wil zeggen dat je die ook moet nemen. Klaar.
Weet je wat, laat maar, ik heb hier dus echt geen trek in.Alsof ik zeg dat ze voor 150.000 euro een huis moeten kopen als ze 4 ton kunnen lenen, ja, vast.
ik doe helemaal niet moeilijk wij hebben een inkomen van 5000 netto ik 2400 en mijn vriend 2600. en wij kunnen dus ook in een duur huis gaan wonen wij zitten hiet goed en ja ik kan nog groter gaan wonen het dubbele zelfs van dit huis maar wat moet ik met een woonkamer van 70m2 en 10 kamers boven en daarbij een keuken van 40m2 wat heb ik daar aan? helemaal niets!ik kan 4 tot 6 keer per jaar naar ons huisje in oostenrijk en dan wel 10 dagen per keer.als wij 500 euro moeten betalen voor wat dan ook hebben we dat zonder dat we rustigger aan moeten gaan doen.
Wij konden wel het bedrag lenen dat we hadden berekend op internet. En ze kunnen mogelijk een hypotheek van wat was het 7 ton krijgen? Nou en nu hebben ze besloten dat ze daar 3 ton onder gaan zitten. Mooi toch? Je hebt toch ook je zin?
Ze weten helemaal niet wat voor hypotheek ze kunnen krijgen, ze hebben geeneens een gesprek gehad met de hypotheker dus dat is helemaal niet aan de orde. Pas als je een gesprek met een hypotheker hebt gehad en alle opties van hypotheken kan vergelijken en hebt vergeleken kan je pas zeggen wat je kan lenen. En ze hebben niets besloten want ze vragen zich zelf ook af of ze het wel kunnen betalen.
Ja dat is zo. Maar het bedrag zal niet belachelijk veel lager zijn, tenzij haar man inderdaad voor zichzelf werkt. Dus ik geloof niet dat ze irreele eisen stellen. En ik vind het dus niet terecht dat jij haar "bang" maakt door te zeggen dat jij vindt dat ze het beter niet kunt doen. Want dat is niet terecht. Maar goed, voor alsnog is het natuurlijk beter om pas een beslissing te nemen als je met een hypotheekadviseur hebt gepraat. Maar zijn salaris biedt echt wel veel mogelijkheden wat dit huis betreft. Als ze dit huis graag willen en ze kunnen het makkelijk betalen, dan ben jij niet de gene die ze tegen moet houden. Integendeel, ik vind dat ze het gewoon lekker moeten doen als blijkt dat dit gewoon goed haalbaar is. Deze huizen worden tenslotte ook gebouwd voor mensen die het kunnen betalen, mensen zoals zij.
ja dat kan idd.maar hun inkomen hoeveel overuren zitten daarbij want die krijg je niet voor je hypotheek.je gaan uit van je kale loon.ik kan tenminste als ik dat wil stoppen met werken ik kan straks gewoon mijn kleine 100% bv geven ik kan er zijn voor mijn kleintje. ik heb gelukkig een baas waar ik alles kan er staat zelf al een box op kantoor zodat ik die 28 die ik werk ook die kleine mee kan nemen .
Ik kom op iets totaal anders uit omdat je met zon hoog salaris hier op de 52% in de belastingschijf zit. Ik kom hierop uit met een salaris van je man 6000 bruto en jou salaris 1600 bruto. Samen: Maximaal te lenen 547.072,- Maximale koopsom nieuwbouw: 506.500,- Maximale koopsom bestaande bouw: 497.000,- je vriend alleen: Maximaal te lenen 427.469,- Maximale koopsom nieuwbouw: 395.500,- Maximale koopsom bestaande bouw: 388.500,- Jij alleen:Maximaal te lenen 76.261,- Maximale koopsom nieuwbouw: 70.500,- Maximale koopsom bestaande bouw: 69.000,- In Belgie krijg je inderdaad veel minder belasting terug als hier.
Nee moet ik dan gewoon liegen en zeggen: Ja meid, doe lekker waar je zelf zin in hebt! Ze vraagt toch om advies? Wat heb je eraan als dan iedereen zegt: Ja doen! alleen maar om haar niet bang te maken, geen ene moer toch? En ik heb het net berekend, en ik kom al ruim 2 ton lager uit door de belastingschijf en dan heb ik de salarissen ruim genomen.
Je hebt denk ik geen rekening gehouden met 13e maand en vakantiegeld, wat ook meetelt in je brutojaarsalaris. Ligt natuurlijk aan zijn en haar CAO, alhoewel iedereen vakantiegeld heeft. Maar het valt inderdaad veel lager uit dan haar berekeningen. Ik kom op alleen zijn salaris uit op jouw bovendste berekening, zo ongeveer. Pfff, en nu heb ik het er warm van gekregen!
nee want ze gaan uit van je kale loon bij de hypotheker, niet van vakantiegeld en 13e maand want die worden anders belast en apart vermeld op je jaaropgave.