Wij hadden vroeger iemand in de straat wonen was ook moeder , alleenstaand uitkering , 3 kids , dus beneden modaal , ik had toen al zoveel respect voor d`r , ze kreeg overal wel wat hulp van , hier en daar verse dingen uit tuintjes enzo , vele kinderne van onze straat deden kleding naar haar kids. En altijd echt altijd haar kinderen gingen voor alles , zij vond zichzelf niet eens belangrijk genoeg. Soms hebben sommige mensen het echt heel moeilijk en dan kijk ik na me zelf en als ik wil kan ik bv mona halen of pepsi , coco cola en dergelijke allemaal merkdingen en merkkleding. Soms schaam ikme daar best wel voor , dat is ook een van de redenen dat ik alsnog goedkoop leef.
Hmm.. Nou misschien komt het inderdaad omdat wij nog geen 'gezin' te onderhouden hebben en maar met zn tweetjes zijn. Verder haal ik overdag meestal een broodje bij de bakkerij/croissanterie en mijn vriend eet op zn werk (erg handig). Wij kopen alles heel ruim, en we kunnen toch echt 6 dagen eten van 50. Wel zitten daar de groenten/fruit niet bij in, die koop ik bijna iedere dag vers bij de groenteboer. Dat die bedragen zo kunnen verschillen zeg!
Ik zie ook om mij heen mensen die het slecht hebben qua financien, maar dat weerhoudt mij er niet van om mezelf te kort te doen door heel goedkoop boodschappen te doen, of te weinig of wel of geen kleding te kopen terwijl wij het geld hebben. Wij werken er beide hard voor, en ik wil dat mijn kind(eren) alles kunnen krijgen wat ze nodig hebben qua spullen. Daar hebben wij beide voor gestudeerd en gezorgd dat we beide een goede functie hebben gekregen. Bedoel ermee te zeggen dat ik mijn zoontje niet in Wibra-kleding laat lopen omdat mijn buurvrouw b.v. het geld niet heeft. Ik help wel graag mensen die echt door overmacht in zon situatie zijn gekomen, zoals alleen gelaten door man enz. Als ik dan iets over heb, of iets is in de aanbieding neem ik het wel mee voor ze. Maar mijn gezin staat toch echt op de eerste plek, en wij (mijn man en ik) zorgen ervoor dat er niets te kort kom binnen het gezin. Misschien dat wij ook ooit onverhoopt in zon situatie terechtkomen (dat weet je nooit van te voren), dan zouden wij natuurlijk ook een flinke stap achteruit moeten nemen maar dan is het niet vanwege onze omgeving.
Patricia: Je zult mij niet horen zeggen dat het niet mag, want dat verwijt krijg ik nog wel eens dat ik het geld anderen niet gun maar dat is absoluut niet zo. Mijn dochter loopt ook niet in wibrakleding, en niet omdat het van de wibra is maar gewoon niet lang meegaat, uit vorm raakt of na de eerste keer al verwassen is. Maar ze zal ook echt niet in Vingino of Mexx te zien zijn. En als ik het geld er wel voor had dan ook niet. 1 keer naar de speeltuin en het kan zo de vuilnisbak in. Ik werd op mijn 21 moeder, in de zwangerschap verloor ik mijn baan (faillissement) en mijn toenmalige vriend nam de benen. Ik ben nu 4 jaar later nog niet uit de schulden. Tuurlijk kan ik meer gaan werken, maar ik kies er voor om 29 uur te werken en de rest van de tijd met mijn dochter door te brengen. Bovenstaande is niet alleen aan patricia gericht maar wilde wel even op haar reageren..
Als ik dit allemaal lees begin ik toch weer ernstig te twijfelen. Als iemand met 1400 euro kan rondkomen met zoveel dieren en straks 2 kinderen en een huurprijs die veel hoger ligt dan de onze zou het ons toch ook moeten lukken? De wens is gewoon zo groot. Begrijp ik het ook goed dat je naast kinderbijslag (per kwartaal) ook nog kindertoeslag (82 p.m.) ontvangt? Begin nu sterk te twijfelen of we er toch niet gewoon voor kunnen gaan
Is alleen het financiele plaatje een probleem? Ik denk dat het toch veel belangrijker is dat je er geestelijk aan toe bent, dat de omstandigheden goed zijn etc?
Inderdaad, je krijgt nu maandelijks ongeveer 82 euro van de belasting, kindertoeslag. Misz, ik ga er altijd vanuit dat je je gevoel moet volgen. Omdat wij de keuze heel bewust moesten maken voor een 2e kindje (ivm met donor) heb ik van te voren alles op een rijtje gezet en kwam tot de conclusie dat ik liever spijt heb van iets dat ik gedaan heb dan van iets dat ik niet gedaan heb. Of te wel, onze wens was ook erg groot, en ik denk dat als we vanwege onze financieële situatie het niet gedaan hadden dat ik daar mijn hele leven spijt van gehad zou hebben. Het is een kwestie van keuzes maken, en elke keuze die je met je hart maakt en waar je voor de 100% achterstaat is de juiste..
Jazeker en geestelijk zit het goed.. huisje met 3 slaapkamers dus ruimte zat, maar ik vraag er naar, omdat het financieel ook moet kunnen. Denk wel dat je realistisch moet zijn. Ons gevoel zegt 100% ja, ons verstand twijfelt
Ik ga straks als de kleine er is 24 uur werken, en dan zouden wij gezamelijk 2600 euro per maand verdienen, netto. Ook qua boodschappen zijn wij zeker wel 80 tot 90 euro per week kwijt (bij de appie), excl. hondenvoer wat ook 40 euro per 3 weken is. Ik zit er aan te denken om een keer een maand gewoon bij de Lidl boodschappen te doen en kijken of het inderdaad minder kan.
AH is superduur echt waar. Als ik zie wat ik bij de Aldi haal voor 50 euro en dat dan vergelijk met wat ik voor 50 euro bij de AH kan halen dan schrik je je kapot
Elin, weet niet waarom je je aangevallen voel maar ik reageerde op bovenstaand stukje. Ik was 22 toen ik moeder werd, en studeerde ook nog. Ik weet als geen ander hoe het is om van 1 salaris alle lasten te moeten betalen, toendertijd had ik een vriendin die hetzelfde inkomsten had als wij maar zij kreeg overal (alleenstaande ouder) toeslagen en wij niet omdat we samen waren. Maar nu wij het geld wel hebben, zeg dat niet dat ik dan zo blijf leven omdat wij 'ooit' krap hebben geleefd. Daar werk en studeer je uiteindelijk niet voor..ik in ieder geval niet, want dan was ik na de middelbare school wel direct als kassiere aan de slag gegaan
Patricia, Zoals ik al aangaf, voel ik me niet aangevallen. Ik wilde alleen even aangeven dat ik voor zover ik er een mening over mag geven absoluut niet mee zit dat er mensen zijn die meer verdienen en dat ook uit willen geven. Het is ieder zijn goed recht te leven zoals hij of zij wilt.
Ja maar ik heb een vent die de aldi/lidl niet geweldig vind qua producten en soms ben ik het wel met hem eens. Zoals groenten vind ik écht heel slecht bij de Lidl en het drinken vind ik ook niet lekker. Ook zit er totaal geen variatie in het assortiment en heb je dus altijd dezelfde producten in huis. Maar goed het is inderdaad wel een enorm prijsverschil.
Niet mee eens, ga maar eens een kar vol euroshopper en AH-huismerk halen. Dan kom je een heel eind met 50 euro! (Ik ben dan ook een echt AppieHappie fan en zweer bij AH producten).
Nou hier is dat gevoel ook weleens naar boven gekomen hoor, want ik ga straks 2 dagen minder werken en dan mis je toch een paar 100 euro per maand! Mijn vriend en ik hebben het echt wel goed moet ik zeggen maar wij zitten al dik aan de 1600 euro vaste lasten per maand. Hypotheek, VvE, 2 zorgver, 2 auto's dus benzine, verzek en wegenbelasting, 2 telrek, internet, huisverz, Eneco, boodschappen, 2 sportschool. En wij doen zeker wel voor 80 euro boodschappen per week, soms meer soms minder en dan nemen we nog niet eens overdreven dingen hoor! Maar we doen wel boodschappen bij de AH en ik let nooit op aanbiedingen of iets dergelijks! Ben ik niet zo goed in. Ik weet wel dat het goed komt want mijn vriend gaat alleen maar meer verdienen maar we zijn gewoon verwend en willen er niet teveel voor inleveren! Maar ze zeggen toch je gaat leven naar wat je hebt en dat geloof ik wel, dan maar een maandje geen broek voor mezelf kopen!
Ik denk ook dat je gaat leven naar wat je hebt. Dus als je het met 1600 netto moet doen, dan redt je het echt wel. Oke, als je gewend bent om het met het dubbele te doen dan is het heel weinig. Maar als je niet meer gewend bent dan is er geen probleem! Je vindt je weg dan echt wel.
Weet je wat het is? Als je moet wachten met een kindje maken voor je geld en tijd hebt kun je wachten tot je een ons weegt. Tenminste zo dachten wij erover... En ik moet eerlijk zeggen dat ik de kosten wel mee vind vallen... Tuurlijk je moet van alles kopen, maar vooral voor de duurdere dingen zoals een kamertje enz kun je van te voren al sparen. En dan nog hoeft een leuk kamertje niet duur te zijn. En je zult er verbaasd over zijn hoe makkelijk je dingen laat liggen voor jezelf omdat je kindje iets nodig heeft.. En vaak is het toch zo dat je als je meer verdient je ook meer uitgeeft. Bijv. doordat je een hypotheek hebt ipv huur betaald (wat over het algemeen toch een stuk goedkoper is) Wat je zou kunnen doen is berekenen wat een kindje je kost per maand, en dat alvast opzij leggen, dan kun je eens proberen of het lukt om zo rond te komen. Lukt het dan heb je al een leukbedragje gespaard voor een kamertje...
Studiefinanciering en 5 kids, alleenstaand, geen alimentatie, kijk maar op de site van ib groep en reken maar uit wij komen niks tekort. Het is ook maar net zo, als je op grote voet leeft, tja dan heb je een ellendig leven, maar ik ben dik tevreden zo hoor, in de meeste landen heb je bijv niet eens de kans om als moeder van 1 kind, laat staan 5 nog je hbo diploma te halen. Ik ben dus erg dankbaar voor wat ik heb en verdien af en toe wat bij wanneer het kan. ps. als je meer zou verdienen straks, ga je er ook weer naar leven, dus dan lijkt het nog steeds of je niks overhoudt en nog steeds een kindje niet erbij kan betalen. Prioriteiten maken en schuiven met je inkomen, het kan in mijn ogen MAKKELIJK met 1700 euro, niet te moeilijk denken hoor Ik vind wel, als je het geld hebt, en je verdient goed, lekker uitgeven, tis je eigen verdiende geld, maar als ik soms mensen hoor zeuren over hun inkomen en dat ze dit jaar maar in NL op vakantie moeten (oh wat erg) ipv turkije of indonesie (noem maar wat) vanwege de aanschaf van een luxere auto dan denk ik echt SHUT UP!
Ik ben het volledig met je eens. Dat 'alvast sparen' voor een kamertje is idd een goed plan, alhoewel ik moet zeggen dat wij niet lang hadden hoeven sparen. Onze hele baby-uitzet heeft echt bijna niks gekocht, we hebben ontzettend veel 2e hands spullen (ook kamertje etc) van familie gehad, een paar dingen super goedkoop van MP gekocht en veel babykleertjes in de laatste-opruiming-ronde bij Zeeman etc gekocht... Dus Misz; je kunt echt voor heel weinig geld klaar zijn hoor! Ligt er maar net aan welke eisen je er aan stelt... Maar je kunt toch gewoon een lijstje maken met alle vaste lasten? Dan moet je ook de rekeningen meetellen die bijv. 1 x per jaar binnenkomen en door 12 delen, de rekeningen per kwartaal door 3 delen etc. Dan kun je precies zien of het binnen de inkomsten blijft... (Ps wij rekenen ook steeds een vast bedrag mee voor boodschappen (vast bedrag per week), brandstofkosten en roken (voor mijn man)) Het zal wel goed gaan allemaal! Veel succes!
Ik heb alles uitgerekend en als ik alle vaste lasten van ons inkomen aftrek houden we zo'n 300/400 euro over. Dit is wel erg weinig met een kleintje erbij toch? Geen idee wat een baby per maand ongeveer 'kost'