jullie netto inkomen excl. toeslagen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door misz81, 17 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merijn

Merijn Niet meer actief

Haha als ik jullie bedragen lees vraag ik me echt sterk af waar ons geld in vredesnaam heen gaat. Ik mis bij velen van jullie wel verzekeringen (inboedel etc) en geld voor de auto (benzine en nog eens een dure verzekering). En ook studiegeld bij mensen die nog studeren. Maar toch worden er grote bedragen gespaard!

Wel heel leerzaam. Blijkbaar is er toch nog ergens ruimte te creeeren in ons budget straks. Alhoewel deze bedragen bij de meeste mensen volgens mij exclusief kosten voor een kind zijn (gezien bij ons straks al minstens 300 euro naar de kinderopvang gaat).

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hm woon je in Nederland? Mijn vriend heeft namelijk wel op basis van alleen zijn inkomen een hypotheek gekregen. En ik studeer ook nog voltijd :) En jullie zitten qua inkomen precies gelijk aan ons! Hij heeft wel een vast contract, ik weet niet hoe dat bij jouw vriend zit?

Over dat carriere maken trouwens: ik zag mezelf ook altijd als hoogvlieger bij een groot bedrijf werken, minstens als leidinggevende. Ik hoop maar dat dat er nog steeds in zit (in ieder geval dat leiddinggeven) aangezien ik eigenlijk ook niet meer fulltime wil werken... Maar max 3,5 dag ofzo. Maar goed, eerst nog minstens 3 jaar studeren :)

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij verdienen samen 3200 euro netto nu. Mijn vriend werkt fulltime en heeft net opslag gekregen en ik heb alleen een bijbaantje omdat ik ook nog twee studies volg. (De hypotheek staat daarom ook alleen op m'n vriend z'n naam, zodat ik gewoon kan stoppen met werken als de kleine is geboren).

We komen nu wel gewoon makkelijk rond, al moet ik zeggen dat we niet heel veel overhouden om te sparen. Maar dat komt ook omdat wij allebei best een luxe leven gewend zijn en ik natuurlijk nog studeer (kost ook erg veel!). Maar we gaan nu proberen wat zuiniger aan te doen en dan moet het zeker wel lukken om 400 euro per maand te sparen.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi MerleQ: die 300 euro per maand voor kinderopvang: is dat na wat je terugkrijgt van belasting en baas? Klinkt mij als veel in de oren als jullie op 1 inkomen leven!
    Ga je dan echt de volle week van opvang gebruik maken ofzo?

5. evamerel

evamerel Lid

7 jul 2008
    7
    0
    0
    ambtenaar
    katwijk
    Hallo Rozemarijke,
    Wij betalen voor 2 kinderen 1590 euro voor 3 dagen creche en daarvan ontvangen wij 1300 euro retour. En dat op 2 inkomens van 4000 euro netto.

Op zich valt het dus reuze mee. Als Merleq 300 naar de kinderopvang brengt, zal het niet voor de gehele week zijn ( denk ik)

6. Merijn

Merijn Niet meer actief

Het zou nu 275 euro zijn, wat inderdaad het bedrag is als je de kinderopvangtoeslag er vanaf trekt. En dat is voor 3 dagen in de week. Maar aangezien de eigen bijdrage volgend jaar omhoog gaat, ga ik er van uit dat het wel boven de 300 euro uit zal komen (ik gok 325 euro?).

7. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij hebben 3100 netto. Huur kost 280 euro per maand. Boodschappen doen we geloof ik ook voor 80 a 100 euro per maand. We hebben geen auto, geen eigen huis.
    Reiskosten worden gedeeltelijke vergoed.
    We bezuinigen meestal op eigen kleding, uitgaan etc. Ik zit momentaan gewoon liever thuis.
    We bezuinigen niet op de baby en op reizen (familie over de hele wereld).

8. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Wow, jullie wonen bijna voor niets en ook boodschappen zijn goedkoop! Je moet wel wat over kunnen houden om mooie reizen te kunnen maken!

9. Magdalena6

Magdalena6 Fanatiek lid

5 mrt 2008
    1.492
    0
    0
    vaste lasten , bijna 1600 euro ? :confused:

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hypotheek, verzekeringen, ziektekosten, kinderopvang. Is niet heel moeilijk hoor. Zeker als je veel gebruik maakt van kinderopvang en/of een groot huis hebt. Ik denk dat wij ook daar aardig in de buurt komen. Maar je kunt dan ook veel rekenen bij vaste lasten.

11. Magsie

Magsie Lid

27 jul 2008
    9
    0
    0
    Bediende
    Antwerpen
    Hallo,

Mijn vriend en ik willen een huis kopen nog voor ik beval (over 5 maanden). We hebben iets op het oog met een grote tuin maar dat kost ongeveer 400.000 euro, d.w.z. een maandelijkse hypotheek van 2300 euro.

We zijn bang dat dat teveel zou kunnen zijn voor ons. Mijn vriend verdient netto 3900 euro en ik 1200 euro, samen 5100.

Wij hebben er ook geen idee van hoeveel een baby kost per maand!

Groetjes
    Maggie

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Volgens mij moet dat makkelijk kunnen hoor. Tenzij jij stopt met werken? En is die 2300 euro bruto of netto? Een baby zelf kost niet zoveel per maand. Kinderopvang daarentegen zal voor jullie wel aardig wat kosten. Maar dat ligt er maar net aan hoeveel dagen jullie daar gebruik van willen maken?

13. Magsie

Magsie Lid

27 jul 2008
    9
    0
    0
    Bediende
    Antwerpen
    Hallo MerleQ, dank je voor je antwoord!

Ik denk dat die hypotheek 2300 euro bruto is.

Ons plan was eigenlijk dat ik na mijn zwangerschapsverlof deeltijds zou gaan werken (nu voltijds). Maar als de kinderopvang zo duur is stop ik misschien toch beter met werken om er zelf op te passen? Of toch zeker tot ons kindje oud genoeg is om naar school te gaan!

Groetjes
    Maggie

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

Met 2300 euro bruto moet het al helemaal lukken hoor :) Je krijgt echt een heel groot deel van de belastingdienst terug! Je man verdient aardig veel. Ik zou er alleen wel op letten dat je je hypotheek laat berekenen op alleen de salaris van je man. Zodoende weet je zeker dat het mogelijk is dat jij stopt met werken.

Wij zijn straks overigens 300 euro voor de kinderopvang kwijt voor 3 dagen. Jullie zullen ietsje hoger zitten vanwege het inkomen van je vriend. Is nog steeds wel te overzien hoor ;)

Je vriend verdient echt veel dus ik zou me niet zo druk maken over het feit of jullie dit aankunnen of niet. Zet gewoon even je vaste lasten op een rijtje en je hebt al heel snel een overzicht.

15. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0

Als je man 3900 netto verdiend (wat een ongelofelijke bak met geld is... wat doet ie als ik vragen mag?) dan is een hypotheek van 400.000 echt niet teveel. Ik denk dat je bruto bedoelt (want 3900 bruto is een heel goed salaris)... in dat geval is een hypotheek van 4 ton best aanzienlijk maar met jouw inkomen erbij te doen, mits je geen gekke dingen doet.

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk niet dat ze bruto bedoelt want dan kunnen ze volgens mij helemaal geen hypotheek van 4 ton krijgen... Wij in ieder geval bij lange na niet terwijl mijn man een vast contract heeft.

17. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    3900 netto is een ongelofelijke klap geld om op relatief jonge (< 40 jr) leeftijd te verdienen (die leeftijd is een beetje een aanname van mijn kant hoor). Dus ik ben heel benieuwd wat meneer doet (hij moet een bruto salaris van meer dan 8000 euro verdienen.. Dat kan maar dat zijn er niet veel)
    Je kunt ongeveer 5 tot 6 x je jaarsalaris krijgen maar dat hangt ook af van het risico van de bank. Een duaal inkomen geeft minder risico en jij studeert nog als ik het goed heb?

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Maar 6 keer een bruto jaarsalaris van 47000 euro is toch 280.000? Lijkt me echt sterk dat ze een hypotheek van 4 ton kunnen nemen... Met haar salaris (als dat dan wel netto is) zou het zelfs nog net niet kunnen volgens mij of je moet jezelf echt tot het uiterste werken.

Maar ben ook wel benieuwd naar z'n baan :)

19. Magsie

Magsie Lid

27 jul 2008
    9
    0
    0
    Bediende
    Antwerpen
    Hallo MerleQ en ElleNY,

Jullie zijn wel nieuwsgierig hoor! :D

Mijn vriend is 31 en is loods op de Schelde. Hij loodst de grote schepen vanop zee naar Antwerpen, Terneuzen en Vlissingen en weer terug.

Ikzelf ben 25 en werk als bediende op een interimkantoor (studeer niet meer 8) ).

Hij krijgt echt 3900 euro netto per maand, per jaar heeft hij bruto net geen 100 000 euro denk ik... :confused:

Ik vind het ook soms schandalig dat die zoveel verdient. Maar wel leuk ;)
    Hijzelf zegt dat hij het normaal vindt omdat hij eerst lange tijd (7 jaar) heeft moeten varen tot ie kapitein was (moet om loods te kunnen worden). In die periode was hij ook heel vaak weg van huis.

groetjes,
    Maggie

20. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Je hebt gelijk: ik ben verschrikkelijk nieuwsgierig, altijd al geweest :oops: ;) Lief dat je het wil vertellen
    Loods is ook een zeer verantwoordelijk beroep dus ik kan me voorstellen dat dat ook wel "iets" in het laadje brengt.
    Met een bruto jaarsalaris van een ton kan je dus een huis van 400.000 euro betalen (je krijgt echt wel een hypotheek voor dat bedrag). Het is een de forse kant als alleen je man het moet opbrengen maar het kan wel. Het is proberen in de toekomst te kijken: wordt het salaris meer of is er een risico dat het inkomen minder wordt (bijvoorbeeld door baanverandering) etc etc.

@Merle; ik ging er vanuit dat haar 1200 in ieder geval netto was. In dat geval kom je al op een jaar salaris (incl. vakantiegeld!) van 82000 euro uit.

@Magsie: nog één nieuwsgierigheidsvraagje... zijn jullie NL of BE?

Deel Deze Pagina