patat bakken in een pan

Discussie in 'De lounge' gestart door linda84, 14 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    De frituurpan is hier weggegooit (ding was zo slecht schoon te maken) En nu weet ik dat er ook mensen zijn die gewoon bakken met zonnebloem olie in een pan.
    Wie doet dit wel eens. En waar moet ik op letten ?

Alvast bedankt !

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Ik heb het wel eens gedaan, maar vind het wel lastig, het spettert heel snel en je kunt niet veel tegelijk klaar maken.

Waar je goed op moet letten is dat de olie heet genoeg is, anders krijg je heel vette slappe patatjes.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik doe het altijd zo.

De truc is om gewoon een deksel op de pan te doen.

Inderdaad kun je niet gelijk voor 4 personen direct de patat op tafel hebben, maar als de olie eenmaal erg heet is gaat de tweede portie echt heel snel. Dan kun je dat gewoon tijdens het eten doen.

4. zustertje

zustertje Niet meer actief

Gaat erg goed in de pan alleen wat de rest al zegt olie moet goed heet zijn. Enige nadeel vind ik dat het erg gevaarlijk is met vlam in de pan en je weet niet hoe warm het vet is.
    Suc6 ermee

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Deksel op de pan en niet de pan te vol met vet doen is al best veilig. Nog nooit iets geks gebeurd.

Ik doe altijd 1 patatje in de pan als het op het vuur staat. Zodra die gaat borrelen ( bakken) dan nog 30 seconden wachten en het is de juiste temp

6. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Nou ik ben het aan het proberen. De eerste keer waren ze redelijk. Ze 2e keer had ik gegoogled en gelezen dat het vet moest borrelen (dat deed het niet) maar na een tijdje ze er maar ingedaan en nu zijn ze gelijk donkerbruin. Hoe test ik de temperatuur ??

7. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Wij doen het 9 van de 10 keer zo omdat ik een frituurpan altijd zo vind stinken (ruik je de volgende dag nog dat je patatjes hebt gegeten) en ben te lui om buiten te frituren ;).

Met olie in de pan hebben wij dat probleem niet.

En aangezien we maar met zijn tweetjes (nouja twee die patat eten dan ;)) zijn is het prima te doen in de pan ik vind het zelfs beter smaken. Kroketten bakken in de pan vind ik alleen vrij irritant ze blijven vaak koud van binnen :( (maar goed gelukkig kan mijn vriend dat wel dus dat mag hij lekker doen :p) en kaassoufles springen bij mij altijd open maarja dat doen ze in de frituurpan bij mij ook ;)

PS. ik zou niet de friet direct uit de vriezer in de hete olie gooien maar eerst even in een vergiet anders komt er ijs uit de zak in de olie en dat kan behoorlijk spetteren! (auwie)

Eetsmakelijk ;) (nu heb ik ook zin in patatjes :p)

8. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Haha maar b en n hoe test jij de temperatuur van het vet ?

9. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik gooi der gewoon 1 frietje in om de temp te testen, maar op den duur weet je wel hoelang het ongeveer duurt.Als je de pan tenminste altijd op hetzelfde vuur/even hoog zet. ;)

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113

11. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    mmm de patat ligt in de prullenbak maar het kleine frikandelletje smaakt heerlijk ! haha die gaan tenminste drijven als ze klaar zijn haha (laat mijn man het maar niet horen )

12. Moesje1

Moesje1 Niet meer actief

ik test altijd de temperatuur door het een (oud) stukje brood in te dompelen.. als het eromheen gaat borrelen dan is het vet goed.. je moet wel goed opletten dat het vet niet te heet word want dan spat het alle kanten uit! (me man is daar altijd bang voor, hij gooit altijd de patat erin en dan rent hij gewoon letterlijk de keuken uit.. wacht hij om het hoekje een minuutje :D hahaha)

13. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Sorry Bosi, had niet gelezen dat jij dat ook al had geschreven om één frietje erin te gooien!

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nee, dat deed ik niet om jou berichtje hoor, ;)

Voor de TS, die er waarschijnlijk overheen las.

15. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
  16. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

ik bak altijd de frietjes gewoon in de pan :) en om te weten te komen of het vet heet genoeg is steek ik een houten pollepel in het vet tot op de bodem en als het eromheen gaat borrelen is het vet op de juiste temperatuur ;) dandoe ik voorzichtig met een schuimspaan(die wel hittebestendig is) de frietjes erin laten glijden ;)

je moet er natuurlijk wel bij blijven staan :thumup: succes ;)

ps het voordeel hiervan vind ik dat je iedere keer schone olie hebt.

17. Mazz

Mazz Actief lid

26 dec 2008
    159
    0
    0
    bij die link..... waarom moeten ze een halfuurtje in water liggen??

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Goede vraag.

Ik doe ze ook altijd in water maar dat heb ik gewoon van mijn moeder geleerd. En inderdaad even laten staan.

hmmmm

19. EmyD

EmyD Niet meer actief

Handige tips om friet in een gewone pan te bakken.. Maar wat doen jullie met de olie als de friet klaar is? En jullie gebruiken gewone zonnebloemolie, of iets anders?

20. Patricia1980

Patricia1980 Bekend lid

11 dec 2006
    504
    0
    0
    Ik zou het niet doen.
    Wij hebben het ook jaren zo gedaan, maar het hoeft maar 1x mis te gaan.
    Zoals bij ons dus....Pan in de fik en mijn man heeft er een flinke 3e graads brandwond aan zijn arm aan overgehouden.

Deel Deze Pagina