In amandelmeel zit de dubbele hoeveelheid calorieën tov bloem. En idd meer eiwitten. Maar je zit er dus ook weer langer vol van.
Onze dochter (bijna 6,5 jaar) heeft ook CP, mondmotoriek is slecht waardoor zelf eten bijna niet mogelijk is (eigenlijk alleen gepureerd). Omdat ze te weinig binnen kreeg en afviel, krijgt ze nu medische drinkvoeding: Nutrinidrink multifibre (extra vezels en eiwitten), op melkbasis. Ze zijn er ook op sapbasis. Van de melkbasis is er ook een neutrale smaak, als ik sausjes maak (lasagnesaus/pastasaus), poffertjes of pannenkoeken gebruik ik die neutrale smaak. Kun je ook prima in cupcakes gebruiken. Volgens mij mogen kinderen vanaf 6 jaar ook Nutridrink, maar dat zijn meer volwassen smaken; koffiesmaak etc. Onze dochter groeide zelfs met Nutrinidrink niet voldoende, heeft een jaar lang exact 12,1 kg gewogen, ook in lengte kwam er niets bij. Daarom krijgt ze nu ook Paediasure Compact (van Nutrinidrink is er ook een compactversie). Kleinere hoeveelheid (hoeven ze minder te drinken), maar wel dezelfde hoeveelheid calorieën, valt wel enorm zwaar. Ik meng de Nutrinidrink met de Paediasure omdat ze anders moet overgeven. Er zijn ook toetjes; we hebben best lang Nutrini Creamy Fruit toetjes gehad, maar die zijn er maar in 2 smaken. We hebben nu Resource Dessert Gourmand, was de diëtiste erg enthousiast over (en wij ook), zijn voor volwassenen maar bevatten niet zoveel toegevoegde vitamines zodat kinderen geen 'overdosis' vitamines binnen krijgen. De smoothies die tuc noemde, hebben we ook gehad, maar viel hier niet in de smaak. Kijk voorafgaand aan de afspraak bij kinderarts/diëtist eens op de website van sorgente, daar staat heel veel (alles) op voor medische voeding, zodat je zelf al een idee hebt wat je wilt. Ik dacht dat de ingrediënten er ook op staan, zodat je op suikers kunt 'filteren'. Wij hebben nu een diëtiste die mee denkt, en met nieuwe drankjes en/of toetjes komt, de vorige twee diëtisten die we hadden deden dat veel minder (eigenlijk niet), en daar moest ik zelf van alles voorstellen. Wij hebben het op recept (machtiging) en krijgen het via de zorgverzekering vergoed. Het is ook te koop (apotheek, of bestellen via bijv. sorgente), maar het is best duur. Binnenkort verschijnt er een boek over CP en eten, ben er wel benieuwd naar, hoop dat er ook veel tips in staan. https://cpnederland.nl/nieuw-boek-alles-wat-je-moet-weten-over-eten-als-je-kind-cerebrale-parese-heeft/ Tips voor calorierijke cupcakes heb ik niet, dus ik lees verder even mee.
Die paediasure vond ze niet te zuipen hier en die compacte versie van nutrinidrink ook niet. Echt een drama hoor. Ze vindt eigenlijk niks goed, maar ja, ze moet 2 van die voedingen op een dag. Dus nu heeft ze de smoothie voor tussen de middag, duurt laaaaaaang. En voor het naar bed gaan wisselt ze af tussen de chocodrink van frebini en het gele toetje. De rode vindt ze naar stof smaken
Sorry was onduidelijk ik bedoelde de eiwitten in poeder vorm die heb je in verschillende smaken. En proteine als in vlees zoals kip. Lopen jullie bij een diëtiste/voedingsdeskundige want die zou denk ik ook wat extra tips kunnen geven.
Zijn we al geweest. Hebben ook op dieetvoeding gezeten en sonde ( jaren geleden) Hij groeit wel in de lengte nu dus op zich geen enorme zorgen. Vandaar dat het ook meer een vraag is voor extra energie en verzadigd gevoel voor hem, dat komt opvallend zijn gedrag ten goede. Het hebben van cp en hypotoon zijn vergt zo extreem veel meer energie dat er soms niet tegenaan te eten is zeg maar. Die poeders die jij bedoelt zijn die geschikt voor kinderen?
Ik weet niet of het al genoemd is want ik heb niet het hele topic gelezen. Maar bananenbrood kun je maken en invriezen. Bovendien kun je daar natuurlijk van alles doorheen gooien.
Weet ik maar dat is voor zijn gewicht niet nodig. Meer voor energie behoefte, betwijfel of het daar ook gegeven word. Over 2 weken overleg met de kinderarts dus vraag het wel even wat ze denkt. Bedankt voor het meedenken
https://chickslovefood.com/recept/healthy-ontbijtmuffins/ Wij vinden deze erg lekker met blauwe bessen erdoor.
@paula1984 is peadiasure complete dan geen optie? Dit kan zowel met water als drankje gegeven worden als in andere voeding gebruikt worden. En die is geschikt vanaf 1 jaar. Wij hebben zelf provideextra drink, maar die is voornamelijk om te zorgen dat ze gaat groeien in gewicht. Maar krijgen er nu waarschijnlijk nog een ander bij omdat het niet bepaald zoden aan de dijk zet. In ieder geval niet zoals mag worden verwacht.
Misschien ga ik nu ook een 'n domme vraag stellen Mijn zoontje heeft ook CP en die eet echt als een bootwerker (ook echt wel meer dan andere kinderen zeg maar ) maar qua gewicht is hij best licht, niet te maar als je ziet wat hij eet eigenlijk wel, je zou juist verwachten dat hij te zwaar zou zijn zeg maar Kan dat door de CP komen?
Misschien een hele gekke gedachte, maar de dieten zoals atkins zijn gebaseerd op koolhydraatarm en suikervrij, maar daardoor zijn hun recepten vetter/calorierijker. Kan je daar geen inspiratie uithalen? En hun light producten gewoon vervangen voor volle producten. Ik keek net bijv even op de site van atkins en bij thema snacks staan brood, taart, cake, ijstaart, muffins Maar ik heb hier geen ervaring of iets mee, dus ik kan er gerust 1000% naast zitten
Of zijn bouw gewoon. Hier een zoontje die lichamelijk gewoon gezond is en eet niet maar vreet, sommige volwassenen houden hem niet bij en blijft ook een mager ventje.
Ja dat kan hoor, maar hij groeit in de lengte ook nauwelijks artsen maken zich er (nog) geen zorgen om. Maar lees vaker dat kindjes met CP meer eten dan "normaal" dus was benieuwd of het herkend werd.