jullie stookgedrag (kachel)

Discussion in 'De lounge' started by tuc, Nov 6, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

#81 Islah, Nov 10, 2014
    Last edited by a moderator: Nov 10, 2014
    Ik kom veel van dit soort reacties tegen, iedere keer wanneer er zo'n soort topic wordt geopend komen er weer reacties als 'ik ga toch geen kou lijden in m'n eigen huis'. Maar wie zegt dat degene die een huis van 18 graden heeft kou lijdt?
    En michelinmannetje, overdrijven is ook een vak hoor, haha! Een vest en pantoffels, wat er m.i heel normaal uitziet, dat vind ik eerder normaal in de winter. Want je gaat je huis toch niet stoken totdat het zo heet als een sauna wordt en vervolgens in een kort jurkje rondlopen?!

Ik denk dat er nog meer van zulke reacties zullen volgen, maar het is gewoon een eindeloze discussie die iedere keer gevoerd wordt. De één heeft het misschien wat sneller warm, of een heel geisoleerd huis, of vindt het milieu extra belangrijk, en de ander wil stoken als een gek. Maar het vreemde is dat ik zulke neerbuigende en veroordelende reacties alleen lees van de 'warme stokers' en nooit andersom... Laten we elkaar gewoon in elkaars waarde laten, hoe koud/warm (al dan niet bewust) ons huis ook is.

2. tresje

tresje Fanatiek lid

Jun 13, 2011
    2,414
    0
    36
    Ik ga echt niet bezuinigen op de kachel. Die staat van sochtends 7 tot savonds 21.00 uur op 20. Ik heb het liefst 21 maar dat vind mn man te warm. Als hij er niet is doe ik m vaak hoger. En dan draag ik ook sloffen en een dik vest.

3. Elise75

Elise75 Fanatiek lid

Mar 2, 2013
    1,291
    239
    63
    Ik heb een nieuwe thermostaat sinds een maand en ik moet echt en naar de afstemming zoeken. Ik wist niet dat er zo een verschil in zat....
    maar nu overdag (als we thuis zijn) 19 graden. En in de avond naar 20.5 .... maar de kachel blijft veel aanslaan, dus wel raar.
    Ik ben een grote koukleum en overdag als ik bezig ben gaat het goed in mijn gewone kleding. Maar in de avond gaat nu al dikke joggingbroek, slaapshirt, en dikke trui met sloffen aan. Op de bank een fleecedeken.... hihihi.... heerlijk!

4. Islah

Islah Niet meer actief

Ik vind een deken over me heen ook heerlijk. Doe dat echt niet om per se te moeten bezuinigen ofzo. Zit liever met een deken over me heen en de cv een graadje lager dan met een saunahok en korte broek aan, bij wijze van spreken.

5. Annamama

Annamama Bekend lid

Dec 5, 2012
    663
    5
    18
    Mooi gezegd!

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Het gaat mij ook niet om de temperatuur want de één heeft het koud bij 23 graden en een ander pas bij 13 bij wijze van. Het gaat mij meer om de mensen bij wie het thuis echt koud is zodat allemaal extra lagen kleding aan te pas moeten komen of een kind wat met steenkoude voetjes wakker wordt. Of inderdaad bij iemand op bezoek gaan en je jas moeten aanhouden omdat het zo koud is daar (heb ik ook verschillende malen meegemaakt). Daar moet ik persoonlijk niet aan denken gewoon, ik wil een warm en behagelijk huis. Thuis komen, jas uit en gewoon lekker op temperatuur zijn. :)

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Vind ik ook. Zelfs al staat hij hier 's avonds op 21, dan nog pak ik graag een dekentje voor het behaaglijke gevoel, haha. Overigens vind ik 18 écht geen kou lijden hoor, ik vind het gewoon warm als ik de huiskamer binnenkom en hij gaat hier pas rond etenstijd naar 19. Dat hoeft mij niet eens eigenlijk maar mijn man vind het anders te koud 's avonds. Tegen de tijd dat ik 's avonds de kinderen op bed heb gelegd en zelf ook echt ga zitten heb ik hem ook wel graag op 19,5 ofzo maar zolang ik bezig ben vind ik 18 meer dan genoeg. En ik loop gewoon op blote voeten :p

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    ik vertik t voor November de kachel aan te zetten (tenzij in oktober echt heel koud) verder niet warmer dan 19 graden en altijd eerst een dekentje of trui. S'nachts de kachel gewoon uit op 15 graden. We hebben de kachel nu 2x aangehad, 1x was toen ik ziek was. Dus zijn erg zuinig :)

9. LittleMeStphnie

LittleMeStphnie Fanatiek lid

Nov 14, 2012
    1,149
    0
    36
    Werk, man, dochtertje, hondje, voetbal!
    NEDERLAND
    Ik heb eigenlijk heel de dag in de woonkamer mijn kachel op 3 kwart staan en in de slaapkamer bijna nooit omdat we dubbelglas hebben en dus niet echt veel van kou meemaken. in de douche 1 lange kachels langs de muur aan als ik ga douche om de handdoeken op te leggen. Gewoon omdat ik het lekker vind als je uit de douche of bad stapt en de badkamer lekker warm is nog en je handdoek is dan warm :)! in de zomer staat alles uit.

10. Delta

Delta Niet meer actief

Ik vroeg me wel af, hebben jullie geen raampje open de gehele dag? Hier staan alle ramen boven op een kiertje hoor. Wij hebben dan wel open trap in woonkamer. Gister stond die niet zo veel aan maar vandaag toch wel op 20 graden eigenlijk. Verschilt per dag of ik hem aan zet of niet. Heb wel een extra vest aan en uggs als pantoffels.

11. fayenne

fayenne Bekend lid

Sep 3, 2013
    935
    0
    0
    NULL
    De ramen boven staan de hele dag open. Daar staan de verwarmingen ook niet aan alleen in de avond in de badkamer.

12. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,818
    4,196
    113
    Kachel staat in de nacht op 17, overdag 19/20 en met etenstijd gaat die naar 21. Het maakt mij niet uit of het mei of december is. Koud is koud. Heb wel meestal met dit soort dagen een vest aan en eigenlijk altijd sloffen. Dekentjes vind ik heerlijk maar meer gewoon lekker in weg kruipen. Boven staan overdag de ramen altijd op een kier en dag en nacht de roosters op ventileerstand. Boven staan de kachels overigens ook half aan. Dit had ik vroeger nooit maar toen hadden we best wat vochtproblemen. Heb me toen door een expert laten vertellen dat stoken en luchten tegelijk het best is voor een gezond klimaat in huis.

13. LittleMeStphnie

LittleMeStphnie Fanatiek lid

Nov 14, 2012
    1,149
    0
    36
    Werk, man, dochtertje, hondje, voetbal!
    NEDERLAND
    ik heb in de slaap kamer het geprobeerd om een raam open te zetten maar ik kom dan altijd met een keelontsteking uit de kamer.
    In de woon kamer wel altijd de de boven raam open omdat mijn honden en nu met die kou ook mijn konijnen in de woonkamer zitten.

In de slaapkamer gaat het raam pas open wanneer we eruit zijn om lekker frisse lucht binnen te laten.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Boven staan bij ons de ramen de hele dag open. Die van ons en dochter dag en nacht...anders worden ik en dochter met hoofdpijn wakker. Die van ons zoontje gaat s nachts dicht. Boven staat alleen in de badkamer de verwarming open.

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier staan de ramen boven (slaapkamers en zolder) dag en nacht open (kleine kiepraampjes boven het grote raam). Verwarming is daar ook altijd uit. In de badkamer ook de hele dag raam open, alleen als er iemand gaat douchen gaat ie dicht. Daar staat de verwarming wel aan. Beneden heb ik overdag altijd de roosters open.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,507
    113
    Female

en toch kan je daar niet over oordelen:)
    ik ben er zo 1 die lagen kleding aan doet. nou ja, een vest en dikke sloffen en lekker onder een dekentje. en waarom doe ik dit? ja, gedeeltelijk voor het geld. maar de hoofdreden voor mij is dat ik warmte van kleding lekkerder vind dan verwarmingswarmte. ik vind die warmte echt niet lekker aanvoelen. voelt voor mij benauwd. en zo ken ik er meer die dat om deze reden doen. en mensen vinden het bij mij inderdaad koud als ze binnenkomen en zouden het liefste de jas aan willen houden. maar IK heb het niet koud in mijn huis. ik kom thius en vind het een lekkere temperatuur. kids ook. dochterlief lag net in haar ondergoed met alleen een rokje er over. verwarming is hier niet aan geweest vandaag. het was 19 graden in huis.
    warmbloedige kinderen. en de mensen die lopen te klagen over de kou in mijn huis, zijn mensen die thuis de verwarming op standje sauna hebben zodat ze in een tshirt kunnen zitten;)
    echt, ik zweet me kapot en kom met knallende koppijn thuis als ik daar geweest ben.
    en ja, ik bespaar er geld mee op jaarbasis. vorig jaar ruim 300 euro. dat gebruik ik weer om bijvoorbeeld op vakantie te gaan. jij hebt misschien dat geld zo liggen, een ander moet ergens besparen om dat bij elkaar te sparen. en ik doe dat op deze manier:)
    een makkelijke manier om te (be)sparen. het begon nu een beetje frisjes te worden dus lekker een dekentje over mijn benen. probleem opgelost en nog gratis ook;)

17. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,737
    7,507
    113
    Female
    hier staan boven de ramen op tochtstand of open. afhankelijk van of ik thuis ben. en beneden staat het klapraampje open. iig snachts en als ik weg ben.
    vandaag heeft de verwarming bijvoorbeeld helemaal niet aan gestaan en de buitendeur op een kier. zonnetje op het raam en 19-20 graden in de kamer. heerlijk :)

18. mnonc

mnonc Fanatiek lid

Mar 9, 2012
    2,589
    0
    0
    Hier mag van mezelf de verwarming niet hoger voor November.
    Hij staat standaard op 18, ook snachts. Nu staat ie 19, maar zoals laatst dat we ziek waren stond ie wel op 20. Als het vriest buiten staat ie meestal p 20.
    Boven staat ie uit, ook de badkamer. Mijn raam staat op een kier (op de haken zeg maar), dochterlief snachts dicht (dakraam maar aan straatkant) idem voor badkamer, die staat alleen overdag open.
    Heerlijk een frisse slaapkamer.
    Maar beneden wil ik gewoon warmte. Ben ook wel gek op dekentjes. En fleecetruien/sweaters. Pantoffels hou ik dan weer niet zo van. Liever (huis)sokken.
    Als de zon schijnt is ook vaak de verwarming niet nodig. Omdat de zon smiddags naar binnen schijnt en dus ook het huis lekker opwarmt.

19. floraa

floraa Niet meer actief

Maar dat is toch zo persoonlijk? Ik heb het in m'n eigen huis nooit koud, anderen misschien wel. Maar ik heb het bij anderen dan weer altijd loeiwarm, waardoor ik bij feestjes altijd bij de rokers op het balkon sta. En ik rook niet eens!

Heel gezellig als je bij een etentje bijna flauwvalt, omdat ze de verwarming (voor mij) te hoog hebben staan. Ik spreek ze daar niet op aan, want ik weet dat het per persoon zo verschillend is. Mensen die het snel koud hebben, zullen dus extra kleren aan trekken als ze naar mij komen.

20. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier staat de thermostaat altijd op 7 graden ;)

Wij hebben naast de cv ook een houtkachel die aangesloten is op de cv, deze wordt eigenlijk alleen maar gebruikt.
    Dit is een veel lekkerdere warmte en ook is het sneller warm.

Als de cv wel aan staat, staat hij op 20,5/21 graden.

Share This Page