Zou het lukken? (prematuur, kolven, weinig productie,...)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Elke1984, 8 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Hoi meiden!

Mijn lieve vriendinnetje is 3 weken geleden via keizersnede bevallen van mijn metekindje. (*supertrots*) Maar dit was 7 weken te vroeg. Het ventje heeft dan een tijd in de couveuse gelegen, dan in de verwarmde bedjes, dan terug in de couveuse owv ziek-zijn en dan weer terug in de verwarmde bedjes.

Mijn vriendinnetje wilde héél graag BV geven en was super-voorbereid maar ze was natuurlijk voorbereid op een 'normale' BV van lekker veel aanleggen, regeldagen, goed aanhappen, mee gaan slapen met je kindje,....
    Nu was het een BV van kolven, zelf thuis en kindje in ZH, niet kunnen rusten overdag, stress, angst,....

Uiteraard heeft ze haar best gedaan om de BV zo goed mogelijk op gang te krijgen en toen ze in het ZH verbleef, kolfde ze +/- 8x per dag. (Haar zoontje mocht pas na ruim een week aan de borst proberen, daarvoor via de sonde.)
    Sinds ze thuis is, kolft ze nog +/- 6x.
    Nu drinkt haar zoontje sinds vrijdag regelmatig aan de borst of via een flesje en dat gaat redelijk. Hij drinkt een tiental minuutjes aan de borst als ze er is en wordt overdag (door haar) op vraag gevoed, 's nachts krijgt hij voeding via een flesje en moet het om de 3u.

Maar goed, in het begin leek het erop dat haar productie goed op gang ging komen. Ze kolfde best goed en het ging goed omhoog. Maar haar productie stijgt niet meer, al meer dan een week kolft ze per 24u maar een 300cc. Dat is niet zoveel natuurlijk. De LK van het ZH had gezegd dat ze zéker 600cc zou moeten kolven maar kon haar niet echt verder helpen omdat het praktisch voor haar niet mogelijk is om vaker te kolven.
    Nu mag het ventje morgen mee naar huis. Ze heeft een (goede!) LK ingeschakeld en ik ben er zeker van dat die alles op alles zal zetten om de BV te doen slagen!
    Maar ik vraag me af of het nog mogelijk is om een langdurige, succesvolle BV-periode te krijgen aangezien de vorming van de prolactine-receptoren in de eerste week of 2 weken gebeurt (?) en ze er dus mogelijk te weinig heeft?

Wat denken jullie?

Alvast bedankt!

2. adi

adi Niet meer actief

Ik word hier zo verdrietig van, dit had mijn verhaal kunnen zijn :(. Bij mij is het helaas niet goed gekomen, ik kreeg de productie niet omhoog geschroefd, heb nooit meer dan 70cc per keer kunnen kolven. dat is natuurlijk netjes, maar niet voor 3 babys.

Uit de omgeving zie ik dat de kans op succes met name afhankelijk is van het kindje. Als de kleine goed en effectief aan de borst leert drinken en niet bijgevoed hoeft te worden kan het misschien lukken. Met alleen kolven NAAST de situatie waar ze in zit, een kleine baby, gezondheidsrisico's en angsten die er nog gaan komen voor een premature baby, is de kans groot dat ze nooit voldoende zal kunnen kolven om aan de volledige behoefte van de kleine te voorzien.

het inschakelen van een LK is zeer nuttig, ik zou het alleen in goede overleg met ook een kinderarts doen! Misschien ben ik veroordeeld door eigen ervaringen, maar een LK geeft soms adviezen om de BV te doen slagen waarbij de baby even moet investeren, waarbij onvoldoende rekening wordt gehouden met de conditie van een prematuur. maar ze kan zeker goed begeleiding met leren om effectief te drinken ALS de baby daar kracht voor heeft. En de KA kan de roei goed in de gaten houden, deze is belangerijker dan bij een aterm kindje.

mamavanSimone heeft haar dochtertje vrij snel volledig aan de borst gekregen volgens mij (geboren met 30 weken). Zij kan wellicht gouden tips geven.

Heel veel succes!!!!

3. Elke1984

Lieve Adi, dankjewel voor je reactie!
    Ik vind het zo spijtig dat iemand die het zoooo graag wilde en er moeite voor deed, het heeft moeten opgeven. :(
    Hoop echt dat ik dat bij m'n vriendinnetje niet moet zien! Ze wilde ook zo graag alles zo natuurlijk mogelijk houden, mooie natuurlijke bevalling, BV, samen slapen,.... En nu voelt het voor haar alsof ze alléén de BV nog heeft om te realiseren. Ik gun het haar zo erg!

Wat je zegt over de begeleiding van de LK, dat begrijp ik. Ik heb geen idee hoe vaak ze naar de KA zal moeten gaan maar ik zal het zeker mee in het oog houden. Ze heeft mijn babyweegschaal ook gekregen dus ze kan het goed mee opvolgen. Al lijkt het me wel moeilijk om een goede middenweg te vinden in enerzijds het vertrouwen in jezelf en je kindje en anderzijds ingrijpen als het echt nodig is.
    Bijvoeden met KV zal sowieso niet nodig zijn, als het haar écht niet lukt om hem (voldoende) te blijven voeden, zal ik starten met afkolven om hen mijn melk te geven zolang ze dit wilt.

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oe moeilijk zeg! Ik zou zeggen: Syntocinon totdat hij mee naar huis mag en dan als hij thuis is zoveel mogelijk live voeden, dan halen ze er toch veel meer uit dan met kolven! Het zal wel nodig zijn om met een premature baby de hoeveelheid voeding te meten wellicht, maar ik denk ook dat als de baby tevreden is, goed groeit en goede luiers maakt, je er maar op moet vertrouwen dat er voldoende melk is.

5. Elke1984

Hij mag morgen mee naar huis. Is die syntocinon dan nog nodig, denk je? Ze zal hem elke keer aanleggen thuis maar indien nodig bijvoeden met gekolfde melk. Hij heeft nog niet de kracht om elke keer een volledige voeding uit de borst te drinken.

6. adi

adi Niet meer actief

Wat geweldig dat je dat wilt doen voor haar!, ik moet ervan huilen

In het zkh wegen ze altijd vóór en na de voeding. Ons hebben ze geadviseerd om dat thuis niet te doen. Misschien is het voldoende dat ze met de KA afspreekt om volledig op verzoek te voeden en in de gaten te houden of de baby wel krachtig genoeg wordt om voldoende te drinken.
    En dan in begin elke dag wegen en na een paar weken 1x per week?

7. Elke1984

Maar meid toch... *dikke knuffel*

Bij hen in het ZH wegen ze ook maar 1x/dag zenne. Zelfs als ze hem aangelegd heeft, wegen ze niet voor en/of na de voeding.

8. Om de productie te verhogen kan ze ook met de LK overleggen om domperidon te gebruiken.

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik ben zelf mama van een kindje dat ook 7 weken te vroeg werd geboren. Ook hier moest de BV op gang gekolfd worden, en dat ging zeer slecht (vooral door slechte adviezen, maar da's een ander verhaal). Na 3 weken had ik mijn kind aan de borst en van dan af ging het steeds beter, ik heb uiteindelijk dik 14 maanden BV gegeven.

Als je vragen hebt: shoot ;)

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik had een iets ander verhaal, ik heb namelijk vanaf het begin overproductie gehad. Daar kan ik dus geen advies over geven. Maar langdurig borstvoeding geven aan een prematuur geboren kindje kan prima, ik doe het inmiddels alweer 6 maanden.

Ik heb vanaf het moment dat Simone flesjes kon drinken (34 weken) elke dag even aangelegd om haar te laten oefenen, in het ziekenhuis kreeg ik daar hele goede ondersteuning bij, thuis (35w3d) heeft de kraamhulp 1 keer geholpen en dat was ook de eerste keer dat ze een paar slokjes dronk.
    Vanaf toen konden we het gaan opbouwen, elke dag als het tijd was voor de voeding en ze was wakker kon ik eventjes proberen aan te leggen. Dit was de eerste weken vaak maar 1 keer per dag, de rest deden we nog met de fles. Toen ze een volledige voeding kon drinken (we hebben wel voor en na de voeding gewogen omdat ze zo klein was en we nog niet op verzoek mochten voeden) heb ik het opgebouwd naar 2 keer per dag, uiteindelijk kreeg ze alleen nog de fles als papa thuis was.

Op dit moment krijgt ze 's morgens en 's avonds live en overdag uit de fles en ik kolf op mijn werk. Ik kom nog net aan de hele voeding per keer dat ik kolf, maar ik kolf nu wel extra 's avonds om de voorraad net iets groter te maken, de 14 liter die ik nu heb gaan zometeen naar het moedermelknetwerk (anders word ik ook maar lui met kolven he).

11. zogelukkig

Ja, ik dacht omdat ze met kolven er niet zoveel uit krijgt, kan die syntocinon net die boost geven. Met live voeden kan ze er zomaar veel meer uit krijgen, dat denk ik wel, maar dat weet je nooit zeker en met zo'n prematuurtje willen ze dat denk ik wel weten? Bovendien zeg je dat ze toch nog wel even moet blijven kolven, dus ik zou die spray wel aanraden voor het kolven.

Lief joh dat je je melk aan haar gaat geven!

12. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Hier krijg ik kippe vel van! Wat bijzonder dat je dat wil doen.

Ik hoop dat het bij je vriendin na al de moeite toch nog goed gaat komen hoor!

13. Elke1984

Mja, ze heeft nu best nog wat voeding op voorraad in de diepvries omdat hij pas na 5 dagen voeding kreeg (daarvoor infuus) en daarna enkel via de sonde gedurende enkele dagen en toen kreeg hij vaker KV dan afgekolfde melk omdat de vpk bijna altijd vergaten dat er gekolfde melk was! :$:( (dit is écht waar!!!)
    Dus ik weet niet of het nog nodig zal zijn voor haar om te kolven. Als hij vrij snel voldoende aan de borst kan drinken, hoeft dit natuurlijk niet.
    Morgen ga ik naar haar toe en komt de LK ook dus dan zal ik eens horen of dit syntocinon oppert.

Mamamaya, bij mijn vriendinnetje komt het vooral door stress vrees ik. Ze moet ook aan alles zélf denken. Haar vriend is ook niet zo heel zorgzaam, spijtig genoeg. Is echt wel een goeie jongen, zenne maar als ze wil drinken of eten moet ze dit allemaal zelf nemen en ze moet ook alles zelf regelen altijd... Dus ja... ;)

MamavanSimone, ik snap wel dat je langdurig aan een prematuur kindje kan borstvoeden zenne (;)) maar ik vroeg me af of dit mogelijk was als je productie in het begin niet goed op gang komt. Dit dus owv de vorming van die prolactine-receptoren etc...
    Maar misschien wilt dit 'alleen' maar zeggen dat ze dan een minder melk zal produceren per keer ofzo?

Wat het doneren van mijn melk betreft; ik zou het echt met alle liefde doen voor hen! Ik weet hoe graag ze BV wou geven en als dat niet lukt ondanks alle moeite die ze er al voor gedaan heeft, wil ik dat graag doen. Zou wel speciaal zijn hè; geen moedermelk maar metermelk! Maar ik hoop met héél m'n hart dat het moedermelk wordt!!

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Dan denk ik dat de aanpak die ik bij mijn dochter deed de beste kans van slagen heeft: elke voeding aanleggen, dan meteen nakolven en wat er uitkomt meteen aan kind geven (of bewaren tot volgende voeding en dan tijdens het kolven bijvoorbeeld door papa laten geven) - ik gaf het meteen, dan hoefde ik niet meer op te warmen, maar dat was dus gewoon een beetje gemakzucht van mijn kant).

Verder: heel belangrijk, of ze nou blijft kolven of niet...zorg met de omgeving ervoor dat zij zoveel mogelijk van haar energie aan haar kindje kan besteden. Maak met familie en vrienden een rooster van wie welke dag voor haar de was doet, wie er voor haar kookt, wie er elke week even bij haar komt stofzuigen en dweilen en wie de boodschappen doet. Ik denk dat ze aan dat soort steun veel zal hebben, want het is niet niks, zo'n ukkie thuiskrijgen. Lichamelijk en emotioneel.

15. Elke1984

Ze belde me even geleden dat ze hem vanmiddag al mee naar huis heeft mogen nemen. (normaal morgenmiddag)
    Hij heeft sinds ze thuis elk anderhalf uur gedronken dus dat lijkt me goed, niet?

Wat praktische steun betreft, ik heb hier al een diepvries vol met eten klaar voor haar, dat breng ik haar morgen. Poetsen zal verdeeld worden tussen haar moeder, schoonmoeder en mij en een vriendin.
    Hopelijk kan ze zichzelf er dan ook écht toe zetten om niets te doen behalve voor haar kindje en zichzelf zorgen! ;)

16. zogelukkig

Klinkt allemaal heel goed Elke, laat je nog eens horen hoe het gaat?en geef die man van haar een schopje onder z'n poep!

17. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    schopJE?

Een dikke vette ...

18. Elke1984

Update: ben vanmiddag naar hen toe gegaan om m'n diepvriesvoorraad te brengen en een schotel héérlijke :)D al zeg ik het zelf) lasagne te brengen.
    Ze waren echter naar het ZH met het ventje aangezien hij de ganse nacht niet geslapen had en erg kortademig was. Hij kreunde en knorde veel. Ze maakte zich zorgen maar er was gelukkig niets aan de hand.

Ik heb er dan wat gepoetst en haar van eten en drinken voorzien tijdens het voeden en haar vriend een figuurlijke SCHOP onder zijn kont gegeven maar helaas... Ik was haar aan het zeggen dat zij zich alléén maar moest concentreren op hun zoontje, op het voeden en rusten. En tegen hem zei ik dat hij moest zorgen dat zij voldoende dronk en at en rust kon pakken. Hij antwoordde daarop dat er nog wel vanalles moest gebeuren. ;) (onbelangrijke zaken btw) Nog eens duidelijk gezegd dat dat allemaal er niet toe doet momenteel maar het kwam niet aan, zenne. Hij was ook de hele tijd aan het klagen dat hij moe was en op verlof wilde en dat ze niet voldoende aandacht voor hem heeft! :$
    Oh en toen ik zei dat ze als tussendoortje dingen als noten kon eten en op haar boterham goeie boter zodat ze wat extra energie binnenkrijgt tijdens haar weinige eetmomenten, zei hij dat ze wel op haar billen moest letten! Toen heb ik hem wel eens uitgekafferd, zenne! Zo erg!

Maw; de BV lijkt goed op gang te komen, het ventje drinkt goed en vaak. De LK moest nog langskomen toen ik vertrok maar ik denk dat ze qua voeden gewoon verder kan doen zoals ze bezig is. Maar aan 'partnersteun' is nog véél werk! Spijtig genoeg...:(

19. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    O wat vreselijk, dan ben je net bevallen en zit je daar met al je hormonen, een prematuur kind, een rotbevalling en waarschijnlijk een schuldgevoel, ben je weken geradbraakt door tochten naar het ziekenhuis terwijl je met je kind in bed had moeten liggen, komt je voeding niet goed op gang en moet je het nu thuis allemaal maar uit zien te zoeken en wachten tot de lactatiekundige tijd heeft om jouw prioriteit nummer 1 te bekijken, en dan heb je zo'n partner!

Mijn partner is niet de meest praktische persoon, en daarom kwam mijn zus in onze kraamtijd met een thermoskan, daarin zette hij 3x per dag thee en kon ik dan zo vanuit bed inschenken. Misschien is dat nog een idee, en anders kun je dat ding altijd nog in zijn luie **** steken.

20. Elke1984

Idd! Ik word er ook echt vréselijk boos om!
    Weet je, 't is echt zoooooo'n lief meisje. Ze wilt altijd voor alles en iedereen goeddoen en staat altijd voor iedereen klaar.
    Nu zou er eens voor haar moeten gezorgd worden zodat zij zich kan richten op het inhalen van de verloren tijd met haar zoontje! Maar nee, het is véél belangrijker dat de garage wordt opgeruimd en dat zij zo snel mogelijk haar figuur terugheeft natuurlijk! :x:(

Deel Deze Pagina