Ja, dat is ook het allerbelangrijkste! Geld en materiele zaken zijn altijd bijzaken! Je leeft in het hier en nu met je geliefden; gelukkig zijn met het leven dat je leidt en met wie je dat leidt,mdat is belangrijk! Ik sta daar iedere dag bij stil en besef me dat ik een grote factor ben in het geluk van mijn kind.
Wie dan leeft wie dan zorgt? mja dat kan ik in meegaan, maar persoonlijk gezien wel met voorwaarden. Bij ons werd er vroeger nooit ergens voor gespaard (simpelweg omdat mijn ouders niet genoeg verdienden om wat weg te kunnen zetten) Ik heb nooit goed meegekregen/geleerd om te sparen en ik moet eerlijk zeggen dat ik daar nu nog steeds best moeite mee heb. Nu ik mijn eigen gezin heb en we het financieel gezien velen malen beter hebben dan vroeger, wil ik zeker mijn kinderen leren sparen en verantwoord om te gaan met geld/vermogen zodat ze daar in hun verdere leven profijt van zullen hebben. Ik kan (en wil) ze niet de rest van hun leven de hand boven het hoofd houden maar als ik ze een klein duwtje op weg kan helpen voor ze op hun eigen benen de wereld in trekken zou ik dat wel fijn vinden.
Wat jammer, mijn ouders konden om dezelfde reden niet sparen, maar ik heb wel geleerd dat als je het geld niet hebt je het ook niet kan kopen. En ook als je het dus wel wil hebben dat je iets opzij moet zetten.
Ik heb zelf vanaf mijn 16de bijna alles zelf moeten betalen (oke geen boodschappen enzo) maar wel als ik op stap ging, kadootjes, kleding etc... En het is echt niet zo dat mijn ouders krap bij kas zitten, het is meer gedaan om me iets te leren en weet je, ik had altijd meer te besteden dan mijn vriendinnen! Vanaf mijn 14de had ik bijbaantjes, foldertjes rondbrengen, poetsen in een hotel, bij de Edah achter de kassa, oppassen etc... en heb zo al heel vroeg geleerd wat het is om geld te verdienen en uit te geven. Heb het ook altijd heel stoer gevonden om mijn eigen geld te verdienen! Zo hebben mijn ouders me ook heel hard laten sparen voor mijn rijbewijs en toen ik 18 werd en het bedrag bij elkaar had kreeg ik van mijn pa het rijbewijs kado!! Op deze manier wil ik het zelf ook bij mijn kinderen gaan doen, niet alles zomaar toeschuiven. Voor mijn zoontje heb ik een spaarrekening bij Rabo en dan kun je invullen wat je per maand inlegt en wat er dan opstaat als hij 18 is... Ik leg vast 20 euro per maand in en daarmee zou er op zijn 18de rond de 6000 euro op de rekening staan. Daarbij stort ik ook het geld dat hij krijgt voor verjaardagen, kerst, communie etc... dus ik denk op deze manier wel een mooie buffer te vormen voor de toekomst! Tuurlijk, als ik het geld dan heb betaal ik zijn studie (deels) met alle liefde, maar als het er financieel niet inzit heeft hij zelf wel een leuk bedrag opzij staan om dit van te bekostigen!