Jullie voedingsschema met zes maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door SharonR, 24 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Hallo meiden,

Lucas is bijna zes maanden. Tijd om zijn voedingsschema uit te breiden dus. We zijn nu ongeveer drie weken bezig met groente en ik introduceer nu sinds een paar dagen fruit. Op aanraden van het cb met vier maanden begonnen met groente, maar hier was Lucas nog niet aan toe. Nu gaat het super!

Ik vind het wel spannend om vanaf volgende week echt maaltijden te gaan geven. Ook lees ik dat stukjes brood gegeven mogen worden vanaf zes maanden en baby's uit een tuitbeker leren drinken.

Hoe hebben jullie dit gedaan en hoe ziet jullie schema eruit?

2. adi

adi Niet meer actief

Met 6 mnd mag je starten met de uitbreiding van zijn menu, maar veel kindjes kunnen het echt niet aan om de dag na de 6 mnd ineens een heel ander eetpatroon te hebben.

neem daar uitgebreid de tijd voor. Ik zou persoonlijk dingen 1 voor 1 introduceren. Dus eerst rustig overstappen op opvolgmelk. Als hij daaraan gewend is, ergens rond de middag een broodkorst geven om te sabbelen. Daarna zijn eten uitbreiden met aardappel/pasta/rijst (vers vlees gaven wij na 8mnd).
    dan tussendoor een tuitbeker aanbieden, maar niet veel, want hij krijgt dadelijk best veel bijvoeding, maar het blijft belangrijk dat ie zijn melk drinkt.
    veel plezier!!

wij hadden ong deze schema:

- fles 180/6 bij wakker worden (hier kun je een papfles geven)
    - fruit en wat klooien met tuitbeker
    - fles 180/6 en brood (hier gestart met 7 mnd)
    - fles 120/4
    - avondeten
    - fles 180/6 en naar bed

3. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Dank je wel! Ik wil er ook voorzichtig mee aan de slag, want ik vind het toch wel heel spannend. De eerste potjes gaven hem darmkrampjes en dat nu dus goed. Tuitbeker lijkt me leuk, maar inderdaad nog niet teveel. Ik geniet ook erg van het geven van de fles en hij moet wel voldoende binnen krijgen.

Het idee van brood vind ik ook een beetje eng, omdat brood echt "vast" is en de bijvoeding heel dun. Dat ging wel goed?

4. adi

adi Niet meer actief

het is na 6 mnd ook de bedoeling dat hij groente en fruit niet meer slurpt, maar leert kauwen en echt eten. Dus grof prakken en stukjes geven. Dat is hij vanaf 6 mnd prima in staat.
    bijvoeding hoort ook 'eten' te zijn, en niet 'drinken' ;)

5. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Ja, ik geef hem nu nog 4+ potjes van Olvarit. Volgens het cb is het beter om vanaf zes maanden grover eten te geven. Zelf gepureerd fruit en groenten. Ik heb dat advies maar gevolgd.. Vanaf volgende week zelf alles prakken :)

6. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Idd stap voor stap. Je kunt niet én brood, én een tuitbeker, én een echte maaltijd, én grover eten én opvolgmelk geven.

Ik heb het zo gedaan:
    4 maanden - fruit
    5 maanden - groente
    6 maanden - opvolgmelk en vegetarische maaltijd
    6.5 maand - broodkorstje om te oefenen
    7 maanden - brood in stukjes en maaltijd met vlees/vis/kip
    8 maanden - grover eten en proberen drinken uit een tuitbeker

Grover eten "hoorde" volgens mijn CB pas vanaf een maand of 8. Ik ben daar mee begonnen en het gaat nog niet echt van harte, wel geprakt ipv gepureerd, maar nog geen echte stukjes.

Dusssss niet alles tegelijk willen/proberen, neem er de tijd voor en geef hem de ruimte om eraan te wennen.

7. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Wij zijn met 4 mnd gestart met bijvoeding en tegen de 6 maandennging dit al zo goed dat wij het volgende schema hadden/hebben:

7 uur papfles 200 cc
    Half 10 fruit
    12 uur boterham en fles 200 cc
    3 uur tussendoortje
    5 uur warme hap (soms met toetje)
    7 uur fles 210 cc

8. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Oh ja over dat grover eten: zijn we met een maand of 5,5 mee begonnen ennging na twee keer wat moeilijker eten super goed. Hij krijgt dus altiid grof geprakt....

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier met bijna 6 maanden pas gestart met groente. Na het eerst goed gepureerd te hebben, overgegaan op grof geprakt en later op stukken. Nu eet ze meestal een deel in stukken en een deel gladder gemaakt (samengestelde maaltijden)
    -Daarna fruit, dit kreeg ze direct in stukken of heel en is altijd goed gegaan. Ze eet 3 a 4 stuks fruit op een dag.
    -Vervolgens oefenen met beker (beetje water bij de warme maaltijd)
    -Met 7 maanden zijn we begonnen met brood, eerst een korst, later een halve boterham en nu een hele. Het is hier een instant succes. Ze krijgt nu 2 boterhammen op een dag.
    -Ook zo rond 7 maanden begonnen met beschuit en rijstwafel introduceren, dat eet ze niet altijd op omdat er gewoon geen behoefte is aan een tussendoortje.
    -Tussendoor altijd bv blijven geven, uiteraard namen de drinkmomenten af maar met nachtvoedingen erbij zitten we toch nog op 7 a 8 drinkmomenten.

10. Babette8

Babette8 Bekend lid

29 nov 2011
    727
    0
    0
    Ochtend; opvolgmelk met papje op bord
    Tussendoor; fruit
    Lunch; korstje brood + opvolgmelk
    Tussendoor; rijstwijfel + water
    Avond; warm maaltijd + opvolgmelk (eerst met yoghurt proberen, als hij het lekker vindt, mag ik opvolgmelk weg halen en yoghurt geven)
    Voor het slapen; papfles

Deel Deze Pagina