Tips weinig tijd, wel vers koken

Discussion in 'Voeding' started by Jessi79, Feb 16, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    #1 Jessi79, Feb 16, 2013
    Last edited: Feb 16, 2013
    Ik hoor van vriendinnen en lees hier soms dat sommigen potjes geven omdat ze geen tijd hebben om te koken. Op zich niks mis mee, maar de mama's die wel zelf willen koken hebben misschien iets aan de manier waarop ik het doe. Op werkdagen ben ik om 18.00 uur thuis met mijn dochter, en dan heeft ze ook echt honger. Als ik dan nog 15 minuutjes bezig ben is ze veel te moe. Ik kook dus 1x per week, en vries dan maaltijden in. Dan hoef ik het alleen even op te warmen in de magnetron. Als mijn dochter eet kookt mijn vriend ondertussen voor ons.

Ik ben ongeveer een uurtje bezig met de volgende aanpak: (onderstaand deze week gemaakt)
    - 4 porties aardappel koken
    - 4 porties macaroni koken
    - 3 porties brocolli koken
    - 3 grote tomaten in een kom kokend water, 1 minuutje en dan ontvellen
    - Halve courgette koken
    - Avocado schillen

Na het koken/schilken prak ik het grof met een vork en maak dan gevarieerde combi's.

- Macaroni - tomaat - avocado
    - Macaroni - tomaat - brocolli
    - Macaroni - tomaat - courgette
    - Macaroni - courgette (half af, na ontdooien vers erbij voegen)
    - Aardappel - brocolli
    - Tomaat - avocado (half af, na ontdooien couscous bijvoegen)
    - Tomaat - courgette (half af)
    - Aardappel - 2 porties zo in de vriezer
    - Brocolli - 1 portie

Een deel gaat dus als volledige maaltijd in de vriezer, een deel als half-af. Volgende keer kook ik dan 4 porties couscous, bloemkool en zoete aardappel. De couscous gebruik ik dan met de tomaat-avocado combi van de week ervoor. Zoete aardappel kan bij de bloemkool, of bij de portie broccoli uit de vriezer, en daar vries ik ook weer een portie puur zoete aardappel van in. Ik kan dus heel makkelijk combi's maken., omdat ik nooit 1 portie aardappels kook, maar altijd iets meer voor in de vriezer.

Ik heb laatst een grote pan wortels gekookt, geprakt en in ingevroren in een ijsblokjesvorm. Ik ontdooi soms een blokje wortel om bijv bij de aardappel-brocolli te doen voor iets zoetere smaak.

Een heel verhaal, maar op deze manier ben ik klaar met 1 uurtje koken per week.

2. adi

adi Niet meer actief

Maar wat eten jullie dan??

wij koken op werkdagen altijd avond van te voren. Deden we ook toen er geen kinderen hadden. Op deze dagen maak ik dan eenpansgerechten, die zijn vaak nog lekkerder de volgende dag. Als we thuiskomen, haal ik de pan uit de koelkast, zet die op het vuur, voeg nog een beetje olie/kookroom/water bij (afhankelijk van wat ik maak), en ondertussen dek ik de tafel voor ons allemaal. Binnen 10min zitten we te eten.

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    #3 Jessi79, Feb 16, 2013
    Last edited: Feb 16, 2013
    Wij eten dan meestal niet hetzelfde. Mijn vriend is vaak iets later thuis dan mijn dochter en ik, rond 18.15. Hij kookt graag, en uitgebreid. Wij eten veel pittig, soms met pakjes (niet altijd). Chicken Tonight mag mijn dochter nog niet hebben :) Het duurt mijn dochter gewoon te lang als we pas om 18.30 uur aan tafel zitten.

Verder zit mijn vriend voor zijn werk veel in het buitenland. Ik kook dan nooit voor mezelf, ik haat koken (behalve nu voor mijn dochter). AH heeft de kant-en-klaar maaltijden vast voor mij uitgevonden :)

Sowieso eten wij op vrijdag later, we doen dan eerst een wijntje en tapas en eten dan pas als mijn dochter slaapt. En we eten minimaal 1x per 2 weken buiten de deur. Dan krijg mijn dochter gewoon een potje. Ze is 7 maanden en eet dus nog niet met de pot mee.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Zo heb je wel elke dag vers eten voor je kindje! Dat is wel handig, ik vraag me alleen idd ook af wat jullie zelf eten dan?

Ik kookte op werkdagen ook altijd de dag te voren voor mn dochter. Ik hoefde dus bij thuiskomst alleen het bakje eten van gisteren uit de koelkast te pakken. Eten we bv vandaag gebakken aardappels met bruine bonen, dan zet ik gekookte aardappel, bruine boon en appelmoes in de koelkast voor morgen. Morgen eten we dan bv pasta, dan eet zij dat de volgende dag. Maar ik kook dan ook liever niet apart voor de kids, is meer werk als even wat uit de pan vissen voor haar vond ik altijd. ( Daarbij vind ik zelf diepgevroren aardappel en dan opwarmen echt heel erg vies )

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Suusjeh zo doen wij het soms ook hoor. Maar ik kook zelf echt zelden, behalve dus voor mijn dochter. Op de dagen dat mijn vriend in het buitenland is of een zakendiner heeft, haal ik voor mezelf een stoommaaltijd en krijgt mijn dochter iets uit de vriezer.

Voor mijn gevoel mag mijn dochter nog weinig hebben van wat wij eten: boerenkool, wokgroente met rode peper, zelfgemaakte pizza, tortilla's, curry's etc.
    Woensdag heeft ze gewoon met ons meegegeten: spruiten met paprika en ui uit de wok.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij zijn wel aangepast gaan koken toen onze dochter mee ging eten, minder tot geen pakjes en zakjes. Dus nasi, pasta, wokmaaltijden etc kon ze gewoon meeeten. Ook at ze al vrij snel pittige gerechten mee ( bv bonenschotel/chilli con carne, met zelfgemengde kruiden zonder zout ) en ook ruim voor een jaar wel curry, ik geloof met 9-10 maanden ofzo? We maakten dan voor haar bloemkool, kip, aardappel etc zonder saus, maar ze pakte ons bord vast en wou die, at 't ook met smaak op. Heerlijk! Maar die eerste opbouwmaanden, tot een maand of 10, dan kunnen ze idd nog neit alles eten.

7. Toke

Toke Fanatiek lid

Sep 9, 2009
    1,000
    2
    36
    Ik doe het ongeveer hetzelfde. Kook 1 gerecht en verdeel die in porties (nu van 200 gram, eerst waren ze kleiner) in van die kleine diepvrieszakjes. Als het is afgekoeld gaan ze de vriezer in. Ik heb 1 vriesla met een heleboel verschillende maaltijdjes en kook af en toe een gerecht bij als ik zie dat het op is.

8. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    681
    113
    Handig idd! Ik ga a.s. maandag weer beginnen met werken en deze week wil het nog even met potjes alleen doen! volgend weekend zal ik ook eens gaan invriezen! echt handig:) ik ga die macaroni zeker proberen, want mijn dochter vind aardappelen niet zo lekker, hopelijk dat wel!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind ontdooid eten geen vers eten, zeker niet als het zelf ingevroren is.

Ik had bij thuiskomst ook maar iets van 30 minuten, vaak minder, om iets warms op tafel te zetten. Vlees maakte ik vaak van te voren, vaak voor twee dagen (lapjes met jus of stoofvlees of beef burgundy), rijst, aardappelen of pasta zette ik van te voren klaar zodat het alleen maar gaar gemaakt hoefde te worden en groente heeft so wie so maar kort nodig om te garen. Voor snelle dagen had ik zakken Bonduelle in de vriezer.

Om de eerste honger te stillen kregen ze voor of tijdens het koken gewoon een borst. Apart babyeten heb ik nooit gekookt.

10. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Ik weet dat jij pro-bv bent, maar zo 'gewoon' is het niet. Bij mij ging het niet (zelfs niet na kapitalen aan lactatiekundigen en prelogopedisten). Maar daar gaat dit topic niet over :)

Voor mij is vers ingevroren altijd nog beter en lekkerder dan alle dagen potjes. Ik wil na een werkdag gewoon niet hoeven koken, ik haat koken. Hopenlijk hebben andere mama's die wel vers/vries koken iets aan mijn manier van in voren koken, grote portie aardappelen/rijst/pasta en twee soorten groente, en daarmee combi's maken.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ok, maar het is dan geen vers eten.
    In eten dat je zelf invriest gaan veel stoffen verloren, doordat het vrij langzaam invriest en er grote kristallen ontstaan. Dit i.t.t. industrieel invriezen dat heel snel op heel lage temperaturen gebeurt, waarbij alle vitaminen behouden blijven.
    Ik ben geen potjesfan, maar de voedingswaarde van een potje vooral qua vitaminen is vrees ik beter dan die van een zelfingevroren hap. Smaak van zelfgemaakt zal absoluut beter zijn.
    Maar als het om snelheid en voedingswaarde gaat, dan is een zak broccoliroosjes van Bonduelle in de vriezer, even snel ontdooit en gegaard voor een baby.

12. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

En als je een potje (vers) mee geeft aan de opvang/oppas? Hebben wij bij zoonlief gedaan (dochter krijgt nog geen groente). Tot 1 jaar maken ze geen probleem om potje groente te geven. Althans, bij ons!

13. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Dat heb ik de eerste twee maand gedaan, maar op het kdv geven ze het eten dan om 16.00 uur. Daarna kunnen kindjes opgehaald worden en willen ze geen eetmomenten meer, omdat ze dan overdracht moeten doen. Ik vond 16.00 uur te vroeg, heb liever dat ze dan een snack en thee krijgt net als de andere kindjes. Thuis eten we pas na 18.00 uur, ik vond het verschil in ritme met thuis-dagen en kdv-dagen dan te groot.

14. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,246
    681
    113
    oh om 16:00 al dat is inderdaad erg vroeg. Ik wil morgen voor het eerst een potje groente mee geven zodat ze die rond 17:00 kan geven.. ik heb het er eigenlijk nog niet over gehad hoe hun dat doen met potjes groente.. ben benieuwd want ik vind 16:00 ook veels te vroeg!

15. Racegirl

Racegirl Niet meer actief

Ik doe het ook zo hoor Jessi, op zondag kook ik aardappels en verschillende soorten groente. Hier maak ik porties van en vries het in. En ja het zal best dat er vitamines verloren gaan maar er zit altijd nog meer vitamines in dan in potjes hoor. Heb weleens op de site van olvarit gekeken omdat ik benieuwd was hoe die potjes zolang houdbaar zijn maar alles wordt heel lang gekookt, als iets heel lang kookt gaan toch ook veel voedingsstoffen en vitamines verloren? Ach ja het is altijd wat en sommige mensen doen of weten het toch altijd beter. Vind het juist hartstikke goed van Jessi dat ze het zo doet en bedankt voor de combinatie tips, ik was een beetje inspiratieloos maar door jou bericht heb ik weer wat voorbeelden om klaar te maken!

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Helaas is het wel zo dat met zelf invriezen vitamines verloren gaan. Met diepvriesgroenten heb je dat weer niet.

Hier eet mijn dochter ook elke dag vers. Ik heb een Babycook en dat is wel een uitkomst (wel duur maar makkelijk). Mijn dochter eet haar warm eten altijd tussen de middag omdat ze neit goed slaapt met een volle maag. Wij eten meestal twee keer warm, dus ze krijgt dan een groente die wij ook eten icm pasta, aardappelen, rijst of couscous. Soms wat linzen of kikkererwten erbij of een stukje kipfilet. Het snijden en stomen van de groenten kost me nog geen 15 min. Linzen koken of kipfilet 25 a 30 minuten.
    Om

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38

Hebben ze dat niet op de opvang potjes of vers ?

Hier mogen ouders (van de baby's) kiezen. Inprincipe willen ze dat de baby's rond een jaar wel mee doen met de grotere kindjes. Maar als ik met 13 mnd nog steeds potjes zou willen geven om 18u doen ze dat gewoon.

Mijn dochter eet wel vers mee gelukkig op de opvang en 11:30 eten ze al warm en 16:30 eten ze brood.

Hoe doen ze bij jou opvang met grotere kindjes moeten de ouders dan ook zelf gekookt eten mee geven ??

18. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    dingen als rijst pasta (en eventueel aardappel) invriezen is idd handig, maar ik vind het dus echt mega snel om gewoon wat groente in een pannetje gaar te koken..ik geef mn kidnerne vanaf 6 mnd gewoon stukken, alles apart van elkaar, gister bijv spaghetti, courgette, tomaat en kipfilet..nou dan eet ik het zelf door elkaar maar die kleine pakt alles gewoon zelf los alsof het snoepjes zijn...
    en anders zou je idd gewoon zak verse diepvriesgroente kunnen pakken.. pannetje water koken, groentes paar min erbij en klaar..

als je geen potjes fan bent, dan is wat jij nu doet dat door elkaar gooien eigenlijk hetzelfde idee...alleen vries jij het in...

Ik vraag me af hoe je het dan over een tijdje wilt doen als je kind gewoon met de pot mee gaat eten? dan kan je toch ook niet alles in blijven vriezen?

19. adi

adi Niet meer actief

bij ons kunnen kinderen tot 14 mnd op de opvang hun warm eten krijgen rond 16.30. Vanaf die leeftijd draaien kindjes mee met het kdv-ritme, en dat betekent rond 15.30 cracker en sap, en dan thuis avondeten.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mij lijkt 16 uur juist mooi! Kind krijgt genoeg binnen en thuis is fles genoeg en kan kind als het nog wakker is voor spek en bonen nog aan tafel met je. Lijkt mij stressbesparend.

Share This Page