hoi allemaal, Ik ben nieuw hier. Speciaal account aangemaakt omdat ik met mijn handen in het haar zit. We hebben 2 meiden van 4 en 5 maanden. De oudste net naar school. De jongste spookt bij het leven. Overdag doet zij hazenslaapjes van 45 min. Heel af en toe iets langer. Daarnaast is het eetritme ver te zoeken. Ze heeft nog geen behoefte aan vastvoedsel. Ik bied het wel aan, maar loopt niet echt. Qua flessen drinkt ze er zeker nog 5, maar het liefst clustert ze die in de ochtend. Eind van de middag heeft ze het wel gezien en gaat ze zonder problemen slapen. En dan ook echt lang en diep. Om vervolgens vanaf 2 uur snachts weer te gaan spoken. Bij het cb krijg ik alleen standaard advies. Dat ze vast voedsel moet eten en terug moet naar 4 flessen per dag. Dat ik haar slaapgedrag moet omgooien en meteen naar bed als ze moe wordt. Maar dit komt dan in de knoei met halen en brengen van de oudste. Elke dag is een rommeltje en wij raken nu wel opgebrand. Herkent iemand dit en hebben jullie tips? Alvast bedankt. Liefs Mimi
5 maanden is nog zo jong, ik zou absoluut het ritme van de jongste volgen en niet de regeltjes van het cb. Onze dochters kregen rond die leeftijd nog 6-7 flessen per dag en hielden ook niet van het vaste voedsel. Hazenslaapjes van 45 minuten zijn heel normaal met deze leeftijd. Wat ik met de jongste wel deed was de dag om dezelfde tijd beginnen, ongeacht hoelaat ze een nachtvoeding gehad had. Zo kwam ik smorgens niet in de knoei met het naar school brengen van de oudste.
Hier een meid van 4,5 en een ritme qua slapen en eten is ook ver te zoeken. De nachten slaapt ze gelukkig goed, maar dit is ook de enige slaap die iedere dag hetzelfde is. De ene dag slaapt ze 's ochtends nog, de andere dag is ze heel de ochtend wakker. En qua flessen hetzelfde: de fles voor de nacht is hetzelfde, maar verder ook iedere dag een andere tijd (hangt natuurlijk ook samen met de slaapjes) met 5 flessen in totaal. Wij proberen er maar zo veel mogelijk in mee te gaan, een echt ritme komt wel als er meer regelmaat ook in het eten zit (als ze meer vast voedsel gaat eten, nu is het alleen nog maar proeven). Al hebben wij geen ouder kind rondlopen met een duidelijk 'schoolschema'. Geen tips of trucs dus, wel herkenning
Hier sinds 3 maanden een redelijk vast ritme van 4 flessen op de dag en 1 flesje 's nachts. De flestijden zijn 8/12/16/20 en dan in de nacht wanneer ze komt. Slapen gaat heel wisselend, soms slaapt ze wel 6 uur op een dag en soms maar 3, merk nu ze 6,5 maand is dat de slaapjes steeds korter worden, maar het zijn er nog wel 3. Als ze het 3e slaapje weigert dan gaan we die overslaan en dan worden het waarschijnlijk weer 2 langere slaapjes. Hier heb ik haar wel altijd bewust wakker gemaakt na max. 1,5 bij het 3e slaapje. Verder laat ik haar slapen zolang ze wil en dan schuift de fles dus iets op. Bijvoeding begonnen met 4,5 maand, maar duurde hier ook echt wel even voor ze dat door had. Na een klein maandje ging het beter en gingen er kleine hoeveelheden in, nu nog een maand verder eet ze echt prima porties groente en fruit. Zoon gaat hier 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal en dan probeer ik haar slaapjes wel wat te sturen. Ik weet dat ze zo'n 2 uur wakker kan blijven en meestal zo'n 1,5 uur slaapt of daar in elk geval genoeg aan heeft. Ik maak d'r dus op psz dagen om 7.30 wakker, zodat ze er rond 9.30 weer in kan en dan maak ik d'r uiterlijk 11.30 wakker, maar meestal is ze dat zelf al. Ik denk nu dat jullie dochter haar diepe nachtslaap al eerder op de dag maakt, hier zou ik wel wat in proberen te sturen. Dus tussen 7.00-19.00 (ongeveer) om de 4 uur ongeveer een fles en bij het laatste slaapje na een bepaalde tijd wakker maken en zorgen dat ze voor de laatste fles ook nog wel een uurtje of iets wakker is. Hier slaapt ze bijv. vaak van 18.00-19.00 en dan rond 20.00 de laatste fles en 20.30 d'r bedje weer in.
5 maanden is juist aan de vroege kant voor vast voedsel en 4 flessen? Hoeveel moet er dan wel niet in zo'n fles gepropt worden zeg. 45 minuten is heel normaal voor een slaapje. Zou gewoon naar je gevoel luisteren en juist wat minder vast voedsel aanbieden, ze is er duidelijk nog niet aan toe. Verder lekker een flesje (ook 's nachts) als ze daar behoefte aan heeft.
Uit ervaring kan ik je zeggen dat je beter met de wind mee kan waaien (accepteren) en niks moet proberen te forceren, want dat zal alleen maar meer frustratie opleveren. Ik heb er control-freak-achtige trekjes aan overgehouden. En het CB zit altijd te zeuren over het eten. Laat je niet gek maken, die fles meer of minder doet het 'm echt niet. En vast voedsel komt later wel. Mijn zoon at al vroeg heel goed en bij mijn dochter wilde het ook niet zo vlotten. Maar uiteindelijk komt het toch wel weer goed.
Sommige kinderen hebben baat bij een strak schema, dat zou je nog eens kunnen proberen. Bijvoorbeeld zoiets: 7 uur opstaan en fles, 9.30 slaapje, daarna of daarvoor oefenhapje, fles rond 11 uur, fles rond 13.30, slaapje, andere kind uit school halen, fles rond 16 uur, powernapje, oefenhapje en fles rond 20 uur, slapen. Laat haar niet op andere tijden slapen maar hou haar actief. Als ze gewend is en het schema accepteert krijg je misschien meer rust.
CB zegt maar wat. Onze jongste ging pas echt wat eten met een maand of zes, zeven. Hij is nu 1 en eet met ons mee dus kwam helemaal goed. Ook heeft hij nooit op vaste tijden hele flessen gedronken, wij gaven het op verzoek en dan kwam hij in totaal op iets van 800 cc per dag. Denk dat je haar wel later naar bed moet doen want nu is het geen wonder dat ze om 2 uur 's nachts moeilijk gaat doen. Maarja, hoe je dat doet...
Volgens het cb moet ik naar 3 flessen, kind is 6 maanden. Ben al blij dat het sinds deze week van 6 naar 5 flessen is gegaan. En moet al brood en allerlei dingen als vlees etc aanbieden, t kind is net met zn groente en fruit gestart Maar ik heb braaf geknikt. Zoals gezegd 45 min is 1 slaapcyclus en wel normaal. Al snap ik dat je liever hebt dat ze wat langer slaapt. Verder heb je niet zoveel aan mij, ik volg eigenlijk gewoon de baby en met haal- en brengtijden heeft ie pech en gaat ie gewoon mee. Bij mij werkt het om het los te laten en geen verwachtingen te hebben over hoe de dag/nacht verloopt. Ritme komt er hier straks vanzelf meer in.
Die cb's verzinnen t volgens mij ook waar t bijstaat...man man man...oefenhapjes fruit gingen hier slecht maar groente ging na wat oefening al vrij vlot goed. Madame wilde alleen geen doperwten en wortel, bruine bonen daarentegen was t helemaal en broccoli en bloemkool werd ook wel goed gegeten. Nu nog steeds een muppet met eten, maar de gek eet spruitjes met aardappel met vol enthousiasme zonder appelmoes oid (heeft ze duidelijk niet van mij...). Gewoon die kleine volgen waar mogelijk en met halen en brengen is dat gewoon even pech hebben. Die leeftijd was trouwens een chaos hier hoor. Hadden net de gebruiksaanwijzing op orde en toen veranderde de spelregels weer eens, nog vaak genoeg daarna weer gebeurd. Wij hebben gewoon vaste momenten gehanteerd toen we inzichtelijk hadden hoe lang ze ongeveer wakker kon blijven en vanaf een bepaald punt teruggerekend en vooruit gerekend. Dan ga je mee in hun ritme maar volg je toch die schooltijden. Deze is 13 maanden maar rond 13:30 gaat ze hier standaard naar bed dan trekt ze t daarna meestal nog wel tot 19:00. Soms kukelt ze om tegen 18:00 gisteren was t ineens 17:00. We waaien even met de wind mee omdat ze ook loopt te bunkeren en heel veel slaapt en vandaag dr eerste pasjes heeft gedaan, zal wel alle rust en koolhydraten nodig hebben denk ik. Met 45 min. slaapje in de vroege middag leg ik dr om 16:00 nog ff op bed, slaapt ze niet dan rust ze wel. Eventueel in een draagdoek slapen? En op die manier je oudste ophalen uit school?