Hallo allemaal, Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik kom er niet aan uit. Mijn zoontje is nu 5 weken uit en heeft sinds de geboorte last van veel moeten spugen na een voeding. Vooral in de kraamweek was het erg. Ook heel veel krampjes toen. Maar daarna leek het beter te gaan. Qua drinken doet hij het erg goed, hij drinkt veel en groeit goed. Overdag is het spugen minder. Wel houd ik hem nog een half uur tot een uur nog rechtop om te zorgen dat het er niet uit komt. Als ik dat niet doe komt het er in golfjes weer uit. Soms ook nog een uur na de voeding. Maar het echte probleem begint eigenlijk s nachts. De laatste voeding voor het slapen gaan wordt al moeilijk, maar vooral de nachtvoeding is een ramp. Hij komt meestal rond 3 uur. Dan drinkt hij heel gulzig smakkend, veel geluid erbij, kreunend en ik krijg hem niet goed rustig zodat hij rustiger drinkt. Hij drinkt dan wel heel de fles maar 10 minuten later kotst hij hem helemaal uit... Vervolgens wil hij weer drinken, wordt weer onrustig, huilen en bijna niet te troosten. Het is zo zielig. En ook erg vermoeiend want ik ben eigenlijk iedere nacht vanaf drie uur op. De laatste dagen valt me ook op dat zijn ontlasting zo begint te stinken. Een hele sterke geur en hij poept niet elke dag meer. Meestal om de dag (en dat komt dan doordat ik hem wat venkelthee geef om het te stimuleren - daar reageert hij meteen op). Nou heb ik zitten lezen overal over verborgen reflux maar zijn reactie is alleen zo heftig s nachts.... Overdag redden we het wel. Maar er moet toh iets aan de hand zijn als hij s nachts heel z'n flessen weer uit kotst (ik noem het bewust kotsen en niet spugen, want het gaat met een behoorlijke kracht - niet dat het er uit loopt / met golfjes ofzo - dat is overdag). En s nachts is het dus als ik hem nog rechtop hou, dus het is niet eens de druk van het liggen. Herkend iemand dit??? Of hebben jullie een idee war het kan zijn of wat ik kan doen voor m'n kleine ventje? Ik vind het zo zielig en raak elke nacht meer gefrustreerd... Groetjes, Saskia
Hoe zwaar is je mannetje en hoe veel drinkt hij? Ik moet als eerste aan overvoeden denken. Het kan ook iets anders zijn maar ik weet niet zo goed wat, anders misschien een snelle afspraak bij de huisarts maken? Daar zijn ze immers voor. En je dan niet weg laten sturen met: "babys spugen nu eenmaal" maar je voet neerzetten tot je mannetje goed onderzocht wordt.
Heb je al geprobeerd de voeding te verdikken met johannesbroodpitmeel? Dat heb je van Nutrilon (het dan Nutriton) maar je kunt ook de pure variant kopen van NAtufood bij de natuurwinkel. Die laatste vind ik beter ivm krampjes door de nutriton. Daarnaast kun je het bedje schuin zetten door aan het hoofdeind een paar dikke boeken onder de poten te leggen. Wat voor een fles gebruik je? En doet hij zo'n 15 tot 25 minuten over zijn fles? Voed je hem ook rechtop zittend? De onrust zou kunnen komen omdat zijn keeltje pijn doet van het spugen. Dat was hier wel het geval. Je zou kunnen kijken of het verdikken al wat verbeterd en anders zou ik toch naar de huisarts gaan!
Bedankt voor jullie snelle reacties. Hij woog maandag bij het cb 4420 gram. En dt is ook het verwarrende want hij groeit heel goed en heeft ook honger / geeft aan daf hij de fles wil. Hij zit op 6x120 cc wat ik aanbied. dit drinkt hij niet altijd op. Maar de laatste tijd steeds vaker en dan geeft hij zelfs nog aan honger te hebben / meer te willen.... Hij doet 20-30 minuten over z'n flesje. Net na de geboorte deed hij er soms zelf wel 45 minuteb over. Eigenlijk te lang dus, maar de kraamhulp vond het belangrijker dat hij genoeg binnenkreeg. Ik laat hem tussendoor even een boertje doen als hij onrustig drinkt. Ik ga z'n bedje inderdaad maar eens omhoog zetten. Hoop dat dat wat helpt. Een vriendin van me raadde aan om over te stappen naar Friso comfort. Ik zat zelf al aan johannesbroodpitmeel te denken maar misschien is switchen naar Friso comfort wel een betere optie? Aangezien dat ook goed is bij krampjes en omdat z'n ontlasting zo moeilijk verloopt. De eerste weken was het spugen minder en had hij met name last van krampjes. We hebben toen een dr Brown fles gekocht wn. Daar werden de krampjes minder van, maar daar ging hij meer van spugen. Dus toch weer terug naar de avent flessen.
6x 120 is volgens mij prima hoor! En 20-30 min over de fles ook. Liever wat langzamer dan te snel! Mijn dochter deed ook wel eens 45 min over de fles. In friso comfort zit jbpm. Je zou eerst een potje jbpm kunnen kopen om te kijken of het helpt en een beetje te kunnen spelen met de hoeveelheid jbpm (dikte vd melk). Mocht jbpm goed helpen dan zou je kunnen overwegen om friso comfort te kopen omdat het dan misschien makkelijker is dat je niet iedere x jbpm hoeft toe te voegen. Dat lijkt mij beter dan nu al over te stappen op comfort en als dat dan niet helpt weer te switchen van voeding. Van jbpm (dus ook van friso comfort) kan de ontlasting wel veranderen. We hebben hier wel een paar dagen wat hardere ontlasting gehad maar toen ze er eenmaal aan gewend was ging het allemaal prima. Krampjes kunnen ook weer even opkomen maar met pure jbpm veel minders als met nutriton! (hier in ieder geval) Hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk een grotere speen nodig hebt. Wij hebben van dr browns de fase 2 speen gebruikt. Heb je ooit een difrax fles geprobeerd? Is ook tegen krampjes. Voor avent heb je geloof ik ook zo'n anti krampjes ring ofzo (of speciale fles). Ohja en boeren vooral goed laten doen tussendoor! Als mn dochter geen boertje heeft gelaten en die laat ze later pas, gegarandeerd dat er dan voeding mee komt! Succes!
Onze meid had hier ook veel last van. We hebben toen de dental flessenspeen van difrax gekocht, dan drinken ze de fles langzamer en giet het niet direct hrt keeltje in, omdat de voeding eerst tegen het gehemelte komt (het gaatje zit aan de bovenkant). Dit werkte erg goed tot ze erg lang ging doen over de fles, toen zijn we ivergegaan op de reguliere speen van difrax en dit gaat nu pdima! Ze spuugt nog mondjes, maar geen golven meer. Ik zal een foto van de speen toevoegen. Het is even wennen aan degekke vorm, maar dat komt vanzelf goed. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Difrax - Difrax speen dental med. 2 st
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik heb nog wat meer gezocht op internet en ik denk toch Friso comfort ga proberen. Dit omdat het eigenlijk voor alles is bedoelt waar m'n ventje mee worstelt. Niet alleen het spugen maar ook de krampjes en moeizame ontlasting. Zijn bedje staat inmiddels schuin. Nou ja z'n matrasje dan Ik heb er aan een kant boeken onder gelegd. Van avent heb ik al de speciale anti kram flesjes. Ik kijk het even aan met de nieuwe voeding hoe het gaat en anders koop ik zo'n difrax fles. Bedankt voor de tip! Zelf heb ik met name het idee dat hij worstelt met de voeding en niet zozeer dat het door de fles komt. Heb zelfs afgevraagd of hij misshien allergisch was ofzo. Daarom kan het nooit kwaad om een keer andere voeding te proberen. We zullen zien, ben benieuwd! Bedankt allemaal!