@Simoon: als je als zzp-er werkt heb je dan recht op uitkering als gevolg van arbeidsongeschiktheid ivm zwangerschap (vraagje namens vriendin van mij. Nu ook 23 wkn zwanger maar erge bekkenklachten). Stomme vragen stellen ze dan he? ik heb nog wat thuiswerk gedaan afgelopen weken maar ben er nu mee gestopt. Ga nu echt even aan ons kleintje denken (en er van genieten). @Marb: dat is waar! Jij was ook een maartmama! Nog een paar maandjes en dan zijn we zelf aan de beurt!
Heb je een echo gehad, of was het op de tast? Anders kunnen ze er behoorlijk naast zitten hoor.... Bij mijn dochtertje zeiden ze dat ze een groot hoofd zou hebben, en ze heeft toch een klein bolletje (nu nog steeds aan de kleine kant). En ach, dan krijg je een maatje 56/62, is ook niet erg alleen wat groter!
Je hebt in ieder geval recht op een zwangerschapsuitkering. Maar ik stond ook nog voor een paar uur op papier bij een omroep. Vandaar dat ik in de ziektewet zit. Ik zou als ik jouw vriendin was gewoon ff bellen met het UWV, dan weet je het zeker
HELLP is zwangerschapsvergiftiging maar dan een maatje erger zeg maar.. Heb er gister nog over gelezen, wacht ik zoek het even op.
Welke klachten heb je? De ene vrouw voelt zich wat grieperig of moe, Weer een ander voelt zich plotseling heel ziek Over het algemeen kunnen de navolgende klachten/symptonen gepaard gaan met pre-eclampsie/HELLP-syndroom: eiwit in de urine hoge bloeddruk vocht vasthouden, gewichtstoename bandgevoel (om hoofd en/of buik) misselijkheid/veel braken concentratieproblemen hoofdpijn/sterretjes zien pijn in de bovenbuik of onder de borst pijn in de bovenrug of tussen de schouderbladen tintelingen (in de vingers) Het is heel belangrijk je klachten meteen te melden bij je arts of verloskundige zodat deze verder onderzoek kan doen.
Dit zegt Wikipedia over HELLP: HELLP is een zwangerschapscomplicatie die meestal pas na de 22-24e week van de zwangerschap ontstaat. In sommige gevallen gaat een pre-eclampsie over in HELLP in andere gevallen ontstaat HELLP plotseling uit een gezonde zwangerschap. De kritieke periode is tot 48 uur na de bevalling. Dertig procent van de HELLP patiënten krijgt de aandoening pas in het kraambed, meestal in de eerste 2 maar soms zelfs tot 8 dagen na de bevalling. De aandoening komt naar schatting voor bij ongeveer 1 op de 300 zwangerschappen; relatief vaker bij vrouwen die een eerste kind verwachten of die volgend kind krijgen bij een andere man. HELLP is alleen door bloedonderzoek vast te stellen. Symptomen De klachten die optreden zijn dezelfde klachten al bij het ontstaan van een pre-eclampsie optreden: verhoogde diastolische bloeddruk (70%); misselijkheid en/of braken (50-85%); pijnlijk band-gevoel in de bovenbuik ter hoogte van de lever (85-95%); hoofdpijn(50%); vocht vasthouden in de vorm van perifeer oedeem (55-65%); eiwituitscheiding in de urine (85-95%) en tintelende vingers. Diagnose HELLP-syndroom De diagnose is alleen te stellen d.m.v. laboratoriumonderzoek. Daarom is ook bij optreden van bovenstaande klachten bloedonderzoek noodzakelijk om vast te stellen of er een pre-eclampsie met een complicerende HELLP ontstaat. Verder is het van belang om de ernst, die veelal samengaat met de ernst van de bloedafwijkingen, van HELLP syndroom in te schatten. hemoglobinegehalte; leverenzymen; nierfunctie en stollingsonderzoek. Behandeling Bij vermoeden van het HELLP-syndroom is een ziekenhuisopname geïndiceerd omdat de aandoening zowel voor moeder als kind potentieel levensbedreigend is. In eerste instantie zal bedrust worden voorgeschreven. Bedrust laat de bloeddruk niet dalen, maar zorgt er wel voor dat alle energie de baby ten goede komt. Ook komt het lichaam van de vrouw tot rust. Medicatie die de bloeddruk onder controle houdt is noodzakelijk. Vaak zal het nodig zijn het kind eerder geboren te laten worden, d.m.v. door een keizersnede of een inleiding. Dat is nodig omdat de placenta de oorzaak van het ontstaan van het HELLP-syndroom is. Er is geen medicijn of dieet dat het HELLP-syndroom kan verbeteren dan wel kan voorkomen. Bevallen is de enige oplossing om het syndroom te beëindigen. Mortaliteit Soms komt een kind te overlijden. Soms overlijdt een vrouw in het kraambed. In Nederland is de sterfte in het kraambed 4 op 100.000 barenden en wordt 75% van de sterftegevallen in het kraambed veroorzaakt door HELLP of pre-eclampsie. Nazorg Nazorg is belangrijk. Zowel HELLP als pre-eclampsie hebben een enorme invloed op het leven van de vrouw, haar partner en andere kinderen. De klachten, bedrust en een vroeggeboorte en soms het verlies van een kind laten bij hen diepe indruk achter. Lichamelijke klachten na de bevalling die ontstaan zijn als gevolg van HELLP blijven lang bestaan, in de meerderheid van de gevallen tot 1 jaar na de bevalling. Psychische klachten kunnen veel langer blijven bestaan. Contact met lotgenoten geeft herkenning en kan helpen bij de verwerking van de gebeurtenissen.
Heb net mijn leidinggevende aan de tel gehad, nee ik moet echt rustig aan doen en enkel boventallig werken. Ben vanmorgen naar de winkel geweest (heeft ongeveer een uur geduurd) en heb in die tijd ook zo'n 4 harde buiken gehad (pijnlijke). Ik ben gewoon blij dat mijn leidinggevende een vriendin heeft die daar ook last van heeft (is even ver zwanger) nu heeft ze tenminste veeeeel meer begrip! Vanmiddag nog een paar uurtjes naar het werk en dan heb ik de rest van de week vrij!
Jeetje, wat een rare dag vandaag hoop dat jullie snel uit de onzekerheid worden geholpen dames! @MVB, kan me voorstellen dat je nu even dubbel schrikt. @Mandy, hier een linkje van HELLP > http://nl.wikipedia.org/wiki/HELLP-syndroom. Eet geen rijstewafels met kaas meer, maar deed dat vroeger wel vaak en vondt ze inderdaad errrrrrrrug lekker =P~ xx Anna
Mijn nichtje had dat ook, kindje is wel iets vroeger geboren, maar niet zorgwekkend vroeger..... Hey buddy hoop niet dat jij dit hebt, is niet leuk en kan behoorlijk wat pijn geven. Vanuit hier alvast een dikke knuffel!
De bovenste 2 klachten weet ik nog niet, zal ik dadelijk bij de huisarts achterkomen, maar de rest klopt aardig. Hoef alleen niet over te geven, maar ben wel behoorlijk misselijk ook. En vind het helemaal niet leuk dat zoveel symptomen kloppen met wat ik voel, want dan zijn de vooruitzichten helemaal niet goed
jeetje bij gelezen.. 2 uurtjes slapen en dan kom je hier in terecht! aaliyah en mvb sterkte vanmiddag. Doe rustig aan, en het zijn idd symptomen van hellp mvb, of iig van zwangerschapvergifitiging en hoge bloeddruk. (heb vanaf begin van mijn zwangschap een hoge bloeddruk en heb een aantal van die klachten ook) zorg maar dat ze jullie allebei goed na kijken! Simoon, wat raar dat je vk dat zegt, terwijl ze alleen op de tast voelt.. zou er toch ook het fijne van willen weten. Allemaal succes, ik ga eventjes werken.. tot vanavond.. x
Dat is wel heel fijn zo'n begripvolle leidinggevende! Niet meer zoveel shoppen voor jou Zeana of waren het nodige boodschappen, want dan is het wel vervelend xx Anna
ik heb geen klachten hoor, maar ik las hier dat iemand het had over helpp en k wist niet wat het was. bah lijkt me geen pretje!
Hoop het ook.. Zit 'm echt flink te knijpen nu. Bah. Hopelijk kan ik jullie straks gewoon goed nieuws vertellen, maar mijn voorgevoel is niet goed. Had vanaf het begin ook al het gevoel dat de kleine de 40 weken niet ging halen maar kon het niet thuisbrengen. Misschien is dit dan de reden. Jeetje, ik zit de stemming wel flink omlaag te brengen hier he Tijd voor wat vrolijks! Iemand?
Hallo meiden @mvb hopelijk komt het gewoon goed en heb je geen zwvergiftiging! Nog een uurtje volhouden dan weet je meer. EN over die tijden bij ons is het spreekuur van de vk van 9 tot 10 uur en dan van ma t/m vr De symptomen die ik net las komen mij wel bekend voor want ik ben ook al een paar dagen misselijk... Gelukkig komt mijn vader zo hierheen dan ben ik iig niet alleen thuis en hij brengt mij naar de ha zodat ik niet het hele eind hoef te fietsen. Mannetje had hem al ingelicht en gevraagd of ie mij wilde brengen dat vond ik dan wel weer lief van m. Tis idd een rare dag vandaag zeg. Heb net maar even gedouched en afgewassen en gestofzuigd, ben nu gelijk kapot.