Damien is precies ook wel serieuze sprongen in z'n ontwikkeling aan't maken! Super he! Wat fijn dat hij ook terug wat beter eet. Drinkt hij goed ondertussen? Hier heeft Ward vanmiddag ook weer wat beter gegeten, voormiddag geslapen van 9u tot half2! Kan hem maar goed doen. Ze zeggen toch ook altijd dat slapen de helft van de genezing is.
Marit mist haar knuffeltjes niet beneden, maar da's misschien ook wel omdat ze niet beter weet Denk ook dat als ze haar knuffels al mee naar beneden zou mogen nemen, ze ze misschien nog 5 minuten vast blijft houden, dan ergens neerlegt om te gaan spelen om er vervolgens sowieso niet meer naar om te kijken. Boven mag ze er wel gewoon mee spelen en knuffelen (ze kan er ook zooo heerlijk mee knuffelen, dan duikt ze zo ongeveer ín haar schaap ) Als ze 'm dan ergens op de grond neerlegt en je vraagt haar of ze haar schaap wilt pakken, loopt ze er ook zo op af Ze is gewend om haar knuffels terug in bed te leggen als we naar beneden gaan. Dat is zo schattig om te zien. Staat daar zo'n klein meiske, dat nog niet eens over de rand van haar bedje kan kijken, te proberen haar knuffels over die rand te krijgen (om ze vervolgens vaak ook net zo snel weer uit bed te trekken, trouwens... ) Als we langere tijd weggaan overdag, waardoor ze moe kan worden en/of in de buggy een dutje zou kunnen doen, dan gaan haar knuffels wel mee, maar ze krijgt ze dan wel pas als ze daadwerkelijk moe begint te worden.
Wij hebben beneden ook een tafeltje en 2 stoeltjes staan van Ikea (maar dan de Lätt-serie). Is zo ongeveer het eerste wat ze doet als Marit beneden komt: naar 1 van de stoeltjes gaan en erop gaan zitten Gaat ze lekker even aanrommelen bij het tafeltje. Staat onder andere serviesje op en wat houten taartjes enzo. Door de dag heen klimt ze nog een keer of 80 ofzo op een stoeltje en ze sleurt hem ook rustig mee naar de salontafel
Hier wordt het ook een enkele keer wel overgeslagen als ze ziek is inderdaad, of als we weg geweest zijn en we pas laat thuis zijn en ze in de auto al in slaap was gevallen ofzo. Maar dat zijn dus wel uitzonderlijke omstandigheden Normaal wel altijd tanden poetsen, maar ze heeft het er nog niet echt op Paar weken terug had ze flink last van de hoektanden, toen was het echt drama. Nu heeft ze er niet zo'n last van en gaat het wel beter. Dat wil zeggen: het is nog altijd een wedstrijd vrij worstelen, maar de krijspartijen blijven nu achterwege
Marit is ook dol op kleuren. Laat haar wel alleen nog met potloden kleuren Heel anders dan Maud, die vindt het ook wel leuk om te kleuren, maar die is er na 2 minuten al wel weer klaar mee... Zet ze een paar lijnen (wel met verschillende kleurtjes) op papier en dat is het dan weer... Pas sinds een paar maanden eigenlijk dat ze ook echt probeert een kleurplaat ofzo netjes in te kleuren. Dat wil zeggen: ze begint geconcentreerd met een kleur iets in te kleuren en zodra het haar te lang gaat duren, gaat ze weer wat krassen Marit kleurt nu al liefst kleurplaten in, zij heeft juist weer niet zo heel veel met een leeg vel papier. Ze kleurt natuurlijk nog niet netjes de figuurtjes in ofzo, maar ze kan zich er wel veel langer mee amuseren dan Maud en ze komt ook zelf vragen om te kleuren. Kan me niet herinneren dat Maud dat op die leeftijd deed... En billendoekjes (en snoetenpoetsers) zijn echt wonderdoekjes Worden hier ook voor vanalles en nog wat gebruikt
Hier ook geen 3e... Hebben altijd al gezegd dat we graag 2 kinderen zouden willen hebben en sta daar nog steeds achter. Ook geen kriebels ofzo verder. Moet ook eerlijk zeggen dat ik elke keer dat Marit weer een periode afsluit, ik eigenlijk wel blij ben dat we dat nu achter ons hebben liggen. Begrijp me niet verkeerd: ik heb echt genoten van alles hoor, van de babytijd enzo. Maar dat ik nu nooit meer hoef te worstelen met voedingsschema's als ze net beginnen te eten, geen rekening meer hoef te houden met spugende kindjes na de (borst)voeding (leek soms wel de doekjes-maffia de eerste maanden... ), nachtvoedingen, gesleep met maxi-cosi's (die loeizwaar zijn), etc., etc., etc. vind ik niet bepaald erg Elke keer als ik nu denk van 'goh, stel dat...' hoef ik maar aan dat soort dingen te denken en dan ben ik ook gelijk weer genezen Heb het nu allemaal 2x meegemaakt en het is gewoon wel goed zo En dan heb ik het nog niet eens over allerlei praktische zaken als dat een 3e ook weer extra geld kost, er een grotere auto moet komen, omdat 3 autostoeltjes in onze huidige auto's niet tegelijk achterin passen, dat we moeten gaan bedenken waar de 3e komt te slapen, etc.
Doen we hier in principe ook zo. Maud wil vaak onder het eten liever andere dingen doen en eet dan slecht. "Ik heeft 'noeg gehad" zegt ze dan, terwijl ze nauwelijks een hap gegeten heeft Op zo'n moment moet ze van ons wel een paar happen eten, maar dan heb ik het over 3-4 (vrij kleine) hapjes hoor Daarna zoekt ze het maar uit, zolang ze maar aan tafel blijft zitten tot de rest ook klaar is. Meestal weigert ze dan nog verder te eten, maar soms gaat ze dan toch nog wel wat eten. Nou ja, als ze niet wil, ik ga haar verder niet dwingen, zij is degene die dan later op de avond (mogelijk) honger heeft, niet ik. Marit eet tot nog toe eigenlijk altijd wel en ook bijna alles. Ze is alleen geen heel snelle eetster, wat Maud dan weer lastig vindt, want dat betekent dat zij dus ook lang(er) moet wachten voor ze van tafel mag Ze eet in principe ook zelf, al een tijd. Meestal voornamelijk met de handjes, maar ze probeert toch ook heel dapper met vorkje en lepel te eten en dat gaat steeds beter Tot voor kort kreeg Marit ook 's avonds nog een fles van 200cc, maar sinds 1,5 week denk ik wordt ze er niet meer wakker voor (kreeg ze altijd vrij laat 's avonds, soms als ze zelf wakker werd rond 10 uur, soms moesten we haar wakker maken als we zelf naar bed gingen - of de gok nemen om vervolgens om 2 uur 's nachts wakker gehuild te worden). Neem de fles voor de zekerheid wel nog steeds mee naar boven, maar is eigenlijk niet meer nodig...
Marit hoeft de kraan maar te horen of ze staat al bij het bad te dansen, of bij de deur te schandalen, als die dicht is Die zou zo met kleren en al aan nog in bad willen springen als dat ging Met de luier ook zo, overdag verschoon ik die vaak beneden. Hoef ik de luier en de billendoekjes maar te pakken en even te laten zien, en ze gaat zo liggen op het kussen Simpele opdrachtjes als "ga je jas maar pakken" begrijpt ze ook prima Knap dat Ward water drinkt, Marit gruwelt ervan. Heeft ze nog nooit wat aangevonden... Marit krijgt 's morgens een fles melk (dat wil ze alleen maar uit de fles drinken...) en voor de rest een paar keer per dag een beker sap (dat drinkt ze dan weer alleen uit een beker )
Marit vindt tekenen overal heel leuk, maar Maud heeft er ook het geduld niet voor. Heeft ze ook nooit gehad trouwens. Ook op KDV en peuterspeelzaal raffelt ze het volgens mij wat af en is het meer dat het moet dan wat anders... Al kan ze er wel echt voor gaan zitten en het heel goed doen, als ze er toevallig eens een keertje wel zin in heeft Marit krijgt al een hele tijd boterhammetjes 's morgens. Kan me al niet eens meer herinneren wanneer ze voor het laatst pap heeft gegeten
Op KDV-dagen ontbijten de meisjes op het KDV. Wel fijn dat dat kan, want moet ze al rond 7 uur daarheen brengen om zelf op tijd op het werk te kunnen zijn. Zou niet weten hoe ik voor die tijd de kinderen ook nog een boterham (of iets anders) naar binnen moet laten werken eigenlijk, om het nog niet te hebben over dat ze dan ook nog eens zeker een half uur eerder op zouden moeten staan dan nu, en het is nu al zo vroeg... Dus dan gaan er boterhammetjes mee naar het KDV en eten ze die rustig met de andere 'vroege' kindjes rond een uur of 8 op (beleid bij ons is dat ouders zelf brood meegeven, omdat toch elk kind wat anders wil. Ze hebben wel een tijd zelf voor brood gezorgd, maar dan konden ze steeds een hoop weggooien) Op andere dagen 's morgens ook gewoon brood. Maud wil nog af en toe wel eens kiezen voor een beschuitje, cracker of broodje. Daar doe ik over het algemeen niet zo moeilijk over (maar wel maar 1x per dag, zeker broodje, dus als ze dat 's morgens heeft, is het 's middags een gewone boterham). Ze krijgen allebei een dubbele boterham (tenzij Maud dus iets anders kiest), zowel bij het ontbijt als de lunch. Bij Marit zijn die over het algemeen zo naar binnen gewerkt Die eet sowieso het beste gewoon brood, daarom geef ik haar ook maar zelden wat anders, ook al krijgt haar zus dan misschien wel wat anders als een broodje ofzo. Marit geeft daar gewoon niet om. Ze laat wel de korstjes liggen, dat heeft ze altijd al gedaan... Maud is de laatste tijd wat wisselender. Die eet geregeld maar de helft van haar boterham op (nou ja, is nog altijd een sneetje dan), maar op andere momenten gaat de boterham zonder moeite achter mekaar op. Geen peil op te trekken... In principe bied ik hier niets anders aan. Aan Maud vraag ik vantevoren nog wel wat ze graag wil eten, als ze geen antwoord geeft beslis ik voor haar en geeft ze wel antwoord probeer ik daar rekening mee te houden (als ze bijv. aangeeft een broodje te willen, heb ik daar opzich niet zo'n moeite mee, maar moet ik natuurlijk wel broodjes in huis hebben ). Maar eenmaal de boterham/broodje/beschuit gesmeerd, heeft ze het daar ook maar mee te doen. Bij Marit zou ik denk ik wel kijken of ze misschien iets anders zou willen eten, wanneer die een paar keer achter elkaar haar boterham zou laten staan, maar zou niet gelijk de 1e keer wat anders aanbieden. Moet er hier wel op letten dat ik beleg een beetje afwissel, want als ik tevaak achter elkaar hetzelfde op haar boterham doet, dan heeft ze daar niet zo'n zin meer in... Smeerkaas is haar favoriet, maar dat is vrij zout dus dat wil ik zeker niet meer dan 1x per dag, liefst zelfs 1x in de 2 dagen max. geven. Beetje jammer alleen dat er niet zo heel veel dingen zijn nog die ze lekker vindt op brood... Behalve smeerkaas is dat nog smeerworst, gestampte muisjes en af en toe hagelslag. Gewoon kaas en vlees lust ze ook wel, maar dat eet ze nu nog zo van de boterham af en de boterham blijft vervolgens liggen, dus daar wacht ik nog even mee...
Grappig hoe dat hier verschilt: Maud heeft nooit moeite gehad met neusspray. Die begon, zeker toen ze nog wat jonger was, zo ongeveer al te stuiteren van blijdschap als ze weer neusspray 'mocht' . Marit daarintegen vindt het dus he-le-maal niets. Eerste dag is echt drama elke keer. Als ze na een paar dagen wat gewend is weer eraan gaat het wel beter, maar nog altijd niet van harte...
Jvtje, leuk dat je weer een langs komt. Erg leuk om al je verhalen te lezen! Hier heb ik gisteravond te horen gekregen dat mn vriendinnetje zwanger is, eind juni uitgerekend. Altijd leuk zulk nieuws! Haar dochter is 3 maanden ouder dan Stijn dus ik geloof dat ze binnenkort ook leuk nieuws van mij verwacht haha. Stijn is de vrolijkheid zelf, hij heeft vandaag mn man geholpen met de rest van de kerstspullen te instaleren. Hij vind het maar wat leuk, ondertussen heeft hij ook kerstboom en kerstbal leren zeggen. Toen hij net naar bed ging en we alles gedag gingen zeggen zei hij (per ongeluk?) Dag kerstboombal! Nou dat is geloof ik wel het langste woord wat hij ooit gezegd heeft! Het waait hier ook erg hard en zodra je een deur opendoet giert de wind letterlijk door het huis. Toen ik thuis kwam van mn werk kwam Stijn me dan ook gelijk vertellen dat de wind 'woei' doet en op welke plekken. Of ik dan wel ook even de deur open wilde doen haha. Heb vannacht weer wakker gelegen tot 03.00 door het hoesten dus ik ga nu vroeg naar bed. Heb voor de zekerheid een recept codeine voor mezelf gemaakt, mag het officieel niet hebben maar omdat het goed gaat met mn darmen moet het voor 1 keer wel kunnen. Alleen wordt ik al stoned van paracetamol dus ik ben benieuwd... eerst maar zonder troep proberen te slapen ik ben moe zat. Fijne avond nog!
Knap zeg van Stijn, dat kletsen van hem Dat doet Marit echt nog niet. Mama komt er de hele dag door wel uit, de luier is 'Bah' als ze gepoept heeft, een auto doet (na enige aanmoediging) 'brr' en de koe zegt 'boe'. Een heel enkele keer zegt ze papa, oma is mmm-ma en als ze bijna genoeg heeft van het eten gat ze gekke bekken trekken en zegt er dan 'ham!' bij Maar dat is het toch wel zo'n beetje... Nou ja, je hebt nog wel wat klanken... 'euh!' en 'wawa!!' en 'ma', maar dat gebruikt ze niet voor een specifiek iets ofzo... Wawa is eigenlijk alles wat ze heel leuk vindt, euh is meestal als ze iets wil en ma kan werkelijk vanalles zijn. Zijn er inmiddels achter dat ze 'ma' in elk geval ook voor Maud gebruikt, maar ze gebruikt het voor veel meer dingen ook... Ach ja, komt vanzelf wel allemaal... Ze heeft gewoon geen haast met die dingen, nooit gehad ook. Verwacht ergens ook dat als ze binnenkort toch echt begint te praten, ze in 1 klap over een hele woordenschat al blijkt te beschikken Vervelend van die hoest :x had ik paar weken terug ook goed last van. Zo irritant als je daardoor niet kan slapen... Moet er dan ook vaak heel hard van hoesten, af en toe voelt het echt of m'n longen mee naar buiten willen komen. Zo vervelend... Zegt m'n man op zo'n moment ook nog fijntjes dat ik het niet zo moet forceren Ja dag, alsof ik voor m'n lol zo aan het hoesten ben... Sterkte ermee vannacht in elk geval. Hopelijk kun je een beetje makkelijk in slaap komen en heb je de codeïne niet nodig.
Had vanmiddag nog een heel verhaal getypt over Sinterklaas, maar ging iets mis bij het versturen... En moest ook nog iets voor het werk doen, dus had geen tijd meer om het opnieuw te typen... Hebben hier wel een hele leuke Sinterklaas gehad Mijn moeder en broertje waren gekomen, evenals het broertje van m'n man en zijn ouders (maar die wonen hier om de hoek, dus dat is niet zo'n verrassing ). Was een lekker vol huis dus. De meisjes zijn dan ook schandalig verwend. Ze hebben allebei boekjes gekregen, puzzels, paar dvd's, elk een setje poppenkleren... Marit heeft daarnaast nog een doos van de playmobil gekregen (het wildpark), een paar duplo dozen, een magisch tekenbord, een vormenstoof met sleutels erbij (is van cotoons, als iemand dat wat zegt), een jasje, wat autootjes, een serviesje van Woezel en Pip, een loopfietsje, een pop en een buggy. Die laatste drie zijn wel voor bij oma thuis (oma had nog 'maar' 1 pop in huis en 1 wandelwagen en aangezien de meisjes er allebei erg graag mee spelen en ook zeer regelmatig bij oma zijn, leverde dat dus ook regelmatig strijd op. Nu hebben ze dus elk een eigen pop en zijn er ook 2 wagens beschikbaar ) Maud had verder nog een set om chocola te maken gekregen, koekjesvormen, een doos playmobil, wat Lego, een kleisetje, spel van Kikker, het Smart-Car spel (is een soort puzzelspel), een kalenderklok (heel leuk en handig ding waar je dagen, maanden, seizoenen en weer op af kan lezen), de nieuwe cd van K3 en, om die cd zelf af te kunnen spelen, heeft ze ook haar eigen radio gekregen. Kind was door het dolle heen toen ze die uitpakte Hadden die al een tijde terug eens besteld, leek me wel leuk voor haar, maar hadden het er verder nooit met haar over gehad. Toen we voor haar verlanglijstje de speelgoedfolders aan het doorbladeren waren, zag ze op een gegeven moment een radio staan en wees daar gelijk naar toe "die wil ik hebben!". Die is dus ook op haar verlanglijstje beland en de afgelopen weken was dat steeds een van de weinige dingen die ze telkens weer noemde als het om haar verlanglijstje ging. Ze wilde dat dus écht graag hebben en dat terwijl wij het er dus nooit met haar over gehad hebben vantevoren. Ze vond het dan ook gelijk het mooiste cadeautje dat ze gekregen heeft en ze zou er de hele dag wel naar willen luisteren. Marit had overigens weinig interesse in de pakjes zelf. De eerste drie pakjes gingen nog wel. Eerste cadeautje wat ze kreeg pakte ze nog enthousiast zelf uit. Dat was het tekenbord, wilde ze gelijk mee aan de slag. Daarna moesten we voor het tweede en derde pakje al meer moeite doen om haar aandacht te krijgen, toen lukte dat nog wel. Maar in dat derde pakje zat haar loopfietsje en dat vond ze zó leuk, dat ze gelijk van de bank afging met dat ding en ze is de rest van de middag/avond zo ongeveer niet meer van dat loopfietsje af geweest Toen was dus duidelijk ook alle interesse voor de andere pakjes helemaal weg Alleen toen ik haar pop voor haar had uitgepakt kwam ze even kijken en vond ze gelijk ook maar dat ik de pop niet snel genoeg uit de doos kreeg, haha. Heeft ze ook nog lekker met de pop gespeeld. Maud vond het niet zo erg dat Marit geen interesse had verder in de pakjes, kon zij meer (helpen met) uitpakken Ze mocht sowieso al de pakjes uitdelen. Vindt ze zo leuk om te doen
Nu ff geen fut om bij te lezen. een rotavond en -nacht achter de rug. Huilen huilen huilen Als ik 4u geslapen heb vannacht is het heel veel. dus voormiddag maar verlof genomen om wat bij te kunnen slapen. Nu gaat het wat. Net ook de ha gebeld. 't is niet dat Ward zieker is, maar hij wordt allesbehalve beter. Normaal met Nurofen is hij binnen het half uur een heel ander kind, nu dus niet. Ha zei dat oorontsteking zonder koorts ook wel kon, dus gaat m'n mama namiddag hem opnieuw laten nakijken.
@ cin: wat praat hij dan al goed. V. kent wel veel woorden en zegt soms wat maar niet zoals Stijn. Slim mannetje zeg @ nijntje: beterschap! @ jvtje: klinkt als een goede Sinterklaasviering! @ de rest: V. is nog wakker dus niet veel tijd. Het gaat al wat beter. Vannacht erg onrustig, maar denk dat het komt doordat ze met d'r gezicht tegen haar keukenkastje (stond open) is gevallen. Dus boven haar bovenlip geschaafd, neus geschaafd (is nu minder te zien.. gister was haar neus echt rood) en snee op d'r kin. En tand door d'r lip, maar daar zie je nu niets meer van.. was wel even goed bloeden gisteren. Ze sliep dus echt onrustig, werd vaak wakker en huilde dan even. De nacht ervoor was ze zieker en sliep ze beter. Dus vandaar dat we denken dat het door die harde klap komt. Ze eet en drinkt wel nog slecht, maar als ze iets eet huilt ze soms ook. Of jammert ze. Zal best pijn doen. En d'r neusje schoonmaken is een ramp. Daaronder zit die pijnlijke plek dus is vervelend voor haar. Omdat het toch ook al niet zulk goed weer is blijven we samen lekker binnen vandaag Oh doen jullie kindjes ook zelf de slaapzak uit? Is achterstevoren aan doen dan de beste oplossing?
Hier eentje die het niet doet. Dus kan je geen raad geven. Achterstevoren is misschien wel een oplossing. Wat zielig dat ze zo gevallen is!
Jvtje, grappig om te lezen dat je 2 totaal verschillende meiden hebt. Dat zie ik ook bij mijn nichtjes. Nijntje, dan lijkt er serieus iets aan de hand te zijn En door dat slaaptekort wordt het er ook niet beter op. Damien staat weer in stand supervrolijk. Gisteren vond ik het gewoon jammer dat ie moest gaan slapen en vanochtend vond ik het jammer dat ik naar mijn werk moest. Vanochtend kregen we hem niet wakker. Schudden, hard praten, voorzichtig op zijn wangetje slaan: niets hielp. Uiteindelijk toch wakker gekregen en direct vrolijk.
Sabse, oei wat een naar ongelukje. Slaapzak: nee, damien heeft ritsen wel ontdekt, maar doet er eigenlijk niets mee, dus ook niet met die van zijn slaapzak. Hij vindt slaapzakjes trouwens wel fijn. Mijn nichtje van 2,5 doet ze wel uit en daar doen ze haar slaapzak nu achterstevoren.