Juni 2010 mama's

Discussie in 'De mama's' gestart door Scorpion, 20 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.196
    6.605
    113
    Gelukkig heb ik dus niet te klagen over inslapen, maar over door blijven slapen nadat ie wat onrustig is. Hij wordt nl elke ochtend vrij vroeg wakker. Fopspeen heeft hij alleen voor beneden. Dat helpt niet om hem in slaap te houden, want als hij in de reiswieg slaapt, slaapt ie met speen ook niet speciaal langer door. Hij spuugt zelfs dat ding al heel snel uit en slaapt dan weer lekker verder. Slaapzakje bracht ook al wat verbetering, maar daar zijn zijn armpjes nog vrij.

2. Funkie

Funkie Bekend lid

13 jan 2009
    929
    0
    0
    Maak sieraden (BIBI)
    Scheveningen
    waar het aan lag?? al sla je me dood!???

12 wkn misschien de magische grens??
    zal me een worst weze hahaha ben allang blij...

ben vrij vandaag hihi lekker hè 1 dag werken en gelijk alweer vrij....

hij kwam half uur eerder voor zijn fles maar gegeve viel in slaap tijdens de fles heb weggelegd 3 kwartier geslape werd ff wakker maar volgens mij is hij weer ingeslapen

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Hier slaapt Stijn sinds 3 dagen van 21.30-09.00. Ben sinds gistermiddag met een slaapzak begonnen, ging gelijk goed!
    Ook heeft hij eindelijk zelf het muziekding aan zn bed ontdekt, zo'n knuffel waaraan je aan een bal aan de onderkant moet trekken, dit vind hij geweldig om zelf te doen.

Wat betreft werken, ik had nog 2 weken vakantie over van vorig jaar, dus ik hoef pas 27 september weer aan de slag. Zie er nu al tegen op! Maar goed, binnenkort eerst 2 weekjes naar Frankrijk dus eerst nog even lekker genieten.

4. Funkie

Funkie Bekend lid

13 jan 2009
    929
    0
    0
    Maak sieraden (BIBI)
    Scheveningen
    die van jou is vlot hoor!! hihi xavi wilt nu van zijn rug omdraaien en van buik naar rug lukt al.. maar zelf bewust iets pakken nee dat nog niet.. en die voeten vind hij zooooo intressant

5. Funkie

Funkie Bekend lid

13 jan 2009
    929
    0
    0
    Maak sieraden (BIBI)
    Scheveningen
    overdag leg ik xavi alleen onder zijn lakentje.. s'nachts in zijn slaapzakje..

6. NiekyN

NiekyN Fanatiek lid

5 nov 2009
    2.191
    0
    0
    Personeelsadviseur
    Twente
    Even een tipje voor je, kijk op MP voor de puckababy, er zijn er daar genoeg in omloop. Je hebt nl. een puckababy piep 0-3 mnd en mini 3-6 maand, op puckababy.com staat alles goed beschreven.... misschien ongevraagd en geheel overbodig advies ..... toch geef ik het je :D

7. NiekyN

NiekyN Fanatiek lid

5 nov 2009
    2.191
    0
    0
    Personeelsadviseur
    Twente
    Wauw funkie van buik naar rug, rug naar buik... pffff snel hoor!!! pas maar op voor je het weet is ze je voorbij aan het kruipen.... aaaaaaaaaaaaaaaaaah...

vanacht heeft sanne geslapen van 23 tot 6 uur geslapen.... nu nog een uurtje erbij en iedereen hier in huis is blij..... (nu ook wel hoor, het is zo'n lekker ding :) )

8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.196
    6.605
    113
    @NiekyN: ik had al op marktplaats gekeken, maar daar veel pieps en weinig mini's. Damien is nu al ruim 5 kilo, dus een piep lijkt me te klein. Maar je hebt gelijk wb marktplaats betreft: dadelijk werkt het niet en ben je weer 50 euro kwijt. Da's met heel veel van die babyspullen. In dit geval zou ik 50 euro wel willen betalen omdat we 1) toch een slaapzakje erbij moeten hebben en 2) hij goed reageert op een soort inbaker wrap die we geleend hebben, maar helaas te klein is.

9. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Jeetje...draaien en dingen grijpen?? Dan zijn jullie kindjes snel of Evi is langzaam....hihi. Die ligt lekker relaxed naar d'r mobiel te kijken in d'r box en te trappelen....verder zit er nog niet veel beweging in :)

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.196
    6.605
    113
    O, dit wilde ik ook nog vragen: wat voor regelmaat passen jullie toe? Hier leg ik Damien vaak na de voeding in bed en dat werkt eigenlijk heel fijn voor ons, maar overal lees ik slapen - voeden - knuffelen - spelen - slapen. Wij doen: slapen - knuffelen - spelen - voeden - slapen. Damien valt nl vaak in slaap na een voeding en is meestal na het slapen weer lekker wakker.

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Ach elk kind is anders! Stijn probeerde gisteren wel van zn rug op zn zij te draaien, maar dat lukte maar 1 keer zonder mijn hulp, dus dat was gewoon toeval haha.
    Het kan ook best zijn dat een kindje (nog) geen motorische ontwikkeling laat zien, maar bijv veel beter naar klanken luisterd en in zich opneemt.

Wat betreft regelmaat, het is hier slapen-voeden-knuffelen-spelen-slapen/voeden en dan weer opnieuw. Stijn slaapt overdag maar weinig dus vandaar dat het bij ons niet altijd weer met slapen eindigd.

12. Juudje27

Juudje27 Bekend lid

14 mei 2007
    762
    0
    0
    En wij een lang weekend CenterP in Belgie in november ;)

13. bo2008

bo2008 Niet meer actief

noou idd dat doet die van mij ook niet hoor die kan sinds gisteren echt zijn speeltjes grijpen aan zijn active speelding maarmeer ook niet
    op de buik...kunne al jullie kindjes hun hoofdje goed omhoog houden?
    me dochter kon het toen al wel heriner ik me en was ook heel sterk
    J ook wel maar op zijn buik draait die ze hoofd wel van links naar rechts maar niet omhoog houd die hem...
    als dit bij me zit kan die ook lang zonder ondersteuning zijn nekje goed houden maar vroeg het me af...

14. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ward draait al sinds de eerste week van de ene zij op z'n rug en vervolgens op z'n andere zij. Tijdje geleden moest hij op z'n buikje liggen ivm krampjes en toen is hij vanzelf terug op zijn rug gedraaid. Maar da's voorlopig de enige keer. Hij draait nu bijna op z'n buik, maar z'n armpje houdt hem tegen. Dus daar moet hij nog iets op vinden :)

Dingen grijpen begint hier stilaan te lukken.

Als ik Ward tegen mij heb liggen om een boertje te laten, drukt hij zich heel erg goed op en kan hij zich lang omhoog houden. Maar in z'n box doet ie dat niet zo graag. Op z'n rugje ziet hij z'n heel speelgoedjes en op z'n buik niet. Hij wordt dan ook erg overstuur.

15. welcomehome

welcomehome Niet meer actief

deacen houd ze hoofdje wel omhoog als die bij ons zit maar als ik hem in ze box leg op ze buik word ie op een begeven moment zo boos en overstuur dat ik heb dan maar weer omdraai

16. Scorpion

Scorpion Fanatiek lid

7 jul 2008
    3.028
    0
    36
    Beverwijk
    hey meiden,

ik ben hier een hele tijd niet geweest en denk dat ik hier voorlopig ook niet meer ga komen.
    jullie kletsen een beetje veel (niks mis mee maar kost mij te veel tijd om te lezen)
    ik zit namelijk heel erg vaak met Julian in het ziekenhuis. Heeft er ook al een week gelegen en moet ook nog geopereerd worden.

Julian heeft ziekte van hirsschrung. dit houd in dat hij niet zelfstandig kan poepen. hij heeft geen zenuwcellen in zijn dikke darm die de poep naar zijn anus moeten knijpen.
    Wij moeten hem nu 2 a 3 keer per dag spoelen. dit een slang van 25 cm die helemaal via zijn anus naar binnen gaat en ondertussen spuiten we zout water er in waardoor we darm schoonhouden.

jullie zullen begrijpen dat daar veel tijd in alles gaat zitten en dat ik voor deze topic voorlopig geen tijd heb.

Verder is alles goed met julian, hij groeit super en draait al, en houd zijn hoofdje al lang omhoog, heeft ze vuist gevonden om zich zelf mee te troosten en pakt al dingen.

we moeten zometeen weer naar t ziekenhuis.

Wij hadden onze kraamperiode anders voorgesteld, maar het is niet anders. Wij zijn hierachter gekomen toen julian 6 weken was.
    Als we niet door hadden gedramt voor een verwijzing naar een kinderarts had ik hier nu een heel ander berichtje kunnen achter laten want dan was julian er niet meer.

in NL worden per jaar tussen de 36 en 40 kindjes geboren die dit hebben.

lucky jackpot dus!

17. vinisa

vinisa Fanatiek lid

8 sep 2008
    4.346
    1
    36
    Jeetje, erg heftig. Toevallig zat ik me een paar dagen geleden af te vragen hoe het met je ging.

Ik ken die ziekte niet, is het blijvend? Ik zou denken van wel als ik jouw verhaal zo lees. Maar moet hij dan ook de rest van zijn leven blijven spoelen?

Ik kan mij niet voorstellen hoe heftig dit wel niet voor jullie is. En inderdaad verwacht je niet zo'n kraamperiode.

En een heel eng idee dat het ook erger had kunnen aflopen. Vervelend dat je als ouder soms gewoon niet serieus wordt genomen, gelukkig hebben jullie voet bij stuk gehouden!

Veel sterkte en ik hoop het beste voor jullie en jullie zoontje!

18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.196
    6.605
    113
    O Scorpion, dat moet schrikken zijn geweest. Het klinkt heel ernstig. Ik ben ook benieuwd of een operatie hem van deze ellende af kan brengen.

Damien houdt al heel lang zijn hoofdje omhoog als ik hem vast heb. Steeds beter lukt het hem om dan ook al naar links of rechts te kijken. Op zijn buik liggen heeft ie een hekel aan. Beetje op zijn knietjes en armpjes leunen hooguit. Dan lukt het hem ook wel om eventjes zijn hoofd omhoog te houden. Grijpen doet ie heel soms, maar is nog erg ongecoordineerd en waarschijnlijk meer per ongeluk dan expres. Wat wel expres gaat, is zijn handje ergens naar toe brengen. Ik heb onlangs de gym voor de dag gehaald en daar raakt ie alle speeltjes al goed aan. Moet nog wel meer gecoordineerd worden.

Gisteravond voor het slapen heb ik Damiens armpjes in de slaapzak gedaan, als een eigen soort Puckababy, maar dat was geen succes. Helemaal in paniek was ie. In zijn wieg troosten hielp niet. Toen maar even eruit gehaald en nog aan de borst gelegd en toen heeft ie 4 uur geslapen zonder protest.

19. Scorpion

Scorpion Fanatiek lid

7 jul 2008
    3.028
    0
    36
    Beverwijk
    de ziekte blijft hij de rest voor zijn leven houden.
    tijdens de operatie word er een stuk darm verwijderd dat geen zenuwcellen bevat.
    daarna moet hij wel weer zelf kunnen poepen, maar hij zal wel gespoeld moeten blijven worden maar dan maar 1 a 2 x per week. ook zal hij zelf moeten leren hoe hij een clysma moet doen.
    met potjes voeding word het straks dus kijken waar hij wel en niet tegen kan.

dit is een stukje van internet:

Uw kind is geboren met de ziekte van Hirschsprung, met als gevolg: uw kind heeft géén, te weinig of te laat ontlasting. Deze ziekte wordt meestal in de eerste levensweek ontdekt. In Nederland worden per jaar ongeveer 40 kinderen met deze aandoening geboren.

Hoe ontstaat de ziekte van Hirschsprung?
    Tijdens de ontwikkeling van het kind in de vijfde tot tiende zwangerschapsweek groeien zenuwcellen vanuit de hersenen geleidelijk via de slokdarm, maag, dunne darm en dikke darm, naar beneden. Soms bereiken deze zenuwcellen het allerlaatste stuk van de darm niet. Dit deel van de darm bevat dan geen zenuwcellen. In het gedeelte van de darm waarin de zenuwcellen ontbreken, kunnen de darmspieren zich niet ontspannen en veroorzaken als het ware een krampachtige afsluiting.

Wat zijn de ziekteverschijnselen?
    Deze afsluiting verklaart dat uw kind géén, te weinig of te laat ontlasting produceert. Vrijwel alle kinderen met de ziekte van Hirschsprung lozen geen meconium( de eerste ontlasting) binnen 24 uur na de geboorte. Boven de afsluiting hoopt de ontlasting zich op. De darmen boven de afsluiting gaan uitzetten, de buik wordt bol, uw kind kan gaan braken. In de opgehoopte ontlasting hebben darmbacteriën een kans om te gaan groeien. Daardoor kan een infectie optreden, eerst in de darm, later ook in het bloed. Als door de infectie de ontlasting erg dun wordt, kan er diarree ontstaan.

Wat is de oorzaak?
    Over de oorzaak van de ziekte van Hirschsprung is weinig bekend. In enkele gevallen is sprake van erfelijkheid. Vooral als er een kind is met een zeer lang stuk darm dat geen zenuwcellen bevat, bestaat er meer kans dat een broertje of zusje ook de ziekte van Hirschsprung heeft. Dan is het advies van een erfelijkheidsdeskundige noodzakelijk. Er zijn geen aanwijzingen dat medicijngebruik of ziekte tijdens de zwangerschap deze afwijking kan veroorzaken.

Welke onderzoeken?
    Er is een aantal onderzoeken nodig om de ziekte van Hirschsprung vast te stellen. Het belangrijkste onderzoek is de slijmvliesbiopsie. Bij de slijmvliesbiopsie wordt een klein stukje slijmvlies weggezogen uit de endeldarm en onder de microscoop bekeken. Deze biopsie is oppervlakkig uit het slijmvlies en niet pijnlijk. In zeldzame gevallen is het nodig om een diepere biopsie te nemen, dat gebeurt op de operatiekamer onder narcose.

Een röntgenfoto van de dikke darm kan belangrijke aanwijzigingen geven over het bestaan van de ziekte van hirschsprung en over de lengte van het aangedane darmdeel. Om de darm op een röntgenfoto zichtbaar te maken, wordt contrastvloeistof in de dikke darm gespoten. Dit gaat via de anus. Het nauwe en wijde deel zijn dan meestal te onderscheiden.

De behandeling
    De behandeling is er in eerste instantie op gericht om de ontlasting uit de darm te verwijderen. Dit gebeurt door een slang vanuit de anus in te brengen tot voorbij het deel dat geen zenuwcellen bevat, dus tot in het wijde gedeelte. De ontlasting kan dan naar buiten komen, de infectie krijgt geen kans. Door de slang kan de darm ook nog schoongespoeld worden. Is de diagnose zeker, dan is het belangrijk ervoor te zorgen dat tot aan de definitieve operatie de ontlasting goed naar buiten kan komen. Soms lukt dat door dagelijks de anus op te rekken met een staafje; soms is het beter om dagelijks de endeldarm te spoelen. Als uw kind erg ziek is, kan het veiliger zijn eerst een stoma aan te leggen. Een stoma is een kunstmatige uitgang van de darm in de buikwand. Als uw kind spuugt of een bolle buik heeft, krijgt het bovendien een maagsonde om de maag en darmen zo leeg mogelijk te houden. Het vocht en de voeding worden dan per infuus gegeven.
    De definitieve behandeling bestaat uit een operatieve verwijdering van het darmdeel dat geen zenuwcellen bevat; zie hieronder.

Stoma
    Een stoma is een noodoplossing. De arts maakt een stoma bij ernstig zieke kinderen, bij wie spoelen via de anus onvoldoende of geen verbetering geeft. Ook is het een goede tussenstap bij kinderen, bij wie de diagnose laat wordt gesteld. Door een - soms al jarenlange - trage en onvoldoende stoelgang, is de darm boven het deel waarin de zenuwcellen ontbreken sterk uitgezet. Na aanleggen van een stoma kan de uitgezette darm afslanken, zodat deze later beter zal werken.

Het stoma wordt meestal aangelegd op de dikke darm in de bovenbuik, tenzij de gehele dikke darm zonder zenuwcellen is aangelegd. In dat geval zal het stoma op de dunne darm (ileostoma) worden aangelegd. Het stoma bestaat uit één darmopening, de andere opening wordt gesloten en teruggelegd in de buik. Ter plaatse van de stoma wordt altijd een stukje darm weggenomen voor onderzoek op aanwezigheid van zenuwcellen. Zodra de stoma werkt, kan uw kind weer beginnen met voeding. In de loop van enkele dagen wordt de voeding uitgebreid.

Als de darm na ongeveer tien dagen goed genezen is, wordt het onderste loze darmdeel nog een aantal keren gespoeld. Dit om ervoor te zorgen dat dit darmdeel helemaal schoon is en van hieruit geen infecties meer optreden. In het ziekenhuis wordt u geleerd hoe u de stoma thuis moet verzorgen. U kunt altijd advies vragen aan de kinderstomaverpleegkundige.

Definitieve operatie
    In het algemeen wordt de operatie gepland tussen de leeftijd van vier weken en drie à vier maanden. Er worden twee operatiemethoden gebruikt, afhankelijk van de leeftijd van de patiënt en de lengte van het darmdeel dat moet worden verwijderd.

De operatie volgens Duhamel wordt toegepast bij kinderen die een stoma hebben, dus meestal oudere kinderen of kinderen met een lang darmdeel zonder zenuwcellen( bijvoorbeeld wanneer de gehele dikke darm is aangedaan).
    Bij deze operatie wordt een opening dwars in de onderbuik gemaakt. Door middel van weefselonderzoek tijdens de operatie wordt dan allereerst bepaald waar de grens (B) is tussen normale en abnormale darm (Tekening I). De abnormale darm wordt dan verwijderd, behalve het allerlaatste stuk van de endeldarm dat diep in het bekken is gelegen. Dit gedeelte wordt zo veel mogelijk met rust gelaten vanwege de zenuwen naar de geslachtsorganen die vóór dit gebied lopen (Tekening II).

Het einde van de darm, waarin de zenuwcellen wel aanwezig zijn, wordt achter de endeldarm langs naar de anus doorgehaald (Tekening III). Van beide achter elkaar gelegen darmen in het bekken wordt een holle buis gemaakt. (Tekening IV).

Helemaal onderaan heeft de darm dus aan de voorkant geen zenuwcellen, aan de achterkant wel. De achterkant moet er dus voor zorgen dat de ontlasting naar buiten wordt gedreven. De voorkant dient vooral voor het voelen aankomen van de ontlasting.
    Als uw kindje geen stoma heeft, wordt een slang achtergelaten in de endeldarm die door de anus naar buiten komt. De ontlasting kan zich niet ophopen in het geopereerde gebied. Deze slang blijft vijf tot zeven dagen zitten. Als er wel een nooduitgang is, is deze slang niet nodig.

Omdat de darmen na elke buikoperatie meestal een paar dagen stil liggen krijgt uw kind pas weer wat te drinken als het windjes heeft gelaten. De volgende dagen wordt de voeding geleidelijk aan uitgebreid. Uw kind houdt het infuus, tot het zelf voldoende kan drinken. Als uw kind een stoma heeft, volgt gewoonlijk na een week ontslag naar huis. Zonder stoma duurt het wat langer. Eerst moet de ontlasting via de natuurlijke weg goed naar buiten komen.

De transanale operatie wordt toegepast bij kinderen die een relatief kort darmdeel zonder zenuwcellen hebben, en bij wie de diagnose kort na de geboorte is gesteld. Deze ingreep gebeurt via de anus, in sommige gevallen wordt door middel van een kijkoperatie via de navel een biopsie genomen om vast te stellen in welk deel van de darm de zenuwcellen aanwezig zijn. Het voordeel van deze operatie is dat de kinderen sneller herstellen en vaak al de volgende dag weer kunnen drinken.

20. Scorpion

Scorpion Fanatiek lid

7 jul 2008
    3.028
    0
    36
    Beverwijk
    Complicaties
    Infectie: na elke operatie aan de dikke darm kunnen infecties optreden. daarom worden meestal antibiotca toegediend rondom de ingreep. Wondinfectie maifesteert zich als een rode en pijnlijke zwelling van de wond, waaruit soms pus moet worden ontlast.

Bloeding: tijdens of direct na de ingreep kan een bloeding optreden in het operatiegebied of uit de darm.

Stenose: de nieuwe verbinding tussen de darmdelen kan vernauwd raken en moet dan soms worden opgerekt (gebougisseerd). dit is van tijdelijke aard.

De zindelijkheidstraining verloopt bij kinderen met de ziekte van Hirschsprung vaak wel wat lastiger (zie daarvoor het boek van de vereniging).

Obstipatie: veel vaker hebben kinderen met de ziekte van hirschsprung de neiging tot obstipatie- zie hieronder bij Late gevolgen.

Enterocolitis: een mogelijk ernstige complicatie is het optreden van een infectie van de darm, waarvoor kinderen met de ziekte van Hirschsprung meer gevoelig zijn en die snel kan leiden tot een ernstig ziektebeeld met koorts, spugen, en stinkende ontlasting. Vooral kinderen met het syndroom van Down zijn hier extra gevoelig voor.

Late gevolgen
    Meer dan de helft van de kinderen met de ziekte van Hirschsprung kan vroeger of later problemen krijgen met de ontlasting; deze problemen kunnen van voorbijgaande of blijvende aard zijn. Ze kunnen vooral voorkomen in de periode van het zindelijk worden. Bij het zindelijk worden spelen zowel de aandrang tot ontlasting als de mogelijkheid tot het ophouden door middel van de sluitspier een rol.
    Bij de ziekte van Hirschsprung kan de sluitspier vaak niet goed ontspannen; de sluitspier is als het ware te krachtig. Bovendien is de aandrang minder goed omdat in het onderste gedeelte aan de voorkant van de darm de zenuwcellen ontbreken. Deze beide factoren dragen er toe bij dat de kinderen met de ziekte van Hirschsprung, ook na een goed uitgevoerde operatie, de ontlasting langer kunnen ophouden.
    Een gewone verkoudheid of een oorontsteking kan zijn weerslag hebben op het ontlastingspatroon. Als ouders merkt u dat uw kind minder goed gaat eten, hangerig wordt, over pijn in de buik klaagt en in plaats van normale hoeveelheden ontlasting, vegen in de broek heeft.
    Vaak lukt het om deze periode te overbruggen met behulp van laxeermiddelen, een dieet of klysma’s en het inschakelen van de kinderstomaverpleegkundige.
    In ieder geval is het raadzaam bij buikklachten, ook als het jaren goed is gegaan, eerst contact op te nemen met de arts die uw kind voor de ziekte van Hirschsprung heeft behandeld. Omdat de ziekte zeldzaam is en de latere problemen vaak niet bekend zijn, gaat anders of onnodige tijd verloren of wordt een verkeerde behandeling ingesteld.

Deel Deze Pagina