Joehoe, ik heb mijn goedslapend mannetje weer terug. Lan leve de puckababy. Hij kwam om 23u00 en toen weer pas om 4u15 zonder enig geluidje. En daarna viel hij weer in slaap tot ca 7u30. Gisteren bij de gym erg gezellig gehad. Leuk om alle beebs te zien en erna hebben we lekker gezellig gegeten. Omdat iedereen bv geeft, heb ik wel geleerd me minder aan de schema's te houden die hier veel kindjes al hebben. fv is toch anders. Iedereen daar was het erover eens dat een baby altijd op verzoek gevoed moet worden en dat de periode 's nachts tussen de voedingen automatisch steeds langer wordt. Pas dan gaan proberen je kindje rond half 8 op bed te leggen. Mijn melkproductie is een tijdje ook minder geweest. Ik heb toen heel veel gekolfd, ookal kwamen er maar beetjes uit. Na een aantal dagen zaten mijn borsten weer vol.
Wat is heel veel? 3x p/d? 4x pd? Heb nu vanmorgen gekolfd, dadelijk nog een keer denk ik, en dan vanavond weer. Moet wel 3x kolven voor 1 voeding bij elkaar te krijgen...
morgen gaat me kleine mannetje voor eerst wennen bij de oppas gelukkig maar voor 2 uurtjes ben benieuwd hoe het gaat hij slaapt wel lekker meestal van 22.30 tot 9 ongeveer dus kan zelf ook lekker slapen
Ik kolf 6/7 keer per dag en Stijn komt 5 keer per dag voor een voeding, vaak moet ik over de dag totaal nog 60 cc kunstvoeding bijgeven, het is niet anders. Gaf je schoonzus ook bv uit een flesje of dat niet? En met welke leeftijd begon ze met bijvoeden? Soms als je te jong begint kan je inderdaad een borstweigeraar krijgen. Stijn was helaas 5 dagen toen we moesten bijvoeden maar gelukkig pakt hij ook nog gewoon de borst! Wat ook belangrijk is met kolven om goed je rust te nemen. Ga lekker met je benen op de bank zitten, zet een leuk tvprogramma op, pak een goed boek, glas drinken bij de hand, iets lekkers erbij, zorg dat je kindje zich zelf de komende 20 minuten kan vermaken, er iemand is om je kindje evt op te pakken of lekker ligt te slapen en ga dan pas kolven. Op het moment dat je kindje namelijk histerisch in de box oid ligt te krijsen, kan jij nooit helemaal goed kolven. Ook is het belangrijk om niet steeds te kijken hoeveel er in het flesje zit, alhoewel je wel vaak die neiging zal hebben. Stop pas met kolven op het moment dat er niets meer uit komt. Probeer dan 5 min. te wachten en begin weer opnieuw met kolven, vaak komt er dan nog 10/20 cc uitzetten (misschien bij anderen meer). Weet trouwens niet wat voor kolf je hebt? Want het is ook belangrijk dat je borstschild goed zit, je tepel moet 'vrij' kunnen bewegen in de tunnel. Lang verhaal, maar hopelijk helpt het iets!
Dat tussenin kijken is idd zo... Zeker omdat ik nu echt melk MOET hebben weet niet wanneer sz daarmee begonnen is, maar mn nichtje was toch al ouder dan Maxim,dat weet ik wel. En even wachten en opnieuw kan ik wel eens proberen. Tepel kan ook op en neer in die tunnel, als je d at bedoelt? Heb een handkolf van Avent.
Haha ik ken het, omdat Stijn 180 drinkt heb ik ook altijd de neiging om te kijken hoever ik ben, zeker omdat ik nog nooit 180 heb gekolft. Als je die ruimte voor je tepel hebt betekend dat dat de kolf goed voor je is, dat is ook niet bij iedereen zo. Volgens mij is er voor de avent kolf ook een electrisch motortje dat je erop kan monteren, wie weet is dat een idee? Zelf heb ik de pump in style (wat een naam) van Medela, hiermee kolf ik altijd dubbelzijdig electrisch en daarmee kolf ik veel meer melk af dan wanneer ik met de hand kolf (overigens is mn handkolf ook van medela). Maar goed als ik jou was zou ik alleen voor electrisch gaan als je van plan bent om in de toekomst vaker te kolfen en niet voor 1 keer want er zit een aardig prijskaartje aan. Stijn lijkt nu diep te slapen dus ik ga even kolven als je nog vragen hebt dan lees ik het over een minuut of 20 wel!
Ja omdat ze zo duur zijn heb ik een handkolf aangeschaft (deze was 10 euro in het KV,daarmee. En omdat toen die eerste keren zoveel opbracht dacht ik dat ik het gevonden had! Zou dan maar 1x moeten kolven voor 1 voeding. Dan is een voorraadje snel gemaakt natuurlijk!) Dan toch best elektrisch gaan...? Mss eens op kapaza ofzo kijken dan, want heb er verschillende gezien (medela, avent, en nog een merk) en die zijn echt niet goedkoop helaas! Scheelt dat veel dan, elektr of met de hand? Mss toch eens overwegen dan...
@Cin85: wat voor kunstvoeding geef jij erbij? Hypoallergeen? Wij willen namelijk 1 voeding vervangen door kv, maar moeten denk ik aan de hypoallergeen, omdat mijn vriend een voedselallergie heeft.
En waauw, als hij 180 drinkt dan heb ik helemaal te weinig! Heb 1x 140cc en 1x 90 cc in de diepvries zitten :s En nu na 4x kolven nog 110cc, ietsje meer. Had ik dat geweten, dan was ik véél eerder begonnen met voorraadje aanslaan... Verdorie... Als ik niet genoeg heb dan moet ik wel kv bijhalen...
Als je borstvoeding geeft en ernaast kv wil geven moet je altijd hypoallergeen doen, wij hebben nutrilon hypoallergeen. Maar ook als er allergieen in de familie zitten zoals bij je vriend dan zou ik ook zowiezo voor hypoallergeen gaan. Maar dat Stijn 180 drinkt, wil niet zeggen dat Maxim dit ook drinkt! Wel moet je er trouwens rekening mee houden dat je met kolven nooit je borsten helemaal leeg kan krijgen. Zelf kan ik met de hand veel minder kolven, er komt minder uit en ik krijg kramp in mn handen/armen maar dat laatste kan ook aan mij liggen. Alleen als je veel vaker wilt gaan kolven in de toekomst (bijv op werk ofzo) zou ik een electrische kopen, zelf was ik 159 euro kwijt voor de medela pump in style, daarmee kan je dan dubbelzijdig en enkelzijdig electrisch kolven, er zit een handkolf bij, 4 bewaarflesjes, een koeltasje met koelelement waarbij je melk zo'n 8 uur koud blijft, de kolf zit geintergreerd in een rugtas waardoor hij minder herrie maakt en het is ook nog mogelijk om op batterijen te kolven voor bijv op reis. Maar er zijn ook enkelzijdig electrische kolven voor zo'n 90 euro. Mocht je er een willen kopen, zoek dan goed op internet de voor- en nadelen op en laat je in winkels goed informeren. Hier kreeg ik bij de thuiszorg winkel bijv. 10% korting en anders had ik de kolf op internet gekocht dat was ook goedkoper dan in de winkel.
Die jij hebt kost normaal 269 euro (op verschillende sites zien staan) Welke winkel krijg jij ze dan zo goedkoop? Heb ook nog een bon voor de thuiszorgwinkel.
Zo wij zijn weer terug van het CB. Liep een half uur uit... maar Lynn was best vrolijk en had flinke babbels in de tijd wat we moesten wachten voor de prikjes. Maar toen we eenmaal aan de beurt waren was ze er klaar mee. Ze is begonnen met huilen en is niet meer gestopt tot we uit het kamertje kwamen. Gelukkig had ik een klein flesje melk voor haar mee genomen en die heeft ze eerst even lekker rustig op gedronken voordat we naar huis gingen. Arme meisje helemaal over haar toeren.. dat is ze bijna nooit. Ze woog 6850 gram en was 62 cm. Volgens de curves prima in de lijnen. Verder waren er ook niet echt opmerkingen, alleen de nare prikjes in haar benen. Ze ligt nu lekker in haar bedje te slapen en ze had alweer wat praatjes thuis met een grote glimlach.
De thuiszorgwinkel hier heet de Vegro, maar geen idee of dat overal in nederland zo heet en ik weet al helemaal niet hoe dat in Belgie zit... Fijn dat Lynn zichzelf thuis weer een beetje was! Ze is best groot en zwaar! Stijn was afgelopen vrijdag 60cm en 5270 gr, maargoed ik ben zelf ook maar 1.60m.
Lynn is ook al ouder he Cin Maxim 2wk geleden 56cm! Hij huilt weeral, hij is echt zichzelf niet... Gister ook al. Normaal huilt hij bijna nooit, nu huilt hij zomaar. Lijkt dat hij zelf niet eens weet waarom!
@Cin en Meisje, ik heb ook dat kolfapparaat, ideaal. Ik kolf zo'n 140 per keer. Ik heb hem tweedehands gekocht via marktplaats. Dan koop je alleen het apparaat zelf en de slangetjes, borstschilden, flesjes etc. koop je bij de apotheek. Ik heb er 100 euro voor betaald. Je kan ze trouwens ook huren hoor bij de apotheek. Dat heb ik toen bij caro gedaan omdat ik veel borstontstekingen had. Moest toen alleen voor 3 maanden huur 175 euro betalen dus had toen al beter kunnen kopen
Owja das stom, had ik even niet op gelet! Maar het schilt inderdaad iets van 3 weken! Stijn is vanaf vrijdag (na zn prikjes) ook erg huilerig en hangerig, maar nu bleek gisteren dat hij de 5e of 6e ziekte heeft dus dat huilen heeft wel een oorzaak, daarnaast is hij zwaar verkouden. Wie weet wordt Maxim ook wel verkouden? Of hij voelt jouw frustratie vanwege het kolven...
Ik had inderdaad eerst een kolf geleend bij de thuiszorgwinkel, dat kostte 20 euro per week, dus kopen was goedkoper. Maar marktplaats is inderdaad ook een optie, wel even goed op de kwaliteit letten maar dat lijkt me logisch. Voor 2 borstschilden, slangetjes en 2 flesjes waren wij bij de thuiszorgwinkel 30euro kwijt.
Dan maar eens bij de thuiszorgwinkel langsgaan. Kan mss beter een aventkolf nemen? (aangezien ik daar flessen van heb) Dan kan ik die daar op aansluiten. Maar een dubbele kost bijna 500 (!!!) euro. (enkele 135 euro) Cin: wie weet voelt hij dat idd Iemand anders zei al hongerdagen ofzo, maar is dat niet vroeg voor sprongetje? Is normaal met 12wk zoiets? Wordt dat niet geteld vanaf uitgetelde datum (dan zou het 10wk zijn ipv de 11wk die hij nu is)
Klopt voor een sprongetje willen ze vaker drinken en zijn ze ook hangeriger, de ene baby heeft daar meer last van dan de ander. Volgens Oei ik groei wordt het inderdaad gerekend vanaf de uitgerekende datum, maar hier klopt het al niet. Stijn is 5 dagen te vroeg geboren maar heeft altijd een week eerder al zn sprong, hij had het met 11 weken gerekend vanaf zn geboorte, dus het kan bij jou ook makkelijk! Als ik jou was zou ik dan voor de avent gaan, scheelt weer geld! En wat ik gehoord heb van mn nichtje is dat je op je handkolf een motortje kan zetten, dat zal nog wel weer goedkoper zijn.
Ah dan ergens zoeken om die apart te kopen mss. En anders gewoon enkele kolf ipv dubbel. Dan kolf ik nadat hij 1 kant leeggedronken heeft. Dan de andere kant kolven en dan zijn ze evenzeer allebei leeg. Vond op internet dit over aantal cc drinken: Probeer de fles zo langzaam mogelijk te geven en biedt je baby achteraf voor een kwartiertje een fopspeen aan indien hij nog zuigbehoefte heeft. Wil je baby een kleine pauze nemen, dan kan je de speen even uit zijn mondje nemen en wachten. Misschien is hij al voldaan, misschien wil hij nog verder drinken. Als de fles goed dicht werd gedraaid en als ze eerder horizontaal gehouden wordt kan de baby het drinkritme zelf beter bepalen. Hij hoeft dan niet tegen een mogelijk te sterke melkstroom te vechten en kan op zijn eigen tempo drinken en dit: Verder kan je de hoeveelheid melk beperken door uit te rekenen wat je baby aan melk werkelijk nodig heeft. Neem zijn gewicht in kilos en vermenigvuldig het met 100 tot 150 cc. Zo kom je te weten hoeveel je baby waarschijnlijk op 24 uur drinkt. Voor een jonge baby tot één maand oud reken je ongeveer 150 cc per kilo lichaamsgewicht. Op twee maanden reken je 140 cc en op drie maanden 130 cc per kilo lichaamsgewicht. Geleidelijk aan daalt de hoeveelheid melk per kilo lichaamsgewicht. Tegen de tijd dat je baby zes maanden oud is, drinkt hij waarschijnlijk nog maar 100 tot 110 cc per kilo lichaamsgewicht. Omdat babys alsmaar minder hard gaan groeien, hebben ze namelijk in verhouding tot hun gewicht steeds minder melk nodig.