Word vanzelf weer minder hoor... Is vaak maar paar dagen en dan weer minder of weg Gewoon lekker knuffelen met m Snap wel dat t best vermoeiend is hoor Maar je gaat binnenkort zijn huiltjes herkennen en dan word t een stuk makkelijker Hier soms een moe meisje wat ligt te huilen/jengelen Ik laat haar dan 5 min liggen, slaapt ze dan niet, dan geef ik een speentje en valt ze vaak meteen in slaap Wilt ze echt niet, dan wieg ik haar in slaap Maar een 2e kindje is echt heel anders Zeg iedereen! Maar is echt zo. Mijn ervaring
Hier houdt ie t ook gewoon uren vol. Ga ik wel tussendoor af en toe kijken. Maar dat is dus ook niets. Worden we allemaal overstuur van. Dus dan maar weer knuffelen en in de box slapen. In de nacht gaat t wel goed. Dan slaapt ie ook in op mijn arm. Ach t wordt vast beter
Fb wat zo frustrerend is, hij heeft gister de hele dag goed geslapen en dan na zijn fles om 19.00 is hij snel te moe om in slaap te vallen en is het piepen tot zijn fles van 23.00 die geven we dan vaak eerder in de hoop dat hij na de fles inslaap valt soms werkt het soms niet en dan ben ik tot 01.00 bezig om hem inslaap te krijgen Klaar wakker in bed leggen werkt bij hem zo slecht nu weer op mij valt hij bijna inslaap leg hem in bed nu is die al een half uur klaar wakker (heb babyfoon met camera) nu is het weer huilen hij is te moe wel geen speen maakt allemaal niet uit. Nu huilt hij nog niet heel erg dus probeer er niet heen te gaan maar pffff dat is echt moeilijk!
Slapen: wij hebben vanaf het begin J wakker in bed gelegd, dus dat is hier nooit een probleem geweest, gelukkig. Wel heeft hij snachts gehad dat hij na zijn voeding niet meer wilde slapen... Ik hoor gelukkig inmiddels heel goed aan hem wanneer hij echt overstuur is en wanneer het meer jengelen is. Bij jengelen laat ik hem rustig 20 minuten gaan, soms doe ik nog wel eens zijn muziekje aan en een aai over zijn bol, maar ik haal hem niet uit bed... 1 nacht heeft hij 20 minuten volgehouden, sindsdien valt hij meteen weer in slaap als ik de kamer uit ben. Gemiddeld hebben baby's 11 minuten nodig om in slaap te vallen, maar sommigen hebben meer tijd nodig en anderen minder. Maar als hij niet echt huilt en je gaat er steeds naar toe om hem op te pakken dan krijgt hij dus ook de kans niet om in slaap te vallen, terwijl de reden van huilen ook vermoeidheid kan zijn... Ik laat J heus niet huilen als ik hoor dat er echt wat is of als hij snachts voor voeding komt, ga ik er bij de eerste kik uit, je hoort gauw genoeg of er echt wat is en dan pak ik hem natuurlijk op om te troosten, maar savonds doe ik dat bijvoorbeeld zonder tegen hem te praten en zonder het licht aan te doen, ik wieg hem dan alleen tot hij weer rustig is en leg hem dan, wakker, weer in bedje en geef hem weer even de tijd om in slaap te komen... Bij zijn 19 uur bedtijd heeft J wel wat moeite om in slaap te komen, vaak is dat een beetje spitsuur geweest en dan is hij te geprikkeld, wat geholpen heeft: ik heb een knuffeltje van hem in mijn bed gehad en dat ligt nu naast hem, dat ruikt dus naar mama en daar wordt hij wel rustig van...ik gebruik ook geen speen in bed, hij spuugt hem steeds uit als hij bijna slaapt en dan wordt hij weer wakker, dus dat leverde alleen maar onrust op... Ik heb ook de wijsheid niet in pacht hoor, maar ik heb de tips over slapen die ik overal lees (in combi met de R&R methode want het oei ik groeiboek zegt hele andere dingen) ter harte genomen en voor Joep werkt het heel goed, hij is heel rustig en slaapt heel goed.. 'Laten huilen' is niet altijd zielig... Als hij gegeten heeft en een schone luier heeft, de kamer koel is en er niks anders kan zijn, dan is het echt niet slecht om hem gewoon even te laten (natuurlijk niet uren laten krijsen) maar kwartier tot 20 minuten laten gaan, dan ben je echt geen slechte moeder...
Oh ja, wat ook helpt, wat ik ook doe, is een goed vast bedritueel... Altijd hetzelfde in dezelfde volgorde, hetzelfde liedje etc. Daar worden ze vaak ook al rustig van omdat het voorspelbaar is... Natuurlijk zullen ze er uiteindelijk wel over heen groeien, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar op wilt wachten... Ik niet in ieder geval... Ik heb een heerlijk kind, maar de tijd voor mezelf als hij lekker rustig in bedje ligt is me ook dierbaar!
Hier ook een mannetje wat graag op de arm in slaap valt. Of op de bank/in de box. En liever niet in bed. Net bij het CB geweest en dit besproken: advies is toch langzaam aan beginnen te laten wennen in eigen bedje als het lukt. Maar mag beginnen in kleine stapjes. Dus eerst ipv op de arm in de box enz. Dit ook omdat het over een tijdje steeds zwaarder wordt om in slaap te wiegen wat betreft gewicht en lengte. Hier al een vast ritueel, maar ook dat heeft weinig effect. En in de box valt hij vaak in slaap zonder dat ritueel. Hier al van alles geprobeerd, zelfs wel een half uur naast het bedje gezeten, half uur laten huilen enz. Maar slapen lukt niet. Hij vecht tegen zijn slaap in zijn eigen bed. En op de bank is hij soms dan binnen 5 min in slaap. Ik blijf het bedje gewoon proberen. Hoewel het nu bijna te warm is in bed. Zeker nu de zon er weer op staat. Heb de hele dag al alles dicht, maar dan nog. Verder was Bryan goed gegroeid, woog 4695gram en is 57cm. Netjes op schema dus. Nog advies over reflux en voeding gevraagd. Arts van CB mag de medicijnen niet voorschrijven, dus advies is toch aan kinderarts vragen. Hoewel ze tegenwoordig dus minder snel medicijnen geven bij reflux, omdat als je 100 kinderen medicijnen geeft het bij de helft wel helpt en de andere helft niet. Dus dat het weer deels achterhaald is. Hij gaf me wel gelijk dat ik dus niet zoveel nutriton in voeding deed (bijna 3 schepjes op 120cc) en dat ik dus gewoon 7 voedingen geef ipv elke keer te rekken tot 6 en dan met een krijsend kind zitten. Omdat het beter zou zijn voor het maagje. Dan zit ik 6x per dag met een kind wat helemaal overstuur is, speentje en wiegen helpt dan namelijk niet meer. Verder is er een lichte voorkeurshouding, dus af en toe even op zijn buikje laten liggen en de andere kant op in de box laten liggen. Hoefde nog geen actie op ondernomen te worden. Ik was met de kinderwagen gaan wandelen naar het CB, maar het zweet liep over mijn rug. Wat een warmte zeg. Nu weer thuis, zit nu binnen, gezien dat beter is dan buiten. Ik houd helemaal niet van deze hitte. Geef mij maar een graad of 22 met een beetje wind.
Hoor ook duidelijk t verschil in je gelen en overstuur huilen maar hier wordt t al snel overstuur. Daar heeft ie 5 min voor nodig geloof ik. En dat houdt ie dan met gemak 1,5 uur vol totdat ik t niet meer trek. In de box is er geen ritueel nodig. Ik leg m op zijn zij en hij valt in slaap. Vandaag helemaal een dramadag. Joj is totaal niet in zijn hum en huilt heel veel en hard. T zuur komt ook steeds omhoog dus vraag me af of de medicijnen werken. Het ging echter juist zo goed de laatste dagen sinds de medicatie. Hij drinkt ook veel meer. Maar ook dat is vandaag weer waardeloos. Weet niet hoe snel je resultaat moet zien want anders stop ik er weer mee. Ga geen meds geven als t toch niet werkt. Hij verslikte zich behoorlijk erin en dacht ff dat ie er in bleef. Gelukkig was ik niet alleen thuis want stond te trillen op mijn benen. Omdat t zo'n k*t dag is jebben we onszelf maar getroost met de nuna leaf voor de kleine vent
@zonnetje: tja, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen helaas, het blijft toch zoeken naar wat werkt, en als je dat eenmaal gevonden hebt, niet meer veranderen, want dan gaat het weer mis haha, dat is mijn ervaring tenminste!! @nicci: wij hadden gisteren ook zon dag hoor! Hij wilde niks, niet op schoot, niet in de box, niet liggem niet zitten, hangerig en huilerig... volgens oei ik groei zijn dat de dagen van de sprongetjes. ? Het kan 1 dag zijn of een paar dagen aanhouden... gaat wel weer over gelukkig, want het is best vermoeiend zon dag!
Jeetje.. wat hebben wij het dan makkelijk! Cas slaapt overal zonder moeite in. Hoeven hem niet te wiegen of te sussen. Overdag heb ik hem in de kinderwagen, 's avonds en 's nachts slaapt ie in zijn wieg op onze kamer. Vaak ligt ie bog een paar minuten te 'praten' voor hij gaat slapen. Als ie beetje moppert doe ik zijn foepie erin en een aai over zijn kont en hij tukt zo weer verder. Modelkind, echt waar!
@slapen in het begin kregen we de kan niet om hem wakker in bed te leggen want met boeren viel die al in slaap en dan kegde we hem gelijk neer en sliep die gewoon verder, hele stomme is dat alle andere tijden we hem gewoon neer kunnen lege maar als hij tussen 19.00 en 23.00 niet heeft geslapen is het drama! Waar het door komt dat hij dan tussen 19.00 en 23.00 niet slaapt geen idee we doen elke dag het zelfde..... Knuffel hebben we ook en die houd ie tegen zich aan heel lief aan het knuffelen (ja we geven al reserve knuffels we hebben 3 dezelfde waaraan we nu alle aak onze geur doen en ook die van hem) Speen soms heeft ie hem nodig meestal niet En ik voel me ook geen slechte moeder, maar kan slecht tegen huilen haha. Ik moet me echt dwingen om biet te gaan en ik weet polder het het beste is dus doe het ook wel maar pfffff is niet makkelijk! Ik pak hem ook niet op hoor en praat niet tegen hem doe zijn speen in hou me hand op zijn buik en hoop dat hij stil wordt, werkt dat na 10 min if meer nog niet dan pak ik hem pas op. Staat inmiddels zelfs een stoel naast zijn bed zodat ik niet al die tijd hoef te staan @zonnetje fijn dat alles goed is bij het CB medicijnen werken altijd maar meestal wel. Hier gelukkig wel want ventje had er echt heel veel last van en nu bijna niet meer Ja het is heel erg warm, morgen wordt het nog warmer. Dus lekker dagje zwembad vind Thomas ook erg lekker @nicci geef je de medicijnen in combinatie met verdikken van voeding, dat werd ons aangeraden om daar niet gelijk mee te stoppen. Hoe lang krijgt hij al de medicijnen? Moest even kijken wat de Nuna Leaf is maar leuk hoor @nonma wanneer zijn die sprongetjes? Ik heb dat boek niet (nog niet). @hier vandaag weer en mega makkelijke dag! Vanochtend wakker in zijn bed gelegd sliep zo werd even wakker want viel op zijn rug (slaapt het best op zijn zij en hebben een knuffel in zijn rug) knuffels was weg gevallen dus maar een kruik neergelegd ligt toch beter dus sliep als een roosje! Vanmiddag wat wakker maar viel soms weg in de wagen (was op pad) en we gingen uit eten heerlijk en makkelijk in de wagen geslapen ook na zijn voeding van 19.00 weer in de wagen gelegd en sliep gelijk, slaapt nu nog snap af en toe niks van hem hoor. Zo heeft hij dit soort mega makkelijke dagen en zo drama dagen!
@mamainthefuture: veel baby's hebben hun 'huiluurtje' aan het brgin van de avond, joep heeft het ook om 19uur.. dat gaat als het goed is vanzelf over, maar wel vervelend als het de hele avond duurt. Ik had als tip gelezen om ze weer even wakker te maken: even het rompertje uit en aan trekken... De sprongetjes moet je rekenen vanaf de uitgerekende datum en zijn rond wk5, 8, 12, 19, 26, 37, 46 en 55.. het zijn sprongetjes in de mentale of fysieke ontwikkeling. Na zon sprong kunnen ze vaak iets wat ze daarvoor nog niet konden, maar die ontwikkeling kost veel energie en ze voelen zich er niet zo fijn onder. Een belangrijk teken van zon sprongetje is dat ze veel bij mama willen zijn, als het ware terug naar de buik waar het veilig is. Ze zijn huilerig, hangerig, slapen slechter etc. (Dit komt rechtstreeks uit het boek) Hoewel ik geen fan ben van de methodes die zij voorleggen (je baby de hele dag in een draagdoek bijvoorbeeld) geeft het wel inzicht in het gedrag van je kindje. Let wel: de ene baby heeft er meer last van dan de ander en de een is sneller in zijn ontwikkeling dan de ander, dus kan best zijn dat sprong 1 pas bij week 7 begint ipv wk 5...
wat een heerlijke foto's zijn er weer voorbij gekomen. @nonma Hoe is het met de koortslip afgelopen? Wel fijn dat je schoonmoeder er zo laks over doet. @myres wat vervelend dat je je vragen niet hebt kunnen stellen bij het CB. @nicci vervelend dat je het gevoel hebt dat de medicatie niet aanslaat. Wel een leuke stoel hebben jullie gehaald. Hebben wij van schoonouders gekregen voor de geboorte.(Schoonmoeder heeft al zoveel uitgegeven. komt iedere keer met een cadeautje.) @mama dat zal schrikken geweest zijn. Wat vervelend dat ze bij de hap niet luisteren naar je. wel fijn dat je nu medicatie hebt. @vaneke die link kwam ik ook toevallig tegen op facebook. Is een erg leuke actie @FB wat fijn dat de kleine meid doorslaapt. @nijntje hier vind vl het helemaal geweldig en de schoonfamilie ook. We hebben nu een zilvere fotolijstje en zilvere fotoalbummapje gekregen. zelf hebben we wat kleertjes gekocht. Woezel en pip is ook wel leuk @beertje C is flink gegroeid. Wat vervelend dat je kleine man een gebroken sleutelbeen heeft. Wat nicci zegt het gevoel dat je het niet wist. Geld voor jou ook nicci. @ zonnetje jullie hebben wel een hele lange weg afgelegt voor jullie Bryan. Hier wil ik wel een tweede maar ga eerst even genieten van dit hummetje. @slapen wat vervelend dat het voor sommige zo'n klus is om de kleine in slaap te krijgen. Onze kleine meid al een week erg onrustig. Ze komt ook vaak voor drinken. Afgelopen woensdag bij het cb geweest en ze woog 4820 en was in 1 week 200 gram aangekomen. Wel heeft ze spruw. Dit is waarschijnlijk de reden dat ze zo onrustig is. Nu hebben we medicatie. Hopelijk is het snel weg en word het weer een tevreden rustig meisje. Hier slaap ze ook overal maar proberen toch zoveel mogelijk in haar ledikant en in de nacht in de wieg. In slaap komen is momenteel wat minder. Ze ligt dan echt te krijsen. 7 min krijsen, 1 min stil, 7 min krijsen, 1 min stil en als ze dan weer begint gaan we er naar toe. Dit kan ook te maken hebben met het niet lekker in haar vel zitten. Op de arm ligt ze heerlijk te slapen en valt dan ook heel makkelijk in slaap maar de fopspeen doet vandaag wonderen en slaap het meteen. Even een foto bijgevoegd die op het geboortekaartje staan.
Stefanenlaura prachtige foto's! Zeker die met je hond! Hoe reageert hij op haar? De honden van mijn ouders vinden hem bar interessant haha! Ze blijven ruiken en willen hem het liefst likken haha! Zielig van de spruw! Hopelijk slaan de medicijnen snel aan. Ben jij alweer een beetje herstelt van de keizersnede? Mamainthefuture apart dat T niet slaapt als ie tussen 19 en 23 wakker is Zou denken dat ie dan wel moe is. Misschien zelfs te moe om in slaap te vallen. C is in die uurtjes vaak bij ons op de arm. Hij wil dan lekker knuffelen en hij clustert met de bv. Ook een manier om lekker dichtbij te zijn. Huiluurtjes: ja die zijn er al nu eenmaal. Je ziet het ook vaak bij oudere mensen.die worden ook onrustig tijdens de schemer uren. Zal met de biologische klok te maken hebben. Doorslapen begint hier een beetje. Vandaag bv van 23.00 tot half 5 gerekt.
@nonma was het maar een uurtje daar zo ik geen moeite mee hebben maar helaas is het bijna van fles tot fles! En daarna is hij biet aan het huilen maar ook niet aan het slapen. Gister weer pas 02.00 uur Wel leuk om te weten wanneer hij sprongetjes heeft dan kan hij nu last hebben van 1 het is 5 weken na uitreken datum... Hij is namelijk 3 weken te vroeg geboren. Dat zo ik ook niet doen nee de hele dag in een draagdoek dat sloopt je als moeder zijnde helemaal. Door dat hij gister ochtend zo lekker sliep heb ik thuis een uur gesport, heerlijk! Stefanenlaura groeit goed dus! Dat is fijn Spruw is minder heb je er spul voor? Leuke foto's zeg echt heel mooi! @beertje de enne dag slaapt hij perfect tussen dat tijdstip zoals gister en de andere dag niet zoals eergisteren er is geen peil op te treken....
Voor degene die willen: oei, ik groei heeft ook een website. Hier heb ik het boek ook, heb ik al tijdens zwangerschap gekregen van iemand die het over had. Leuke foto's inderdaad. En leuk dat de hond de kleine accepteert. Hier een kat die er niks van miet weten. Die is juist afstandelijk geworden. Hoewel ze vannacht wel de stoel naast het lege ledikantje had ingepikt om te slapen. Bryan lag bij ons in de wieg. Iedereen succes vandaag met de warmte. Vooral als je in het binnenland woont. Woon zelf in het westen, dus hoop op een zuchtje zeewind. Ga zo maar eens boodschappen doen.
@ Beertje de hond reageert er heel goed op. Hier idd ook regelmatig snuffelen en likken. Is een goede stimulans tijdens het drinken dan lukt luna een paar keer over der voetjes. Maar ze is heel voorzichtig. De hond van mijn schoonouders die likt en snuffelt heel ruw maar is een schat van een hond en die aandacht is maar van korte duur en makkelijk op afstand te houden. Met mij gaat het eigenlijk best goed. Van de wond heb ik helemaal geen last gehad maar de huid er boven blijft gevoelig maar niet pijnlijk. Verder doet Vl nog het huishouden en ik doe alleen de was. op de bloed hete zolder. fijn dat cas nu de nachten een beetje begint door te slapen.
@ mama echt vervelend dat het niet een uurtje is. Hopelijk wordt het snel beter. Wij hebben medicatie gekregen. Weet zo niet hoe het heet. Hebben het een week aangekeken maar begon bij mij pijnlijk te worden en esmee werd onrustiger. @Fb we hebben ze laten maken door fotograaf. Mutsje heb ik wel zelf gemaakt. De foto met de hond heeft wel even wat tijd gekost. Luna vond het niets. Zonnetje dankje voor jullie ook allemaal. hier uit het binnenland en hebben vsnmiddag 2 afspraken staan . ik naar de dietiste en Vl moet oordopjes aanlaten meten. We moeten mee omdat het net na elkaar is.
@slapen: 's nachts wil Gitte heel makkelijk slapen in haar bedje. Wegleggen, kusje geven en dan is het genoeg. Ze kletst nog een beetje soms en valt dan in slaap. Overdag wil ze meestal nog niet boven slapen. Ze slaapt vaak in de box. Ze slaapt dan eigenlijk overal wel prima. Vaak valt ze bij ons in slaap en leggen we haar weg, dan slaapt ze lekker door. Op andere momenten is ze wakker van voeding tot voeding en eist ze de aandacht op haha, ik vind het allemaal prima. Zo'n klein hummeltje, er is nog genoeg tijd om haar aan te leren hoe het straks anders 'moet'. @laten huilen: We horen nu aardig duidelijk wanneer ze jengelt of wanneer ze huilt. Als ze jengelt/zeurt blijft ze liggen, gaat het over in huilen ga ik naar haar toe. Soms is het genoeg om even tegen haar te kletsen, anders pak ik haar op. Iedereen doet de dingen op zijn/haar eigen manier, en het is allemaal prima. Volgens mij maakt het meer uit voor de ouders dan voor het kindje, zolang je als ouder zelfverzekerd ben over de manier waarop je opvoedt, straal je die rust ook uit naar je kind. En ik ben zelf een kind van ouders die mij hebben laten huilen, heb ik ook niks aan over gehouden. Ik vind het zelf echter niet fijn om te doen bij mijn baby. Oh, ik ben blij dat we met deze warmte een relatief koel huis hebben. Gitte en ik komen niet buiten vandaag haha!