Ja zeker overleefd! Was heel erg leuk waren bij mijn vader samen met me zusje, zwager en nichtje. Me nichtje en Thomas maakte er feest van die sliepen pas half 10 en kwart voor 12 waker om vuurwerk te kijken haha.... En vervolgens weer om 1 uur slapen en Nathan die kreeg om half 12 de fles om vervolgens door alles heen te slapen om 12 uur. Hoe was die van jou?
Ik weet dat ik officieel veel te laat ben, maar ik wil toch laten weten dat ik iedereen een geweldig 2015 wens! Ik reageer al een tijdje nauwelijks en ik heb ook geen flauw idee wat ik al verteld had, maar ik heb gewoon best een raar jaar achter de rug. Pas aan het eind zijn er eindelijk wat positieve wendingen gekomen. In het kort (probeer ik) Eind april heb ik een burn out gekregen en kreeg ik echt even niks voor elkaar. Bij mij kwam de vraag naar voren of ik met mijn beperking (50% arbeidsongeschikt door vermoeidheidsklachten door crohn) eigenlijk wel 2 dagen in het onderwijs kon blijven werken. Ik ben er achter gekomen dat ik eigenlijk al jaren meer bezig was wat anderen willen dan wat ik zelf wil, en kon dan niet eens meer vertellen wat ik wilde. Met behulp van een psycholoog heb ik op dit moment heel veel puzzelstukjes op zijn plek gekregen en gaat het nu de goede kant op. Ik ben aan het opbouwen in mijn werk, wat terug gebracht was naar minimaal. Ondertussen maakte ik mij van tijd tot tijd zorgen om mijn dochter, omdat ik merkte dat zij wel een hele grote ontwikkelingsvoorsprong ontwikkelde, terwijl ik er niks voor doe. (Ze is bezig met letters, herkent er ook al een paar. Kan met gemak tot 29 tellen, maar herkent zeker de cijfers t/m100, doet ook al aan hoofdrekenen over de 10 heen, en zo kan ik nog tal van voorbeelden geven op andere gebieden) (Zeker nu Yoshua de 1,5 gepasseerd is en ik een heel groot verschil merk in de taalontwikkeling) Ik heb contact gehad met haar school en ze mag iets eerder starten met wennen, omdat ook de leerkracht daar het opviel dat haar woordkeus erg bijzonder is voor een kind van 3. Ik heb erg veel vertrouwen in de leerkracht waar ze in de klas komt, dus dat doet ook goed. Yoshua is vaak verkouden en dan ook gelijk erg heftig. De vorige keer ben ik na 3 weken naar de huisarts gegaan en heb ik een pufje voor hem gehad en gaat het gelukkig beter. Verder is hij een erg vrolijk en grappig mannetje, maakt ook grapjes, en kan ook heel ondeugend doen. Mijn levensmotto: Alles komt goed! En daar geloof ik ook echt in, helpt mij ook in moeilijke tijden. Maar het gaat nu eindelijk allemaal de goede kant op!
Micha2 jeeje meid wat heftig, al kan ik het me wel voorstellen hoor. Ik moet ook erg opletten dat ik bij me zelf blijf en doe wat ik wil.... Gelukkig is er vooruit gang. Jeetje wat een knappe meid, fijn dat ze al eerder naar school kan. En dat het goed wordt opgepakt. Thomas loopt geloof ik wat achter.... Al kan hij veel woorden maar zegt het vaak maar 1 keer.... En idd alles komt goed op zijn tijd.
Yoshua zegt ook heel veel woorden maar 1 keer en daarna niet meer.En hij lijkt een voorkeur voor 2 lettergreepwoorden te hebben. Ook heeft hij een hele tijd mama gebruikt voor mijn man en mij en op dit moment is het alleen maar papa. Ik kan mij er niet echt druk om maken, jongetjes blijken vaak langzamer te zijn met hun taalontwikkeling
Hallo! Jeej wat een verhaal Micha! Ik kan me het gevoel heel goed voorstellen, overweldigend en even jezelf helemaal kwijt zijn. Ik heb het gehad toen Joep een half jaar was... heel vervelend. Gelukkig heeft even rust nemen mij erg goed gedaan en ook mijn nieuwe baan zorgt voor weer nieuwe energie. Ik kan me ook de zorgen om je dochter voorstellen.. Is ze wel eens getest op hoogbegaafdheid? mijn nichtje is nu 6 en vertoonde al van jongs af aan de signalen die jij beschrijft, bij haar is vastgesteld (niet onomstotelijk, maar toch) dat ze hoogbegaafd is. Is heus niet alleen maar een zegen. Hoogbegaafde kinderen hebben het vaak juist alleen maar zwaar op school omdat ze zich vervelen en geïsoleerd zijn... Nou hopelijk kunnen ze je dochter goed begeleiden.. Joep is echt een talenkind. Lijkt heel erg op mij wat dat betreft... hij sprak eerder dan dat hij liep en praat echt heel veel, zegt soms ook zinnetjes van 2 woorden... Hij is heel nieuwsgierig, zegt alles na en heeft een bijzonder goed geheugen. ik heb zelf een fotografisch geheugen, ik heb het vermoeden hij ook, doordat hij voorleesboekjes bijna (op zijn manier) al uit zijn hoofd kent.. Qua motoriek is het echt geen hardloper, gewoon heel gemiddeld, liep met 15 maanden en doet t goed, maar is niet heel snel. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier. Ik houd me bij dat soort dingen altijd maar voor ogen: ze leren het allemaal op den duur...
Nonma, hoogbegaafdheid (hb)is zeker iets waar ik mij al een tijdje mee bezig houd. Juist omdat ik heel veel herken. Helaas kan ik uit eigen ervaring vertellen dat hb zijn inderdaad niet altijd even makkelijk is... Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik zelf hb ben, maar dat het heel erg verwaarloosd is doordat ik mij vanaf hele jonge leeftijd aan ben gaan passen. Ergens ben ik dan ook blij met mijn burn out, want ik kreeg van mijn psycholoog de kans een officiële iq test te doen. De uitslag was voor mij heel verhelderend en er viel letterlijk een last van mijn schouders. Maar het maakt mij ook extra sterk om ervoor te zorgen dat mijn dochter wel de kans krijgt om zich te ontwikkelen. Ik vertel het alleen niet iedereen. Niet iedereen reageert er even goed op, er zijn veel vooroordelen die niet kloppen. Ik zeg dan ook: de uitslag heeft mij niet veranderd, alleen mijn inzichten En waarschijnlijk ga ik er ook wel wat mee doen, maar nu nog niet. Eerst er maar eens voor zorgen dat alles loopt! PS als iemand hier vragen heeft, stel ze gerust, vind ik niet erg!
@Mischa: ik herken jouw dochter in mijn oudste jongen, die word volgende week 4 jaar. Hij is dan een late prater (2,5 jaar) maar toen hij eenmaal ging praten kwam het ook gelijk goed los! Hij is ook heel goed in cijfers, vormen en kleuren en inzichten. geef hem een legpuzzel van 50 stukjes en hij heeft hem binnen 5 minuten af. Hij kijkt niet eens naar de stukjes, lijkt wel. Hij kan ook puzzels van 100 stukjes maken. Ik heb zelf ook een fotografisch geheugen en ik vermoed dat hij dat van mij ook heeft. hij kan iig heel goed dingen onthouden. Nu zit bij ons geen hb in de familie (voor zover wij weten dan) maar wel ADHD/Autisme (zoon van mijn zus, en nog een aantal neefjes vana mijn vaders kant) en ik heb een heel sterk vermoeden dat ik zelf een lichte vorm van ADD heb. Ik herken me in ieder geval heel erg in de kenmerken die erbij passen, maar ik heb er verder zelf geen last van. Ik las laatst dat symptomen van hb ook heel goed bij ADD passen. En daarmee zie ik bij Collin dezelfde dingen terug. Hij gaat nu sind december naar een speciaal dagverblijf om bepaald gedrag te begeleiden (hij heeft nogal een obsessie voor deuren en is ook geneigd snel weg te lopen.) Ik wil iig niet gelijk vanalles gaan testen om een etiketje opgeplakt te krijgen (waar je nooit meer vanafkomt) als zijn gedrag nog te sturen is dmv die extra begeleiding.