Mijn man heeft volgende week een intakegesprek voor een re-integratietraject van de gemeente. Dat is meer een formaliteit, want hij gaat sowieso dat traject in. Nu hebben we dat vandaag te horen gekregen, en het traject waar hij eerst in zat bood duidelijke mogelijkheden voor verlof en het opnemen van vakantiedagen, maar nu wordt het voor ons allemaal wat onduidelijker. Vandaar even wat vragen voor wie er maar verstand van heeft en ons een beetje meer inzicht kan geven.... Mijn man wil uiteraard graag wat langer thuis blijven na de bevalling en wilde daarvoor zijn vakantiedagen opnemen. Nu vragen wij ons af: als hij dit traject start en de gemeente nog steeds een uitkering verstrekt en hij dus niet in loondienst is bij het bedrijf dat het traject uitvoert voor de gemeente, wie is dan zijn werknemer? Dat is denk ik een belangrijk verschil, want als dat de gemeente is, dan blijft hij rechthouden op hetzelfde aantal vakantiedagen als eerst, maar als dat bedrijf als zijn werkgever wordt gezien dan heeft hij waarschijnlijk geen recht op vakantiedagen, omdat hij er dan net begint? Persoonlijk denk ik dat de gemeente nog steeds als 'werkgever' moet worden beschouwd, omdat het bedrijf hem niet betaald. Maar ik heb er geen verstand van. Weet iemand dit? Bovendien is het bedrijf dat het traject uitvoert gesloten tijdens alle schoolvakanties, waardoor ik bang ben dat mijn man dus ook gebonden is aan deze vakanties en daarbuiten geen vakantiedagen op mag nemen. Is dat zo, of moet het bedrijf daar dan een speciale CAO voor hebben, hoe zit zoiets? Verder gaat het om een kortdurend traject, waardoor ik bang ben dat de gemeente moeilijk gaat doen omdat ze natuurlijk willen dat hij zo snel mogelijk weer aan de slag gaat. Logisch, dat willen wij natuurlijk ook, maar het een paar weken uitstellen is hopelijk voor hen niet een al te groot probleem. Kunnen ze, als het allemaal onder gemeente blijft vallen, vakantiedagen (die normaal het hele jaar door vrij op te nemen zijn) weigeren?