Juni/Juli 2020 MMM Mama's

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Snoepjes, 23 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    O jeetje wat zenuwslopend zeg...je zat al aan de utro toch? Doe je dat vaginaal of inmiddels oraal? Ik hoop zo dat de bloedingen wegblijven, dit is niet te doen elke keer zo!

    Hier gaat het wel goed, voel mij aardig zwanger dus dat houdt mij rustig. Maandag weer een echo. Ik vind de momenten van echo eigenlijk het zwaarste omdat ik dan slecht nieuws kan krijgen. Ik mag wel altijd m’n vk bellen voor een echo als ik het niet meer trek dus dat is wel geruststellend.
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  2. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.349
    3.638
    113
    Vrouw
    Oh wat fijn dat je je zo zwanger voelt. Ook erg prettig dat je een vk hebt die zo meedenkt. Bij ons allen in dit clubje is zwanger worden en blijven niet vanzelfsprekend, des te fijner dat er dan met je mee wordt gedacht.

    Ik gebruik idd utro. Bouw wel heel langzaam af maar staat weer los van de bloeding. Vandaag gaat het beter. Was vanmorgen duizelig en niet lekker, maar alles is goed met ons kleintje. Lange beentjes, druk in beweging ❤

    Gyn leek een heel klein bloedinkje te zien maar absoluut niks zorgwekkends gelukkig. Dus ben weer even gerustgesteld.
     
  3. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    waarom al aan het afbouwen? Ik zou dan logischer vinden als je nog even doorgaat om de bm zo rustig mogelijk te houden? En dan pas afbouwen/stoppen als je paar weken niet meer hebt gebloed? Elk moment dat je kleintje verder is, is ie ook weer sterker en beter bestand tegen bloedingen enzo heb ik begrepen.


    Wanneer staan jullie volgende echo’s? Mijne maandag.
     
  4. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.349
    3.638
    113
    Vrouw
    Omdat de placenta het nu overneemt en progesteron aanmaakt dit termijn. Volgens mijn artsen heeft de utro nu geen toegevoegde waarde meer. Ik lees ook nooit dat mensen langer doorgaan.

    Ik heb donderdag weer een echo.
     
  5. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.349
    3.638
    113
    Vrouw
    Hmm ben nu toch aan het twijfelen ondanks dat ze zeiden dat de placenta het nu overneemt. Heb de afdeling even gebeld en die gaat overleggen met de gyn.
     
  6. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Nog sterker gezegd. Van progesteron is helemaal niet bekend wat het voor evt schade bij een baby kan aanrichten op langetermijn gebruik. En volgend de gyn. Hier is dat ook de reden datje naeen positieve test moet stoppen. Heb het zelf tot 7weken gebruikt.

    Maar schok er wel van.

    Moet het evt met 16 weken weer gaan gebruiken maar hij nadrukte dat er echt nog geen langetermijn studie is en er over 20jaar best kan blijken dat er bepaalde dingen door veroorzaakt zijn en het altijd een kwestie van twee kwade is.
     
    Snoepjes vindt dit leuk.
  7. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.349
    3.638
    113
    Vrouw
    Oh echt? Best schrikken inderdaad :eek:.

    Hier is het advies wel te stoppen met de utro want anders hou je het lichaam zegmaar voor de gek. Placenta moet het echt over gaan nemen. Dus ik bouw maar af, mijn voorraad is bijna op.
     
  8. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Ik schok me ook echt rond. Hij vergelijkte het zelfs met het des hormoon wat ook een wonder middel zou moeten zijn.


    Had toen echt zo iets van wtf.
     
  9. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Placenta heeft het inderdaad al een paar weken geleden overgenomen met progesteron aanmaken. Volgens lijnuitgang m’n hoofd week 9? Ik ken heel veel gevallen van vrouwen die in tweede of derde trimester bloedingen kregen en progesteron voorgeschreven kregen om de baarmoeder rustig te houden. Bij veel bloed adviseren ze dan om het oraal te nemen, met wel het risico op meer bijwerkingen. Ken trouwens ook veel gevallen van vrouwen die utro wilden maar het niet kregen van hun gyn hier in Nederland, het ligt ook heel erg aan de visie van de gyn in kwestie. Sommigen vinden het geen toegevoegde waarde, sommige zweren erbij.

    Maar Ik denk dat je het vooral moet doen op de manier waar jij je goed bij voelt, dat is het allerbelangrijkste! Dan kan je het ook nooit fout doen of later spijt krijgen.

    Geen bloed meer verloren? Hoe voel je je nu?
     
  10. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    wow dat vind ik wel een hele heftige uitspraak....des hormoon is wel heel iets anders dan progesteron wat een lichaamseigen hormoon is. Mijn oma heeft hele zwangerschap van m’n vader des hormoon gebruikt en m’n vader heeft meerdere problemen die daartoe te herleiden zijn en ik heb mij ook wel eens laten doormeten en daar kwam toen ook een verstoring in m’n lijf uit van het des hormoon...zou best zijn dat m’n vruchtbaarheidsproblemen daar ook door beïnvloed zijn...

    Progesteron wordt al tientallen jaren gebruikt, vooral in buitenlandse landen als Italië, België en Spanje. Nederland is daar al lang terughoudend in.

    En daarmee zeg ik natuurlijk niet dat progesteron geen kwaad kan, maar ik heb mij er best in verdiept en veel artikelen over gelezen en niets vernomen over dat het kwalijk zou zijn. Dat is ook met zoveel andere dingen die niet onderzocht zijn. Ze weten ook niet of echografie slecht is voor de baby, vooral bij de vrouwen die meer dan 2 (termijnecho en twintig weken echo) echo’s krijgen. Maar er is dus geen onderzoek of bewijs dat dat echt slecht is, vooral veel vraagtekens.

    Ik vind het heel lastig als artsen bepaalde heftige uitspraken doen die ze niet kunnen onderbouwen. Ze zijn toch ‘de expert’ op een bepaald gebied en veel vertrouwen woord voor woord wat ze zeggen. Zeg dan: ik weet het niet, ipv iemand een bepaalde richting op te duwen van je eigen mening. Een mening is geen wetenschap.
     
  11. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    Hmmm kom er niet zo goed uit....ik heb mu even geen pubmed om het op te zoeken, maar vanuit gewoon zoeken op Google krijgen ik antwoorden variërend van 10 tot 14 weken wanneer de placenta de progesteronproductie overneemt dus geen idee. In ieder geval rond einde eerste trimester.

    Maar het zijn wel twee verschillende indicaties om progesteron te gebruiken bedenk ik mij:
    - progesteron gebruiken omdat je mogelijk zelf te weinig aanmaakt in eerste trimester.
    - progesteron gebruiken om baarmoeder rustig te houden (vanwege krampen, al ontsluiting, bloedingen etc).
     
  12. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.349
    3.638
    113
    Vrouw
    Het blijft lastig, die verschillende meningen en theorieën. Maar artikelen op internet zijn misschien ook niet altijd betrouwbaar. Ik vertrouw erop dat mijn gynaecoloog en verloskundigen weten hoe en wat als ze adviseren te stoppen. De kliniek waar ik liep met een gynaecoloog en fertiliteitsartsen zeggen ook dat ik kan stoppen.

    Ben morgen alweer 13 weken, dat scheelt wel. Gisteravond nog wat bloedverlies gehad, alleen met afvegen. Maar 2 uur eerder nog een echo gehad met een springlevend kindje, dus moet er toch maar op vertrouwen. Heb geen krampen. En als ik me zorgen maak mag ik altijd bellen.

    Succes morgen met je echo @Frummels!
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  13. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw

    Dank je wel!
    Ja inderdaad er zijn veel verschillende ideeën en nog zoveel wat niemand nog weet.
    Ik had het niet over zomaar artikelen op het internet hoor, maar wetenschappelijke artikelen gepubliceerd in tijdschriften die je ook online kan lezen bij een abbo op o.a. pubmed.com (sommigen artikelen zijn ook gratis beschikbaar). Wel voornamelijk in het Engels en moeilijke vaktaal maar met een online vertaler kwam ik altijd een heel eind. In de tijd van al m’n miskramen heb ik mij enorm verdiept in miskramen/bloedingen/medicatie etc.


    En fijn dat je op de medische mensen om je heen vertrouwt, dat zal je vast rust geven, dat is heel belangrijk. Gelukkig neemt het bloeden niet toe, dat is super positief. Ik las laatst een verhaal van een vrouw die haar hele zwangerschap bloedingen had maar toch een prachtig kindje na een voldragen zwangerschap dus soms hoor het er ook ‘gewoon’ bij denk ik dan?
     
  14. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    #214 Maan14, 2 dec 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2019

    Vond het ook een heftige uitspraak. En ook niet alles wat op internet staat vanuit onderzoekers is te geloven.


    Ik heb 6 ablaties aan mijn hart gehad zou een wonder middel zijn als je de studies moet geloven met weinig bijwerkingen. Terwijl de meeste ritmestoornissen die ik nu heb juist door deze ablaties ver oorzaakt zijn.

    Er is over langetermijn nog niks bekend indien je op de bijwerkingen kijk staat dit er ook gewoon bij vermeld. Dat er niet bekend is wat de gevolgen zijn in de tweede en derde trimester. Voor het kindje.


    Het word nu voorgeschreven voor de vroeg geboorte te voorkomen. En dan is het dus kiezen uit twee kwade.

    Ik moet eerlijk zegen dat ik steeds banger ben dat de baby weer te vroeg geboren word en zal blij zijn als we de levens vatbaarheid grens gehaald hebben.
     
  15. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw

    Ja dat kan ik me voorstellen, nu je einde eerste trimester bent komen er nieuwe angsten kijken. Krijg je extra controles? En weet je wnnr je aan de utro weer moet?

    Ik mag afbouwen na eerste trimester, dus nog ffies. Maar dat is met al m’n meds. Vraag me dat ook wel eens af hoor...wat de effecten zijn dat ik nu fraxiparine spuit en een lage dosis prednison slik, tis toch niet niks...

    Vandaag weer een goede echo gehad gelukkig, kleintje loopt goed op termijn. Zo opgelucht weer. Vind die echo momenten echo zo spannend steeds. Over twee weken weer, dan de termijnecho.
     
  16. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Wat fijn dat alles weer goed was.


    Heb hier opeens een extreme angst dat dit baby'tje veel te vroeg gaat komen. En ik weet niet waar het vandaan komt. Ik heb de eerste harden buik al weer gevoeld net als bij onze zoon. Zou in een soort winter slaap willen gaan tot de 36 weken ofzo
     
  17. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw

    Wat rot dat je daar nu al zoveel last van hebt Maan...Heb je EMDR gehad na je bevalling? Zo nee dan zou dat wellicht nog een idee zijn, om je spanning te verlagen? Het heeft bij mij erg goed geholpen destijds. Want je moet nog zo lang...Ik gun je dat je ook van deze zwangerschap kan genieten en dat de angst niet de boventoon voert. Het is ook zo loodzwaar als je heftige dingen hebt meegemaakt...
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  18. Snoepjes

    Snoepjes Fanatiek lid

    26 mei 2018
    4.349
    3.638
    113
    Vrouw
    @Frummels super van de goede echo!

    @Maan14 ik snap je gevoel zo goed. Het is allemaal zo onzeker en al helemaal als je een voorgeschiedenis hebt en een lang traject hebt moeten doorlopen om zwanger te worden. Ik herken je angst. Wat mij betreft mogen ze me een klap op mn kop geven en me over een paar maanden wakker maken :rolleyes:. Genieten van de zwangerschap is vanwege angsten heel moeilijk. Had verwacht me heel gelukkig te voelen, maar eigenlijk vind ik het zwanger zijn helemaal niet zo leuk. Ik ben vooral bang dat het me weer afgenomen wordt. Als het aan mij had gelegen had ik morgen wel willen bevallen van een voldragen baby :roflmao:.

    Heb je wel eens gedacht aan professionele hulp? Kan echt helpen is mijn ervaring.

    Hier morgenochtend weer een echo en controle gelukkig. Kan er zo naar uit kijken. Heb sinds gister het idee dat ik de kleine soms voel. Maar is nog wel heel vroeg hè..
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  19. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Het zou goed kunnen dat je het al voel hoor.

    Ik heb het aan gekaard maar de gyn vond het geen reden om hulp in te schakelen omdat hij mijn angsten rieel vind.


    Ik moet tot 30-12 wachten voor een echo. En pas 27ste weer controle en hartje luisteren.
     
  20. Frummels

    Frummels Fanatiek lid

    31 mrt 2015
    4.475
    2.832
    113
    Vrouw
    @Maan14 ik ben zelf psycholoog (voor kinderen en jongeren) en ben het met je gyn eens dat je angst reëel is, omdat er ook een kans is, maar de klachten die je ervaart daarvan vind ik fors. Zeker al als in de termijn van je zwangerschap de angst je zo belemmert. Wat hulp daarbij kan zoveel doen of in ieder geval je ook handvatten geven hoe hiermee om te gaan of dmv emdr de spanning verlagen, waardoor je ook meer kan genieten, misschien is dat het je wel waard? Maar dat is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken. Je HA kan je ook verwijzen trouwens, hoeft niet via je gyn te gaan.

    Liefs
     
    Maan14 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina