Mijn stoere man wordt volgende maand 4 jaar en gaat dan naar de basisschool. Nu wil ik hem graag een beetje advies mee geven over de gevaren op straat en in het leven van een kleuter zeg maar. Je weet wel, niet met vreemde praten of meegaan. Geen snoep aannemen van vreemde. Daar kom ik nog wel uit, alleen ik zit heel erg met het verhaaltje geslachtsdelen. Hoe leg je aan een kind uit dat het fout is als vreemde mensen aan je piemeltje willen zitten. Ik wil namelijk zeker niet dat hij zich ervoor gaat schamen. En het is ook niet de bedoeling dat als een juf of een ander kindje hem op school helpt met naar de wc gaan dat hij denkt dat ik dat bedoelde. Snappen jullie een beetje wat ik bedoel? Hoe hebben jullie dit aangepakt, en nog mooier weet iemand of er niet misschien een soort voorleesboekje over is?
Er is een mooie website over. En die is zeker op school goed toepasbaar. Even googlen op de ondergoedregel.
Overigens wat betreft mee gaan naar de wc.. Bij veel scholen gaat er een oudste kleuter mee de eerste paar keer en niet de juf. Dus zelf aan kunnen kleden EN billen vegen is nouja niet verplicht maar wel gewenst.
Lastig hè? Ik heb met hetzelfde dilemma gezeten. Wat moet je nou tegen zo'n kind zeggen? Het lijkt wel of er geen midden weg is tussen "alleen zelf aankomen" of "iedereen" Want als je gaat kijken wie wel aan de geslachtsdelen mag (of moet, want vieze luier) komen, is de waslijst nogal lang. Papa, mama, opa, oma, een keer een oom of tante, de juf op de psz, de leidsters van het kdv en dan nog de juf op school. En dan heb je nog maar een luier verschoond of billen afgeveegd... Hoe leg je nou uit, in kindertaal, dat dat prima is maar dan andersoortige handelingen niet mogen. Leg het verschil maar eens uit. Ik ga die website even lezen, eens kijken of ik daar handige tips vandaan haal. Edit: Hier staat beschreven wat de ondergoedregel is: Overigens is deze link wel een mooi tegengeluid en precies waar ik ook mee worstel.
Bij ons kwam het eigenlijk een beetje toevallig ter sprake. Ik was er nog over aan het denken ook hoe ik dat kon gaan uitleggen... Toen gebeurde het zo dat mijn kinderen samen onder de douche gingen en mijn dochtertje ineens aan de plasser van mijn zoontje trok. Dus op dat moment kon ik ineens goed uit leggen dat dat zijn plasser is en dat anderen daar niet aan mogen komen. Alleen mensen zoals mama en papa of de juf als hij een vieze broek zou hebben. Het scheelt wel dat hij wel al zindelijk was. Lastig punt hoor...vind ik ook. Maar ja ik vind het wel belangrijk dat hij dat weet en mijn meisje ook maar zij is nog wat te jong ervoor.