Hallo, Mijn vriend heeft twee kleine kindjes uit een eerder huwelijk ( 2 en 4 jaar ). Nu zullen zij hoogstwaarschijnlijk binnenkort iedere maandag en dinsdag bij ons zijn. Ik wil ze met liefde en plezier opvangen die dagen( de kleinste is thuis, de oudste gaat naar school). Maar wat zijn mijn rechten hierin mbt vaste werkdagen en dus vaste vrije dagen(maandag en dinsdag). Want ik ben niet de biologische moeder en mijn vriend en ik zijn niet getrouwd of samenlevingscontract etc dus ik ben wettelijk gezien niet officieel de stiefmoeder van de kinderen. Ik sta wel op hetzelfde adres ingeschreven( logisch, want ik woon hier ) De kindjes staan nu nog niet bij ons ingeschreven maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk wel gebeuren dan. Iemand een idee wat mijn rechten zijn? Ik wil namelijk een helder verhaal hebben als ik het ga aankaarten bij mijn werkgever, want heb het vermoeden dat ze niet zomaar accoord zullen gaan met de vaste vrije dagen. In mijn cao staat vermeld: Bij de vaststelling van de arbeidstijden wordt volledig rekening gehouden met afspraken over kinderopvang. En er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met aanvullende wensen van de werknemer. Maar ook hier gaan ze denk ik uit van de eigen biologische kinderen. Graag hoor ik reacties of ervaringen van anderen hier over. Groetjes Lizette
Ik zou eens kijken wat je rechten zijn mbt ouderschapsverlof. In de cao waar ik onder val kan ik namelijk ook ouderschapsverlof opnemen voor mijn stiefkinderen (nu gaat dat voor mij niet op omdat zij allemaal ouder zijn dan 8 jaar). En ik weet niet of je een redelijk schappelijke werkgever hebt, maar als de zorg van de kindjes ook bij jou terecht komt, en dat komt het als ze 2 dagen per week bij jullie zijn, dan zouden ze daar begrip voor moeten kunnen opbrengen. En dan zou het dus niet moeten uitmaken of het nou je biologische kinderen zijn of niet.
Ze kunnen niet op twee adressen ingeschreven staan (dat kan niemand), en ik denk niet dat ze bij jullie worden ingeschreven als ze de rest van de tijd bij moeder wonen. Dan verliest moeder namelijk haar kgb en de kinderbijslag. Heel vervelend maar je hebt geen rechten. Alleen als ze in jouw gezin zouden meedraaien (dus staan ingeschreven bij jou) en jij wettelijk hun stiefmoeder bent (=getrouwd) heb je recht op ouderschapsverlof. Nu heb je nul rechten want feitelijk gezien zijn de kinderen nu niets van je.. Je zal er onderling met je werkgever uit moeten komen.. succes!
In heel veel cao's heb je niet eens recht op vaste vrije dagen mbt je eigen kinderen...dus ook niet met stiefkinderen.
Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat je recht zou hebben op vaste vrije dagen. Volgens mij is het gewoon standaard dat je ofwel ouderschapsverlof opneemt (dat kan als de kinderen bij jou staan ingeschreven en jonger zijn dat 8 jaar), ofwel ontslag neemt voor die dagen.
Volgens mij heb je nooit recht op vaste vrije dagen. Zoals ik het lees, moet je werkgever rekening houden met afspraken mbt kinderopvang die jij met je werkgever hebt gemaakt. Maar die heb je dus nog niet gemaakt, die wil je gaan maken. Dus kun je er ook geen recht op hebben dat je werkgever zich aan een afspraak houdt. (Ik ben helemaal geen expert hoor, maar dit is hoe ik het lees. Ik heb ook nog nooit gehoord dat iemand recht had op bepaalde vrije dagen).
Zo lees ik het ook. Het gaat er in het stukje tekst om dat als je met je werkgever bent overeengekomen dat maandag en dinsdag je vrije dagen zijn dat dit dan zo us. Maar je werkgever mag overigens altijd bepaalde dagen weigeren etc. Voor zover ik weet kun je geen ouderschapsverlof opnemen maar je kunt natuurlijk wel minder gaan werken. Mits dit mag en kan bij je werkgever
Ik zou eerder kijken naar de bezetting op je werk en wie er allemaal is op maandag en / of dinsdag. Is er voldoende volk aanwezig om het werk rond te krijgen, dan kan je baas je die dagen moeilijk weigeren. Hebben er daarentegen 10 officieel ouderschapsverlof op maandag en draait het nu al half vierkant daardoor, dan gaat het moeilijk worden. Als het niet lukt bij je baas, kan je natuurlijk ook gaan onderhandelen met je collega's. Of er niemand alsnog op maandag of dinsdag wil komen werken en een andere vrije dag kiest. Is het overigens ook geen optie dat je partner 1 dag opneemt (zodat jij geen ontslag moet vragen voor 2 dagen)? Het zijn uiteindelijk zijn kinderen. Hij kan het bovendien waarschijnlijk wel doen met officieel ouderschapsverlof.