Wij krijgen vandaag een hele oude kast van mijn opa. Zo'n meidenkast noemen ze dat geloof ik.. Nu willen wij deze wit gaan verven. Welke verf kan ik daarvoor het beste gebruiken? ik las iets over krijtverf maar ik kom er op internet niet zo goed uit. iemand tips?
Tja, krijtverf is makkelijk. Ik heb het zelf ook gedaan met enkele meubels maar ik ben niet erg enthousiast over het eindresultaat. Het dekt goed, droogt snel en is echt voor een beginner heel goed te doen. Maar ik vind het niet mooi dat je de strepen van de kwast blijft zien. (ik gebruikte annie sloan) De kleuren zijn wel ontzettend mooi. Tegenwoordig verf ik met Farrow&Ball of Flexa strak in de lak. Dat vind ik zelf fijner werken, mooier eindresultaat en de verf blijft er beter op zitten. Farrow&Ball heeft "oude" kleuren en vind ik voor oudere meubels echt fantastisch mooi. Flexa gebruik ik voor de wat modernere meubels. Wat je ook gebruikt, zorg voor een vetvrij, stofvrij en schoon oppervlak voor je begint. Ik gebruik st Marc om het eerst mee schoon te maken. Succes!
Ik gebruik ook annie sloan, je hebt kalkverf ook vd gamma en flexa. Ik vind het resultaat wel mooi, maar maak inderdaad geen strepen met de kwast. Ik zou een meidenkastje niet zo snel wit verven, ze hebben mooie kleuren.
Als je de kwaststrepen niet wilt zien, dan kun je hem met muurverf doen. En als je dan muurverf neemt die je af kunt nemen, dan hoef je hem ook niet meer af te werken. Het wordt echt prachtig, en net wat gladder dan krijtverf (maar ik ben wel fan van krijtverf, na het verven goed doorschuren en dan wax erop)
Wij hebben voor de baby kamer een meidenkast licht roze geverfd met de kalk/krijt verf van het gamma merk. Gebruik een muurroller hier voor en geen kwast. Moet zeggen dat het aardig kwetsbaar is. Zeg eerlijk dat als ik het had geweten hem gewoon had afgelakt in de kleur naar keuze. Deze kasten zijn vaak geolied dus schuur hem heel goed op! En dan licht grijze grondverf ondanks dat het hem wit wilt hebben. Succes!
Ik zou sowieso geen krijtverf nemen, dat is namelijk niet zomaar overschilderbaar met andere verfsoorten, mocht je jezelf bedenken later. Het is ook niet erg stootvast. Is het kastje nu vernist? Want dan moet je het eerst schoonmaken met ammoniak om die laag los te weken. Anders kun je het ook schoonmaken met St Marcs of een andere verfreiniger. Vervolgens opschuren. Eerst met 800 daarna met 1000/1200. Als het een mooi en waardevol meubel is zou ik het met goede alkydverf doen. Scharnieren en knoppen losmaken. Eerst gronden (grijs voor rood en donkere kleuren, wit voor lichte kleuren). Losse deuren rechtop laten drogen zodat ze de minste stof vangen. Na de droogtijd weer licht opschuren met schoon 1200 schuurpapier en de lak opbrengen. Ik breng het altijd eerst op in de laaggelegen delen met een kwast en daarna rol ik de oppervlakten. Weer laten drogen en lichtjes opschuren. Tweede laklaag. En tadaa! Het is even wat werk, maar goed gelakte en onderhouden meubels zijn zo mooi... Het allermooiste vind ik persoonlijk als ze in de oude houtkleur mogen blijven en gewoon opnieuw vernist worden