Jurist hier? Of iemand die dit weet. Terugvordering

Discussie in 'De lounge' gestart door siriel, 12 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Vaak word de Wajong al voor je 16e aangevraagd omdat je bijvoorbeeld op speciaal onderwijs zit en de kans op een gewone baan minimaal is. Je hebt dan meestal nog niet gewerkt etc.

Vervelend dat het zo voor jou gelopen is, hoe gaat het nu met je? Heb je enige vorm van uitkering of moet je ondanks alles gewoon aan de bak?

Nog even over de Wajong, ik vind echt dat als je kan werken -zoals de dochter van TS- er absoluut niet gesproken hoeft te worden over een Wajong. In een Wajong terecht komen kan ook nog eens voor sociaal isolement zorgen omdat je 100% word afgekeurd. (Kan natuurlijk ook minder) Ik vind het ontzettend goed dat TS haar dochter gewoon 24 uur per week werkt, daar haalt de vast veel voldoening uit.

2. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Onze dochter is idd heel blij dat ze 24 uur werkt. Zij is geboren met een waterhoofd, en de vraag is lange tijd geweest of ze ooit zelfstandig genoeg zou kunnen zijn.
    Maar als je het niet weet, zie je het niet. Ze is een knap meisje om te zien, dat is gelijk ook haar valkuil, mensen verwachten totaal niet dat er iets met haar is, en vinden haar dan soms raar, vreemd, egoïstisch of vul maar wat in.
    Ze is haar hele leven al anders in haar doen en laten. Eindelijk is er vorig jaar uitgekomen dat ze naast haar aangeboren afwijking een autisme spectrum stoornis heeft. Ze is een meester in het verbloemen van bepaald gedrag, en heel veel gedrag is haar aangeleerd. Tijdens het onderzoek gaven ze ook aan, dat het bij vrouwen vaak voorkomt dat de diagnose pas aan het licht komt als ze volwassen zijn.
    Voor haar en ons een verademing dat we het gerichter een plekje kunnen geven nu.
    Ze wil zo graag "gewoon" meedraaien in de maatschappij, maar het is voor haar niet makkelijk.
    Ik ben heel blij dat ze werkt, zij zou namelijk direct in een sociaal isolement terecht komen. Naast haar werk en ons gezin, onderneemt ze minimaal dingen, omdat ze vaak vermoeid is, en qua interesse niet overeenkomt met leeftijdgenoten.

maartje84, merah en Maan14 vinden dit leuk.
  3. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Wajong is denk ik zoals iemand hier aangeeft, niet op haar van toepassing.

4. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw

Bedankt voor je reactie, ik ga sowieso een bezwaarschrift schrijven.
    Het gaat om netto verrekening, ze hoeft ook geen boete te betalen, want hun schuld.
    Ik vind het gewoon heel vervelend, dat we met haar verschillende gesprekken hebben gehad bij de uitkeringsinstantie. Ze prijzen haar de hemel in, dat ze "al zoveel uur werkt" netjes voorgerekend, wat ze aangevuld krijgt maandelijks, extra solliciteren etc is voor haar direct komen te vervallen.
    Ze leeft heel zuinig, heeft niet veel nodig, spaart ook nog, en dan moet er ineens een som geld terug.
    Ze kan het zo terugbetalen, daar gaat het eigenlijk niet om, willen wij zelfs nog wel voor haar doen.
    Maar ze doet er in onze ogen al alles aan om mee te draaien in deze maatschappij.
    Ik vind het persoonlijk heel gek dat als zij zo'n domme fout maken, dat je maar moet zien hoe je het oplost.
    Als je zelf bij wijze van 1 keer teveel of te weinig loon door zou geven, heb je direct de grootste problemen. Maargoed, bezwaarschrift is het enige dat ik kan proberen.

5. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Het klopt inderdaad dat autisme bij meisjes moeilijker vast te stellen is. Onze oudste zoon heeft vorig jaar (hij was toen nog net 7) de diagnose gekregen. Een vriendin van mij zit nog met haar dochter in het traject en zij wordt over 2 maand 14. Wij kregen ook te horen dat in het geval van onze zoon ze geen diagnose gingen doen voor hij 5 was.

Tenzij het natuurlijk overduidelijk is, dan wordt de diagnose wel vroeger gesteld zowel bij jongens als bij meisjes.

En ik kreeg ook inderdaad te horen van het autisme team dat meisjes het veel beter verbergen omdat ze makkelijker bepaald gedrag aanleren/overnemen.

6. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Wel fijn dat je wat dat betreft vrij vroeg een diagnose hebt voor je zoon. Bij ons werd alles altijd teruggeschoven naar het feit dat ze iets in haar hoofd heeft. En dat we blij mochten zijn met hoe goed ze zich wel niet ontwikkeld had etc. Kastje naar de muur verhaal, jaren lang. Dochter alleen maar gepest op school.. Verschikkelijk, maar blij dat ik het al die tijd bij het rechte eind had.
    Ik begrijp het wel dat het bij meisjes lastiger is om het vast te stellen.

7. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Wat praat je liefdevol over haar.

Jullie hebben een lange weg afgelegd om duidelijkheid te krijgen wat er nou echt aan de hand is. Wat erg dat de vroeger zo gepest is en wat mooi dat ze haar draai toch nog gevonden heeft met hulp van jullie. Ontzettend knap dat ze gewoon 24 uur werkt! Daar mag ze echt heel trots op zijn.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Wat een lieve reactie, dank je wel!
    Ik was net 20 geweest toen ik voor het eerst mama werd. Toen ik tijdens de zwangerschap hoorde dat het helemaal mis was, stortte mijn wereld in. Na de geboorte, ontwikkelde zich wonderbaarlijk goed, ze was met heel veel dingen heel laat, maar ik had nog geen kinderen dus je kunt niet vergelijken en ik dacht, ze is gewoon heel zoet en extreem rustig, veel slaap nodig.
    Pas op school en toen er nog 2 kinderen geboren werden, gingen mijn ogen echt open, en zag ik hoe anders ze echt is, en was geweest.
    Wij zijn ook echt trots op haar dat ze het zo goed doet:thumup:

maartje84, Mayflower en bosi333 vinden dit leuk.
  9. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    Ja op dat gebied lijken het wel aasgieren hun maken een fout. Jij gaat er vanuit dat het goed is en dan ineens owjee we hebben wat verkeerds gedaan. Maar daar mag u als burger voor op draaien. Ze onderschatten zeker mensen. Soms komt het over alsof ze denken dat we dat zo even allemaal uit de mouw kunnen schudden.

10. Hoebie

Hoebie Actief lid

19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    "Voorwaarden voor terugvordering
    Terugvordering van een onverschuldigde betaling kan alleen als de klant (of een betreffende derde) (a) redelijkerwijs kon begrijpen dat er onverschuldigd is betaald (artikel 58 lid 2 sub e PW). Bovendien geldt (b) een vervaltermijn van 2 jaar (artikel 58 lid 6).

De vervaltermijn gaat lopen op het moment dat de kosten zijn gemaakt. Ofwel, vanaf het moment dat de uitbetaling aan de klant heeft plaatsgevonden. Onderneemt de gemeente binnen deze twee jaar in het geheel geen actie? Dan vervalt de vordering en kan deze niet meer worden teruggevorderd.

Redelijkerwijs begrijpen
    Om de vraag te beantwoorden of iemand redelijkerwijs kon begrijpen dat hij te veel bijstand ontving, kan deze beter worden omgedraaid: mocht de klant er in redelijkheid op vertrouwen dat de verstrekte (te hoge) uitkering hem wel toekwam? De klant mag er - als de betaling ongebruikelijk is of in strijd met de eerdere beschikking - niet zo maar van uitgaan dat de betaling wel goed is. Ook hij moet (in beperkte mate) nagaan of het hier om een vergissing gaat. Heeft hij dit niet gedaan? Dan kan hij geen beroep doen op het feit dat hij redelijkerwijs niet kon begrijpen dat het hier om een administratieve vergissing ging."

Dit is de wettelijke tekst m.b.t. het terugvorderen van (in dit geval) een administratieve vergissing van de gemeente.

In uw geval moet u kunnen aantonen dat zowel uw dochter als uzelf (u bent in dit geval de betreffende derde omdat u aangeeft de financiële zaken voor uw dochter te regelen) niet redelijkerwijs hadden kunnen begrijpen dat er maandelijks teveel uitkering is verstrekt.

Wat staat er precies op de maandelijkse uitkeringsspecificaties? Klopt de toegekende norm, of ligt het puur aan de verrekening van de inkomsten.

Als iemand die 4 wekelijks (of wekelijks) betaald krijgt zorgt dat altijd voor een onoverzichtelijke situatie omdat de gemeente dit naar een maandinkomen moet omrekenen om het vervolgens te kunnen verrekenen en aanvullen. U mag erop vertrouwen dat de gemeente dit doet en kan als u alle bewijsstukken netjes indient.

Ik zou in uw geval zeker bezwaar aantekenen. En bovenstaande hierin meenemen. Ik ben overigens zelf participatieconsulent.

Nellie4 en siriel vinden dit leuk.
  11. Hoebie

Hoebie Actief lid

19 dec 2018
    137
    140
    43
    Vrouw
    Terugvorderinggrond en gevolgen voor de hoogte van de terugvordering
    Terugvorderingen op basis van een administratieve fout kun je meestal niet bruteren. Daarnaast kan in dit soort situaties ook de zesmaanden-jurisprudentie spelen, als de administratieve fout ervoor heeft gezorgd dat meer dan zes maanden te veel bijstand is verstrekt. In dat soort situaties kun je alleen het te veel verstrekte over de eerste zes maanden terugvorderen.

En dan nog het stukje dat ik hierboven heb geschreven.

Excuses, ik had nog niet alles gelezen toen ik mijn reactie plaatste.

Mamalove2014 en 1981Mama vinden dit leuk.
  12. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Die 6 maanden jurisprudentie zoals hierboven verteld, is ook zeker het nakijken waard. Op het moment dat de sociale dienst over de juiste gegevens beschikt, hebben zij 6 maanden om het te verwerken. Doen ze dat bijv pas na een jaar, dan mogen ze alleen de eerste 6 maanden na het beschikken over de juiste info terugvorderen. De overige 6 maanden moeten dan afgeboekt worden. Ik zou dit wel aandragen in je bezwaar, dat je daar op beroept.

Overigens is je dochter de bezwaarmaakster. Ze kan via het juridisch loket een verwijzing vragen naar een Advocaat. De eigen bijstage voor gehele bezwaarprocedure zal dan €145 zijn. Afhankelijk van gemeentelijk beleid, kan ze hier ook nog eens bijz bijstand voor krijgen, waardoor professionele juridische hulp haar niets kost. Kijk dit even na.

siriel vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina